X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  חדשות
"הדבר עלול לשנות את דעתנו" [צילום: יוסי זמיר, פלאש 90]
מודי'ס: הרפורמה תשפיע לרעה על הריבית
אחת משתי סוכנויות הדירוג החשובות בעולם מזהירה שפגיעה ברשות השופטת תציב סיכונים ארוכי טווח לכלכלת ישראל, במיוחד במגזר ההיי-טק

חברת הדירוג הבינלאומית מודי'ס - אחת משתי החשובות ביותר בעולם בתחום זה (לצד סטנדרד אנד פור'ס) - מזהירה (7.3.23), כי יישום הרפורמה המשפטית יחליש בצורה משמעותית את כוחה של הרשות השופטת ולכך תהיה השפעה שלילית על הריבית שתשלם ישראל. זוהי אזהרה מפורשת ראשונה מסוגה, שבוע לאחר שחברת הדירוג פיץ' ציינה כי היא עוקבת אחרי הרפורמה.
מודי'ס אומרת: "לדעתנו, אם ייושמו במלואם - השינויים המוצעים עלולים להחליש משמעותית את הרשות השופטת וככאלה להשפיע לשלילה על הריבית. השינויים המוצעים גם עלולים להציב סיכונים ארוכי טווח על סיכוייה הכלכליים של ישראל, במיוחד על זרימת ההון למגזר ההיי-טק רב-החשיבות". מודי'ס שמה את הדגש על פסקת ההתגברות, השינויים בבחירת השופטים, ביטול עילת הסבירות והפיכת היועצים המשפטיים במשרדים למשרות אמון במינוי פוליטי.
לדעת מודי'ס, השינויים עלולים להחליש את המוסדות והמשילות בישראל, אם ייושמו במלואם. היא מציגה את נימוקיה של הממשלה לרפורמה ומציינת, כי משקיפים רבים מסכימים שניתן להגדיר טוב יותר את הפרדת הרשויות ותפקידה של הרשות השופטת. אולם, פסקת ההתגברות תהפוך את החסינה לביקורת מפני ביקורת שיפוטית ותשנה את מאזן הכוחות בין הרשויות לטובת הרשות המחוקקת ולרעת הרשות השופטת.
יחד עם עילת הסבירות ושינוי שיטת בחירת השופטים, ממשיכה מודי'ס, הרפורמה כולה עלולה לפגוע קשות בעצמאותה של הרשות השופטת ובאיזונים והבלמים של הממשלה, שהם היבט חשוב במוסדות חזקים. היא מזכירה שאין בישראל שני בתי מחוקקים, הנשיא הוא בעל תפקיד סמלי ומקובל ששינויים משמעותיים כאלה נעשים בהסכמה רחבה ובדו-שיח ברור.
נכון לעכשיו, מודי'ס רואה את המוסדות בישראל כגורם חיובי בדירוג האשראי שלה: היא מעניקה להם ציון של a1 הדומה לזה בריטניה וגבוה מזה של ספרד, איטליה ופולין - ציון המשקף בין היתר את חוזקן של הרשות השופטת והחברה האזרחית. יישום מלא של הרפורמה עלול להוביל להורדתו של דירוג זה, מזהירה מודי'ס.
מודי'ס מזכירה, כי באפריל 2022 העניקה לישראל תחזית חיובית בציון גבוה של A1, בהתבסס על השיפור המהיר מן הצפוי במצב הפיסקלי והרפורמות שיישמה ממשלת בנט-לפיד; היא ציפתה שהממשלה החדשה תמשיך באותה דרך. מודי'ס ממשיכה להאמין שיש בישראך הסכמה פוליטית רחבה בתחומי הכלכלה והמדיניות הפיסקלית, אך לא יהיה די בכך כדי לאזן היחלשות של מוסדות השלטון אם הרפורמה המשפטית תיושם במלואה.
בטווח הארוך יותר, מזהירה מודי'ס, שינויים בתחום המשפטי עלולים לפגוע בפוטנציאל הצמיחה החזק של ישראל ולהעלות את הסיכונים הגיאו-פוליטיים. לרפורמה לא תהיה השפעה כלכלית משמעותית בטווח המיידי, אך התנודתיות בשקל - אשר גברה מאז הצגת הרפורמה - עלולה לפגוע בהורדת האינפלציה. חוסר ודאות גובר בתחום הכלכלי עלול לעכב השקעות. אם השינויים בתחום המשפטי ישפיעו בצורה משמעותית על האטרקטיביות של ישראל כיעד להשקעות ויפגעו בפוטנציאל הצמיחה, "הדבר עלול בסופו של דבר לשנות את דעתנו על החוזק הכלכלי הלאומי", בשל הפגיעה בענף ההיי-טק.
מודי'ס מזכירה, כי ענף ההיי-טק היווה אשתקד 49% מהייצוא הישראלי ו-15% מהתמ"ג, ומשך השקעות זרות ב-15.5 מיליארד דולר. כרבע מהכנסות המדינה ממיסים מגיעות מעובדי המגזר, למרות שהם רק 10% מכלל המועסקים. מספר חברות כבר הודיעו על כוונתן להפחית השקעות בישראל או להוציא ממנה כספים. אומנם כרגע מדובר בצעדים סמליים, קיים חשש שחברות ישראליות חדשות יעדיפו להתמקם מחוץ לישראל - מזהירה מודי'ס.

תאריך:  07/03/2023   |   עודכן:  25/07/2023
+מזכיר הממשלה: מתווה פרידמן-אלבשן - בסיס למו"מ
10:46 08/03/23  |  איציק וולף   |   לרשימה המלאה

עו"ד יוסי פוקס יוכל לדון עם בית הנשיא על הרפורמה המשפטית בשם הממשלה  ▪  הצהיר כי מתווה הפשרה החדש הוא "הצעה רצינית"  ▪  "נותר לגשר על פערים בנושא הרוב הנדרש"

עו"ד פוקס, נתניהו ולוין. אישור מהיועמ"ש מיארה [צילום: עמוס בן גרשום, לע"מ]
+ריסקיפייד מוציאה חצי מיליארד שקל מישראל
10:40 08/03/23  |  איציק וולף   |   לרשימה המלאה

מנכ"ל חברת הסייבר הישראלית, הנסחרת בניו-יורק, הודיע לעובדי החברה על הוצאה מיידית של הכסף המזומן של החברה מישראל מחשש למהלכים לצמצום העברות כספים בהיקפים גדולים

הוצאת מזומן בהיקף הגדול ביותר עד כה [צילום: נתי שוחט, פלאש 90]
+קורס בסיסי באזרחות
09:09 08/03/23  |  אביתר בן-צדף   |   לרשימה המלאה

עוד כמה תגובות קצרות בדרך כלל - בנושאים גדולים כקטנים  ▪  והפעם - אני מתנדב, מסכלים, הקונצנזוס נופץ, ועדת אגרנט וביקורת  ▪  "אל נא רפא נא לה" (במדבר י"ב, פסוק י"ג)  ▪  הרבה בריאות, נחת, שלווה, שמחה ואושר  ▪  "הגרמנים לא חזרו למוטב. הם רק נחים" (בן הכט)  ▪  משנכנס אדר - מרבין בשמחה" (מסכת תענית, דף כ"א, עמוד א')

נסדק הקונצנזוס [צילום: פלאש 90]
+הקואליציה תאיץ קצב חקיקת הרפורמה
07:43 08/03/23  |  איציק וולף   |   לרשימה המלאה

תקדם בשבוע הבא במקביל את שני חלקי הרפורמה - לקריאה שנייה ושלישית ולקריאה ראשונה  ▪  דיווח על נכונות בקואליציה לצמצום מספר השופטים שיידרש לפסילת חוק ל-10

ח"כ רוטמן. דיונים מרתוניים בוועדת החוקה [צילום: נועם מושקוביץ/דוברות הכנסת]
+התגברות ב-65, 'תיבת נוח' במינוי שופטים
07:23 08/03/23  |  איציק וולף   |   לרשימה המלאה

נוסחת פשרה חדשה למשבר הפוליטי-חוקתי: בית המשפט העליון יוכל לפסול חוקים ברוב של 10 שופטים מתוך 15  ▪  הכנסת תוכל להתגבר על הפסיקה ברוב של 65 קולות  ▪  עילת הסבירות תצומצם  ▪  בית המשפט לא יוכל לפסול מינויים שאושרו בכנסת

ארבעה מנסחים לפשרה: פרידמן, איילנד, אלבשן וירון [צילום: יונתן זינדל, פלאש 90]
+נתניהו לשרי הליכוד: "אל תלהיטו את השיח"
23:38 07/03/23  |  עידן יוסף   |   לרשימה המלאה

ראש הממשלה קורא לשרים להתנגד ל"תופעה המסוכנת" של סרבנות "בגבולות השיח הענייני"  ▪  דיסטל: לא התכוונתי לטייסים אלא לכל חייל שמסרב לשרת מסיבות פוליטיות  ▪  דיווח: הנשיא יציג את מתווה הפשרה שלו אם לא תושג הסכמה  ▪  מתנגדי הרפורמה מתכננים מצור על ביתו של שר המשפטים  ▪  לשכת נתניהו מכחישה דיווח שלוין עשוי לאמץ מתווה שהציע נתניהו בנוגע לרפורמה

נתניהו וקרעי. קיימו שיחה [צילום: יונתן זינדל/פלאש 90]
+מרב מיכאלי: אזהרת מוד'יס מלמדת מדוע אסור להידבר עם נתניהו
22:53 07/03/23  |  עידן יוסף

יו"ר העבודה, ח"כ מרב מיכאלי: "‏האזהרה של סוכנות הדירוג מודי'ס מלמדת שוב למה נתניהו לוחץ על האופוזיציה להיכנס ל'הידברות'. הוא בסה"כ רוצה תעודת הכשר מהאופוזיציה להפיכה המשטרית. להציג לעולם חזית אחידה מזויפת. המסכה נפלה מוקדם מהצפוי. אסור לנהל איתו לא הידברות ולא התפשרות. עצירה מוחלטת של החקיקה. נקודה רות סוף".

+אבטחה הוצמדה לשר אופיר קוניס
21:44 07/03/23  |  עידן יוסף

בשל עלייה ברמת האיום, על-פי החלטת גורמי הביטחון הרלוונטים, תוצמד לשר אופיר אקוניס אבטחה צמודה עד להודעה חדשה. אקוניס התייחס בראיון לגלי צה"ל לדברי השר שלמה קרעי ואמר: "אמירה מיותרת שלא מורידה את גובה הלהבות, אולי ההפך".
גם השר יואב גלנט במתקפה מרומזת על השר קרעי: ״למי שמשתלח בחיילי צה"ל מימין ומשמאל אין מקום במערכת הציבורית״.

+מארגני המחאה מעוניינים לשבש את טיסת רה"מ לרומא, אך דווקא יתר הנוסעים צפויים להיפגע
21:07 07/03/23  |  עידן יוסף   |   לרשימה המלאה

+פורום החברות הגדולות במשק לנשיא: ללא מתווה מוסכם לרפורמה הכלכלה תינזק
21:02 07/03/23  |  עידן יוסף

נשיא המדינה יצחק הרצוג נפגש (ג') עם נציגי פורום 27 החברות הגדולות במשק המייצגים את מאות אלפי העובדים מכלל מגזרי התעשיה במדינה. בפגישה השתתפו: דוד פתאל, בעלים ומייסד רשת מלונות פתאל, חץ נתן, בעלים ומנהל אלוני חץ, אורי לוין, מנכ"ל בנק דיסקונט, הראל ויזל, בעלים ומנכ"ל קבוצת פוקס, לילך אשר טופלוסקי, שותפה בכירה בקרן פימי, ישי דוידי, מנכ"ל קרן פימי ואייל בן סימון, מנכ"ל הפניקס.
הנציגים הביעו בפני הנשיא את דאגתם הגדולה מהנזק שעשוי להיגרם לכלכלת המדינה מהרפורמה המוצעת במתכונתה הנוכחית. בפגישה, סקרו נציגי הפורום בפני הנשיא את הסכנות הפוטנציאליות לכלכלה אם לא יהיה מתווה מוסכם. נציגי הפורום ביקשו מהנשיא להמשיך במאמצים להביא להסכמה רחבה.
גם שר הכלכלה והתעשיה ניר ברקת נועד עם הנשיא הרצוג ודן עימו ברפורמה המשפטית.

+טייסי הקרב הודיעו: נתייצב למילואים
15:23 07/03/23  |  מירב ארד   |   לרשימה המלאה

טייסי המילואים מטייסת 69 הודיעו: "נענים לקריאת מפקדינו, נתייצב לשיח לוחמים"  ▪  הרמטכ"ל הלוי נפגש עם טייסי וקציני המילואים בטייסות ואמר להם: "סרבנות היא קו אדום, לא יכולים לקבל סרבנות ולא דימוי של סרבנות"

"נענים לקריאת מפקדינו" [צילום: פלאש 90]

מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
מודי'ס: הרפורמה תשפיע לרעה על הריבית
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות סערת הרפורמה במשפט
עידן יוסף
מירב ארד
טייסי המילואים מטייסת 69 הודיעו: "נענים לקריאת מפקדינו, נתייצב לשיח לוחמים"    הרמטכ"ל הלוי נפגש עם טייסי וקציני המילואים בטייסות ואמר להם: "סרבנות היא קו אדום, לא יכולים לקבל סרבנות ולא דימוי של סרבנות"
חנן שי
החלטה אדמיניסטרטיבית שמנוגדת לערכיה של 'מגילת העצמאות' שהשופט ברק קיבל ב-1980, חוללה את העיוותים המשפטיים שאותם הרפורמה המשפטית נועדה לתקן    ביטולה של ההחלטה, שלימים ברק עצמו התנער ממנה, תייתר את הרפורמה ולפיכך תביא לעצירתה ולביטולה    אם בהכרזת המדינה בן-גוריון כתב ביומנו ש'גורלה בידי כוחות הביטחון', בעמידתה כעת על עברי פי פחת, גורלה בידי הנשיאה חיות
מירב ארד
יו"ר מפלגת העבודה בירכה על תגובת לפיד וגנץ וציינה: "מי שינסה להפוך את ישראל לדיקטטורה - יפגוש אופוזיציה מאוחדת ומלוכדת"    לפיד וגנץ פרסמו הודעה משותפת וקראו לנתניהו להודיע על עצירה מוחלטת של תהליך החקיקה
איציק וולף
שר המשפטים ויו"ר ועדת החוקה הביעו שביעות רצון מן ההכחשה שפרסם נשיא המדינה לפרסום טיוטת מתווה הפשרה ביחס לרפורמה המשפטית    "נמשיך בקידום החקיקה כמתוכנן ונמשיך בניסיונות להגיע להסכמות רחבות"
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il