X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
שטיין. ה-DNA של השופטים [צילום: יונתן זינדל, פלאש 90]
העליון לשופטים: אל תנסו להשלים ראיות
שטיין: כאשר עובדות מרכזיות נעלמות מעיניו של בית המשפט בהליך אזרחי - עליו להשתמש בכללים של נטל ההוכחה ולא לנסות להשלים על-פי המידע הקיים

כאשר עובדות מרכזיות נסתרות מעיניו של בית המשפט הליך אזרחי, עליו להשתמש בכללים של נטל ההוכחה ולא לנסות להשלים את החוסרים על-פי המידע הקיים. כך אומר (18.6.23) שופט בית המשפט העליון, אלכס שטיין, בהתייחסות נרחבת ויוצאת דופן לדרך בה יש להכריע בתיקים אזרחיים כאלו, שלדברי שטיין - אינם מועטים.
שטיין פותח בהנחיות חד-משמעיות: "בעל דין שטענותיו העובדתיות ביחס לעילת התביעה או לעילת ההגנה הנישאת בפיו נמצאו בלתי מוכחות במאזן ההסתברויות - טענותיו תידחנה. בעל דין אשר בחר להסתיר מבית המשפט, ביודעין, עובדות מהותיות או מסמכים בעלי חשיבות, אשר יכלו לשפוך אור על העובדות מושא המחלוקת - יסיק בית המשפט לחובת אותו בעל דין את המסקנות המתבקשות מכך, קרי: שהחומר שהוסתר מבית המשפט שולל את טענותיו של בעל הדין ותומך בעמדת יריבו. בעל דין שמסר לבית המשפט, ביודעין, עדות שאינה אמת בנושא מרכזי למשפט - יחרוץ בית המשפט את הדין לחובתו".
שטיין ממשיך בהדרכה כיצד להפעיל את כללי העזר הקשורים לנטל הראיה, ובמיוחד - הדרישה לסיוע כאשר מדובר בגרסתו של בעל דין או של אדם מטעמו, שאין בה אותות מהימנות מובהקים וברורים. אם אין ראיה שכזאת, יש להימנע מלקבוע ממצאים על-פי אותה גרסה, אלא לקבוע שבעל הדין לא הרים את נטל השכנוע המוטל עליו - על כל המשתמע מכך.
שטיין מסביר מדוע נחוצה הקדמה זו: "קביעת עובדות היא מלאכת חוקנו, ובשל כך קיים אצל כל שופט ושופטת רצון מקצועי, טבעי ומובן, לשחזר את העובדות הנדרשות למתן פסק הדין כהווייתן, ובדרך זו להגיע לחקר האמת. סבורני כי במקרים הלא מעטים שמובאים לפתחנו, ובהם הנסתר עולה על הגלוי, בתי המשפט צריכים להימנע ממימושו של רצון זה, מקצועי, טבעי ומובן ככל שיהיה".
שתי סיבות מובילות למסקנה זו, ממשיך שטיין. האחת: הסכנה שבית המשפט יטעה - "השילוב של אי-ודאות ושל העדר חפיפה בין האינטרס הציבורי בהליך המשפטי (חקר האמת) לבין התמריצים הפרטיים של בעלי הדין (אשר כוללים בתוכם את הרצון להגיע לניצחון במשפט על חשבון האמת) הוא שילוב הרסני, אשר עלול למנוע מבית המשפט הגעה לאמת". השנייה: "השקעתם של זמן שיפוטי ומאמצים שיפוטיים אחרים בניסיון להגיע לחקר האמת - הרחוקה מן העין - בהכרח תפגע ביעילות ובצדק בעשיית המשפט" ותבוא על חשבונם של מתדיינים אחרים.
"דברים אלה חלים ביתר שאת כאשר אחד מבעלי הדין שניצב לפני בית המשפט - תובע, נתבע או צד שלישי - נמצא משקר בעדותו בעניין מהותי או מסתיר מבית המשפט, ביודעין, מידע או מסמך בעל חשיבות רבה, קל וחומר - מרכזית ומכרעת", מוסיף שטיין. "בעל דין אשר שיקר בעדותו בפני בית המשפט או הסתיר מבית המשפט, ביודעין, ראיה חשובה, ובשל כך ניתן נגדו פסק דין - אין לו אלא להלין על עצמו".
ביקורת חריפה על עו"ד יעקב בר-אל
הדברים נאמרו במבוא לפסק הדין במקרה מובהק של מידע חסר (כקביעתו של שטיין), כאשר ניתן להצביע בבירור על בעל הדין האחראי לכך ואשר גם שיקר לבית המשפט. שטיין קיבל את ערעורם של יגאל כהן ורוית כהן על פסק דינו של בית המשפט המחוזי מרכז (השופט אבי פורג) וקבע, שהם הבעלים של דירה בפרויקט תמ"א 38 שהסתבך בראשון לציון. שטיין קובע, כי טובי פרץ - אשר טען שהוא הזכאי להירשם כבעל הדירה - שיקר בפרטים מרכזיים והסתיר בכוונה מבית המשפט מידע חיוני.
עוד אומר שטיין, כי יש ספקות של ממש וסימני שאלה עבים שלא נפתרו, לגבי כשרותה של העסקה בה רכש פרץ את הדירה מידי היזם עוזי שאבי; היה מקום לקבוע שעסקה זו נגועה במעשים בלתי-כשרים כלשהם. שטיין מגיע למסקנה, כי יש רק שתי אפשרויות: פרץ התכוון להונות את שלטונות המס או שהוא שיקר בעדותו. "כך או אחרת: עסקינן באדם שאינו מהסס מלשקר לרשויות המדינה", ולכן יש להתעלם לחלוטין מעדותו.
שטיין גם מאמץ את קביעתו של פורג ולפיה עדותו של עו"ד יעקב בר-אל, שטיפל ברישום הדירות בבניין, הייתה בלתי אמינה לחלוטין. לדברי שטיין, עדותו של בר-אל הייתה רצופה "סממנים של שקר, אם לא שקר בוטה". עדות זו קרסה והיא אינה יכולה להרים את נטל הראיות. עדותו הייתה כה מופרכת, ממשיך שטיין, עד שבית המשפט המחוזי העדיף על פניה אפילו עדות שמיעה שאיננה קבילה.
בשולי הדברים מעיר שטיין, כי בני הזוג כהן התנהלו ברשלנות רבתי ביחס לעצמם והיו קרובים לאבד את הכסף שהשקיעו ברכישת דירה בלא בדיקה מספקת. הלקח הוא, שיש לשקול בכובד ראש קבלת ייעוץ משפטי מעורך דין המתמחה בעסקות מקרקעין. פרץ חויב בתשלום הוצאות בסך 30,000 שקל. השופטים יוסף אלרון ודוד מינץ הסכימו עם שטיין. את פרץ ייצגו עוה"ד ינון סרטל וניר לזר, ואת כהן - עוה"ד רותם חנני ודוד בנימינוב.

תאריך:  19/06/2023   |   עודכן:  19/06/2023
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
העליון לשופטים: אל תנסו להשלים ראיות
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות משמר המשפט
איתמר לוין
הירש חויב לשלם 70,000 שקל לעו"ד עידית שינו בעקבות פרסומים בפייסבוק    ביהמ"ש: הירש קיבל שכר טירחה ולא התייצב לפגישות בעניינו של הלקוח
איציק וולף
המרכז לגישור תהליכי חדלות פירעון הודיע על ביטול האירוע שתכנן לקיים ביום שלישי לאחר שחמישה שופטי כינוס נכסים ביטלו השתתפות בו בעקבות חשיפת News1
איתמר לוין
אלרון: רק נסיבות יוצאות דופן הקשורות לעבירה עצמה ולא לעבריין, מאפשרות להימנע מאשפוז מירבי קצר מן העונש המירבי הקבוע בחוק לאותה עבירה
יואב יצחק
המרכז לגישור הוקם על-ידי עו"ד גיא גיסין כמכון פרטי    השופטים יעקובי, עבודי, עיילבוני, גרוסמן ודורות נאלצו לבטל השתתפותם בכינוס שזומן ליום שלישי הקרוב נוכח טענות לחשש שמעמדם ינוצל לרעה באמצעות המכון הפועל באופן מסחרי ובעקבות הנחיה של ועדת האתיקה
איתמר לוין
בג"ץ דחה את עתירת התנועה לאיכות השלטון: הסמכות לעסוק בנושא מצויה בידי בית המשפט המחוזי ולא בידי בית המשפט העליון
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il