חג הפסח הוא זמן של חגיגה, אבל יכול להיות גם זמן של הוצאות משמעותיות. סקר שנערך לאחרונה ברשות ההסתדרות לצרכנות שופך אור על הרגלי הקנייה של לקראת הפסח. הסקר נערך באמצעות מכון גיאוקרטוגרפיה בקרב 600 נשאלים, המהווים מדגם מייצג של האוכלוסייה היהודית.
מהסקר עולה כי כ-60% מהצרכנים הישראלים קונים ביצים ומצות כשבוע וחצי לפני חג הפסח, וכ-60% אינם מוכנים לוותר על הקניות במרכול לטובת קניות באינטרנט. עוד עלה כי כ-82% מהמשתתפים בסקר מגיעים עם רשימה בסיסית שהוכנה מראש ומבצעים את הרכישות על פיה. נוהג זה נחשב לקנייה נבונה, שכן היא ממקדת את הצרכנים במוצרים המתאימים להם וממזערת קניית מוצרים מיותרים.
נתון מעניין נוסף שהתגלה בסקר הוא שכ-62% מהנשאלים משווים מחירים בין רשתות שונות לפני ביצוע רכישה גדולה, מה שמביא לחיסכון כספי משמעותי. עם זאת, מומלץ לפצל את הרכישה בין רשתות שונות, לפי מבצעים ספציפיים הרלוונטיים לסל הקניות, ולתכנן את הפיצול מראש ככל שניתן. כ-54% מהצרכנים הישראלים כבר עושים זאת, כאשר 31.5% מהם עושים זאת כדי לחסוך כסף.
קניות מקוונות הן כלי מצוין לחיסכון בזמן וכסף, אך רק כ-3.5% מהמשיבים יבצעו את כל הרכישות שלהם דרך האינטרנט. רוב הצרכנים הישראלים מעדיפים לחוש את המוצרים שהם רוכשים ולקנות במרכול. עוד עולה מהסקר כי מומלץ לא להמתין לרגע האחרון לקניית פריטים, שכן המתנה עלולה לגרום לקניית מוצרים במחירים גבוהים מהרגיל בשל מחסור.
כ-65% מהנשאלים ענו כי אין בכוונתם לבצע רכישות גדולות לבית עם הכרזת המבצעים הנלווים לחג, מה שמראה כי הצרכנים אינם מתפתים לקנות יותר למרות מבצעי החג. עם זאת, כ-40% מהנשאלים מקבלים שוברי קנייה במזומן לחג, ושוברי קנייה לרשתות השיווק מהווים אפשרות שי פופולרית עבור כ-37% מהישראלים.
כ-76% מהנשאלים השיבו כי ישנו את אופן הבילוי בחג עקב עליות המחירים. חלקם לא ייצאו לבילויים כלל, חלקם ייצאו למקומות זולים יותר או חינמיים, וחלקם יטיילו בתוך הארץ. מנכ"ל הרשות לצרכנות בהסתדרות הדגיש כי חג הפסח הוא זמן מצוין לנצל את מזג האוויר ולטייל ולהכיר את הארץ.