X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות
ביה"ח זיו. התנכלות בניגוד לחוק [צילום: דוד כהן, פלאש 90]
נציבות שירות המדינה התעמרה בעובד
ביה"ד הארצי הכפיל פי חמישה את הפיצוי לעובד בבית החולים זיו, שנאלץ לפרוש ב-2012 בשל לחצים פסולים של נש"ם

המדינה תשלם 300,000 שקל לעובד לשעבר בבית החולים הממשלתי זיו בצפת, בשל התעמרות שהביאה לפרישתו לפני עשור ובעיקר בשל הלחצים שהפעיל עליו אגף המשמעת בנציבות שירות המדינה בראשותו של אסף רוזנברג. כך קובעת שופטת בית הדין הארצי לעבודה, סיגל דוידוב-מוטולה.
יצחק חקמון היה פקיד במחלקת המיון של בית החולים מ-1992 ועד פרישתו בשנת 2012, בגיל 50 בלבד. בשנת 2008 נבחר חקמון לוועד העובדים ושנתיים מאוחר יותר הגיש תלונות נגד מנהלי משאבי האנוש דאז (שלדבריו הובילה לפרישתה) ונגד המנהל האדמיניסטרטיבי דאז, מאיר כהן-חמוז; רוזנברג סגר את התלונה בשנת 2011.
בשנת 2010 החלו להתגלע מחלוקות סביב שיבוצו של חקמון ובשנת 2011 הוא הועבר בהסכמה למחלקת התחבורה. במקביל הגיש חמוז תביעת דיבה נגדו, משרתו הופחתה, הוא הוחזר למחלקת המיון ובדצמבר 2011 ביקש פרישה מוקדמת. לפני פרישתו במאי 2012 התנצל חקמון בפני חמוז והלה מחק את תביעתו, ובמקביל נסגר התיק המשמעתי שפתחה הנציבות נגד חקמון. בשנת 2013 דרש חקמון להשיבו לעבודה, בטענה שאולץ לפרוש, אך בקשתו נדחתה; בשנת 2015 הגיש תביעה לבית הדין האיזורי לעבודה בנצרת. שש שנים מאוחר יותר פסק לו בית הדין פיצוי בסך 60,000 שקל.
דוידוב-מוטולה קיבלה (6.9.22) את ערעורו של חקמון על גובה הפיצוי והכפילה אותו פי חמישה. היא קובעת, כי בית החולים והמדינה פגעו בחקמון בצורה חמורה במיוחד במטרה להשתיקו. הדבר נעשה תוך הפרה חקיקה מפורשת המעניקה הגנה לעובד שהתלונן. מדובר היה בהתנכלות תעסוקתית, שבאה לידי ביטוי בהצרת צעדיו, בהפעלת לחצים פסולים ובקבלת החלטות משיקולים זרים. בית החולים והמדינה פעלו בצורה כוחנית והשתמשו בסמכות ניהולית כדי להשתיק ולהדיר את חקמון. "במקביל ניכר ניסיון לפגוע בשמו הטוב ובמעמדו, תוך הפעלת לחץ כלכלי, תעסוקתי וחברתי. מדובר ברצף התנהגויות שכל אחת מהן בנפרד מהווה לטעמנו התעמרות בעבודה, והצטברותן יחד מביאה את הדברים לרף חומרה גבוה", קובעת דוידוב-מוטולה.
לדברי דוידוב-מוטולה, חקמון שם את מבטחו באגף המשמעת של נציבות שירות המדינה, ולכן כאשר האגף הציע לו שהתביעה נגדו תימחק אם יתנצל ויפרוש - הוא נכנע והסכים. אומנם ניתנו לו תנאים מועדפים, אך לא ניתן לקבוע שהסכמתו הייתה מרצון מלא וחופשי, שכן ברור שללחצים הפסולים הייתה השפעה עליו. היה פגם חמור בחיבור שיצרה נש"ם בין הדברים, שכן תביעתו האישית של חמוז שימשה כאמצעי לחץ על חקמון במישור התעסוקתי. מבחינה משפטית אין המדובר בפיטורים שלא כדין, אלא ברכיב נוסף של ההתעמרות הפסולה המחייב להגדיל משמעותית את הפיצוי.
כיצד לקבוע שמדובר בהתעמרות
דוידוב-מוטולה גם עומדת בהרחבה על תופעת ההתעמרות בעבודה, הבאה לידי ביטוי בסדרה של פעולות הנבחנות במבט אובייקטיבי (ולא בזה הסובייקטיבי של העובד). אמות המידה לכך טרם נקבעו, ודוידוב-מוטולה צופה שהן "יהיו מידתיות, סבירות וענייניות; [יתבססו] על היקף הסטייה מנורמות ארגוניות וחברתיות; ועל החובה להעמיד לעובד סביבת עבודה ראויה ומכבדת שאין בה השפלה או פגיעה בכבוד, וכל זאת תוך שמירה על המרקם העדין של היחסים במקום העבודה, מבלי ליצור 'משפוט יתר', ותוך איזון מול סמכותו ואפשרותו של מעסיק או ממונה מטעמו לנהל את הדרוש ניהול".
לגבי קני המידה לקביעת הפיצוי על התעמרות אומרת דוידוב-מוטולה, כי יש להביא בחשבון "את עוצמת הפגיעה בעובד מבחינה מוחשית (מידת ההשלכה הישירה על חייו, רווחתו ותנאי עבודתו); עוצמת הפגיעה בעובד בהיבט עוגמת הנפש והפגיעה בכבודו; היקף ההתעמרות הן במישור הזמן והן מבחינת תחומי התפרשותה; מידת החומרה בהתנהלות המעסיק ומניעיה; מיהות המעסיק; השלכותיה העקיפות של ההתעמרות; השלכות רוחב אפשריות".
המדינה חויבה בתשלום הוצאות בסך 30,000 שקל. הנשיאה ורדה וירט-ליבנה, השופט רועי פוליאק ונציגי הציבור עירית אלטשולר-זמני וצבי טבצ'ניק הסכימו עם דוידוב-מוטולה. את חקמון ייצג עו"ד ראמי חזאן, ואת המדינה ובית החולים זיו - עו"ד מור שלמה-מכטה.

ע"ע 21934-01-21, יצחק חקמון נ' מדינת ישראל, בית החולים זיו / פס"ד
פיצוי של 300,000 שקל לעובד לשעבר בבית החולים זיו על התעמרות בעבודה
תאריך:  14/09/2022   |   עודכן:  14/09/2022
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
נציבות שירות המדינה התעמרה בעובד
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עידן יוסף
עיצום כספי הוטל על בעלת הרישיון לשידור בערוץ הכנסת בשל חוסר בשידורי טקסים ואירועים ממלכתיים    בשנת 2019 החסיר כמחצית הטקסים שאותם הוא חייב לשדר וב-2020 - כרבע מהם
עידן יוסף
המשרד להגנת הסביבה מספק תוכנית מקיפה הכוללת סיוע, כלים ומידע לרשויות על-מנת שיוכלו להיערך לקראת המשבר ולבנות את החוסן האקלימי שלהן
עידן יוסף
מפלגתו של יאיר לפיד טוענת כי היא ויתר מפלגות הקואליציה מותקפות באופן קבוע בשידורי הערוץ, כשמנגד פועל הערוץ להביא לבחירת נתניהו לראשות הממשלה באמצעות קידום הליכוד ושותפותיו
עידן יוסף
מפלגתו של נתניהו עם התוצאה הנמוכה מזה חצי שנה, יש עתיד עם הישג שיא מתחילת מערכת הבחירות    גנץ ממשיך להחלש    צעירים בוערים עוקפת את הבית היהודי, אך שתיהן מקבלות 0 מושבים    איחוד בין מרצ והעבודה יעניק להן 9 מושבים
עידן יוסף
CNN: צירים מ-18 מחוזות מוניציפליים במוסקבה, בסנט פטרסבורג ובקולפינו חתמו על עצומה שבה נכתב כי מעשיו של הנשיא פוגעים בעתיד רוסיה ואזרחיה    חלק מן החותמים יישפטו בקרוב    העצומה נוסחה בקצרה כדי שלרשויות יהיו פחות סיבות למצוא אשמה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il