X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות
סמית. ניהל את מחלקת היושרה הציבורית [צילום: AP]
פרקליט מלווה לשתי החקירות נגד טראמפ
בכיר לשעבר במשרד המשפטים האמריקני, ג'ק סמית, ירכז את החקירות על אירועי 6 בינואר ובפרשת המסמכים טראמפ: המשך ציד המכשפות של ממשל ביידן המושחת

שר המשפטים של ארה"ב, מריק גרלנד, מינה (18.11.22) פרקליט מלווה (Special Counsel) לשתי חקירות מרכזיות נגד הנשיא לשעבר דונלד טראמפ - אירועי 6 בינואר ופרשת המסמכים באחוזת מאר-א-לאגו. התפקיד הוטל על ג'ק סמית, שהיה מנהל המחלקה ליושרה ציבורית ולשעבר תובע בתיקים של פשעי מלחמה. טראמפ אומר בתגובה, כי מדובר בהחלטה של ממשל מושחת ובהמשך ציד המכשפות נגדו.
המינוי הוא הצעד המשמעותי ביותר של משרד המשפטים בשתי החקירות מזה חודשים. הוא בא ארבעה ימים לאחר שטראמפ הודיע על התמודדותו בבחירות לנשיאות ב-2024. גרלנד, לשעבר שופט ערעורים פדרלי ומי שהיה מועמד לבית המשפט העליון, נמנע מצעדים כלפי טראמפ בחודשים שקדמו לבחירות האמצע, בהתאם למדיניות המשרד שלא לקבל החלטות הנראות כהתערבות בבחירות.
בנוגע ל-6 בינואר בודק משרד המשפטים האם טראמפ נושא באחריות פלילית להסתערות של תומכיו על הקפיטול, בניסיון למנוע את אשרור בחירתו של ג'ו ביידן לנשיא. ועדת החקירה של בית הנבחרים - בשליטת הדמוקרטים - טוענת שיש שפע של ראיות לכך שטראמפ פעל במשך חודשים להפוך את התוצאות בצורה בלתי חוקית, ושעמד מאחורי ההסתערות כאשר כל הדרכים האחרות נכשלו. הוכחה פלילית של הדבר היא מסובכת בהרבה ומחייבת לשכנע מעבר לכל ספק סביר, כי לטראמפ הייתה כוונה פלילית בהצהרותיו לפני ההסתערות ובשתיקתו במהלכה. טראמפ טוען, כי רק הביע עמדה בצורה לגיטימית.
בנוגע למסמכים בודק המשרד האם טראמפ עבר על החוק כאשר נטל לאחוזתו שבפלורידה מאות מסמכים מהבית הלבן, כולל עשרות בסיווגים הגבוהים ביותר. חקירה זו נחשבת קלה בהרבה, משום שאין מחלוקת על כך שהמסמכים נתפסו באחוזה ושרבים נותרו בה למרות שעורכי דינו של טראמפ הצהירו שהוא מסר את כולם. טראמפ טוען שכנשיא הייתה לו סמכות להסיג את הסיווג; משפטנים ואנשי ממשל בכירים - כולל בקדנציה של טראמפ - דוחים מכל וכל טענה זו. השאלה היא, האם ובאלו סעיפים ניתן להאשים את טראמפ - החל מעבירה טכנית יחסית על חוק המסמכים הרשמיים וכלה בעבירות על חוקי ביטחון המדינה.
מינויו של סמית נועד לבדל את צמרת משרד המשפטים מן החקירות, כדי להדוף את טענותיהם של טראמפ ותומכיו לפיהן מדובר במהלכים פוליטיים שנועדו להכשיל את הקמפיין שלו. גרלנד אמר כי הכוונות הפוליטיות של טראמפ ושל הנשיא ג'ו ביידן (שטרם הודיע אם יתמודד לכהונה שנייה) הובילו אותו לבצע את מה שתיאר כצעד יוצא דופן. עם זאת, ההחלטה הסופית האם להעמיד לדין את טראמפ מצויה בידי גרלנד עצמו, לאחר שיקבל את המלצותיו של סמית. גרלנד וסמית הדגישו, כי המינוי לא יאט את החקירות, ובמיוחד את זו שבפרשת המסמכים.
עוד לפני מינויו של סמית היו סימנים להאצת החקירות. בימים האחרונים הוציא משרד המשפטים צווים לקבל מסמכים מגוף הפעילות הפוליטית Save America שהקימו אנשיו של טראמפ כמה ימים לאחר הבחירות בנובמבר 2020, ואשר ריכז את מאמציו (בעיקר המשפטיים) של טראמפ לשנות את התוצאות. צווים דומים נמסרו לגוף העיקרי שריכז את הקמפיין של טראמפ, Make America Great Again, ולוועדה שטיפלה בגיוס התרומות לקמפיין. במקביל הוצאו צווים לכמה מעוזריו של טראמפ במסגרת חקירת פרשת המסמכים. מינויו של סמית מחבר למעשה את שתי החקירות, לאחר שבשבועות האחרונים התברר שבשתיהן מעורבים אותם אישית מסביבתו של טראמפ.
משרד המשפטים הדגיש, כי סמית אינו רשום כחבר באף אחת מן המפלגות. הוא היה התובע הראשי בבית הדין הבינלאומי בהאג, אשר עסק בפשעי המלחמה שבוצעו בקוסובו מאז 2018. בעבר היה סמית פרקליט המחוז המזרחי של ניו-יורק, ועמיתיו לשעבר אמרו שהוא נודע בבטחונו העצמי ובנכונותו לצלול לעומק גם בתיקים רגישים מבחינה פוליטית.
סמית הוא הפרקליט המלווה השני שממנה משרד המשפטים בענייניו של טראמפ. הראשון והידוע היה רוברט מולר, לשעבר ראש ה-FBI, אותו מינה ב-2017 שר המשפטים דאז, ג'ק סשנס, ללוות את החקירה בפרשת קשריו של טראמפ עם רוסיה ערב בחירות 2016. מולר קבע שלא הייתה קשירת קשר בין קמפיין טראמפ לרוסיה, והותיר פתוחה את השאלה האם טראמפ ניסה לשבש את חקירת הפרשה. שר המשפטים בעת פרסום המסקנות, ויליאם באר, סגר את התיק. באר התפטר לאחר 6 בינואר והפך לאחד ממבקריו הבולטים של טראמפ. פרקליט מלווה מתמנה בתיקים רגישים וכאשר קיים חשש לניגוד עניינים, או למראית עין של ניגוד עניינים, מצידו של משרד המשפטים. מולר מונה כדי למנוע חשש כזה כאשר טראמפ היה הנשיא, וסמית מונה כעת כדי למנוע חשש כזה כאשר טראמפ הוא יריבו של הנשיא.

תאריך:  19/11/2022   |   עודכן:  19/11/2022
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
פרקליט מלווה לשתי החקירות נגד טראמפ
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות בחירות בארה''ב 2020
איתמר לוין
חודשים לפני הבחירות תכנן טראמפ להכריז על ניצחון בעיצומה של ספירת הקולות    כאשר התברר שהפסיד ובתי המשפט דחו את כל טענותיו, הוא החל להתמקד בישיבת הקונגרס ב-6 בינואר, במטרה למנוע את אשרור נצחונו של ביידן - והתוצאה הייתה האלימות הקטלנית של תומכיו
איתמר לוין
למרות שטען ללא הרף שהבחירות נגזלו ממנו, טראמפ פעל כמי שיודע שכהונתו מסתיימת    השירות החשאי, ה-FBI, משרד ההגנה והסוכנות לביטחון לאומי היו ערים לסכנת ההסתערות על הקפיטול    הוועדה עשויה להמליץ למשרד המשפטים על צעדים פליליים
איתמר לוין
הוועדה דורשת מן הנשיא לשעבר להופיע בפניה - אם כי מדובר במהלך סמלי, שכן טראמפ צפוי לסרב והליכים משפטיים יימשכו חודשים רבים, בעוד הוועדה צפויה להתפזר אם הרפובליקנים יזכו כצפוי ברוב בבית הנבחרים
איתמר לוין
ניו-יורק טיימס מדווח על ההתלבטויות של חברי הוועדה ובראשן כיצד לטפל בטראמפ והאם להתייחס לעבירות פליליות סביב האירועים
איתמר לוין
ניו-יורק טיימס: משרד המשפטים הוציא צווים ל-40 איש, כולל עוזרים בכירים של טראמפ, והחרים את הטלפונים של שני בכירים במזימת האלקטורים המזויפים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il