X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
שוק ההון. הניב תשואות גבוהות יותר [צילום: פלאש 90]
נדל"ן מול מדדי המניות: היכן הכי שווה להשקיע
מחקר של החטיבה הפיננסית ב'הירשוביץ פתרונות' מגלה כי למרות השיא במחירי הדיור והשפל בשוק ההון - מי שהשקיע בעשורים האחרונים בשוק ההון עדיין רשם תשואות גבוהות יותר ולמה תשלומי השכירות כמעט ולא משפיעים על התוצאה?

למרות הירידות הגדולות במדדי שוק ההון והזינוק המשמעותי במחירי הנדל"ן - שוק ההון הוא עדיין אפיק ההשקעה המניב ביותר לטווח ארוך. כך עולה ממחקר חדש שמפרסמת (יום ד', 26.10.22) החטיבה הפיננסית של 'הירשוביץ פתרונות'.
מהמחקר עולה כי בעוד המדדים המובילים בבורסה בתל אביב, תל אביב 35 ותל אביב 125 השיגו ב-29 השנים האחרונות תשואה ריאלית מצטברת בשיעור 739% ו-681% בהתאמה - מדד מחירי הדיור עלה בתקופה זו ב-373% בלבד.
המחקר נעשה ברקע שינויי המדיניות של מנהלי השקעות נוכח הירידות בשוק ההון, כאשר העולם האלטרנטיבי הולך ותופס נתח משמעותי יותר בתיק ההשקעות. ובפרט לאור העליות המשמעותיות במחירי הנדל"ן למגורים השנה (19% נכון למדד מחירי הדיור האחרון).
המחקר אומד את שוק הדיור החל מתחילת מדידת מחירי הדיור על-ידי הלמ"ס בשנת 1993, ובהתאם לכך גם שאר המדדים - מדד המחירים לצרכן לחישוב האינפלציה ומדד המניות לחישוב תשואות שוק ההון - נמדדו אף הם החל מינואר 1993 ועד לחודש הנוכחי.
החוקרים מתייחסים למחזוריות שמאפיינת את שוק הדיור בישראל, כאשר בכל עשור המגמה מתהפכת. עשור אחד מחירי הדיור עולים ריאלית ועשור אחרי מחירי הדיור יורדים ריאלית. כאשר נוכח זאת המחקר מוטה באופן הזהיר ביותר לטובת המצדדים בהשקעות נדל"ן - שכן הוא כולל שני מחזורים מלאים של עליות מחירים ריאליות בשוק הדיור, לעומת מחזור אחד בלבד של ירידות.
בחטיבה הפיננסית של 'הירשוביץ פתרונות' מציינים כי "המחזוריות הזו הופרה רק פעם אחת בחמישה עשורים, כאשר העלייה הגבוהה מברית המועצות השפיעה על מאזן ההיצע והביקוש וירידות המחירים איחרו לבוא - ואז, בין השנים 1997 ל-2007 איבדו הדירות לא פחות מ-25% משוויין".
עורכי המחקר מציינים כי "טרם נולד האיש שיודע לנבא באיזו נקודה בדיוק השיא ומתי נגיע לתחתית. אך בהחלט ישנם לא מעט אינדיקטורים שעשויים להצביע לנו על מגמה עתידית צפויה. זה נכון גם לגבי שוק ההון הסחיר וגם לגבי שוק הנדל"ן הלא-תנודתי. ובכל הנוגע לנדל"ן, יותר מידי אינדיקטורים מצביעים על כיוון מאוד מסוים - שינוי במחזוריות".
המחקר מזכיר דוח שפורסם לפני כחודש על-ידי חטיבת המחקר של בנק ישראל, ממנו עולה כי השינוי הריאלי במחירי הדירות בין 1970 ל-2019. העלייה הריאלית (מעבר לאינפלציה) הייתה 2.7% לשנה. מדובר בנתון גבוה מרוב מדינות ה-OECD אבל עדיין נמוך משמעותית מביצועי שוק ההון בתקופה זו.
המחקר בוחן גם את השוק האמריקני ומשווה בין השקעות נדל"ן בארצות הברית להשקעות במדדים המובילים בארצות הברית, בניכוי האינפלציה במדינה. בדומה לישראל, גם שם השתמשו החוקרים במדדי המחירים הממשלתיים לצורך אומדן האינפלציה ושוק הדיור.
מהמחקר עולה כי בעוד המדדים המובילים בארה"ב, דאו ג'ונס 30 ו-S&P 500 הניבו מאז 1993 תשואה ריאלית בשיעור 750% ו-693% בהתאמה - משקיעי הנדל"ן בארצות הברית הניבו תשואה ריאלית של 237% בלבד.
המחקר אינו מתייחס לתשואות שאינן נובעות מעליית ערך הנכס, כמו הכנסה משכירות, וזאת משילוב של כמה סיבות, ביניהן חוסר היכולת למדוד את מחירי השכירות לאורך זמן בשל שינויים במדידות. שחיקת השווי הריאלי של דמי השכירות בחישוב ארוך טווח, מאחר שאינו משמש בדרך כלל להשקעה חוזרת. ניכוי הוצאות תחזוקה וירידה בערך הנכס. הוצאות מימון הדירה להשקעה (משכנתא). ההוצאות הנלוות הרבות לרכישת ומכירת הנכס (תיווך, עו"ד, מס רכישה, ניהול ועוד) וכן הדיבידנדים המועברים למשקיעי שוק ההון ואינם מוכרים למשקיעי הנדל"ן למגורים.

קצב עליית מחירי הדירות

ביצועי המדדים בארה"ב באחוזים לפני ואחרי אינפלציה

השקעה בנדל"ן לעומת שוק ההון בארה"ב

השקעה בנדל"ן לעומת שוק ההון

תאריך:  27/10/2022   |   עודכן:  27/10/2022
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 OECD
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
נדל"ן מול מדדי המניות: היכן הכי שווה להשקיע
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
בקיצור "המחקר" לא שווה הנייר.. ל"ת
שעליו הוא כתוב  |  27/10/22 13:51
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עידן יוסף
ראש הממשלה לפיד בפתח ישיבת הממשלה: "זהו הישג מדיני, לא כל יום מדינת אויב מכירה במדינת ישראל"    מוקדם יותר אישר נשיא לבנון את ההסכם
עידן יוסף
יואל פלדשו, שבעשור האחרון שימש כראש רשות התעופה האזרחית, תוקף את מרב מיכאלי: "לא מחליטה החלטות, דוחה כל דבר, משקרת, סקטוריאלית, ולא מבינה כלום מהחיים שלה"
איציק וולף
אל לו"ז ביקורו של שר הביטחון באנקרה, שכלל פגישה עם שר ההגנה הטורקי, נוספה פגישה שתתקיים אחר-הצהריים בין גנץ לבין נשיא טורקיה ארדואן    הפגישה מתוכננת לשעה 15:30 אחר-הצהריים
איתמר לוין
אהוד בן-ש"ך תובע מחברת הבנייה 8 מיליון שקל בגין מכירת דירות בשדרות רוטשילד בת"א; טרה טוענת שהוא חייב לה את אותו סכום
עידן יוסף
בכאן חדשות נחשפה הקלטה בה נשמע ראש הרשות לפיתוח הבדואים בנגב מאשים את מנסור עבאס על שניצל את כוחו בממשלה - והתערב במכרז קרקעות בנגב
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il