המשרד להגנת הסביבה מפרסם את דוח יישום הוראות לצמצום זיהום אוויר מכלי רכב כבדים לשנים 2021-2020. הדוח מצביע על ירידה משמעותית בפליטה הממוצעת של חלקיקים נשימים (PM 2.5) מכלל כלי רכב כבדים, העומד על 0.005 גרם לקילומטר נסיעה נכון לסוף שנת 2021, לעומת כ-0.04 גרם לקילומטר נסיעה בשנת 2014 טרם מתן ההוראות של המשרד.
כלי רכב כבדים המצוידים במנועי דיזל מתאפיינים בפליטות מוגברות של חלקיקים נשימים (PM 2.5). חלקיקים אלו מסוגלים לחדור לעומק דרכי הנשימה ולריאות אדם ולגרום לתחלואה ולתמותה, ועל כן נעשים מאמצים רבים בעולם לצמצום פליטות אלו.
ההוראות ניתנו במטרה לצמצם את פליטת החלקיקים ממנועי כלי הרכב הכבד בציים הגדולים בישראל, והן כוללות 4 דרישות הפחתה עיקריות: חובת עמידה ביעד הפחתה של פליטות חלקיקים; איסור הפעלת רכבים מזהמים; שימוש בהנעות חלופיות בכלי רכב כבד; התקנת מסנני חלקיקים על רכבים מזהמים.
הדוח מתייחס להוראות המשרד למניעה וצמצום של זיהום אוויר, שניתנו לפי חוק אוויר נקי, ל-46 ציי הרכב הכבד הגדולים בארץ. מדובר בציים המפעילים כ-15,500 כלי רכב כבדים, מהם כ-11,000 אוטובוסים וכ-4,500 משאיות, המהווים יחד כ-23% מכלי הרכב הכבדים במדינה.
בשנת 2022, עודכנו ההוראות למפעילי התחבורה הציבורית בישראל עם יעדים מחייבים לרכישת אוטובוסים עירוניים מאופסי פליטות החל משנת 2026. על-מנת לסייע לכך, תומך המשרד להגנת הסביבה בגופים בעלי רִישיון להפעלת תחבורה ציבורית, לרכישת אוטובוסים מאופסי פליטות על-ידי חברות תחבורה ציבורית וחברות היסעים, בסכום של 120 מיליון שקל. כתוצאה מתמיכה זו, פועלים כיום כ-130 אוטובוסים חשמליים על כבישי ישראל והצפי הוא הפעלה של כ-500 אוטובוסים מאופסי פליטות.