X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות
פרופ' אשר יהלום [צילום: אוניברסיטת אריאל]
שיפור בחישובי איינשטיין בנוגע למסלול מרקורי
במסגרת שבוע החלל הישראלי - מחקר חדש שהוצג בכנס ופורסם בכתב עת מדעי פרופ' אשר יהלום מהמחלקה להנדסת חשמל באוניברסיטת אריאל, הציג הסבר לפער בין התצפיות לחישובים במסלול כוכב הלכת מרקורי קישור למאמר המלא
יפעת גדות עיתונאית עיתונות זהב בע"מ
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב

כוכב הלכת מרקורי (בעברית כוכב חמה) הוא הקרוב ביותר לשמש. בניגוד לכוכבי הלכת הנעים במסלול קבוע בצורת אליפסה סביב השמש, האליפסה של מרקורי מסתובבת כמו באיור. את תופעת הסיבוב הסביר אסטרונום צרפתי בשם לה ורייר במאה התשע עשרה על-ידי השפעת כוכבי הלכת האחרים על המסלול של מרקורי, אלא שבחישוב שלו חסרו 43 שניות המעלה (הפרש בין החישוב לתצפיות1).
אלברט איינשטיין הסביר את ההפרש כנובע מתורת היחסות הכללית (תורה המסבירה את תופעת הכבידה כתוצאה מהעיקום של המרחב זמן). בחישוב שלו הניח אלברט איינשטיין כי השמש היא סטטית וכל כוכבי הלכת נעים ביחס אליה. זאת הייתה למעשה ההוכחה התצפיתית הראשונה של תורת היחסות הכללית. עם הזמן השתפרו התצפיות והתברר שעדיין קיים הפרש של 0.6 שניות המעלה שלא ניתן להסביר על-ידי החישוב של איינשטיין.
בחישוב שערך לאחרונה פרופסור אשר יהלום נלקחה בחשבון התנועה של מרכז המסה של מערכת השמש ביחס לשמש עצמה - מסתבר, שבגלל תנועת כוכבי הלכת האחרים, השמש נעה ביחס למרכז המסה של מערכת השמש והמרחק בין מרכז השמש למרכז המסה יכול להגיע בזמנים מסוימים עד כדי פעמיים הרדיוס (הקוטר) של השמש. אם לוקחים בחשבון את הפער הזה, ניתן להסביר את התצפיות המדויקות בנוגע למסלול של מרקורי.

מסלולו של מרקיורי [צילום: דוברות אוניברסיטת אריאל]

התוצאה הוצגה בכנס בינלאומי בפראג, התפרסמה בספר פרסומי הכנס ולאחרונה גם בעיתונות המדעית. בנוסף, פרופ' אשר יהלום ירצה לילדים, נוער ולכל המשפחה במסגרת שבוע החלל הישראלי באוניברסיטת אריאל בנושא - החומר האפל - היבטים פילוסופיים, היסטוריים ופיסיים.
גודלן של גלקסיות הוא עצום ומגיע לעשרות רבות של אלפי שנות אור. לפיכך, כל שינוי במרכז ישפיע על השוליים, רק בעוד עשרות אלפי שנים מאוחר יותר. נראה כי מתעלמים מהשפעות הפיגור הללו בחישוב מהירויות הסיבוב בשוליים. הפערים המשמעותיים בין המהירויות הנחזות על-ידי התיאוריה הניוטונית לבין המהירויות הנצפות מטופלים על-ידי הנחה של סוג חומר בלתי ניתן לצפייה: "חומר אפל" או על-ידי שינוי חוקי הכבידה.
במסגרת ההרצאה יינתן הסבר לעקומות הסיבוב המוזרות ואת עודף החומר שמשתמע מתצפיות בעדשות הכבידה שנוצרות על-ידי גלקסיות וצבירי גלקסיות. כמו-כן ייערך דיון בהשלכות הפילוסופיות של האמור לעיל, במיוחד בחשיבות הדבקות בתערו של אוקאם2 בפיזיקה תיאורטית וכיבוד העקרונות של אוניברסליות ואחדות. תידון גם הופעתו של "חומר אפל" בהיסטוריה של המדע במסווה, בעיקר בצורת "האלמנט החמישי" שלו.

הערות

    1. הפרש בין החישוב לתצפיות
  • מעגל מתחלק ל 360 מעלות, כל מעלה מתחלקת ל 60 דקות המעלה, וכל דקת מעלה מתחלקת ל 60 שניות המעלה.
2. תַערו של אוקאם הוא עיקרון פילוסופי המיוחס לוויליאם איש אוקאם, נזיר פרנציסקני אנגלי בן המאה ה-14. על-פי עיקרון זה, המנוסח לרוב בעזרת המשפט אין להרבות בישויות יותר מכפי הצורך, כאשר קיימים הסברים שונים לאותה תופעה יש להעדיף את הפשוט מביניהם, שבו המספר המועט ביותר של מושגים וחוקים.

תנועת מרכז המסה של מערכת השמש [צילום: דוברות אוניברסיטת אריאל]
תאריך:  02/02/2023   |   עודכן:  02/02/2023
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
שיפור בחישובי איינשטיין בנוגע למסלול מרקורי
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יצחק דנון
פסק בוררות של דנציגר קיבל את תביעת משרד רואי החשבון הגדול בארץ נגד חברת א.נ.ג, בעקבות מכירת חברת השילוח פריץ לקבוצת שפיר
איתמר לוין
קבוצת אקונומיסט מגדירה את ישראל כ"דמוקרטיה פגומה" ומציבה אותה במקום ה-29 בעולם - עוד לפני הרפורמות המוצעות במשפט
עידן יוסף
עידן יוסף
בודקי המכס חשפו ניסיון להבריח 150 אלף כמוסות של חומר הנחזה להיות קמגרה    הוסתרו בתוך 80 חביות גדולות יותר ששימשו ליבוא חמוצים
עידן יוסף
השרה להגנת הסביבה תגיש הצעת חוק אקלים למשרדי הממשלה הרלוונטיים לצורך חקיקה    הצעת החוק שואפת להפחית את פליטת גזי החממה בחצי בהשוואה ל-2015 עד 2030 ולבסס משק מאופס פליטות נטו עד 2050    תוקם ועדת שרים לענייני אקלים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il