הנושא השנתי שאמור ללוות את מוסדות החינוך בישראל בשנת הלימודים הקרובה - מגני הילדים ועד לכיתות התיכון - יהיה לימוד לניהול מחלוקות חברתיות באופן סובלני ותוך יצירת מרחב בטוח להבעת דעות מגוונות.
ממשרד החינוך נמסר כי נושא זה מצטרף לנושא השנתי שכבר נקבע - מיצוי ומצוינות, שיאפשר לכל תלמידה ותלמיד להתחבר למקורות הכוח שלהם, למצות את הפוטנציאל הטמון בהם ולקדם את תחומי העניין שלהם. נושא זה משולב בכל תחומי הדעת הנלמדים במערכת החינוך.
לדברי שר החינוך,
יואב קיש, הצורך בהטמעת התוכנית במוסדות החינוך נוצר בעקבות הקיטוב החברתי הקשה במדינת ישראל, על-רקע המחלוקת הפוליטית סביב הרפורמה המשפטית. "כבר כמה וכמה חודשים נחלק הציבור בישראל בדעותיו בעקבות מהלך הרפורמה המשפטית. גלוי לכול שחילוקי הדעות האלה - אי-אפשר לנתק את התלמידים מקיומם, שכן הם ניכרים ונשמעים בכל מקום בשיח ובמרחב הציבוריים. גם אין ספק שבחופשת הקיץ נחשפו התלמידים לתכנים ולאירועים מורכבים, יש בהם שאף היו מעורבים באירועים לכל סוגיהם", כתב בהודעה שפורסמה (יום ו', 25.8.23) יחד עם מתווה התוכנית.
לדבריו, מאז ומעולם הכנסת נושא טעון ושנוי במחלוקת לכיתות בית הספר הייתה עניין מורכב, ומנהלים ומורים נמנעו מכך בדרך כלל. אבל אין ספק שבשנת הלימודים שחלפה ובשנה שתיפתח בעוד ימים אחדים המחלוקת וריבוי דעות - נמצאים באוויר הכיתות, כמו שהם באוויר המדינה כולה.
"עקב האווירה החברתית-מדינית-פוליטית שאנחנו נתונים בה בימים האלה נוצרים שסעים עמוקים בחברה הישראלית, נפגמת הלכידות שלנו כחברה וכמדינה ואנו עדים לאלימות, חוסר סובלנות, חוסר
כבוד ונפגע מכלול של ערכים חברתיים ומוסריים חשובים, ומצב זה אינו פוסח על צוותי החינוך ועל התלמידים. החברה בישראל היא חברה מגוונת, יש בה מגוון של דעות, אנשים, אמונות, דתות. זה היופי, הכוח
והייחוד שלנו. גם מערכת החינוך משקפת, בזעיר אנפין, את הגיוון זה. אנו, במשרד החינוך, מאמינים שגם במחלוקת על הרפורמה המשפטית חשוב לשמור על המגוון ולאפשר אותו", כתב.
לדברי קיש, התוכנית "חינוך לכל הדעות - לומדים לנהל מחלוקות" מציעה לצוותי
החינוך כלים לניהול שיח בטוח בכיתות ובחדרי המורים בכל הנוגע לרפורמה ולדעות והשקפות פוליטיות וחברתיות, ומאפשרת למנהלים גם אפשרות להשתתף במעגלי שיח עם מנהלים עמיתים.
במסגרת התוכנית השנתית יידרשו מוסדות הלימוד להטמיע בקרב תלמידיהם את הערכים הבאים:
- כולנו כאן, ואיש לא הולך לשום מקום - מדינת ישראל היא מרחב הקיום המשותף של הפסיפס האנושי שממנו היא מורכבת. למרות הבדלי העמדות, הגישות, האידאולוגיות כולנו כאן ואיש לא הולך לשום מקום. חובתנו כחברה למצוא את הדרך לקיום המשותף.
- הגיוון הוא נכס - החברה הישראלית מורכבת מפסיפס מרהיב של אוכלוסיות. הגיוון הוא מקור עוצמתה של החברה הישראלית והוא תורם לקדמה, ליצירתיות, לשינויים, להתפתחויות בעולם הטכנולוגיה, המדע, הרוח, החברה והכלכלה שלנו.
- חיזוק החוסן החברתי והאישי - חיזוק החוסן החברתי והאישי הינו מטרה מרכזית של מערכת החינוך. גם אם יש מחלוקת קשה ומורכבת, אסור שהשיח יוביל להחלשת החוסן החברתי והאישי ויגרום לתחושה של אובדן אחיזה. חשוב לדבר עליה, להתייחס אליה, לתת מקום למגוון הדעות והגישות כלפיה, מבלי לטשטש ומבלי למחוק אף צד.
- יצירת מרחבי הסכמה במרחב בטוח - יש לייצר מרחב בטוח לשיח שבו לכל תלמיד ולכל עובד הוראה יש מקום להביע את דעתו ואת עמדתו באופן חופשי, שוויוני ובטוח. חשוב לנטרל ולהוקיע תגובות שליליות ופוגעניות. רק על בסיס מרחב מוגן ניתן יהיה לקדם שיח המציף את הפערים ומחפש את מרחבי ההסכמה בין הקבוצות והדעות השונות ומייצר תשתית להמשך ולתחושת אופטימיות.
- ערבות הדדית - יסוד קיומה של החברה הישראלית מבוסס על ערך הערבות ההדדית. ערבות זו מאפשרת לפרט בחברה לדעת שיש תמיד מי שידאג לשלומו, לעתידו ולחייו. הערבות ההדדית מקנה תחושת ביטחון וחוסן. חשוב לשמור ולהגן עליה, ובפרט בעת משבר חברתי קשה.
- שותפות גם בעת מחלוקת - חילוקי דעות היו ותמיד יהיו. למרות האתגר שהן מציבות, הן יכולות לחדד ולהרחיב את זוויות ההתייחסות שלנו ולצייר תמונה מורכבת ורב ממדית. דווקא ברגעים הקשים חשוב למצוא את נקודות ההסכמה, לחזור אל התשתית המחברת, לשתף פעולה ולמצוא את הדרך להמשיך לקיים את השותפות, תוך מתן כבוד למגוון הדעות.
- איפוק, סובלנות, הבנה, כבוד הדדי ואמפתיה - יכולת לקבל את האחר ולפעול מתוך איפוק ורצון כן ואמיתי להכיר את האחר ולהיות אמפתי לדעותיו, במטרה ליצור הבנה, סובלנות וקירבה לטובת עתיד משותף יחד.
- מחויבות ואחריות - אישית וחברתית - היכולת של האדם להבין את השלכות מעשיו ולפעול מתוך מחויבות ואחריות כלפי החברה ולקדם במעשיו את טובת הכלל.