X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
כתובת דריווש [צילום: יולי שוורץ רשות העתיקות]
לכבוד פורים: דרישת שלום מאביו של אחשוורוש
מטיילים גילו במקרה בתל לכיש חרס ועליה כתובת הנושאת את שמו של המלך הפרסי דריווש הראשון נראה שמדובר ב"פתק" לאישור משלוח או קבלת סחורה

לראשונה בארץ נחשפה כתובת נדירה הנושאת את שמו של המלך הפרסי דריווש הראשון, אביו של אחשוורוש המוכר ממגילת אסתר. החרס בן 2500 התגלה במקרה על-ידי מטיילים בגן הלאומי, תל לכיש.
בחודש דצמבר האחרון טייל אילון לוי, יועץ התקשורת הבינלאומית של נשיא המדינה, יחד עם חברו יעקב אשכנזי בגן לאומי תל לכיש, כאשר חרס קטן שעליו חריטה משך את תשומת ליבם. לאחר שמסרו את החרס לבדיקה, הכתובת הועברה לשימור ולתיעוד מתקדם במעבדות רשות העתיקות. אז, התברר כי מדובר בתגלית נדירה, המעידה על פעילותו של מינהל ממלכתי בלכיש בתקופה הפרסית.
מדובר בכתובת הכתובה בארמית וחרוטה על חרס עתיק, ובה נכתב "שנת 24 דריוש". הכתובת מציינת את שם המלך הפרסי דריווש הראשון, אביו של אחשורוש, המוכר ממגילת אסתר, אותה קוראים מדי חג פורים. בימיו של המלך דריווש הראשון (522 - 486 לפנה"ס), נערך שינוי מנהלי מקיף ברחבי האימפריה וגבולותיה התרחבו. עם עליית חישראש (אחשוורוש) בנו, הגיעה האימפריה הפרסית לשיאה, ושלטה כמעט בכל העולם הקדום.
"כשהתקשרו לספר לי מרשות העתיקות מה מצאנו, הלב שלי התחיל לפמפם מהתרגשות" מספר אילון לוי, שמצא את החרס הנדיר. "חיפשתי את המצלמות, הייתי בטוח שעובדים עלי ושעוד מעט המתיחה תתגלה".
לדברי החוקרים, סער גנור מרשות העתיקות וד"ר חגי משגב מהאוניברסיטה העברית בירושלים, "בחפירות המשלחת הבריטית בתל לפני כ-90 שנה, נחשף מבנה מנהלי פרסי מפואר, שנבנה על גבי הריסות ארמון מלכי יהודה. במבנה, שהשתרע על פני 1800 מ"ר, נחשפו חצרות ואולמות מפוארים שבכניסות אליהם הוצבו בסיסי עמודים ייחודיים שכדוגמתם נמצאו עד כה רק במבנים מפוארים בפרס (אירן).
המשלחת הבריטית פירקה את שרידי המבנה המפואר כדי לחפור את ארמון מלכי יהודה, ופרט לבסיסי העמודים לא נותר שריד ממבנה זה בשטח גן לאומי תל לכיש. עתה, באופן אקראי, נמצאה הכתובת בשטח המבנה המפואר.
נראה שמדובר בפתק מנהלי, מעין "ברקוד" קדום שתיעד קבלה או מסירה של סחורה. על-פי מנין שנות מלכותו של דריווש הראשון, ניתן לתארך את הכתובת "שנת 24", בדיוק רב, לשנת 498/7 לפנה"ס.
ארץ ישראל, שהייתה חלק מהאימפריה הפרסית, העלתה מיסים מתוצרת חקלאית כחלק משיטת הניהול והשליטה של מלכי פרס ברחבי האימפריה. לכיש, שהייתה אחת מהערים המרכזיות בפחוות אדומיאה ובארץ ישראל בתקופה הפרסית, הוקפה בחומה, נבנה בה מקדש, והיא ריכזה את המיסים שנשלחו לאוצרות המלך. פעולות האיסוף והמשלוח בוצעו במבנה המפואר שניצב בליבה, ונראה שהכתובת שנמצאה כעת, היא מעין פתק משלוח, שיתכן כי נחרט בידי פקיד או מחסנאי במבנה הממלכתי. הכתובת הקצרה מצטרפת אל אוסף הכתובות המנהליות הקדומות הידועות במחקר, וככל הנראה היא אחת הקדומות מבין אלו שנמצאו בארץ - מתחילת השלטון הפרסי.

תאריך:  01/03/2023   |   עודכן:  01/03/2023
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
לכבוד פורים: דרישת שלום מאביו של אחשוורוש
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
יפה ! ל"ת
הסטוריון  |  1/03/23 11:05
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איציק וולף
חסימת הכביש הלא חוקית בוצעה כחלק מפעילויות "יום השיבוש הלאומי" שעליו הכריזו מארגני המחאה נגד הרפורמה המשפטית    שיבושי תנועה כבדים צפויים במהלך היום
איציק וולף
בפעם הראשונה מצהיר גורם אמריקני רשמי כי החשד המרכזי הוא שנגיף הקורונה הונדס על-ידי ממשלת סין ודלף ממעבדה בעיר ווהאן    "אנחנו מדברים על דליפה פוטנציאלית ממעבדה שבשליטת ממשלת סין שהרגה מיליוני אמריקנים"
איציק וולף
גורמים בקואליציה הציעו להקפיא את דיוני הרפורמה בשני ימי הדיונים של השבוע הבא ולעצור את קידום הרפורמה למשך שבוע וחצי לצורכי הידברות עם האופוזיציה
עידן יוסף
כך מזהירה יו"ר הוועדה לענייני הצעירים    נציגי ארגוני טבע וסביבה הציגו בוועדה שורת פסקי דין שע"י עילה זו מנעו בינוי על קרקע מזוהמת, הוצאת רישיון הפקה למפעלי ים המלח והרחבת בתי הזיקוק
עידן יוסף
הצעת החוק להצבעה כוללת דרישה כי על בית המשפט העליון להכריע בביטול חוקים ולקבוע מנגנון להעברת שאלות חוקתיות לבית המשפט העליון    הצעת החוק כוללת גם מנגנון התגברות המאפשר לרוב של 61 ח"כים "לחסן" מראש חקיקה נגד ביקורת שיפוטית
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il