X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
שוינגר בעדותו היום [צילום: לע"מ]
שוינגר: לא היו לנו שום סמכויות בהר מירון
מנכ"ל המרכז לפיתוח המקומות הקדושים אומר בוועדת החקירה שהסתמך על מהנדס הבטיחות והמשטרה, לא יכול היה להיאבק בבנייה הבלתי-חוקית ולא היה מעורב בהליכים המשפטיים

מנכ"ל המרכז לפיתוח המקומות הקדושים, יוסף שוינגר, אומר שלא ניתן להטיל עליו את האחריות לאסון מירון, שכן לא היו לו שום סמכויות של ממש בהר מירון, בקבר רשב"י ובהילולת ל"ג בעומר. שוינגר העיד שוב (16.3.23) בפני ועדת החקירה הממלכתית, כאחד מן המוזהרים שמא ייפגעו ממסקנותיה.
פרקליטו של שוינגר, עו"ד עופר ברטל, פתח באומרו: "למרכז אין שליטה על ההר ובמיוחד לא על הציון ורחבת ההדלקה של תולדות אהרון. אפילו הממשלה לא הטילה עליו את ניהול האתר והאירוע. אין לו מומחיות בניהול אירועים וניהול קהל והוא לא קיבל תקציב.
"הוא הסתמך על אנשי מקצוע מן המעלה הראשונה: מהנדס הבטיחות עאמר חלאילה, המשטרה. חלאילה תכנן ואישר את הרחבת גשר דב, המשטרה היא שתפקידה לווסת קהל. עד 2021 הדברים עברו בצורה חלקה. אנחנו לא יודעים למה פתאום הייתה צפיפות ולמה יצאו בעיצומה של ההדלקה. לא היו שוטרים וסדרנים שאמורים היו להיות. אני לא רואה את האחריות של המרכז לאירוע ולאסון".
שוינגר עצמו אמר: "אנחנו לא יכולים להזיז כלום בהר מירון ובמיוחד באתר [הקבר], שהוא באחריות ועדת החמישה. נמנעתי מלבוא במגע עם חברי הוועדה, למעט הרב שמואל רבינוביץ, שאני המלצתי ב-2016 למנות אותו שוב ליו"ר. אני לא מכיר גוף סטטוטורי שלא היה לו קשר לאתר. אני יודע לגייס תקציבים ולתפעל מערכות; בבטיחות אני לא מבין ולכן בחרנו את חלאילה. האחריות הייתה עלינו, אבל לא היה לנו say במקום. ביום-יום אנחנו מטפלים בניקיון, מים, חשמל, טיפול שוטף. בציון וברחבת ההדלקה אנחנו יכולים לגעת רק אם ועדת החמישה מבקשת.
"על פסיקות בית המשפט העליון [בסוגיית מירון] שמענו רק באקראי; איש לא שאל אותנו, איש לא ביקש את חוות דעתנו. כנראה הבינו שאנחנו לא פקטור בנושא. גם כאשר בג"ץ מינה מגשר בין הצדדים, איש לא פנה אלינו. [מפקד גזרת ההר] תת-ניצב שלום אביטן לא הזמין אותנו לסיור שבוע לפני ההילולה ב-2021. למעט שנה אחת, לא הוזמנו לשום דיון מסכם בלשכות המפכ"ל והשר לביטחון פנים. לעומת זאת, גם בסיור וגם בדיונים היו נציגי ועדת החמישה".

"אני לא יודע להגדיר עומס קהל"
ישיבת ועדת החקירה היום [צילום: לע"מ]

שוינגר טען, כי בכל הסיכומים של מחוז צפון לא עלתה טענה שהמרכז לא עמד בדרישות הבטיחות של המשטרה. "לא היה לנו תקציב מספיק, היינו מקצצים בנוחות הקהל אבל מעולם לא נגענו בתקציב הבטיחות. לא היה לי כסף! אני בקושי משלם משכורות!", אמר שוינגר בהתרגשות.
"הבטיחות אינה התחום שלי; אם מישהו היה פונה אלי, הייתי מניף דגל אדום", טען שוינגר. יו"ר הוועדה, דבורה ברלינר: "לא ידעת שיש עומס קהל?". שוינגר: "אני לא יודע איך להגדיר עומס קהל. בכל הדיונים עם המשטרה, תמיד נאמר שהיא יודעת לווסת. לא יכולנו להתערב ולהשפיע בנוגע לכמות האנשים. לא נשאלנו, אנחנו לא מבינים בזה, זה לא בתחום האחריות שלנו. כאשר יש סכנה, אני מצפה מהקצינים והמהנדסים לעצור ולהגיד: עד כאן. אני למדתי הנדסה? אני למדתי ניהול קהל? גם לא היו שומעים לי. שנה לפני האירוע התרעתי בפני קצין בכניסה למתחם בני עקיבא שיש כאן צפיפות נוראה, וחטפתי מכה".
ברלינר: "תיק הבטיחות מופנה אליכם ואתם יודעים מה המספר [של המשתתפים]". שוינגר: "איש לא אמר לנו שיש בעיה. היינו גוף מתאם ומתכלל. איש לא ביקש את דעתי. המשטרה תמיד אמרה: גם אם צפוף, אנחנו יודעים איך לעצור ואיך לווסת את החניות והתנועות. לא יכולתי לפעול למיגור הבנייה הבלתי-חוקית, כי אנחנו לא בעלי הקרקע; ישנם רמ"י, ועדת החמישה, המועצה האיזורית. אסור לנו לעשות את זה, כי זה נוגד את מהות התפקיד שלנו".

תאריך:  16/03/2023   |   עודכן:  16/03/2023
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
שוינגר: לא היו לנו שום סמכויות בהר מירון
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות אסון מירון
עידן יוסף
החוק המוצע כולל הגבלות על הדלקות נוספות ומגדיר הצתה ככל שריפה יזומה, למעט הדלקת אש להסקה או נרות נשמה    עוד מוצע לקבוע איסור שהייה במתחם מירון ללא היתר שהייה ספציפי, למעט קבוצות מסוימות    היתרי שהייה יינתנו עם הגבלות על שטח ומשך השהייה, והיתרים יינתנו באמצעות כרטיסי נסיעה על בסיס כל הקודם זוכה    החוק גם מאפשר בנייה זמנית ומחייב אישור מהנדס לעמידה בבטיחות
מירב ארד
השר הממונה מאיר פרוש: "הפקת הלקחים מאסון מירון לא יכולה להיות ביטול ההילולא, כפי שכמעט קרה בשנה שעברה, חובה עלינו לוודא שההילולא תתקיים גם תתקיים, התפקיד שלנו זה שכל מי שרוצה להגיע למירון בל"ג בעומר יוכל לעשות זאת, ושהוא יחזור הביתה בבטחה בע"ה ובשלום
איתמר לוין
מזכירה שהמליצה למנות שר שיהיה אחראי על האירוע - על-רקע הכוונה להפקידו בידי מאיר פרוש, העשוי לשמש כסגן שר בלבד
איתמר לוין
תכננה להתחיל את הדיונים ב-1.1.23, בעוד חלק מן המוזהרים ביקשו לדחותם לאמצע אפריל    תקיים 16 דיונים עד חודש מאי, לעומת הכוונה המקורית לקיים שניים בשבוע
עידן יוסף
כשתי יממות בלבד אחרי האסון הגדול, נפגשו בכירי המשטרה, בראשות המפכ"ל, ודנו בניסיון לגלגל אחריות ולסכל את חקירת מח"ש    הסמפכ"ל הציע לנסות לקשור לעניין גם את ראש הממשלה נתניהו: "ישנם חומרים בלשכת ראש הממשלה שיש לאסוף"
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il