המהלך לסנדול היועצת המשפטית ל
ממשלה: יו"ר הקואליציה, ח"כ
אופיר כץ, וראשי סיעות הקואליציה מגישים את הצעת חוק הנבצרות. ההצעה מגדירה כי נבצרות ראש ממשלה משמעה אך ורק אי-מסוגלות פיזית או נפשית של ראש הממשלה למלא את תפקידו. גם לפי החוק הקיים לא ניתן להכריז על נבצרות ראש ממשלה שלא מסיבות פיסיות או נפשיות קיצוניות וגורמים לא-נבחרים לא יכולים לעשות זאת.
הצעת החוק החדשה מבהירה את המצב הקיים וקובע כי רק הממשלה והכנסת תוכלנה לקבוע נבצרות שלא בהסכמת ראש הממשלה ובאילו תנאים. ההכרזה על נבצרות תיעשה על-ידי ראש הממשלה, או הממשלה ברוב של 75% מהרכבה. במקרה נדיר שבו ההכרזה על נבצרות תהיה בניגוד לדעת ראש הממשלה, יו״ר הכנסת יעביר לאישור מליאת הכנסת את ההחלטה, וזאת תוכל לאשר את ההכרזה ברוב של 90 חברי כנסת.
מדובר בתגובה מצד הקואליציה להחלטת בג"ץ שלא לדחות על הסף עתירה שהוגשה נגד היועצת המשפטית לממשלה בדרישה להורות לה להכריז על נבצרותו של
בנימין נתניהו מלכהן כראש הממשלה.
לפני שבוע ראשי מפלגות הקואליציה מסרוו בהצהרה משותפת כי הם "דוחים בתוקף את הדיון הבלתי לגיטימי בבג"ץ בדבר 'נבצרות' ראש הממשלה. מדובר בניסיון הדחה לא חוקי של ראש ממשלה מכהן, שאינו שונה מהפיכה צבאית". לדברי לוין, סמוטריץ', בן-גביר ודרעי, אין לאף גורם משפטי, כולל לבג"ץ, אפילו שבריר של הסמכה בחוק לפעולה שכזו. "רק העם יבחר את ראש הממשלה. ורק העם, באמצעות נציגיו בכנסת, יחליט אם להפסיק את כהונתו. העם ונציגיו לא יקבלו לעולם דיון משפטי על אפשרות של הפיכה. הם לא יקבלו לעולם ביטול משפטי בלתי חוקי של הבחירות ושל ריבונות העם", טענו. עוד אמרו כי "שליחת יד בדמוקרטיה הישראלית היא מעשה שדגל שחור מתנוסס מעליו גם כשהיא נעשית בכסות של גלימות המשפט".
הצעת החוק צפויה להיות מאושרת לפני "בג"ץ נתניהו" שידון בהוצאתו לנבצרות. הצעת החוק תקבע כי ניתן להכריז על ראש ממשלה נבצר רק מסיבות בריאותיות.
יוזם הצעת החוק, ח"כ כץ, הסביר כי היא מבהירה את הדין הקיים ביחס להכרזה על נבצרות ראש הממשלה. "היא באה למנוע ניצול לרעה של הדין הקיים לסיכול רצון הבוחר ויש בה כדי להגביר את הוודאות והיציבות. משמעותה של ההכרזה על נבצרות, כאשר הדבר מנוגד לדעת ראש הממשלה, וכאשר הוא כשיר פיזית ומנטלית, הינה הדחה של ראש ממשלה מכהן שנבחר על-ידי העם, ובפועל מעשה ביטול של תוצאות הבחירות וההליך הדמוקרטי. היא צריכה להילקח לכן בשני תנאים בלבד: הראשון, כשמדובר במצב מובהק של אי-מסוגלות, והשני, כשנציגי העם מאשרים זאת.
"לא ייתכן שבמדינה דמוקרטית תתאפשר פרשנות משפטית שאין לה שום בסיס בחוק כדי לבצע מהלך שווה ערך להפיכה. מהלך כה דרמטי כמו הדחה כפויה של ראש ממשלה מכהן ומתפקד, מוכרח להיות בקביעת נציגי העם בלבד מבלי מעורבות של זרוע לא-נבחרת. אנחנו מבהירים היום את מה שכל אדם הגיוני מבין לבדו ביחס לדין הקיים. העם ונציגיו ממנים את ראש הממשלה, ורק העם ונציגיו הם שיכולים לשנות את בחירתם".