משרד הכלכלה והתעשיה משיק (יום א', 9.3.23) מתווה לקידום התחרות ולמאבק ביוקר המחיה באמצעות עידוד כניסת רשתות זרות חדשות לשוק הקמעונאות בישראל ופתיחת סניפים של רשתות אלו בישראל.
על-פי המתווה, יינתנו הקלות ביבוא עבור המוצרים המחויבים בתקן והנמכרים על-ידי רשתות בינלאומיות הפועלות במדינות מפותחות, עם שווקים משמעותיים בינלאומיים. המדובר במגוון מוצרים, דוגמת צעצועים לילדים, חומרי ניקוי, כלי אוכל, ועוד.
הרשתות הזרות תתחייבנה כי המוצרים המיובאים נמכרים על ידן בחנויות שלהן באותן המדינות ועומדות בדרישות התקינה והרגולציה. בהתאם למתווה, על בסיס התחייבויות היבואנים, יכנסו המוצרים לשוק הישראלי, והפיקוח עליהם, לרבות בחינת התאמתם לתקינה הישראלית או לתקינה זרה, יתבצע לאחר כניסתם, בחנויות.
המתווה יהיה זמני (פיילוט) והוא יופעל לתקופה שלא תעלה על שלוש שנים בשלב הראשון. בתקופת הפיילוט ייבחנו מדדים שונים לקביעת התועלת שהפיק הציבור כתוצאה מההקלות, בהן הגדלת מגוון המוצרים הקיים בשוק וכניסת מותגים חדשים שאינם מוכרים לצרכן הישראלי, ורמת התחרות במחירים בין הרשתות הקיימות ורשתות השיווק החדשות שנכללות במתווה.
במשרד הכלכלה מעריכים כי המתווה יכול להביא להוזלה ניכרת במחיר מוצרי צריכה בהם יש פער משמעותי במחיר בין ישראל לאירופה, ומצפים כי הרשתות אכן ייצרו כדאיות לצרכן במסגרת נוהל מקל זה.