X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות
רוב הטפסים אינם ממוחשבים
דוח מבקר המדינה
רשות המיסים מבצעת בצורה ידנית פעולות מרכזיות
השוואת הצהרות הון ובחינת פערים בניכויים במקור אינם נעשים בצורה ממוחשבת אין כרייה מרוכזת של מידע על נישומים בעת הכנת השומות

רשות המיסים מבצעת פעולות רבות בצורה ידנית ולא בצורה ממוחשבת. המשמעות היא אובדן זמן עבודה רב, ומן הסתם - גם טעויות הפוגעות הן בנישומים והן באוצר המדינה. כך עולה (23.11.22) מדוח מבקר המדינה, מתניהו אנגלמן, על יחידת שירותי עיבוד ממוכנים (שע"ם) של הרשות.
שע"ם משרת 1.3 מיליון "לקוחות": חברות, תאגידים מסוגים אחרים, עצמאים, בעלי שליטה, שכירים, מקבלי מענקי עבודה, שכירים המבצעים תיאומי מס והחזרי מס, 6,000 העובדים של רשות המיסים, 13,000 משרדי מייצגים ו-7,000 עורכי דין. שע"ם מנהל מאות פרויקטים בכל שנה, החל מפרויקטים לביצוע מיידי וכלה בפרויקטים שביצועם נמשך שנים מספר.

לצורך קביעת השומה, עובדי הרשות נדרשים לבחון מידע רב הנוגע להכנסות ולנישומים, כולל דיווחי הנישום, מס שנוכה לו, מידע על עובדיו ותשלומי משכורת, מידע מודיעיני ועוד. אף שהמידע קיים במאגרי המידע של הרשות, מפקחי המס ניגשים לחלק מהמידע באמצעות שאילתות פרטניות וללא תהליך אוטומטי של איסוף מידע ממוחשב והשוואתו. יתרה מכך: לא מתנהל תהליך של כריית מידע של עיבוד אלפי הנתונים הפיננסיים והחשבונאיים המצויים במקורות המידע השונים לגבי אותו נישום.
השוואת הצהרות הון של אותו נישום נעשית בצורה ידנית, למרות שמיכון שלה יאפשר להשוות את ההון באופן אוטומטי, וכך ייחסך זמן עבודה של עובד הרשות. כמו-כן, יהיה ניתן לבצע את השוואות ההון של כל הנישומים החייבים להגיש הצהרות הון, ולהציף לבדיקה פרטנית רק נישומים אשר בבדיקה האוטומטית נמצא בהצהרותיהם הפרש הון בלתי מוסבר. אלא שהרשות לא קידמה את פרויקט הצהרות הון מקוונות לאחר אפיונו על-ידי ועדה ייעודית כבר בשנת 2013.
בשנים 2019-2017 היה פער של 18.6 מיליארד שקל בין הסכומים שנוכו במקור על-פי דיווחי המשלמים לבין דיווחי המקבלים. אומנם הסכום ירד לאורך השנים, אך עדיין מדובר במיליארדי שקלים בשנה. לרשות יש מערכת ממוחשבת חדשה, המאפשרת בקרה מובנית לזיהוי הפערים, אך השימוש בה טרם מתאפשר לכל מפקחי המס ורכזי החוליות. תהליך העבודה המקובל ברשות הוא בדיקה ידנית על-ידי מפקחי המס רק של מקצת התיקים שהוכנסו לתוכנית העבודה והמטופלים לצורך שומה.
לרשות המיסים יש מאגר הכולל 322 טפסים בכל מערכי המס: מס הכנסה, מע"מ, מיסוי מקרקעין, מיסי ייבוא ומכס, מיסים עקיפים אחרים ומענקי עבודה וקורונה. רק 111 מהם הם טפסים מקוונים. לנוכח השיעור של 63% של טופסי המכס ומיסי העיבוא שמוחשבו (מתוך כלל הטפסים בתחום) בולט השיעור הקטן (24%) של טופסי מס הכנסה שמוחשבו. שיעור טופסי המכס ומיסי הייבוא שמוחשבו מתוך כלל טופסי הרשות שמוחשבו הוא 45%, לעומת 35% בלבד מטופסי מס הכנסה - וזאת למרות שגביית מס הכנסה היא ליבת עבודתה של הרשות.
אף שבתוכנית האסטרטגית של שע"ם דובר על מענה ללקוחות בכתובת אחת, נכון למועד הביקורת הטיפול בתמיכה במייצגים מפוזר בין שלושה גורמים (דלפק הסיוע, מוקד שירות הלקוחות ומחלקת מרשם מייצגים) המעניקים למייצגים שירותים שונים. עקב כך, יש מייצגים הפונים בטעות למוקד שירות הלקוחות של רשות המיסים, שאינו הגורם המתאים למתן השירות. דלפק הסיוע תומך באלפי לקוחות בחודש ומשיב על פניות מסוגים רבים אשר נדרש לגביהן ידע רב. אולם, בשנים 2019, 2020 ו-2021 נסגרו 72%, 73% ו-75% מהפניות במוקד בהתאמה, ללא העברה לגורמים חיצוניים.

תאריך:  23/11/2022   |   עודכן:  23/11/2022
+הדיגיטציה הגדילה את רווחי הבנקים, אך הם לא הוזילו את השירות לאזרח
22:25 23/11/22  |  עידן יוסף

דוח מבקר המדינה: הדיגיטציה תרמה רבות לשיפור גיוון השירות הבנקאי וליעילותו לצרכנים וכן הפחיתה את העלויות שמשלם הציבור על עמלות. עם זאת, הדיגיטציה אשר הפחיתה את עלויות המשכורות וההוצאות הנלוות של הבנקים ותרמה לגידול של 10% ברווח חמש הבנקים הגדולים בשנים 2021-2014, לא תרמה לירידה במרווחי האשראי - ורווחיהם במהלך השנים האחרונות גדלו בעקביות מ-10.4 מיליארדי ש"ח בשנת 2014 ל-22.1 מיליארדי ש"ח בשנת 2021, בהתאם לגידול בתיק האשראי הבנקאי.
הדבר מצביע על הריכוזיות בענף הבנקאות ועל היעדר תחרות מספקת, מטיל ספק אם ההתייעלות הדיגיטלית התגלגלה במלואה לציבור ומחדד את הצורך של בנק ישראל והפיקוח על הבנקים בתוכו ליזום פעולות להגברת התחרות.

+"דאוס אכס מכינה", גרסת אנגלמן
19:18 23/11/22  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה

אצל מבקר המדינה דברים מתרחשים כמעט מעצמם, בלי מגע יד אדם: רק הגופים אחראים לליקויים, לא מנהליהם ובוודאי שלא הדרג המדיני שמעליהם

אנגלמן. כמו החרטומים ומראדונה [צילום: פלאש 90]
+הקו האדום ברכבת הקלה התייקר ב-70%
15:53 23/11/22  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה

אנגלמן: זינוק בעלויות של הרכבת הקלה בגוש-דן - שהקמתה יקרה יותר ואיטית יותר מאשר בעולם  ▪  ההפסד מדחיית הקווים הירוק והסגול: 3.5 מיליארד שקל

חמש שנות איחור בקו האדום [צילום: נת"ע]
+מערכת בלתי תקנית ומיושנת לתעופה האזרחית
15:52 23/11/22  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה

רשות התעופה האזרחית וחיל-האוויר אינם מתואמים די הצורך והדבר מסכן את בטיחות הטיסה  ▪  אין היערכות למקרה של תאונת טיס מחוץ לשדות התעופה

עומס המשליך על הבטיחות [צילום: תומר נויברג, פלאש 90]
+הרפורמה בחברת החשמל נכשלת בכל התחומים
15:52 23/11/22  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה

העלויות נותרו גבוהות, הוצאות השכר למעשה לא השתנו, איכות האספקה ירדה, חלק ניכר מן התועלת הכספית לא הושגה, מספר העובדים הארעיים עולה

41% בעלי שכר גבוה [צילום: מנחם לדרמן, פלאש 90]
+הגז הטבעי נכנס בצורה איטית וחלקית מן המתוכנן
15:51 23/11/22  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה

המשק איבד חיסכון של 1.9-0.8 מיליארד שקל בעשור האחרון בשל אי-העמידה בהחלטות הממשלה - והקצב אף נעשה איטי עוד יותר

אסדת מאגר לווייתן [צילום: יוטיוב]
+20 שנה אחרי ההחלטה: אגפי המיסים אינם מאוחדים
15:50 23/11/22  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה

בשנים 2020-2012 עלה ב-71% מספר חייבי הדיווח השנתי למס הכנסה, אך מספר המפקחים ירד ב-21%  ▪  הליכים ב-28 מיליארד שקל תלויים ועומדים בבתי המשפט

המשך האיחוד אינו על סדר היום
+האוצר ויתר על בדיקת הדיוק ברכיבי השכר בצה"ל
15:49 23/11/22  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה

הקביעה לפיה מדיניות השכר באחריות הרמטכ"ל - מנוגדת לחוות דעת משפטית  ▪  700 רכיבי שכר שונים בשירות הציבור, כולל תוספות שאינן קשורות למציאות

תוספות שולמו עשרות שנים לאחר הסכם השלום [צילום: אתר הכנסת]
+שירות פגום בגופים המופקדים על הגנת הצרכן
15:48 23/11/22  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה

המועצה לצרכנות סגרה תלונות בצורה מלאכותית  ▪  בנק ישראל אינו עוסק בהונאות דרך חברות הסליקה  ▪  קשיים בהגשת תלונות מקוונות לרשות להגנת הצרכן

כמות אפסית של ביקורות [צילום אילוסטרציה: נתי שוחט, פלאש 90]

מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
רשות המיסים מבצעת בצורה ידנית פעולות מרכזיות
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות מבקר המדינה
איתמר לוין
הקביעה לפיה מדיניות השכר באחריות הרמטכ"ל - מנוגדת לחוות דעת משפטית    700 רכיבי שכר שונים בשירות הציבור, כולל תוספות שאינן קשורות למציאות
איתמר לוין
המועצה לצרכנות סגרה תלונות בצורה מלאכותית    בנק ישראל אינו עוסק בהונאות דרך חברות הסליקה    קשיים בהגשת תלונות מקוונות לרשות להגנת הצרכן
איתמר לוין
מפרסם בצורה יוצאת דופן דוח מיידי על כשלים שגילה בבסיס האימונים של חטיבת כפיר ובמוצב יקיר - ומתריע מפני חוסר מוכנות ללוחמה ביו"ש ובעקיפין גם בחזית הצפון
איתמר לוין
ביטל את החלטתו של שפירא, בה תמך אנגלמן, להחיל את הביקורת על החברות שהוקמו במסגרת הרפורמה בתחבורה הציבורית    הותיר בעינה את הסמכות על חברות האוטובוסים הוותיקות
עידן יוסף
מבקר המדינה בכנס מבקרי הרשויות המקומיות: "אני קורא לשר לביטחון פנים ולממשלה לשים בראש סדר העדיפות את נושא הנשק הבלתי חוקי במגזר הערבי. לא מדובר רק בביטחונם האישי של אזרחי המדינה הערבים"    על פתיחת שנת הלימודים: "אין להסכים לכך שבמדינה מתוקנת תלמידים והוריהם ישמשו כבני ערובה עקב מחלוקות והתמהמהות בהסדרת הסכמי שכר במגזר הציבורי"
רשימות נוספות
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il