X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות
גיספן. משפט שגור על כל לשון [צילום: יוטיוב]
יוסי גיספן לא יקבל פיצוי על השימוש ב"מי שמפחד לא מאמין"
ביהמ"ש: המשורר הוא בעל הזכויות על משפט זה, למרות שמקורו עתיק בהרבה; רשת הום סנטר הפרה בתמימות את הזכויות כאשר מכרה שלטים עליהן הופיעו המילים

המשורר יוסי גיספן הוא בעל זכויות יוצרים במשפט "מי שמאמין לא מפחד", למרות שמקורו קדום בהרבה - אך הוא לא יקבל פיצוי מרשת הום סנטר על הפרת זכויותיו. כך קובעת (12.1.23) שופטת בית המשפט המחוזי בתל אביב, נועה גרוסמן.
את השיר "מי שמאמין" ביצע אייל גולן בשנת 2010 והיצירה נרשמה באותה שנה באגודת אקו"ם על שמו של גיספן. הוא הגיש תביעה נגד הום סנטר ונגד חברת עוזי תמונות, בטענה להפרת זכויותיו, כאשר הראשונה מכרה שלטים תוצרת השנייה ועליהם משפט זה. הרשת והחברה טענו, כי צירוף המילים לא הומצא בידי גיספן, שכן הוא מצוי במקורות קודמים - החל ממסכת אבות ולהבדיל הברית החדשה, דרך דבריו של ר' נחמן מברסלב וכלה בשיריהן של ויטני יוסטון ומריה קארי. הן גם ציינו, כי מכרו שלטים בודדים וכי הרווח של עוזי תמונות ממכירתם היה 180 שקל ברוטו.
גרוסמן קובעת, כי מדובר ביצירה מקורית של גיספן, גם אם הרעיון הועלה בעבר במקורות יהודיים קדומים. גיספן הוא שהפיח בו חיים חדשים ובזכותו הוא שגור בפי כל, עד שהנתבעות עצמן טעו לחשוב שמדובר בביטוי גנרי. המשפט "מי שמאמין לא מפחד", גם ללא המשכו "את האמונה לאבד", הפך שגור על-פי כל בעקבות שירו של גיספן.
גם אם משפט זה מושתת על רעיונות אמוניים עתיקים, אומרת גרוסמן, גיספן הנגיש אותם לציבור באופן שלא היה קיים קודם לכן. הרעיון היה ספון בין כתביו של ר' נחמן, והיה מוכר לציבור מצומצם אשר צרך את אותם תכנים. התפוצה הרחבה שנעשתה לרעיון ברחבי ישראל, עד כדי כך שהנתבעות טענו שמדובר במשפט גנרי השגור על-פי כל, היא בזכות יצירתו של גיספן. המילים "מי שמאמין לא מפחד" מפשטות את הרעיון לביטוי שגור המתגלגל על כל לשון.
הנתבעות טענו שמילות השיר פשוטות, אבל גרוסמן קובעת, כי דווקא מילים אלו, הן שהפכו את אותו רעיון חבוי למטבע לשון מוכר. מקוריותו של רעיון הוא מושג חמקמק, מציינת גרוסמן. יצירות רבות המוכרות היטב כיום "ניצבות על כתפי ענקים". כלומר שואבות את חיותן מיצירות ותיקות עד עתיקות ומרעיונות שהועלו בעבר בקצרה, אף זכו להיכתב מחדש ולהפיח בהן רוח חיים בידי יוצרים מודרניים.
ייתכן שהמשפט הספציפי שחיבר גיספן, במילותיו "הפשוטות", מבוסס על רעיון שנחבא במקורות בני 250 שנה, כתבי ר' נחמן. אולם, הלבוש המילולי שניתן לו שונה מהותית מהאופן בו נכתבו הדברים ע"י ר' נחמן, מציינת גרוסמן. לשונו של גיספן קולחת, ברורה ופשוטה לציבור בן ימינו. לא בכדי זכה השיר לתפוצה כה רחבה. מילותיו של התובע העניקו לרעיון נופך חדש ומקורי, ולכן מתקיים בהן אלמנט המקוריות.
אולם, גרוסמן דחתה את התביעה לפיצוי בקובעה, כי הום סנטר ועוזי תמונות היו בבחינת "מפר תמים" לפי סעיף 58 לחוק זכות יוצרים. הן פעלו בתום לב ומתוך מחשבה שאין המדובר במשפט המוגן בזכות יוצרים, ולאחר שקיבלו את מכתב ההתראה מבא-כוחו של גיספן - הפסיקו מיד את המכירות ואספו את השלטים מן החנויות. את גיספן ייצג עו"ד יוחאי חי, ואת הנתבעות - עוה"ד בני אשכנזי וצפריר פז.

תאריך:  12/01/2023   |   עודכן:  12/01/2023
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
יוסי גיספן לא יקבל פיצוי על השימוש ב"מי שמפחד לא מאמין"
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איציק וולף
התקשרה באמצעות חברת-הבת (100%), אב-גד כנרת בע"מ, בעסקת קומבינציה הכוללת מסחר מלונאות, מרכז קונגרסים ותיאטרון בצדה המערבי של הכנרת, סמוך לחוף השקמים הנמצא בדרומה של טבריה    עלות הפרויקט - 598 מיליון שקל
איציק וולף
נבחרה על-ידי נציגות בעלי זכויות לפרויקט התחדשות עירונית ברחוב אלי כהן בנהריה    היתר הבנייה בפרויקט צפוי להתקבל בעוד 3 עד 5 שנים
מירב ארד
blenderPay BNPL מאפשרת ללקוחות לרכוש מוצרים ושירותים בבתי עסק ובאתרי אי-קומרס, במגוון תחומים ושירותים בפריסה רחבה עד 60 תשלומים
מירב ארד
מבקר המדינה ציין כי משרדו מכין בעבודת ביקורת מקיפה על יוקר המחיה במדינת ישראל    "בין היתר אנחנו בודקים את היערכות המדינה להתפרצות האינפלציה, את הסדרת ענף החלב ואת תוכניות הדיור של ממשלות ישראל"
עידן יוסף
ההכרזה על הסכסוך מגיעה בעקבות טענות על סחבת מכוונת במו"מ על הסכם קיבוצי וניסיון לפגוע בהתארגנות דרך התנכלות וניסיונות לפטר חברי ועד    ההנהלה הופתעה: "אנו נמצאים בעיצומו של מומ ענייני מול ארגון העיתונאים"
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il