X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
שימורי טונה [צילום: מן הטלוויזיה]
הפחתת המכס על שימורי טונה חסכה לציבור כ-27 מלש"ח בשנה
טיוטת דוח מחקר של רשות התחרות שפורסמה היום להערות מראה שהפחתת המכס על שימורי טונה התגלגלה במלואה לצרכנים וחסכה לציבור כ-27 מיליון שקל בשנה

תוצאות מחקר רשות התחרות העלו כי הפחתת המכס על יבוא שימורי טונה ארוזים בהיקף של 3.5 שקל לק"ג הובילה לירידה של כ-3.9 שקל במחיר לצרכן של שימורי הטונה המיובאים, ולירידה ממוצעת של כ-2.7 שקל לק"ג במחיר לצרכן של כלל שימורי הטונה, כולל אלו שנארזים בארץ. הפחתת המכסים הובילה לחיסכון שנתי של כ-38 מיליון שקל בהוצאות משקי הבית, אל מול אובדן הכנסות ממשלתיות ממכס בהיקף של עד כ-11 מיליון שקל.
בשנים 2016-2013 יושמה באופן הדרגתי הפחתת מכס על יבוא שימורי טונה ארוזה לישראל, בהיקף כולל של 3.5 שקל לקילו. בתקופה זו וגם בשנים שאחריה (בין סוף 2013 ועד סוף 2017), נרשמה ירידה איטית ומתמשכת במחיר לצרכן של שימורי טונה בישראל, בהיקף כולל של כ-3.3 שקל לקילו. היות שהמחיר לצרכן של שימורי טונה מושפע מגורמים רבים, בראשם מחירה העולמי של הטונה הגולמית, בחנה רשות התחרות את תרומתה של הפחתת המכס לשינויים במחיר לצרכן. בדיקת חטיבת המחקר של הרשות העלתה כי הפחתת המכס על יבוא טונה ארוזה גררה ירידת מחיר לצרכן, וכן כי אחריה נרשמו ירידה בריכוזיות הענפית, עלייה בכמות המיובאת, עלייה במגוון המוצרים המיובאים וכן כניסה של יבואנים חדשים. נמצא כי מחירם הממוצע לצרכן של שימורי הטונה המיובאים ירד בעקבות הפחתת המכס ב-3.9 שקל, ירידה גדולה יותר מהפחתת המכס עצמה.

במקביל, נראה שגם הספקים של מוצרי הטונה שנארזים בארץ, שלהם בתקופה הנבחנת חלק הארי מסך המכר של שימורי טונה ברשתות שיווק המזון (בין 85% ל-92%), הגיבו להורדת המכס, למרות שלא נהנו ממנה. בהתאם, מחירם הממוצע לצרכן של כלל מוצרי הטונה המשומרת ירד כתוצאה מהפחתת המכס בכ-2.7 שקל.
מבחן עלות-תועלת משקי מצביע גם הוא על תועלת משמעותית כתוצאה מהפחתת המכס - הפחתת המכס הובילה לחסכון מצרפי בהוצאות משקי הבית של כ-38 מיליון שקל לשנה, אל מול אובדן ההכנסות ממשלתיות ממכס המוערך בהיקף של עד כ-11 מיליון שקל.
נוסף על התועלת הציבורית הנובעת מירידת המחיר לצרכן, נמצא כי במקביל להפחתת המכס גדל מגוון המוצרים והמותגים המשווקים לצרכן ברשתות שיווק המזון, וכן נרשמו כניסה של ספקים חדשים לענף וירידה בריכוזיות הענפית.
רשות התחרות רואה בחיוב את מדיניות הסרת החסמים על היבוא - הן אלו המכסיים והן החסמים האחרים, וקוראת להמשך מגמה זו. הממונה על התחרות ציינה כי ההשפעה הרחבה של הפחתת המכס על הטונה גם על המוצרים המתחרים, שלא הושפעו ישירות מההפחתה, מאותתת כי הפוטנציאל התחרותי הטמון בהפחתת מכסים עשוי להתפרס אף מעבר להשפעות הישירות החזויות. עוד ציינה הממונה כי זהו מקרה נוסף שבו רואים בבירור איך הקלה בחסמי היבוא יוצרת שיפור תחרותי ומתגלגלת לכיסם של הצרכנים.

כל אדם המעוניין בכך מוזמן להעביר הערותיו ביחס לדוח המפורסם וזאת עד ליום 6.11.2022. ניתן להעביר את ההערות לרשות התחרות, בדואר אלקטרוני לכתובת: yonaha@competition.gov.il
תאריך:  02/10/2022   |   עודכן:  02/10/2022
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
הפחתת המכס על שימורי טונה חסכה לציבור כ-27 מלש"ח בשנה
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עידן יוסף
מפלגתו של סמוטריץ' דורשת מהעיתון להרשם כגוף פעיל בבחירות ומאיימת בהגשת עתירה ליו"ר ועדת הבחירות המרכזית    הסיבה: פנייה למנויים באוגוסט בבקשה להימנע מלסייע לנתניהו להקים ממשלה
יצחק דנון
טוענת שמחדלי רבוע כחול גרמו לנטישת הקניון בתחנה המרכזית החדשה בתל אביב ולחוסר יכולתה להפעיל את הסניף ששכרה ממנה
יצחק דנון
השותף במשרד יהודה רווה תבע 4 מיליון שקל מחברת הקמפיינים - אשר תבעה ממנו 9.5 מיליון שקל
עידן יוסף
המשרד להגנת הסביבה הטיל עיצום כספי של כחצי מיליון שקל על חברת דן וחברת מטרופולין בגין הפרה של הוראות למניעה וצמצום זיהום אוויר
איתמר לוין
יחליף את אלון אלטמן אשר מונה למשנה לפרקליט המדינה לתפקידים מיוחדים    משמש כיום כמשנה לפרקליט מחוז ירושלים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il