X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
חיות. העיגון החוקתי אינו מספיק [צילום: נועם רבקין-פנטון, פלאש 90]
חיות: עצמאות שיפוטית - לקח מאירועי שנות ה-30
15 משופטי בית המשפט העליון בהווה ובעבר, ובהם ארבעה מנשיאיו, בספר מאמרים ראשון מסוגו על השואה את הספר יזם וערך כתב News1, איתמר לוין
זכרונות, פסיקה ולקחים

העצמאות השיפוטית והעדר התלות של השופטים הם הערובות החשובות ביותר להגנה על זכויות הפרט - לקח אותו יש ללמוד מן האירועים בגרמניה בשנות ה-1930. כך כותבת נשיאת בית המשפט העליון, אסתר חיות, בספר מאמרים על השואה שכתבו 15 משופטי בית המשפט העליון בהווה ובעבר. הספר "זיכרון ומשפט" יצא לאור בשיתוף פעולה של הנהלת בתי המשפט, יד ושם ומרכז זלמן שזר.
השופטים המשתתפים בספר: עדנה ארבל, משה בייסקי ז"ל, גבריאל בך ז"ל, אהרן ברק, דפנה ברק-ארז, יורם דנציגר, ניל הנדל, אסתר חיות, צבי טל ז"ל, חנן מלצר, מרים נאור ז"ל, נעם סולברג, אליקים רובינשטיין, אליעזר ריבלין, מאיר שמגר ז"ל. הספר נערך על-ידי עיתונאי News1 וחוקר השואה איתמר לוין, שגם יזם את פרסומו, השופט בדימוס פרופ' אליקים רובינשטיין וההיסטוריון פרופ' רוני שטאובר.
חיות כותבת: "העיגון החוקתי של הזכות לכבוד אינו מספק בהכרח ערובה מוחלטת לקיומה של הגנה על כבוד האדם מפני פגיעה ורמיסה. משטר טוטליטרי יכול מבחינת המדינה לנהוג בהתאם לחוקת המדינה ולחוקיה, אבל הלכה למעשה ובאופן מהותי, לפגוע בעיקרון שלטון החוק ולרמוס ברגל גסה זכויות יסוד של הפרט, ובהן כבוד האדם. דומה שהמקרה של המשטר הנאצי בגרמניה - אשר מבחינה רשמית לפחות, לא סתר את יסודותיה המשפטיים של חוקת ויימאר משנת 1919 - מדגים היטב תובנה זו".
"... אחד הלקחים האוניברסליים שראוי ללמוד מהאירועים ההיסטוריים שתוארו במאמר זה הוא שהעצמאות השיפוטית ואי-התלות של השופטים ברמה המוסדית וברמה האישית הן הערובות החשובות ביותר לכך שתישאר בידי הפרט הכתובת לפנות אליה לשם הגנה על זכויותיו. ההגנה על עקרון העצמאות ואי-התלות של השופטים היא על כן מאבני היסוד של כל משטר דמוקרטי, ועליהן יש לשמור מכל משמר".
הספר מגיש לראשונה אסופה מגוונת של רשימות פרי עטם של שופטי בית המשפט העליון, הנוגעות בנקודת המפגש הייחודית בין השואה והמשפט. הספר כולל כאמור 15 מאמרים, המשתרעים על פני המרחב שבין זיכרונות אישיים ומשפחתיים, דרך הליכים משפטיים וסוגיות בפסיקה וכלה בלקחים ותובנות.
הנשיא בדימוס אהרן ברק כותב במאמרו, "השואה בהיבט אישי ולאומי": "אני אוד מוצל מאש, אשר רוח האדם נפחה בו חיים. אלה חיים של קוממיות ועצמאות במדינתנו. אלה חיים של חרות ושל הכרה בכבודו של כל אדם. אלה חיים משותפים בחברה פלורליסטית. אלה חיים השואפים להגשים את הצדק ולקיים את שלטון המשפט. אלה חיים של סובלנות - סובלנות למעשי האחר ולדעותיו. זו לעיתים גם סובלנות כלפי חוסר הסובלנות. הפרט למען הכלל; הכלל למען הפרט.
"הנלמד מלקחי השואה? הנגשים את המתבקש ממנה? הנכיר בייחודה של מדינתנו כמדינה שהיא גם יהודית וגם דמוקרטית? הנגן על ביטחון המדינה ועל חרות הפרט? אינני יודע. אותי, השואה עשתה אופטימי. אם יכולנו לכל שעבר עלינו, נוכל גם לבעיותינו בעתיד. אני מאמין גדול בעתידה של המדינה ובעתיד חרותו של הפרט. אני משוכנע בכך שאם עמד בנו הכוח לעבור משואה לתקומה יעמוד בנו גם הכוח להביא שלום - שלום בינינו לבין שכנינו; שלום בינינו לבין עצמנו".

תאריך:  06/12/2022   |   עודכן:  06/12/2022
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
חיות: עצמאות שיפוטית - לקח מאירועי שנות ה-30
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
הפרת זכויות בחסות שופטי העליון
ישעיהו א  |  8/12/22 09:19
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות שואה וגבורה
אלי אלון
בירושלים נערכו בסוף השבוע שחלף שני אירועים להנצחת זכרו ופעלו של אלי ויזל סופר השואה, חתן פרס נובל לשלום, אוהב ירושלים ואזרח כבוד של העיר    אלי ויזל, שורד השואה שהקדיש מרבית חיו להנחלת זכר ומורשת השואה הלך לעולמו לפני כשש שנים ביולי 2016 בגיל 86
איתן קלינסקי
קשה להבין כיצד חברו יחד בנקים ועורכי דין במדינת ישראל, שהחליטו כי זה סביר בהחלט ומובן מאליו להבנתם לגבות שליש מהפיצוי
איציק וולף
בישיבתה האחרונה החליטה הממשלה לאשר פרויקט לתיעוד מצולם של ניצולי שואה מהארץ ומהעולם, והעברת תהליך דיגיטציה שלהן    "גילם הממוצע של השורדים עומד על 86 ולמעשה נותרו לנו שנים ספורות"
אביתר בן-צדף
עוד כמה תגובות קצרות בדרך כלל - בנושאים גדולים כקטנים    והפעם - רוצח שרמנטי, למרות האמת, להעמידם על מקומם, התעכב, מקלות בגלגלים וזעם קדוש    "אל נא רפא נא לה" (במדבר י"ב, פסוק י"ג)    הרבה בריאות, נחת, שלווה, שמחה ואושר    "הגרמנים לא חזרו למוטב, הם רק נחים" (בן הכט)    שבוע טוב
איתמר לוין
80 שנה מאוחר יותר, חזרו 50 צאצאים של קורבנות וניצולים לעיר שתפסה מקום מכובד בפולקלור היהודי    רשמים מיומיים מרגשים של זיכרון וכאב
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il