X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
הפרויקט התייקר פי שישה [צילום: פלאש 90]
קבוצת שפיר תובעת מהמדינה 202 מ"ש על גז טבעי
סופר אנ.ג'י שבבעלות שפיר, אשר זכתה במכרז לחלוקת הגז הטבעי במרכז הארץ, טוענת לשורה ארוכה של כשלים אשר גרמו לכך שהפרויקט נכשל וצפויים לה הפסדים כבדים

חברת סופר אנ.ג'י לחלוקת גז טבעי, שבשליטת שפיר הנדסה, תובעת מן המדינה 202.5 מיליון שקל בעקבות זכייתה במכרז לחלוקת הגז במרכז הארץ. התביעה הוגשה (26.4.23) לבית המשפט המחוזי מרכז והיא מכוונת נגד המדינה, משרד האנרגיה, רשות הגז הטבעי ומנהל הרשות, משה גראזי.
סופר אנ.ג'י מזכירה, כי היא זכתה במכרז הראשון לחלוקת הגז הטבעי (המופק במימי הים התיכון) במשך 25 שנה והשקיעה סכומי עתק בהתאם לתנאים שהוצגו במכרז. אולם היא טוענת, בדיעבד התברר לה ש"המודל הכלכלי שעליו התבססה נעדר כל היתכנות כלכלית - הן מבחינת ההכנסות הצפויות, אשר התבררו כנמוכות משמעותית מהצפוי, והן מבחינת ההשקעות הצפויות, אשר עלו באופן דרסטי ובלתי צפוי".
החברה מוסיפה, כי הכנסותיה הצפויות נפגעו משמעותית בשל כשלים שגרמו המדינה ורשויותיה בשלושה מישורים שונים. הללו הפחיתו את כמות הגז שמבקשים הצרכנים וקיצרו את הזמן בו היא יכולה לגבות מהם תשלום עבורו. שלושת המישורים הנטענים:
  • הליכי האסדרה של צרכני הגז ובראשם דרישות הבטיחות. הליכים אלו נעשו בצורה רשלנית ובלתי סבירה, מה שיצר אי-ודאות בקרב הצרכנים והגדיל משמעותיות את העלויות של הסבת מפעלים לשימוש בגז, טוענת סופר אנ.ג'י, ובכך נפגעה בצורה אנושה נכונותם לבצע מהלך זה.
  • כשלים וחסמים בפעילותן של חברות החלוקה. ההליך הסטטוטורי נמשך זמן רב; רשות הגז הטבעי הותירה את החברות לתאם לבדן את רשת החלוקה מול השלטון המקומי וגורמי תשתית אחרים; היה צורך לתכנן מחדש חלקים משמעותיים של הרשת - וכל אלו עיכבו את הפריסה והרחיקו צרכנים-בכוח.
  • דרישות ושינויים שהכתיבה המדינה במהלך הפרויקט, כגון הקמת תחנות נוספות ותוספת של דרישות בטיחות.
במקביל, ממשיכה סופר אנ.ג'י, עלו בצורה חדה ההוצאות הנדרשות ממנה. היא תכננה להוציא 160 מיליון שקל על פריסת 250 הק"מ של הרשת, אך המדינה הציגה לה דרישות נוספות שיצרו עלויות ישירות ועקיפות. גם ליקויי אסדרה העלו את ההוצאות, נטען בתביעה, שכן השינויים התכופות באסדרה גרמו לה הוצאות משפטיות, הנדסיות ותכנוניות. ההוצאות בפועל הגיעו ל-167 מיליון שקל ל-40 ק"מ בלבד, דהיינו פי שישה למטר מן המתוכנן.
בתביעה נאמר כי נכון לתחילת 2023 - סופר אנ.ג'י נמצאת בהפסד על הנייר של 230 מיליון שקל בפרויקט (התזרים הצפוי בפועל לעומת התזרים המתוכנן). החברה מציינת, כי בעליה (כיום שפיר הנדסה לבדה, ועד אוגוסט 2021 - חברת סופרגז בשיעור של 50%) הזרימו לה 142 מיליון שקל, אשר בהיוון מהווים את סכום התביעה. המדינה מכירה בכשלון הפרויקט, אך אינה מוכנה לפצות אותה - היא טוענת. התביעה הוגשה באמצעות עוה"ד שוקי חורש, אוריאל פרינץ, הגר פינס-גינזבורג ואור כהן, וטרם הוגש כתב הגנה.

תאריך:  27/04/2023   |   עודכן:  27/04/2023
+"כסף למקומות הנכונים" - לאן יגיעו 110 מ"ש מקרן העושר
17:51 27/04/23  |  עידן יוסף   |   לרשימה המלאה

הוועדה לפיקוח על הקרן לאזרחי ישראל החלה לדון לראשונה בהקצאת כספים מהקרן במהלך שנות התקציב 2023 ו-2024  ▪  שר האוצר: "בשנים 2024-2023 נשקיע את פירות הקרן לאזרחי ישראל במיזמים תשתיתיים בתחום החינוך הבלתי פורמלי ובריאות הנפש"

השר סמוטריץ' והיו"ר סון הר מלך [צילום: נועם מושקוביץ/דוברות הכנסת]
+עתירה לבג"ץ נגד המכרז הרביעי לחיפוש גז טבעי בים
09:03 27/04/23  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה

החברה להגנת הטבע: ההליך עומד בסתירה חזיתית להחלטות וההתחייבויות בנוגע למשבר האקלים, ומתנהל ללא תשתית מקצועית ועובדתית מספקת  ▪  משרד האנרגיה: הכל נעשה בצורה מקצועית

להפסיק מיד פיתוח שדות חדשים [צילום: משה שי, פלאש 90]

מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
קבוצת שפיר תובעת מהמדינה 202 מ"ש על גז טבעי
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות גז טבעי
איתמר לוין
החברה להגנת הטבע: ההליך עומד בסתירה חזיתית להחלטות וההתחייבויות בנוגע למשבר האקלים, ומתנהל ללא תשתית מקצועית ועובדתית מספקת    משרד האנרגיה: הכל נעשה בצורה מקצועית
אפרים הלפרין
הד"ר בני שפיינר, עמית מחקר והפרופסור שאול חורב, ראש המרכז לחקר מדיניות ואסטרטגיה ימית באוניברסיטת חיפה מנתחים לטובה את ההסכם הימי עם האמריקנים בעניין לבנון    הם מזכירים את עמדת ראש הממשלה הסובר כי ההסכם פגע בהרתעה של ישראל, אך לא מנסים כלל לנתח היבט אפשרי ומכריע של פגיעה בהרתעה    הם מתעלמים לטעמי מהפיל שבחדר, ובכך שוללים לדעתי את אמינות מסקנותיהם
עידן יוסף
יו"ר ועדת הכלכלה הציע זאת ברקע טענות על כך שהרשויות המקומיות מערימות קשיים על פריסת רשת חלוקת הגז הטבעי לבתי חולים    האוצר: הכוונה להפחית אסדרה כדי לזרז תהליכי חיבור    מנהל רשות הגז: יש תקציב שגם בתי החולים יכולים ליהנות ממנו
יוסי אוחיון
קריעת ים סוף - למרות שפרעה מלך מצרים מצא את מותו באירוע ולא נוכל להזמינו לעדות, ניתן לשלול בוודאות כל קשר שלו "להסכם", שהרי שדה הגז נתגלה הרחק מים סוף, בים התיכון
עידן יוסף
הקמת הקרן לאזרחי ישראל שמה לה למטרה לחלק רווחי משאבי טבע לאזרחים ולדורות הבאים תוך הימנעות מ"קללת משאבי הטבע" ו"המחלה ההולנדית"    כללי הקמה של הקרן צריכים להתנגד למניעים פוליטיים קצרי טווח, וזיכיון ים המלח המסתיים ב-2030 מחייב גישה תחרותית למכרז הקרוב    השקעת יתרות הקרן בניירות ערך נזילים נחוצה כדי להגן מפני תרחיש "יום סגור"
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il