מ
משרד התחבורה נמסר כי התפתחות הטכנולוגיה מביאה לפתחנו סוגים, קטגוריות וכלי רכב שונים אשר אינם מותרים לייבוא ותנועה בכביש כגון: ה"ריקשות" המוכרות מכבישי הערים, מסוג תלת אופנוע משא. עד היום, הוסדרו בתקנות התעבורה רק חלק מסוגי הכלים הנמנים על קטגורית L לפי התקינה האירופית. חלק מסוגי הכלים מהקטגוריות שאינן מאושרות לייבוא, הוכנסו בסיווג רכב תפעולי, קלנועית או אופניים חשמליים.
מדובר למעשה ביבוא עוקף ללא דרישות תקינה, אשר תורם להתרחבות בשימוש בכלים אלו בדרכים שאינן מיועדות לכך, תוך זליגת הכלים שאינם עומדים בדרישות התקינה, ולכן בעלי רמת בטיחות נמוכה, גם לכבישים ציבוריים.
רכב תפעולי מותר לשימוש רק באזור סגור המוגדר כאזור תפעולי, שעליו אחראי מפקח מורשה. לרכב תפעולי אסור לנסוע מחוץ לאזור זה. כלים תפעוליים אינם עוברים מבחן רישוי שנתי, אולם עולים על כבישים ציבוריים בניגוד לחוק, ומסכנים את עצמם ואת משתמשי הדרך, ואינם מכוסים ביטוחית.
קטגוריה נוספת מאפיינת אופנועים בעלי גלגל קדמי כפול, אשר אינם נבדלים היום בסיווגם. כלים אלה משמשים כרכבי הצלה, שיטור ופיקוח עירוני בהיקף נרחב, ומחייבים התייחסות למאפיינים הייחודיים שלהם.
אימוץ הקטגוריות החדשות יאפשר ייבוא ושימוש חוקי בישראל של קטגוריות אופנועים (L1e-B) ותלת אופנועים (L5e-A ו- L5e-B), וכך יסדירו את השימוש בהם תוך הקפדה על ייבוא לארץ של כלים שעומדים בדרישות התקינה האירופית המחמירה, שמירה על בטיחות הרוכבים והציבור.
רכב בקטגוריות אופניים חשמליים ואופנוע תלת גלגלי להובלת מטען ונוסעים יוגבל לתנועה בתוך העיר מסיבות בטיחות. מוצע כי האכיפה נגד נהגים שיסעו ברכבים אלה בדרכים בין עירוניות תכלול ניקוד חובה של 6 נקודות.