X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
השר סמוטריץ' והיו"ר סון הר מלך [צילום: נועם מושקוביץ/דוברות הכנסת]
"כסף למקומות הנכונים" - לאן יגיעו 110 מ"ש מקרן העושר
הוועדה לפיקוח על הקרן לאזרחי ישראל החלה לדון לראשונה בהקצאת כספים מהקרן במהלך שנות התקציב 2023 ו-2024 שר האוצר: "בשנים 2024-2023 נשקיע את פירות הקרן לאזרחי ישראל במיזמים תשתיתיים בתחום החינוך הבלתי פורמלי ובריאות הנפש"

הוועדה לפיקוח על הקרן לאזרחי ישראל, התכנסה (יום ה', 27.4.23) לדון במטרות החברתיות והחינוכיות לגביהן יעשה שימוש בסכומי ההקצאה השנתיים מהקרן לאזרחי ישראל במסגרת הצעת התקציב לשנות הכספים 2023 ו-2024. יו"ר הוועדה, ח"כ לימור סון הר-מלך, אמרה בפתח הישיבה: "אני מאמינה שבמהלך דיוני התקציב האלו נמצה את המיטב מרווחי הקרן ונמצא לבסוף נוסחה שתיתן מענה לכולם. אני שמחה שסוף-סוף אחרי שנים רבות, יזכו אזרחי ישראל בפעם הראשונה ליהנות מפירות הקרן. מדובר בבשורה חשובה לעם ישראל. חינוך ילדינו הוא מטרה ראשונה במעלה וכן הטיפול והסיוע למתמודדי הנפש שזקוקים לעזרתנו".
לפי הוראות חוק הקרן לאזרחי ישראל, ובהתאם לכספים שנצברו בקרן, סכום ההקצאה מהקרן לשנת 2023 עומד על 40 מיליון שקל (3.5% מהסכום שנצבר בקרן ביום התחילה של החוק - 1.6.22) ואילו סכום ההקצאה השנתי לשנת 2024 הינו 70 מיליון שקל (3.5% משווי הנכסים בדוח הכספי של השנה הקודמת). 3.5% משקפים תשואה ממוצעת על הכספים.
על-פי הצעת הממשלה, יוקצו 40 מיליון שקל בשנת 2023 וכן 35 מיליון שקל בשנת 2024 למטרת בינוי מוסדות לתנועות נוער. עוד מוצע להקצות 35 מיליון שקל במהלך שנת 2024 לטובת פרויקטים לבינוי, שיפוץ ופתרונות דיור בתחומי בריאות הנפש.

[צילום: נועם מושקוביץ/דוברות הכנסת]

שר האוצר, בצלאל סמוטריץ': "אנו לא רוצים שהפירות של הקרן שבהם אנו משתמשים יהוו חלף לתקציב. ניסינו לחפש מטרות שבהן אנו לא מצליחים להשקיע במסגרת תקציב המדינה. לא מדובר עדיין על סכומי כסף גדולים. השאיפה היא שלאורך השנים הסכומים האלו ילכו ויגדלו. אם נבזר את הסכומים על יותר מדי מטרות אז ההשפעה תהיה יותר קטנה. אנו רוצים להשקיע במיזמים תשתיתיים שנשארים להמון שנים, גם לדורות הבאים.
"למשל, אנו רוצים להשקיע בחינוך בלתי פורמלי - נושא חשוב בכל ההיבטים. המטרה השנייה היא מיזמים של בינוי ותשתיות ושילוב מתמודדי נפש בקהילה. עולם מתמודדי הנפש הוא סוג של חור שחור שזרקו אותו לחצר האחורית. יש אלמנטים של שילוב בקהילה והקמת תשתיות. לגבי השקעה באנרגיות מתחדשות ותעסוקה בנגב - אין חולק על כך שמדובר במטרות חשובות, אבל החוק לא מגדיר חובה מסוימת אלא מבקש מהמדינה להודיע כמה היא השקיעה. המחוקק רצה לשים דגש על הנושאים האלו, אבל הוא לא חייב. ככל שהשנים יחלפו אפשר יהיה לבזר ולהגדיל את השקעה. אי-אפשר להשקיע בהתחלה במטרות רבות תוך השפעה משמעותית. לכן, הצטמצמנו בשנה הראשונה למטרה אחת, בשנייה לשתי מטרות ובהמשך זה יגדל".
סגנית שר האוצר, ח"כ מיכל וולדיגר: "בניית חוסן נפשי ורגשי לילדי ישראל זה אחד מהנושאים החשובים ביותר. בכל מקום שמחלקים כסף אני דורשת חלוקה גם לבריאות הנפש. כל נושא שבו נבחר - תמיד יהיו שאלות למה לא השקענו בנושאים אחרים. אם נחלק לכל נושא מיליון או שניים אז לא עשינו שום דבר מהותי, צריך להשקיע במספר יותר קטן של נושאים".
ח"כ יוראי להב הרצנו (יש עתיד): "החוק לא מגדיר יעדים ספציפיים, אבל הוא כן מגדיר השקעה בעידוד תעסוקה בנגב ובמחקר ופיתוח. אני רוצה להתעקש על הנושא של אנרגיות מתחדשות. מדובר באיום קיומי על כדור-הארץ. זה יכול להיות זרז למשק הישראלי, אנו נשלש ונרבע את ההשקעה שלנו. מבחינה משפטית, יש פה כספים שהמחוקק קבע שצריך להעביר לנושאים האלו של מחקר ופיתוח אנרגיות מתחדשות ועידוד תעסוקה בנגב".
ח"כ מיכאל ביטון (המחנה הממלכתי): "צריך להראות לנו מהי ההשקעה של המדינה בשנים האחרונות במבנים לתנועות נוער. לא כתוב איפה ייבנו הבניינים של תנועות נוער, האם זה יהיה דיפרנציאלי או לפי מצב סוציו-אקונומי. מדובר בכסף קטן שילך על בניינים וייצור פילים לבנים ברחבי הארץ. אל תבקשו בניינים במקום שאין כספים לפעילות ולהפעלה. זה יהיה אסון לדורות אם תקבעו מסמרות שההשקעה תהיה רק בברזלים ותשתיות".
ח"כ ניסים ואטורי (ליכוד): "הוועדה היא לא חותמת גומי. אנו רוצים לראות היכן הולך הכסף לרווחת אזרחי ישראל, בעיקר לנוער בנגב ובגליל. אנו חייבים לתת את זה לעתיד של מדינת ישראל. אנו דורשים לראות נתונים ולראות איפה השקיעו בתנועות נוער. כל המטרות חשובות אבל צריך לחשוב מה המדינה עושה למען דור העתיד".
ח"כ ולדימיר בליאק (יש עתיד): "אני מברך על הדיון ועל העובדה שאנו יכולים להינות מפירות הקרן. אני חותם על כל שקל ושקל בצעה, אלו מטרות ראויות. אבל עולה שאלה משפטית - אם העניין של מחקר ופיתוח הוא לא חובה - אז למה הוא כתוב בחוק? כיצד זה מתיישר עם דרישות החוק?".
רכזת תקציבים באגף תקציבים, משרד האוצר, תמר לוי בונה, פירטה על הרציונל הקמת הקרן, על אופן השימוש בנכסי הקרן ועל סכום ההקצאה מהקרן לתקציב המדינה. עוד הוסיפה ביחס למטרות שנבחרו להקצאה: "זו הסנונית הראשונה. השנה נבחרו תשתיות ובינוי ובפעם הבאה אפשר להשקיע במחקר ופיתוח. צריך להשקיע פחות בדברים שחשופים לתנודתיות. יש מעט מאוד כסף שמוקצה השנה מהקרן ולכן ההקצאה נותבה למעט שימושים".
היועצת המשפטית לכנסת, עו"ד שגית אפיק, הסבירה כי הוועדה שהכינה בזמנו את חוק הקרן לאזרחי ישראל רצתה שלכל הפחות תהיה התייחסות יותר פרטנית לנושא של אנרגיות מתחדשות ומחקר ופיתוח בתחום הימי. לאחר הבנה ושיח כי הקצאת כספים קשיחה וברורה עלולה לחשק את המטרות החברתיות-כלכליות ואת שיקול הדעת הרחב של הוועדה לפיקוח על הקרן - הוחלט על נוסח סעיף יותר חלש בשאלה האם הוא מחייב את הוועדה והממשלה להקצות כספים לאנרגיות מתחדשות ולעידוד תעסוקה בנגב. לעמדתה של אפיק, ככל שמביאים בפני הוועדה לראשונה תקציב המחלק את כספי הקרן, על משרד האוצר לכל הפחות לפרט מדוע הוא החליט שלא לכלול תקציב לאנרגיות מתחדשות ומחקר ופיתוח. עוד הוסיפה: "משרד האוצר יכול לעשות זאת, אבל לא לאורך שנים. כלומר, בעיניי, הוא לא יכול לחזור על כך בכל חלוקה וחלוקה. ככלל, רצוי שיכללו גם סכומי תקציב לאנרגיות מתחדשות ומחקר ופיתוח. הוועדה הזו רשאית לקבל את כל ההסברים מדוע הוחלט שלא להקצות סכומים לאנרגיות מתחדשות".
עו"ד אסתי פלדמן, סגנית היועץ המשפטי של משרד האוצר: "המחוקק ידע להבדיל בין חיוב לבין מתן קריאת כיוון שאומרת 'להצעה תצרפו את הסכומים לעניין מחקר ופיתוח'. יש חובה להגיד מה הסכום, אבל אין חובה להקצות. כלומר, הסכום יכול להיות אפס. המשרד מעלה המלצות לשר האוצר, הממשלה מאשרת, ומביאה את זה בפני הוועדה. הגיעו שר האוצר וסגנית השר שאמרו שהם בחנו ושהדברים הכי חשובים הם אלו שהוצגו. שר האוצר הסביר מה עמד מאחורי ההחלטה".
יו"ר הוועדה סון הר-מלך, סיכמה את הדיון: "קיימנו היום דיון ראשון בהצעת התקציב שעלו בו הרבה מאוד נקודות למחשבה ולבירור. כל המטרות המוזכרות בחוק הן ראויות. ההכרעה היכן יושקע הכסף זה משהו שמצריך שיקול דעת וחשיבה לעומק באמצעות כל הנתונים המונחים לפנינו. זו משימה לא פשוטה. שמענו גם את הדברים של היועצת המשפטית לכנסת ביחס לנושא ההשקעה במחקר ופיתוח ואנרגיות מתחדשות. הדבר נתון לשיקול דעת הוועדה, ואינו חובה מבחינה משפטית. אנו מדברים על תקציב של השנה הראשונה והשנייה של כספי פירות הקרן. הוא לא מנציח פה משהו מחייב ביחס לתקציבים הבאים. צריך לדאוג שהתקצוב של תנועות הנוער ע"י המדינה לא יפחת בהשוואה לשנים הקודמות, כך שתמשיך להתקיים פעילות בתוך המבנים. נקבע דיון גם בנושא של בריאות הנפש ונוודא שהתקציבים ילכו למקומות הנכונים".

תאריך:  27/04/2023   |   עודכן:  27/04/2023
+קבוצת שפיר תובעת מהמדינה 202 מ"ש על גז טבעי
14:11 27/04/23  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה

סופר אנ.ג'י שבבעלות שפיר, אשר זכתה במכרז לחלוקת הגז הטבעי במרכז הארץ, טוענת לשורה ארוכה של כשלים אשר גרמו לכך שהפרויקט נכשל וצפויים לה הפסדים כבדים

הפרויקט התייקר פי שישה [צילום: פלאש 90]

מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 אבי דיכטר / Avi Dicter  אברהם בניהו בצלאל / Avraham Benayahu  Bezalel  אוהד טל  אופיר כץ / Ofir  Katz  אוריאל מנחם בוסו / Uriel Busso  אורית פרקש-הכהן / Orit Farkash-Hcohen  אורנה ברביבאי / Orna  Barbivai  אושר שקלים / Osher  Shekalim  אימאן ח'טיב יאסין / Iman  Khatib Yassin  איתמר בן-גביר / Itamar  Ben Gvir  אליהו דלל / Eli Dallal  אליהו רביבו / Revivo Eliyahu  אלמוג כהן / Almog  Cohen  ארז מלול / Erez  Malul  אריה מכלוף דרעי / Aryeh  Machluf Deri  בועז ביסמוט / Boaz  Bismuth  בועז טופורובסקי / Boaz  Toporovsky  בני גנץ / Benny  Gantz  בצלאל סמוטריץ' / Bezalel  Smotrich  גד איזנקוט / Gadi  Eisenkot  גילה גמליאל / Gila  Gamliel  גלית דיסטל אטבריאן / Galit  Distal Atbaryan  גלעד קריב / Gilad Kariv  דבורה ביטון / Dvora  Biton  דוד  ביטן / David Bitan  דן אילוז / DAN Iluz  דני בן יוסף דנון / Dani Danon  ואליד אל הושלה / Waleed  El Hawashla  ולדימיר בליאק / Vladimir Beliak  זאב אלקין / Ze'ev Elkin  חמד עמאר / Hamad Amar  חנוך דב מילביצקי / Hanoch Dov Milwidsky  טלי גוטליב / Tali  Gottlieb  יאיר לפיד / Yair  Lapid  יואב גלנט / Yoav Galant  יואל (יולי) אדלשטיין / Yoel Edlshtein  יונתן משריקי / Yonatan Mishraki  יוסף עטאונה / Youssef  Atauna  יוראי להב הרצנו / Yorai  Lahav-Hertzano  ינון אזולאי / Yinon  Azoulay  יסמין פרידמן / Yasmin Fridman  יעקב אשר / Yakov  Asher  יצחק קרויזר / Kroizer Yitzhak  יצחק תשובה  יצחק שמעון סרלאוף  ירון לוי / Yaron Levi  ישראל אייכלר / Yisrael  Eichler  ישראל כץ / Israel  Katz  לימור סון הר-מלך / Limor  Son Har-Melech  מאי גולן / May  Golan  מאיר כהן / Meir  Cohen  מטי צרפתי הרכבי / Matti  Sarfati Harkavi  מיכאל מרדכי ביטון / Michael Mordechai Biton  מיכל מרים וולדיגר / Michal Miriam  Woldiger  מירב בן-ארי / Meirav  Ben-Ari  מירב כהן / Meirav  Cohen  מנסור עבאס / Mansour Abbas  משה אבוטבול / Moshe Abutbul  משה ארבל / Moshe Arbel  משה גפני / Moshe Gafni  משה רוט / Moshe  Roth  מתן כהנא / Matan  Kahana  נאור שירי  ניסים ואטורי  ניר ברקת / Nir  Barkat  סימון  מושיאשוילי / Simon  Moshiashvili  סימון דוידסון / Simon Davidson  עודד פורר / Oded Forer  עופר כסיף / Ofer  Cassif  עמית הלוי / Amit  Halevi  צבי ידידיה  סוכות / Tzvi Yedidia  Sukkot  צביקה פוגל / Tzvika  Foghel  צגה צנגש  מלקו / Tsega  Melaku  קארין אלהרר / Karin  Elharar  רון כץ / Ron Katz  רם בן ברק / Ram  Ben Barak  שלום דנינו / Shalom  Danino  שלי טל מירון / Shelly Tal Meron  שלמה קרעי / Shlomo  Karhi  שרון ניר / Sharon Nir  שרן השכל / Sharren Haskel
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
"כסף למקומות הנכונים" - לאן יגיעו 110 מ"ש מקרן העושר
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות גז טבעי
איתמר לוין
סופר אנ.ג'י שבבעלות שפיר, אשר זכתה במכרז לחלוקת הגז הטבעי במרכז הארץ, טוענת לשורה ארוכה של כשלים אשר גרמו לכך שהפרויקט נכשל וצפויים לה הפסדים כבדים
איתמר לוין
החברה להגנת הטבע: ההליך עומד בסתירה חזיתית להחלטות וההתחייבויות בנוגע למשבר האקלים, ומתנהל ללא תשתית מקצועית ועובדתית מספקת    משרד האנרגיה: הכל נעשה בצורה מקצועית
אפרים הלפרין
הד"ר בני שפיינר, עמית מחקר והפרופסור שאול חורב, ראש המרכז לחקר מדיניות ואסטרטגיה ימית באוניברסיטת חיפה מנתחים לטובה את ההסכם הימי עם האמריקנים בעניין לבנון    הם מזכירים את עמדת ראש הממשלה הסובר כי ההסכם פגע בהרתעה של ישראל, אך לא מנסים כלל לנתח היבט אפשרי ומכריע של פגיעה בהרתעה    הם מתעלמים לטעמי מהפיל שבחדר, ובכך שוללים לדעתי את אמינות מסקנותיהם
עידן יוסף
יו"ר ועדת הכלכלה הציע זאת ברקע טענות על כך שהרשויות המקומיות מערימות קשיים על פריסת רשת חלוקת הגז הטבעי לבתי חולים    האוצר: הכוונה להפחית אסדרה כדי לזרז תהליכי חיבור    מנהל רשות הגז: יש תקציב שגם בתי החולים יכולים ליהנות ממנו
יוסי אוחיון
קריעת ים סוף - למרות שפרעה מלך מצרים מצא את מותו באירוע ולא נוכל להזמינו לעדות, ניתן לשלול בוודאות כל קשר שלו "להסכם", שהרי שדה הגז נתגלה הרחק מים סוף, בים התיכון
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il