X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות
הדיון בוועדת החוקה [צילום: דני שם-טוב/דוברות הכנסת]
לאחר הפסקה של 3 שנים
תוצרת מעוטף עזה תועדף ל-5 שנים נוספות
ועדת החוקה אישרה פה אחד את חידוש ההעדפה יו"ר הוועדה: אלו אנשים שפרנסתם תלויה בדבר והם מגינים עלינו בגופם. זו תקלה חמורה שהדבר הזה לא התרחש מ-2020 גפני: למה צריך לרדוף אחרי כל ממשלה? זו מציאות כואבת. לו זה היה קורה במדינה אחרת היו מכריזים מדינה קרואה. אנחנו מקימים שם מפעלים ואנשים עובדים, ולא מקיימים את העדפת תוצרת הארץ עליה החליטה הכנסת

ועדת החוקה אישרה (יום ב', 7.8.23) את תקנות חובת המכרזים (העדפת תוצרת הארץ) (תיקון), התשפ"ג-2023. בתיקון, מוצע להוסיף בהוראת שעה לחמש שנים העדפה עודפת לטובין המיוצרים באזור עוטף עזה, במסגרת מכרזים של גופים ציבוריים הכפופים לחוק, זאת מעבר להעדפה הנתונה לתוצאת הארץ הקבועה בתקנות ההעדפה. התקנות ייכנסו לתוקפן ב-1.9.2023.
לפי התקנות שאושרו, אזור עוטף עזה יכלול את אזור שדרות רבתי וכן את היישובים בטווח של עד 7 ק"מ מגדר המערכת סביב רצועת עזה, בהתאם להחלטות הממשלה בנושא. עוד נקבע, כי בניגוד להעדפת תוצרת הארץ, ביחס אליה לא מחשיבים כחלק מהמרכיב "הישראלי" חומרי גלם ורכיבים מיובאים- גם חומרי גלם שעברו עיבוד שהפך אותם למוצר ביניים המשמש חומר גלם למוצר הסופי (="שינוי מהותי כפול")- ייחשבו כחלק מהמרכיב "הישראלי".
לפי התקנות - בטובין מעוטף עזה, תעמוד ההעדפה באמת המידה של המחיר בשיעור 20%, זאת כאשר טובין תוצרת הארץ זוכים ל-15-10 אחוזים.

הוראות התקנות יחולו על מכרזים שהמועד האחרון להגשת הצעות טרם חלף, זאת בניגוד לנהוג בשינוי תקנות - המוחל רק ביחס למכרזים שטרם פורסמו.
בנוסף, אישרה הוועדה תיקון קבע לתקנות הוכחת ייצור הטובין בארץ, לפיו, רק הזוכה במכרז יידרש להגיש אסמכתאות המוכיחות את עמידתו בהוראות התקנות (אישור רואה חשבון בדבר שיעור המרכיב הישראלי במחיר ההצעה). בשלב הראשון תידרש רק הצהרה.
הרקע הוא חוק חובת המכרזים מכיר ביכולת הממשלה לקבוע בתקנות, הוראות שיאפשרו העדפות מסוימות במכרזים- העדפה של תוצרת הארץ, העדפה בשל התחייבות לשיתוף פעולה עסקי בינ"ל והעדפה של תוצרת מאזורי עדיפות לאומית.
תקנות תוצרת הארץ קובעות כי אם המדינה או תאגיד ממשלתי מפרסמים מכרז לרכישת טובין, אחד מתנאיו יהיה העדפה להצעות רכישה מתוצרת הארץ. בפרט נקבע כי הצעות יועדפו אם המחיר שלהן אינו גבוה ב-15% ולעיתים ב-10% ממחיר ההצעות שאינן תוצרת הארץ. עוד קובעות התקנות כי "מתוצרת הארץ"- משמעותו שהמרכיב "הישראלי" יהיה לפחות 35% ממחיר ההצעה.
באוגוסט 2015 הותקנו תקנות העדפת תוצרת הארץ כהוראת שעה לחמש שנים ובמסגרתן נקבעה העדפה עודפת לטובין מאזור עוטף עזה. העדפה זו פקעה ב-2020, ובהחלטת ממשלה מאפריל 2023, נקבע כי שר האוצר יקדם תיקון שייקבע בסדר זהה.
יו"ר הוועדה ח"כ שמחה רוטמן: "אלו אנשים שפרנסתם תלויה בדבר והם מגינים עלינו בגופם. זו תקלה חמורה שהדבר הזה לא התרחש מ-2020. אנחנו חצי שנה אחרי הקמת הממשלה והנושא יובא לאישור. השאלה למה זה לא קרה עד עכשיו במקומה. זהו עוד אחד מהנזקים של חוק ממשלת החילופין שמייצר הרבה שחקני וטו ולא מצליחים להתכנס לשום דבר.
"נושא המכרזים הוא פלסטר, שמייצר העדפה והטיה לטובת מי שמייצר לשוק הממשלתי ולא לפרטי, וכך הופכים את האנשים שרוצים לעזור להם לתלויים בעולם הממשלתי. ברמה המידית יש מפעלים שנוצרה להם תלות בעבר ואנחנו כמדינה לא מצאנו את הדרכים לעזור להם. אני מקווה שזו הוראת השעה האחרונה, כי העידוד המרכזי הוא שלא תהיה מלחמה עם עזה".
בהתייחסו לתיקון הקבע, הנוגע להוכחת העמידה בהוראות התקנות, אמר כי מדובר בתיקון חשוב, המצמצם ביורוקרטיה, מוזיל עלויות, מייתר מכרזים ומשפר תחרויות.

ח"כ משה גפני, יו"ר ועדת הכספים: "מדברים על דבר דרמטי, מקום שבו יש כל-כך הרבה בעיות ויש משפחות שמתפרנסות, למה צריך לרדוף אחרי כל ממשלה? זה יכול להפיל את סינרג'י למשל אבל לא רק. נלחמנו על כך שחברת החשמל תרכוש מהם את הכבלים אחרת מייבאים מטורקיה. זו מציאות כואבת. לו זה היה קורה במדינה אחרת היו מכריזים מדינה קרואה. אנחנו מקימים מפעלים שם ואנשים עובדים, ולא מקיימים את העדפת תוצרת הארץ עליה החליטה הכנסת. אני משבח את יו"ר הוועדה על הבאה מהירה של התקנות לוועדה.
"כמי שחוקק את חוק הטבות המס, מעבר לנושא עצמו של העדפת תוצרת הארץ, זה אומר לעולם, לאלו שאתה מוכר להם את תוצרת המפעלים, שהמדינה מייחסת חשיבות לאזור. ממשלה אחראית צריכה לטפל בדברים כל הזמן ולא לחכות 5 שנים".
ח"כ גלעד קריב: "העיקרון של עם לבדד ישכון צריך להדריך אותנו במקרי קצה, זה נכון לגבי עתודות הגז, זה גם נכון לאינטרס הישראלי, שגם עם שורת רווח יותר קטנה, תהיה חקלאות וייצור מזון עצמאי וגם ייצור מוצרים תעשייתיים חיוניים. 100% מההיתרים להעדפת תוצרת הארץ שאפשריי במסגרת הסכמי הסחר של ישראל, צריך לממש".

יוני סורוצקין מפורום קהלת: "המטרה לחיזוק חוסן תושבי האזור ברורה ומוסכמת אבל אין בתקנות הללו הבטחה שמי שמועסק במפעל הוא תושב שדרות, אין הבטחה שהשכר או הפריון יעלו. כשיש מפעל א' שמתמודד על מכרז ממשלתי מול מפעל ב' שאינו מתמודד על מכרז כזה - יש לתת לכך פתרון. אם המפעלים מסייעים לתושבי שדרות, התקנות צריכות לשקף את זה".
עו"ד יוסי לוי, המייצג את סינרג'י, ציין שהיה זה שכתב את תקנות העדפת תוצרת הארץ המקוריות ואת כללי הסכם אזור הסחר ישראל-ארה"ב, ואמר: "פורום קהלת מדבר על העדפת תוצרת כללית ולא על תוצרת עוטף עזה שהיא ספציפית. הנושא המרכזי של תקנות העדפת תוצרת הארץ וגם תקנות אלו הוא לא אם זה טוב בענייני כלכלה אלא ביחס למה שקורה בעולם. באירופה אין ולו מקרה אחד שיצרן ישראלי זכה במכרז ממשלתי. זה מחוץ להקשר".
רונן יחזקאל, מנכ"ל סינרג'י: "נעים לשבת פה ולראות תמימות דעים. חבל שזה מגיע אחרי שנתיים של מאמצים, ולא בכדי הרב גפני מביע תסכול של כ"כ הרבה מאמצים די להגיע לרגע הזה. יש להגיע גם לפתרונות ואמצעים אחרים כדי לתמוך בתושבי העוטף. העתיד עוד לפנינו ואנחנו לצערנו לא רואים את השלום בוא יבוא וצריך לדאוג לאזורים האלו. אני מקווה שייצא מפה קול קורא לאמצעים נוספים שיתמכו בתושבים, ויש לנו 5 שנים לעשות זאת. אני מודה על המאמצים. יש אלפי עובדים שעובדים קשה שם, זה החוסן הלאומי שלנו.
תמכו בתקנות: היו"ר ח"כ רוטמן, והח"כים קריב וגפני.

תאריך:  08/08/2023   |   עודכן:  08/08/2023
+ח"כ קריב: סמוטריץ' מריח בחירות ב-2024 ומתחיל לאתר סדקים בתוך הקואליציה
10:23 09/08/23  |  מירב ארד

ח"כ גלעד קריב חושב שהתנהלות של שר האוצר בצלאל סמוטריץ' מעידה על כך שמתקרבים לבחירות: "הוא כנראה מריח בחירות ב-2024 ומתחיל לאתר את הסדקים בתוך הקואליציה והוא הרי צריך להתחרות על תשומת הלב של הימין היותר קיצוני למול
איתמר בן-גביר".

+קרויזר: "איננו יכולים לומר - ידינו לא שפכו את הדם הזה"
01:22 09/08/23  |  עידן יוסף   |   לרשימה המלאה

השדולה למען הלומי הקרב קיימה דיון חרום בעקבות מותם הטרגי של בר כלף ואור דוניו  ▪  הלום הקרב רז חג'ג': "לוחם שצריך להוכיח שהוא גבר בזמן שהוא מרגיש נמושה נכנס למקום בלתי אפשרי"

ראשי השדולה ביטון וקרויזר

מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 אבי דיכטר / Avi Dicter  אברהם בניהו בצלאל / Avraham Benayahu  Bezalel  אוהד טל  אופיר כץ / Ofir  Katz  אוריאל מנחם בוסו / Uriel Busso  אורית פרקש-הכהן / Orit Farkash-Hcohen  אורנה ברביבאי / Orna  Barbivai  אושר שקלים / Osher  Shekalim  אימאן ח'טיב יאסין / Iman  Khatib Yassin  איתמר בן-גביר / Itamar  Ben Gvir  אליהו דלל / Eli Dallal  אליהו רביבו / Revivo Eliyahu  אלמוג כהן / Almog  Cohen  ארז מלול / Erez  Malul  אריה מכלוף דרעי / Aryeh  Machluf Deri  בועז ביסמוט / Boaz  Bismuth  בועז טופורובסקי / Boaz  Toporovsky  בני גנץ / Benny  Gantz  גד איזנקוט / Gadi  Eisenkot  גילה גמליאל / Gila  Gamliel  גלית דיסטל אטבריאן / Galit  Distal Atbaryan  גלעד קריב / Gilad Kariv  דבורה ביטון / Dvora  Biton  דוד  ביטן / David Bitan  דן אילוז / DAN Iluz  דני בן יוסף דנון / Dani Danon  הארץ / Haaretz  ואליד אל הושלה / Waleed  El Hawashla  ולדימיר בליאק / Vladimir Beliak  זאב אלקין / Ze'ev Elkin  חמד עמאר / Hamad Amar  חנוך דב מילביצקי / Hanoch Dov Milwidsky  טלי גוטליב / Tali  Gottlieb  יאיר לפיד / Yair  Lapid  יואב גלנט / Yoav Galant  יואל (יולי) אדלשטיין / Yoel Edlshtein  יונתן משריקי / Yonatan Mishraki  יוסי לוי / Yossi Levi  יוסי לוי ושות', עורכי דין  יוסף עטאונה / Youssef  Atauna  יוראי להב הרצנו / Yorai  Lahav-Hertzano  ינון אזולאי / Yinon  Azoulay  יסמין פרידמן / Yasmin Fridman  יעקב אשר / Yakov  Asher  יצחק קרויזר / Kroizer Yitzhak  יצחק שמעון סרלאוף  ירון לוי / Yaron Levi  ישראל אייכלר / Yisrael  Eichler  ישראל כץ / Israel  Katz  לימור סון הר-מלך / Limor  Son Har-Melech  מאי גולן / May  Golan  מאיר כהן / Meir  Cohen  מטי צרפתי הרכבי / Matti  Sarfati Harkavi  מיכאל מרדכי ביטון / Michael Mordechai Biton  מירב בן-ארי / Meirav  Ben-Ari  מירב כהן / Meirav  Cohen  מנסור עבאס / Mansour Abbas  משה אבוטבול / Moshe Abutbul  משה ארבל / Moshe Arbel  משה גפני / Moshe Gafni  משה רוט / Moshe  Roth  מתן כהנא / Matan  Kahana  נאור שירי  ניר ברקת / Nir  Barkat  סימון  מושיאשוילי / Simon  Moshiashvili  סימון דוידסון / Simon Davidson  עודד פורר / Oded Forer  עופר כסיף / Ofer  Cassif  עמית הלוי / Amit  Halevi  צבי ידידיה  סוכות / Tzvi Yedidia  Sukkot  צביקה פוגל / Tzvika  Foghel  צגה צנגש  מלקו / Tsega  Melaku  קארין אלהרר / Karin  Elharar  רון כץ / Ron Katz  רם בן ברק / Ram  Ben Barak  שלום דנינו / Shalom  Danino  שלי טל מירון / Shelly Tal Meron  שלמה קרעי / Shlomo  Karhi  שמחה רוטמן / Simcha  Rothman  שרון ניר / Sharon Nir  שרן השכל / Sharren Haskel
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
תוצרת מעוטף עזה תועדף ל-5 שנים נוספות
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות כנסת 25
עידן יוסף
יו"ר הוועדה בסיור ברכבת הקלה בגוש-דן: "הרכבת מוכנה לאתגר העצום להסעת מאות אלפי איש ביום"    מנכ"ל נת"ע: תחילתה של מהפכה"
עידן יוסף
השר לביטחון לאומי ביקש מוועדת המדע והטכנולוגיה להגדלת את מכסת המפוקחים באיזוק אלקטרוני אך היו"ר מעכב את ההחלטה    נציגת שב"ס בדיון: "עד כה נרשמו 1,027 הפרות פיקוח - לגבי 86 עצירים וכלואים הופסק הפיקוח באמצעות האזיק"    גוטליב: "הגולם קם על יצרו. שירות המבחן ממליץ על שחרור ומאפשר ערבים צד ג' ומוסיף על כך את האזיק האלקטרוני בנוסף למה שכבר היה"
יצחק קרויזר
נאום הבכורה של חבר הכנסת מעוצמה יהודית במליאת הכנסת [א' באב תשפ"ג, 19.07.2023]
עידן יוסף
יו"ר ועדת החוקה: לא ניתן להעביר חוק פסיקת ריבית והצמדה ללא תשובת ממשלה בנושא ההשוואה בין נושים חזקים כמו בנקים לנושים קטנים    "לא ייתכן שנייצר עיוות שאינהרנטית יחזק את הבנקים והנושים הגדולים על פני הנושים הקטנים"
עידן יוסף
שר הביטחון לחברי ועדת חוץ וביטחון: "מרכיבים רבים של החוסן הלאומי נמצאים במצב של שינוי לא-חיובי, והפגיעה בחוסן הלאומי יכולה להביא לפגיעה בביטחון הלאומי"
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il