X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות
שיקולי מדיניות [צילום אילוסטרציה: אלמוג סוגבקר, פלאש 90]
העליון: רשות הספנות אינה אחראית לתאונה באופנוע ים
וילנר ביטלה את חיובה של הרשות לפצות ב-400,000 שקל אישה שנפצעה בתאונה, זמן קצר לפני שהרשות פרסמה הוראות בטיחות לשימוש באופנועי ים

רשות הספנות והנמלים (רספ"ן) במשרד התחבורה אינה נושאת באחריות לתאונת באופנוע ים, בה נפצעה קשה אישה. כך קובעת (8.6.23) שופטת בית המשפט העליון, יעל וילנר, האומרת ששיקולי מדיניות מובילים לכך שאין להטיל על המדינה אחריות שכזאת.
התאונה, בה נפלה האישה מן האופנוע עליו רכבה עם בנה, אירעה בספטמבר 2008 והייתה החמישית מסוגה בתוך חודשים בודדים. שבוע אחריה הטילה רספ"ן מגבלות על השימוש באופנועי ים, וכעבור חודש ביטלה אותן ופרסמה הנחיות בטיחות למניעת תאונות דומות. בית המשפט המחוזי בבאר שבע (השופט שלמה פרידלנדר) קיבל את התביעה נגד המדינה (לאחר שהמשיט, היצרן והיבואן של האופנוע הסכימו לפצות את האישה ב-800,000 שקל), קבע שהיא נושאת באחריות של 40% לנזק משום שהרשות לא פרסמה קודם לכן את הוראות הבטיחות ופסק שהיא תשלם לאישה 400,000 שקל.
וילנר קיבלה את ערעורה של המדינה, באומרה שגם אם רספ"ן הייתה יכולה לצפות שייגרם לאישה נזק שכזה בשל תאונה שכזאת - היא לא הייתה חייבת לצפות זאת. לדברי וילנר, מסקנה זו נגזרת משיקולי מדיניות נרחבים יותר, של הטלת אחריות על המדינה כמאסדר. הטלת אחריות על מחדל בדמות מניעת סיכון שנגרם בידי אדם אחר, תיעשה ככלל בזהירות ובריסון. הדברים אמורים ביתר שאת כאשר מדובר במדינה, משום שמשאביה המוגבלים ניצבים מול אין-ספור נזקים שעלולים לגרום אחרים, ומשום שהטלת אחריות עליה עלולה לגרור לכך שהמזיקים והניזוקים לא ינקטו אמצעי זהירות מספיקים.
נטל על הציבור כולו
במקרה הנדון, ממשיכה וילנר, הטלת אחריות על רספ"ן בשל האופן בו הסדירה את אופנועי הים, עלולה לגרום לכך שהיא תירתע מצעדי אסדרה אחרים - או שהיא תאסור לחלוטין פעילות אתגרית דומה. המשמעות המעשית של הטלת אחריות היא נטל על הציבור כולו, ואין הצדקה שהוא ישלם על התממשות הסיכונים של בודדים. המדינה אינה מחויבת לקבוע אסדרה לכל ענייני הבטיחות בכל התחומים, והפרט אינו אמור לצפות לכך שהיא תעשה זאת ולהתנער מכל אחריות.
וילנר מדגישה: "מאסדר אינו מחויב לקבוע כדרישה רגולטורית את כל הנחיות הבטיחות המנויות בהוראות היצרן של המוצרים הנוגעים
לתחום אסדרתו. לא זו בלבד שהמאסדר נהנה, ככלל, משיקול דעת רחב בהקשר זה, הרי שחיוב כאמור יוביל לנטל רגולטורי מכביד יתר על המידה, בשים לב לאינטרס המשפטי-כלכלי המובהק של יצרנים להזהיר מפני כל סיכון אפשרי הכרוך בשימוש במוצריהם.
"העובדה כי רספ"ן החליטה - לאחר שקיבלה דיווחים על מספר תאונות דומות לתאונה דנן, וחקרה את הגורמים להתרחשותן - לקבוע את דרישות הבטיחות האמורות, אינה מובילה, כשלעצמה, למסקנה, כי אי-קביעת דרישות אלו בטרם התוודעה רספ"ן לאותן תאונות, עולה כדי התרשלות".
השופטים רות רונן ויחיאל כשר הסכימו עם וילנר. את המדינה ייצגו עוה"ד ישראל בלום ומלי אומיד-ברגר, ואת הנפגעת - עו"ד אבי זוהר.

תאריך:  08/06/2023   |   עודכן:  08/06/2023
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
העליון: רשות הספנות אינה אחראית לתאונה באופנוע ים
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מירב ארד
ח"כ אליהו רביבו איים כי אם חוק השב"כ לטיפול בפשיעה לא יקודם, הוא יהיה חופשי ממחויבות קואליציונית    אופיר כץ השיב: "שיראה עצמו כמשוחרר מתפקידיו בקואליציה"    רביבו השיב: "אם רה״מ מעוניין להדיח אותי מתפקידי שיתכבד"
מירב ארד
הבוקר הדליפה הצטמצמה משמעותית, והתמלחת נאגרת בסמוך לדרך עפר ונשאבת לביובית    בעקבות פעולות שנערכו בשטח בהוראת המשרד ורשות הטבע והגנים, אין זרימה בנחל
איתמר לוין
בג"ץ דחה את עתירת התנועה לאיכות השלטון: הסמכות לעסוק בנושא מצויה בידי בית המשפט המחוזי ולא בידי בית המשפט העליון
עידן יוסף
ברקע החשש מפרישה אפשרית של עוצמה יהודית ממפה לשכת ראש הממשלה את האפשרויות לתחזק קואליציה יציבה    התוכנית כוללת השגת עריקים באמצעות פיצול עוצמה יהודית והמחנה הממלכתי
עידן יוסף
עלות החוק היא 50 מיליון שקלים והשר לביטחון לאומי דורש שחצי מהסכום יילקח ממשרדי ממשלה אחרים    שרים שהתבקשו לאיגום משאבים: "בן-גביר קיבל 9 מיליארד ש"ח תוספת, למה הוא צריך לקחת מהמשרד שלנו? שייקח משם"
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il