היום לפני 63 שנה, נחנכה הכרמלית, "רכבת" תחתית ממרכז הכרמל אל העיר התחתית. את הרעיון לרכבת כבלים שתקשר בין הכרמל התלול לעיר התחתית של חיפה הגה כבר ב”ז הרצל בספרו אלטנוילנד. כבר בתקופת המנדט הבריטי נעשו נסיונות ליזום רכבת תחתית כזו, אולם הם לא יצאו אל הפועל. בשנת 1956 החלו שתי חברות צרפתיות בכרייה ובהתקנת הכרמלית, והיא נחנכה כעבור כשלוש שנים במעמד ראה”מ
דוד בן-גוריון, שר התחבורה וראש העיר אבא חושי. בחלוף השנים הושבתה הכרמלית לתקופות ארוכות, ועברה כמה שיפוצים נרחבים. היום היא משולבת במערכת הסעת ההמונים של חיפה רבתי.
הכרמלית איננה למעשה רכבת בעלת מנוע, אלא מעין רכבל ‘פוניקולר’ (Funiculaire) - מערכת סגורה המונעת על-ידי כבל פלדה בתחתית הקרונות. המערכת משתמשת במשקל הנגד של הקרון במסלולו היורד כדי להשיג את האנרגיה הדרושה להנעת המערכת, בעזרת מנועי עזר קטנים יחסית. פוניקולרים נפוצים באתרים רבים בעולם במקומות שבהם יש להתגבר על מעלה או מורד תלול בשיפוע קבוע.
היום משמשת הכרמלית, שאורך מסלולה 2,000 מטרים, גם כאטרקציה תיירותית וגם כדרך מהירה להגיע ממרכז הכרמל אל העיר התחתית של חיפה.
- אלטנוילנד פתאום ראו האורחים מסעות רצוא ושוב מעל לראשיהם, ויביטו למעלה. - בני השטן, מה זאת? צעק קינגסקורט, ויור באצבעו אל מרכבת ברזל גדולה שעופפה מעל לעצי התמרים, ובעד חלונותיה נשקפו היושבים בה. המרכבה הייתה תלויה ותרחף על פני רשת של גשר ברזל כביר. ודוד ליטוואק ענה: זאת היא מסלת הברזל החשמלית המעופפת. הלא ראית כמוה באירופ. - זה עשרים שנה לא היינו באירופ. - הן אין מסלת הברזל המרחפת המצאה חדשה. הלא היא כבר נמצאת בשנות התשעים למאה שעברה בין בארמן ובין אילברפילד וגם שמשו בה. אנחנו קבענוה בערינו תכף לישוב, יען כי תנועת ההמון והמשא בדרך הזה היא יותר קלה ופחותת סכנה. גם הבניין היה זול מבנין מסלות ברזל של רחובות או מעל לגגות. ת’ הרצל, אלטנוילנד, ספר שני: ‘חַיפָא בשנת 1923’, II