יובל לב מבקש (21.7.23) מבית המשפט המחוזי מרכז לאשר תביעה ייצוגית נגד חברת ערוץ יהודי ישראלי, מפיקת ערוץ 14, בטענה לפרסומות סמויות בהיקף נרחב המשולבות ברבות מתוכניותיו של הערוץ. לב מציין, כי הערוץ אומר שמדובר ב"תוכן פרסומי" מותר על-פי הוראות
הרשות השנייה, אך טוען שאין ממש בגרסה זו.
לב מציין את הרייטינג ההולך וגדל של ערוץ 14, ובמיוחד של מהדורת החדשות שלו, ואת זיהויו הפוליטי המובהק עם הקואליציה הנוכחית, הליכוד ו
בנימין נתניהו. עוד מזכיר לב, כי בפועל הערוץ משדר כמעט אך ורק תוכניות אקטואליה, תוך שבניגוד לערוצים המסחריים האחרים - הוא משוחרר מחובת הפקות מקור. הבקשה כוללת שורה של דוגמאות לפרסום סמוי נטען בשבועות האחרונים:
- התוכנית המשפטית היומית "מחוץ לפרוטוקול", בהנחיית מולי ארי, אירחה עורכי דין המיוצגים בידי משרד יחסי הציבור אימפקט - בניהולו של ארי; בסיום התוכנית אף צוין שניתן ליצור עימם קשר באמצעות אימפקט.
- הארץ חשף, כי היחצ"ן עידן בץ הציע לרכוש ב-1,500 שקל אייטם בפינה צרכנית שהוא מגיש בתוכנית "מדברים טכנולוגיה". העיתון ציטט את מגישת התוכנית, הדר אביאל, שאישרה שבתוכנית כולה "יש מעט מאוד חומר נקי [מפרסום]".
- משרד ליקול הפקות מציע לרכוש אייטמים בתוכניות שונות בערוץ 14, במחירים הנעים בין 19,900 שקל ל-79,800 שקל.
- בתוכנית "עדן ועודד" (של בני הזוג עדן הראל ועודד מנשה) הופיע מנכ"ל של חברת תוספי מזון שדיבר אך ורק על מוצריה של אותה חברה; רופא דיבר על יתרונותיה של שיטה להזרקת חומצה שהוא מבצע; ועוד.
בבקשה נטען, כי הערוץ אינו מקפיד להוסיף את הסמליל המציין תוכן פרסומי, ומאידך - לעיתים מוסיף אותו דווקא במבזקי חדשות, מה שמלמד על חוסר הרצינות של השימוש בו. עוד נטען, כי מאחר שמדובר כאמור בעיקר בתוכניות אקטואליה - אסור לחלוטין לכלול בהן תוכן פרסומי (להבדיל מפרסומות). לדברי לב, הפרסום הסמוי מהווה שורה של עוולות כלפי הצופים - ובהן הפרת חוק הגנת הצרכן, רשלנות ו
הפרת חובה חקוקה. הוא גם מציין, כי עמדה דומה הגיש היועץ המשפטי ל
ממשלה בשנת 2020 במסגרת בקשה לתביעה ייצוגית באותו נושא. הבקשה הוגשה באמצעות עוה"ד
חגי קלעי,
אוהד רוזן, נתן שוורצמן וליעד ורצהיזר, וטרם הוגשה תשובת הערוץ.