X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
מאיר שפיגלר [צילום: נועם מושקוביץ/דוברות הכנסת]
מנכ"ל חברת החשמל חושף את תאריך היעד
סוף עידן הפחם בישראל - 31 בדצמבר 2025
ארבע יחידות פחמיות ישמשו אחרי המועד אך ורק לעתות משבר של חרום ומצוקה אנרגטית יו"ר הוועדה לפיקוח על הקרן לאזרחי ישראל: "על המאסדרים לוודא שאכן חברת החשמל עומדת ביעדים, מדובר בחיי אדם ובאוויר שאנו נושמים"

הוועדה לפיקוח על הקרן לאזרחי ישראל דנה (יום ג', 14.2.23) בהקדמת מועד היעד למעבר לייצור חשמל ללא פחם. בדיון השתתף גם מנכ"ל חברת החשמל, מאיר שפיגלר. היו"ר ח"כ סון הר-מלך אמרה בפתח ישיבת הוועדה: "אתמול קיבלתי את דוח מרכז המחקר והמידע של הכנסת בנושא מעבר התחנות הפחמיות לתחנות שמופעלות בגז. כולם מבינים את החשיבות והצורך במעבר הזה למשק הישראלי, לציבור ולסביבה".
מנכ"ל חברת החשמל, מאיר שפיגלר: "חברת החשמל רגישה לאיכות הסביבה ולבריאות התושבים. כבר בשנת 2003 כמי שהקדימה את המאוחר, החברה הסבה תחנות כוח שיוצרו באמצעות מזוט לגז בגיבוי מזוט, ומאז ועד היום כל תחנות הכוח שהוקמו פועלות באמצעות גז (למעט בשעת חירום שבה נעשה שימוש בסולר). בשנים 2022-2017, באותן תחנות שהוקמו לפני עשרות שנים ומייצרות חשמל באמצעות פחם, הותקנו סולקנים ומתקני SCR מתקדמים שהפחיתו באופן משמעותי את זיהום האוויר שנגרם מתהליך הייצור".

[צילום: נועם מושקוביץ/דוברות הכנסת]

בנוסף, הציג שפיגלר את פרויקט ההסבה לגז המבוסס על החלטת מליאת דירקטוריון החברה מחודש דצמבר 2022, לפיה הונחתה ההנהלה לקדם את פרויקט ההסבה לגז של 4 יחידות ייצור פחמיות בתחנת הכוח רוטנברג (אשקלון) ו-2 יחידות ייצור פחמיות בתחנת אורות רבין (חדרה). מדובר בהסבת שש היחידות האחרונות שעדיין מייצרות חשמל באמצעות פחם, לייצור על-ידי גז בגיבוי פחם, וזאת עד לסוף שנת 2025. "משנת 2012 אנו צורכים פחות ופחות פחם להפעלת התחנות. היקף צריכת הפחם של חברת חשמל נמצא בירידה מתמדת, ועל-פי התחזית יעמוד על אפס בסוף שנת 2025, זולת אותן ארבע יחידות שישמשו אך ורק לעתות משבר של חירום ומצוקה אנרגטית", הבהיר.
בתוך כך, התייחס שפיגלר ליחידות ייצור החשמל 70 ו-80 אשר תפעלנה בגז טבעי, וציין כי הפעלתה המסחרית של יחידה 70 תחל ביום 30.11.23, ואילו של יחידה 80 תחל כ-9 חודשים לאחר מכן. "אנו עושים כל מה שניתן כדי לקצר את לוחות הזמנים. יש לנו אינטרס מובהק ערכי ותפעולי לייצר חשמל באמצעות גז, שלא לדבר על מחיר ייצור חשמל". לשאלת יו"ר הוועדה בדבר העיכובים בהפעלת יחידות אלו, תלה שפיגלר את האיחורים, בין היתר, בתקלות רבות מצד חברת GE העולמית, אשר זכתה במכרז להקמת היחידות.

[צילום: נועם מושקוביץ/דוברות הכנסת]

ח"כ מיכאל ביטון: "אני בטוח שמנכ"ל חברת החשמל יהפוך כל אבן לשם המטרה ועל-מנת לעמוד בלוחות הזמנים. לעיתים, ברגע שקשה לחברת החשמל מבחינת הכנסות אז היא מורידה רגל מהגז בתחום התשתיות. כל שקל שיושקע בתשתיות יהיה ברכה לישראל. אנו גם רוצים להגיע למצב של אפס ניתוקי חשמל, שלא נראה בית של קשיש או משפחה מרובת ילדים ללא חשמל. צריך למצוא דרך שבה קרן העזרה לחלשים שהוקמה בחברה לא תעמוד על 15 מיליון שקלים אלא על 50 מיליון".
ח"כ יונתן משריקי: "המדינה ציפתה שתהיה הוזלה בחשמל בעקבות הגז הטבעי, אך בשל כל מיני תקלות ששמענו פה המחיר לא ירד. למעשה אנו לא דנים פה רק על מחירי החשמל, אלא על הקשר לתקציב המדינה ועל ההשפעה על כל השכבות באוכלוסייה. מחירי החשמל לא יורדים ואנו מפסידים פעמיים. אנו סומכים את ידינו על מנכ"ל חברת החשמל שיעשה כל מה שביכולתו על-מנת להגיע לתוצאה הזו".
מנהל אגף בכיר שינוי אקלים במשרד להגנת הסביבה, הד"ר גיל פרואקטור: "הסיבה המרכזית שבגינה אנו כמדינה צריכים להפסיק את השימוש בפחם היא קודם כל מניעה של זיהום אוור שהורג אנשים. מצד שני חשוב לזכור שגז מזהם גם כן. המטרה היא לעבור לכלכלה מאופסת פליטות ומעבר לאנרגיות מתחדשות. לגבי יחידות 4-1 הפחמיות באורות רבין - הן פועלות בטכנולוגיה שאסור להפעיל אותה באיחוד האירופי והיו צריכות להיסגר כבר בשנת 2022, וזה לא קרה. התנעה של היחידות הללו פעמיים או שלוש בשנה מהווה שחרור של כמות גדולה של מזהמים. כמדינה, אנו חייבים להשקיע את כל המאמצים במעבר לאנרגיה מתחדשת".
סמנכ"ל תפעול בחברת נגה (ניהול מערכת החשמל), שיקי פישר, פירט על מדיניות צמצום השימוש בפחם של החברה, הכוללת, בין היתר: פעילות מינימלית של היחידות הפחמיות המסונכרנות לרשת, אי-שמירת רזרבה ביחידות הפחמיות והפעלת יחידות 4-1 באורות רבין ע"פ נוהל חירום. כמו-כן, מנה פישר תנאים נוספים לצמצום הפחם, לרבות הכנסה לפעילות של יחידות 70 ו-80 בתחנת הכוח אורות רבין, עמידה בתוכנית ההסבות של היחידות הפחמיות, הגדלת הקצאת הגז למשק החשמל והמשך קידום של אנרגיה מתחדשת.

50 מתים בשנה
[צילום: נועם מושקוביץ/דוברות הכנסת]

מנכ"ל איגוד ערים לאיכות הסביבה שרון-כרמל, ניר סהר: "יש לקבוע מועד לסגירה סופית של יחידות 4-1 הפחמיות בתחנת הכוח אורות רבין, המביאות למותם של כ-50 אנשים בשנה. הציבור לא מקבל מידע ברור מתי הן תיסגרנה. כולם מדברים על התעריפים, אבל חייבים לדבר גם על ההשפעה הבריאותית. מדובר על ילדים, מבוגרים ומעוטי יכולת. מוכרחים להפסיק את השימוש בפחם ולקדם אנרגיות מתחדשות".
ראש תחום אקלים ואנרגיה בארגון גרינפיס ישראל, דנה כהן: "סוגיית הפסקת השימוש בפחם במשק החשמל בישראל, מעבר להיותה סוגיה של עמידה בהתחייבויות של ישראל בהסכמים בינלאומיים, ומעבר להשלכות הכלכליות הבאות לידי ביטוי בעליית מחירי החשמל שאנו עדים להם בשנה האחרונה, היא סוגיה של בריאות הציבור. אפשר היה לעשות מהלכים של התייעלות אנרגטית ומעבר לאנרגיה מתחדשת שהיו מקטינים את הזיהום - ואת המחיר הציבור משלם. הגז לא מספק הבטחה בנושא הזה".
יו"ר הוועדה, ח"כ לימור סון הר-מלך, סיכמה את הדיון: "כולנו מבינים כמה קריטי להקים את יחידות 70 ו-80 ולעמוד ביעדים. אני רואה נכונות אמיתית וכנה מצד המעורבים להוביל קדימה את המהלך הזה, ואני מקווה שעד סוף 2025 לא נראה יותר שימוש ביחידות פחמיות. אני קוראת לרגולטורים לראות איך מפקחים על כך שחברת החשמל עומדת ביעדים האלו, מדובר בחיי אדם ובאוויר שאנו נושמים. תפקיד הוועדה הזו הוא לראות שדברים אכן קורים. מעבר לכך, ברמה האנושית, אני קוראת לשר האוצר ולשר הרווחה לראות איך מרחיבים את המענה למשפחות מוחלשות בסוגיית ניתוקי החשמל".

התוכנית להרחבת לוויתן
[צילום: NewMed Energy]

בתוך כך, יוסי אבו, מנכ"ל ניומד אנרג'י, הציג בוועידת האנרגיה המצרית EGYPS23 בקהיר, את התוכנית להרחבת לוויתן, ואמר: "אנחנו מקדמים בימים אלו את הגדלת ההפקה מלוויתן באמצעות התקנת צינור שלישי שיוביל גז אל האסדה, ובנוסף משלימים את הרחבת הקיבולת של צינור EMG מ-5 BCM ל-8 BCM, כדי לענות על הביקוש הגואה במשק האזורי. בנוסף אנחנו פועלים לקידום חיבור 'קו ניצנה' - חיבור יבשתי חדש בין ישראל למצרים, שיאפשר תוך כמה שנים הזרמה של כמויות נוספות של גז טבעי מישראל למצרים. אנחנו רואים את הביקוש למתקני LNG נוספים באזור ומקדמים הקמת מתקן הנזלה ימי מלוויתן".
באשר למאגר אפרודיטה ציין אבו: "אנחנו נחושים למצוא דרך לפתח את מאגר אפרודיטה דרך התשתית המצרית ומתקני ההנזלה שם. מאגר אפרודיטה ישמש בחלקו את השוק המקומי ובחלקו ייצוא ל-LNG. שיתוף הפעולה עם התשתית הקיימת הוא המפתח לשינוע גז לשווקים השונים".
במהלך הכנס אמר ד״ר מגדי ג'לאל, יו״ר EGAS חברת הגז הלאומית של מצרים שארצו נחושה להעמיק את שיתוף הפעולה עם ישראל ומדינות נוספות במזרח התיכון בתחומי הסחר, ההנזלה והשיווק של גז טבעי.

תאריך:  15/02/2023   |   עודכן:  15/02/2023
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 אבי דיכטר / Avi Dicter  אברהם בניהו בצלאל / Avraham Benayahu  Bezalel  אוהד טל  אופיר כץ / Ofir  Katz  אוריאל מנחם בוסו / Uriel Busso  אורית פרקש-הכהן / Orit Farkash-Hcohen  אורנה ברביבאי / Orna  Barbivai  אושר שקלים / Osher  Shekalim  אימאן ח'טיב יאסין / Iman  Khatib Yassin  איתמר בן-גביר / Itamar  Ben Gvir  אליהו דלל / Eli Dallal  אליהו רביבו / Revivo Eliyahu  אלמוג כהן / Almog  Cohen  ארז מלול / Erez  Malul  אריה מכלוף דרעי / Aryeh  Machluf Deri  בועז ביסמוט / Boaz  Bismuth  בועז טופורובסקי / Boaz  Toporovsky  בני גנץ / Benny  Gantz  גד איזנקוט / Gadi  Eisenkot  גילה גמליאל / Gila  Gamliel  גלית דיסטל אטבריאן / Galit  Distal Atbaryan  גלעד קריב / Gilad Kariv  דבורה ביטון / Dvora  Biton  דוד  ביטן / David Bitan  דן אילוז / DAN Iluz  דני בן יוסף דנון / Dani Danon  ואליד אל הושלה / Waleed  El Hawashla  ולדימיר בליאק / Vladimir Beliak  זאב אלקין / Ze'ev Elkin  חמד עמאר / Hamad Amar  חנוך דב מילביצקי / Hanoch Dov Milwidsky  טלי גוטליב / Tali  Gottlieb  יאיר לפיד / Yair  Lapid  יואב גלנט / Yoav Galant  יואל (יולי) אדלשטיין / Yoel Edlshtein  יונתן משריקי / Yonatan Mishraki  יוסי  אבו  יוסף עטאונה / Youssef  Atauna  יוראי להב הרצנו / Yorai  Lahav-Hertzano  ינון אזולאי / Yinon  Azoulay  יסמין פרידמן / Yasmin Fridman  יעקב אשר / Yakov  Asher  יצחק קרויזר / Kroizer Yitzhak  יצחק תשובה  יצחק שמעון סרלאוף  ירון לוי / Yaron Levi  ישראל אייכלר / Yisrael  Eichler  ישראל כץ / Israel  Katz  לימור סון הר-מלך / Limor  Son Har-Melech  מאי גולן / May  Golan  מאיר כהן / Meir  Cohen  מטי צרפתי הרכבי / Matti  Sarfati Harkavi  מיכאל מרדכי ביטון / Michael Mordechai Biton  מירב בן-ארי / Meirav  Ben-Ari  מירב כהן / Meirav  Cohen  מנסור עבאס / Mansour Abbas  משה אבוטבול / Moshe Abutbul  משה ארבל / Moshe Arbel  משה גפני / Moshe Gafni  משה רוט / Moshe  Roth  מתן כהנא / Matan  Kahana  נאור שירי  ניר ברקת / Nir  Barkat  סימון  מושיאשוילי / Simon  Moshiashvili  סימון דוידסון / Simon Davidson  עודד פורר / Oded Forer  עופר כסיף / Ofer  Cassif  עמית הלוי / Amit  Halevi  צבי ידידיה  סוכות / Tzvi Yedidia  Sukkot  צביקה פוגל / Tzvika  Foghel  צגה צנגש  מלקו / Tsega  Melaku  קארין אלהרר / Karin  Elharar  רון כץ / Ron Katz  רם בן ברק / Ram  Ben Barak  שלום דנינו / Shalom  Danino  שלי טל מירון / Shelly Tal Meron  שלמה קרעי / Shlomo  Karhi  שרון ניר / Sharon Nir  שרן השכל / Sharren Haskel
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
סוף עידן הפחם בישראל - 31 בדצמבר 2025
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות גז טבעי
עידן יוסף
ההכנסות למדינה הצפויות לעשור הקרוב ממאגרי לויתן ותמר יעמדו על כ-91 מיליארד שקל    מנכ"ל ניו-מד אנרג'י: "בניית מתקן הנזלת גז מלוויתן תאפשר לנו לייצא לאסיה ואירופה ללא תלות בגורמים מתווכים ותכפיל את ההכנסות מגז טבעי"    עמותת שומרי הבית: מדוע כאשר העולם מתקדם לאנרגיות מתחדשות - ישראל ממשיכה להתבוסס בגז? אנו הולכים בניגוד למגמה העולמית    יו"ר הוועדה לפיקוח על הקרן לאזרחי ישראל: "עלינו ליצור מציאות שבה לכל מפעל או בית חולים בארץ יהיה חיבור לגז"
עידן יוסף
החשכ"ל יהלי רוטנברג: בקרן פועלים אנשים מקצועיים וייקח זמן עד שיראו תשואות    חברת ועדת ההשקעות, פרנסואז בן צור: הקרו היא דוגמה לתכנון ארוך טווח במדינה    ליברמן; אם יש תשואה חיובית, המשמעות היא שנעשית עבודה טובה ופעילות הקרן יעילה
איציק וולף
בשנת 2022 ניגבו 3.28 מיליארד שקל היטלים - פי 2.6 מסך כל ההיטלים שניגבו במצטבר עד תחילת שנה זו    1.59 מיליארד שקל הפכו לחלוטים
איתמר לוין
דחה את הערעור על האישור שנתנה הממונה על התחרות לרכישת 39% ממניות חברת הנפט המצרית בידי חברת EMED - אך הורה לממונה לבחון מחדש שלושה מן התנאים
מירב ארד
בשלב הראשון תתבצע הנחת צנרת הולכה באורך 150 קילומטר משדה תמר הנמצא כ-90 קילומטר מערבית לחיפה לכיוון מצרים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il