X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
דנקנר. מהלכים בשנים 2011-2010 [צילום: יונתן זינדל, פלאש 90]
העליון: הסדר בתביעה מימי נוחי דנקנר
מגישי בקשות לתביעה נגזרת על חלוקת 1.25 מיליארד שקל ועורכי דינם יקבלו 1.2 מיליון שקל דסק"ש, בשמה הוגשה הבקשה, לא תקבל דבר

חברת אי.די.בי פיתוח וחברת כלל ביטוח ישלמו 1.2 מיליון שקל לסיום בקשות לתביעה נגזרת שהוגשה נגד מי שהיו בעליה ומנהליה של הקבוצה בתקופת נוחי דנקנר. הבקשות הוגשו בדצמבר 2013 ובינואר 2014 והתייחסו למהלכים שביצעה הקבוצה בין מאי 2010 למרס 2011. שופט בית המשפט העליון, עופר גרוסקופף, אישר (14.11.22) את ההסדר אליו הגיעו הצדדים, אם כי הפחית את הסכומים שיקבלו באי-כוחם של המבקשים.
את הבקשות הגישו ראובן רוזנפלד (באמצעות עוה"ד עמית מנור ויוקי שמש) ומשה הייט (באמצעות עוה"ד שלומי מושקוביץ, יניב סטיס ונתי פולינגר). הם טענו, כי קבוצת אי.די.בי ביצעה באותה תקופה חלוקות אסורות בסך 1.25 מיליארד שקל, לאחר שדיסקונט השקעות (דסק"ש) רכשה 8.2% ממניות שופרסל מידי אי.די.בי תמורת 423 מיליון שקל. לטענתם, הייתה זו רכישה מניפולטיבית שנועדה לאפשר לאי.די.בי לרשום רווח שיצדיק את החלוקה.
הבקשה הוגשה בשמה של דסק"ש נגד דנקנר; בכירי הקונצרן דאז ובהם אלי כהן, רפי ביסקר, ניב אחיטוב, חיים גבריאלי, עמי אראל, יצחק מנור ואבי פישר (שני האחרונים - שותפיו של דנקנר לשליטה); ומשרד רואי החשבון סומך-חייקין, שהיה המבקר החיצוני של הקבוצה. רוזנפלד והייט - בעלי מניות מן הציבור בדסק"ש - ביקשו לתבוע בשמה פיצוי על הנזקים הנטענים.
הבקשות התעכבו ועברו גלגולים רבים לאורך השנים בשל הקריסה הכפולה של אי.די.בי. תחילה איבד דנקנר את השליטה בקונצרן לטובתו של אדוארדו אלשטיין, ולאחר מכן איבד אותה האחרון לטובתו של צחי נחמיאס (בעל השליטה הנוכחי). עקב כך, היה צורך בהליכים רבים במקביל להליכי חדלות הפרעון, והבקשה כלל לא הגיעה לשלב בו תידון לגופה.
התיק הגיע לבית המשפט העליון בעקבות אחת מהחלטות הביניים של בית המשפט המחוזי בתל אביב, אך במהלך הדיון הגיעו הצדדים להסכמות על סיומו. במרכזן נקבע, כי דסק"ש לא תקבל דבר וכי התשלומים היחידים יהיו לעורכי הדין (600,000 שקל למייצגיו של כל מבקש), למבקשים עצמם (50,000 שקל לכל אחד) והחזר הוצאות (200,000 שקל). עוד הוסכם, כי אי.די.בי פיתוח תממן 25% מהתשלום, וכלל ביטוח - אשר ביטחה אותה - תכסה 75%.
גרוסקופף מציין, כי מדובר בהסכם חריג, ממנו ייהנו כאמור רק המבקשים ובעיקר באי-כוחם - ולא החברה בשמה הוגשו הבקשות. אולם, יש מקום לאשר אותו לנוכח הנסיבות החריגות: הליכים הנמשכים תשע שנים והערכת הערכאות השונות לאורך הדרך לפיה סיכויי הבקשות אינם מן המשופרים. במצב זה מסכימים כל המעורבים, כי התועלת שתצמח לדסק"ש מהמשך ההליך נמוכה מהעלות הצפויה. יש גם לתת משקל לעמדתו של הדירקטוריון הנוכחי, לו אין כל קשר לנתבעים, המתנגד לניהול ההליך - ולרוב בית המשפט יכבד את עמדת החברה בשמה מוגשת התביעה הנגזרת.
לא ישולם גמול אם לא הופקה תועלת
עיקר הדיון הוא בשאלת הגמול למבקש ושכר הטרחה לבאי-כוחם. גרוסקופף מאמץ את עמדת היועצת המשפטית לממשלה, גלי מיארה, לפיה לא ניתן להעניק גמול בתביעה נגזרת אם לא צמחה תועלת כלשהי ממנה לחברה בשמה הוגשה - ובכך קובע לראשונה הלכה מחייבת בשאלה זו. אולם, מוסיף גרוסקופף, הדבר אינו מונע מבית המשפט לזכות אותם בהוצאות מכוח סמכותו הכללית, ויש לעשות זאת במקרים בהם היה בסיס סביר להגשת הבקשה והיא כשלה מסיבות שאינן תלויות במבקש. במקרה זה, כדי שלא להותיר את רוזנפלד והייט בחסרון כיס, פוסק להם גרוסקופף (כהוצאות ולא כגמול) את הסכום המוסכם - 50,000 שקל לכל אחד, אותם ישלמו הנתבעים ולא אי.די.בי.
בנוגע לשכרם של עורכי הדין סברה מיארה, כי גם אותו אין לפסוק כאשר החברה לא הפיקה תועלת מן התביעה הנגזרת, וזאת למעט במקרים חריגים. היא הסכימה שבמקרה הנוכחי יש מקום לתשלום, אם כי נמוך מזה שסיכמו הצדדים. גרוסקופף אינו פוסק בשאלה העקרונית ומקבל את עמדתה של מיארה לגבי גובה הסכום - 450,000 שקל לעורכי הדין של כל אחד מן המבקשים. הוא מציין מצד אחד את העבודה הממושכת שהשקיעו, ומצד שני - התיק מצוי בראשיתו, אין להפריז בכמות העבודה וכאמור דסק"ש לא יצאה נשכרת מן ההליך. הוא אישר את סכום ההוצאות - 200,000 שקל.
השופטים יצחק עמית וחאלד כבוב הסכימו עם גרוסקופף. את נושאי המשרה לשעבר ייצגו עוה"ד אורי שורק, אהרון מיכאלי וגיורא ארדינסט; את רואי החשבון ייצגו עוה"ד ניר כהן, אלעד פלד ואורי גורלי; את יצחק דנקנר ייצגו עוה"ד רם כספי וירון קוכמן; את דסק"ש ייצגו עוה"ד אפי אברמזון, גיא איזנברג ורן קינן; את אי.די.בי פיתוח ייצגו עוה"ד אופיר נאור, טלי שלו ומתן רינג; את הכנ"ר ייצג עו"ד רועי נירון; ואת היועצת המשפטית - עו"ד יואב שחם.

תאריך:  14/11/2022   |   עודכן:  14/11/2022
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
העליון: הסדר בתביעה מימי נוחי דנקנר
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות אי.די.בי. - המשבר
איתמר לוין, יצחק דנון
החברה דורשת שבעל השליטה לשעבר יזרים לה את הסכומים עליהם התחייב באוגוסט 2019    אלשטיין טוען שצעדיהם של מחזיקי האג"ח פטרו אותו ממילוי ההתחייבות; הנאמן להסדר דוחה את הטענות
איתמר לוין
מגה-אור שבשליטת צחי נחמיאס תשלם 1.11 מיליארד שקל תמורת 82.4% ממניות החברה השולטת בסלקום, נכסים ובניין, גב-ים ואלרון    גרוסקופף: המכירה אינה מפרה את חוק הריכוזיות, שכן מגה-אור תחזיק רק ב-29.9% מן המניות ותמכור את השאר; היא לא הייתה חייבת לחשוף למי תמכור אותן; האישור שניתן לה להפיץ את המניות לא פגע בעקרון השוויון    אלשטיין הפסיד את 3 מיליארדי השקלים שהשקיע בקונצרן
איתמר לוין
ישלם 162 מיליון שקל; התמורה הכוללת עשויה להיות למעלה מ-200 מיליון שקל    מחזיקי אג"ח אי.די.בי תמכו ברוב ניכר בהצעתו של לוי ודחו את הצעותיהן של דמרי ודור-אלון
איציק וולף
על-פי ההצעה, ירכוש אלשטיין 70.14% ממניות דסק"ש מידי הכונסים של אג"ח סידרה י"ד ב-IDB, תמורת 950 מיליון שקל    תוקפה של ההצעה של אלשטיין הוא עד ל-5 ביולי 2021 - בעוד יותר משמונה חודשים
איציק וולף
בית המשפט אישר לנאמן, עו"ד אופיר נאור, למכור ציורים ופסלים שנמצאו במשרדים השוממים של IDB במגדלי עזריאלי    בין האמנים שיצירותיהם יוצגו למכירה בבית המכירות תירוש: נחום גוטמן, יוסל ברגנר, יגאל תומרקין, אורי ליפשיץ, ידיד רובין, עליזה אולמרט ואחרים
רשימות נוספות
נדחתה בקשת אלשטיין לרכוש עתה את דסק"ש  /  איתמר לוין
מחזיקי אג"ח: למנות כונס למניות דסק"ש  /  איתמר לוין, יצחק דנון
דוחות בנק ישראל על אי.די.בי לא ייחשפו  /  איתמר לוין
ברגל שמאל  /  איתמר לוין
ובנוחי יאמר  /  איתמר לוין
הדרמה באי.די.בי: שאלות ותשובות  /  איתמר לוין
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il