X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות
4.5 מיליון שקל על תאונת אופנוע [צילום: נתי שוחט, פלאש 90]
העליון מאמץ מסלול עוקף לפיצוי נהגים
החוק והפסיקה מונעים פיצוי למי שרכש ביטוח אך היה לו רק רשיון נהיגה עמית קובע לראשונה, כי חברת ביטוח שמכרה פוליסה במקרה כזה - הטעתה את הלקוח ולכן חייבת לפצותו

שופט בית המשפט העליון, יצחק עמית, מאמץ לראשונה (19.9.22) את הדרך שמצאו בתי המשפט בערכאות הדיוניות להעניק כיסוי ביטוחי למי שנוהג בישראל כאשר ברשותו רק רישיון זר תקף. עמית קבע, כי המאגר לביטוחי רכב ("הפול") הפר את חובת הגילוי כאשר מכר ביטוח במקרה שכזה, כאשר לא מסר למבוטח שלמעשה לא ניתן לבטח אותו - ולכן עליו לפצות אותו.
ככלל, יש צורך ברשיון נהיגה תקף בישראל כדי ליהנות מכיסוי ביטוחי במקרה של תאונת דרכים. זאת, במטרה "להעניש ולהרתיע את מי שנוהגים ללא רישיון ומגדילים בכך את הסיכונים שבדרכים". לצד זאת, תקנות התעבורה קובעות: "תושב ישראל אשר שהה מחוץ לישראל במשך תקופה של שנה רצופה אחת לפחות, בשנתיים שלפני יום כניסתו האחרונה לישראל, ובידו רישיון נהיגה זר בר-תוקף, יראו אותו כבעל רישיון נהיגה בר-תוקף בישראל, ברכב המתאים לדרגת רישיון הנהיגה הזר שלו... למשך שנה אחת מיום כניסתו האחרונה לישראל".
מטרתה של התקנה, אומר עמית, היא להקל על תושבים חוזרים ולתת להם תקופת התארגנות עד שיוציאו רישיון ישראלי. אולם, חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים (הפלת"ד) שולל כאמור פיצוי ממי שלא היה בידיו רישיון ישראלי, גם אם רכש פוליסה. על-רקע זה קבע בית המשפט העליון בשעתו, כי מי שנוהג בישראל כאשר בידיו רק רישיון זר - לא יהיה זכאי לפיצוי, וזאת למרות שמבחינת תקנות התעבורה רשיונו תקף. הן בפסיקה מאוחרת יותר והן בספרות המשפטית נמתחה ביקורת על הלכה זו, וגם עמית אומר שייתכן שיש לדון בה מחדש, אך בפועל הוא מעדיף לאמץ את הנתיב העוקף אותה.
אם חברת ביטוח מוכרת לנהג שכזה פוליסת ביטוח, למרות שכאמור בפועל אין לו כל ערך, הרי שהיא מפרה את חובת הגילוי המוטלת עליה על-פי חוק חוזה הביטוח. בשל הטעיה זו, קבעו בעבר בתי משפט השלום והמחוזיים, ניתן לחייב אותה לפצות אותו - למרות חוק הפלת"ד ולמרות פסיקת העליון. כעת, כאמור, מאמץ עמית לראשונה את אותו מסלול והופך אותו להלכה מחייבת.
ישראלי אשר התגורר מספר שנים בארה"ב ובידיו רישיון נהיגה באופנוע, הגיע ארצה לתקופה מסוימת, רכש אופנוע וביטח אותו ב"פול". בשנת 2008 הוא נפצע בתאונת דרכים, ה"פול" טען שהביטוח אינו בתוקף משום שאין בידיו רישיון ישראלי, אך בית המשפט המחוזי בירושלים (השופט אריה רומנוב) דחה טענה זו וחייב את ה"פול" לפצותו ב-3.9 מיליון שקל. ה"פול" ערער הן על האחריות והן על הסכום; עמית דחה את ערעור ה"פול" וקיבל חלקית את ערעורו של הנהג על הסכום שנפסק לו.
למשוך בשרוולו של הנהג
לדברי עמית, "לנוכח פערי הידע ופערי הכוחות בין המבוטח למבטח, ניתן היה לצפות כי ה'פול' תמשוך בשרוולו של המערער ותסב את תשומת ליבו כי הכיסוי הביטוחי שרכש אצלה פעמיים בכסף מלא (בכל פעם לחצי שנה), אינו שווה את הנייר שעליו הודפס... הפול, כמבטחת מקצועית שברשותה הידע והניסיון בתחום הביטוח הציבה אפוא מכשול בפני עיוור. הפול מכרה למערער פוליסה על סמך רישיון נהיגה זר, מבלי שעשתה לפחות את המינימום הנדרש כדי להסב את תשומת ליבו כי נהיגה עם רישיון זר עשויה לעורר בעיות. נהג הרוכש פוליסת ביטוח מחברת ביטוח מצפה כי סוכני הביטוח או נציגי המבטח יציגו בפניו את מלוא המידע הרלוונטי הנוגע לפוליסה המוצעת, ובכלל זה את תנאי תקפותה".
עמית קובע: "הפול הסכימה לבטח את המערער (פעמיים) בהסתמך על רישיון הנהיגה הזר שהוצג לה לפני רכישת הפוליסה, תוך הפרת חובת היידוע. משלא עמדה הפול בחובת הגילוי והיידוע, היא אף יצרה מצג שווא בפני המערער, שכאשר יצא מדלת חברת הביטוח ועלה על אופנועו, האמין כי פוליסת הביטוח שרכש זה עתה, בהסתמך על רישיון הנהיגה הזר שהציג לפול, היא פוליסה תקפה שמעניקה לו כיסוי ביטוחי מפני תאונה. הפול, שגבתה את הפרמיה על הפוליסה, מנועה בנסיבות אלה מלכפור בתוקף הכיסוי הביטוחי אותו מכרה למערער".
עמית הגדיל את הפיצוי ל-4.5 מיליון שקל וחייב את ה"פול" בהוצאות בסך 40,000 שקל. השופטים נעם סולברג ורות רונן הסכימו עם עמית. את ה"פול" ייצגו עוה"ד עוזי לוי ואהרון דואני, ואת הנפגע - עוה"ד אלי לוי ובארי קפלן.

תאריך:  20/09/2022   |   עודכן:  20/09/2022
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
העליון מאמץ מסלול עוקף לפיצוי נהגים
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות הקטל בדרכים
עידן יוסף
ח"כ יעקב אשר: תוכנית החומש לבטיחות בדרכים אושרה בממשלה כשהיא "לא אפויה" וללא תקציב כי עכשיו בחירות    השרה מרב מיכאלי: התוכנית לא מתוקצבת כי אין כנסת, אבל יש איגום לפיילוט ב-80 מיליון שקל
מירב ארד
בשלב הראשון של התכונית ייבחר אשכול אזורי על-פי קריטריונים מקצועיים שיגובשו ברלב"ד    לצורך מימון השלב הראשון אושר לאגם תקציב בסך 80 מלש"ח    מיכאלי: היעד של התוכנית הוא להפחית ב-5 שנים ב-50% את הנפגעות והנפגעים
איציק וולף
רכב פרטי עלה על המדרכה במרכז תל אביב    צעירה בשנות ה-20 לחייה נפצעה אנוש ומתה מפצעיה בבית החולים, בן 20 ושתי נשים בשנות ה-50 לחייהן נפצעו בינוני
איציק וולף
התאונה אירעה סמוך לשעה 3:30 לפנות בוקר, בין כבאית לרכב פרטי בצומת גיתי אבישר    הפצועים פונו לבית החולים בילינסון בפתח תקוה ונשקפת סכנה לחייהם    ההרוג הוא עודד הגר, בן 18 מהיישוב יקיר
עידן יוסף
בהערכה גסה מתרחשים כמאה מקרים בשנה של הידרדרות אוטובוסים, ורק בנס נמנעים אסונות כבדים. בהתקן פשוט שיתריע בפני הנהג להרים את בלם החנייה ניתן למנוע טעות אנוש זו ולחסוך חיי אדם
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il