X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
ללמוד מהתאמת המשפט העברי [צילום: ריק בואמר, AP]
בג"ץ: הבנקים רשאים לסחור במטבעות דיגיטליים לפי החוק הקיים
ברק-ארז קובעת שחוק הבנקאות מאפשר מסחר שכזה, למרות שנחקק בשנת 1981, שכן הוא מדבר בין היתר על "שמירה וניהול של מסמכים סחירים"

הבנקים רשאים לסחור במטבעות דיגיטליים ואין צורך בשינויי חקיקה לשם כך - קובעת (10.10.23) שופטת בית המשפט העליון, דפנה ברק-ארז.
חברת ביטס אוף גולד, מראשונות העיסוק בתחום זה בישראל, ואיגוד הביטקוין עתרו לבג"ץ נגד ההיתר שהעניק הפיקוח על הבנקים לבנק לאומי לסחור במטבעות דיגיטליים, בטענה שהחוק הקיים אינו מאפשר זאת. אולם, ברק-ארז קובעת שחוק הבנקאות חל גם על כלי חדשני זה, למרות שלא היה קיים ואף לא נחזה בעת חקיקתו בשנת 1981.
סעיף 10 לחוק הבנקאות קובע רשימה סגורה של תחומים בהם רשאים לעסוק הבנקים. סעיף קטן 7 מציין בהקשר זה "שמירה וניהול של מסמכים סחירים, ניירות ערך, זכויות ונכסים אחרים למען הזולת, כשלוח, כשומר, כסוכן או כנאמן, ובלבד שלא ינהל במסגרת עיסוקו כאמור מפעל עסקי, ולמעט מתן התחייבות חיתומית, ניהול קופת גמל, ניהול קרן להשקעות משותפות בנאמנות וניהול תיקי השקעות".
ברק-ארז קובעת, כי המטבעות הדיגיטליים נכנסים לתחולתו של סעיף קטן זה, בין היתר משום שיש לראות בהם "נכסים". עוד היא אומרת כי תכלית החקיקה היא להתאים לצרכים השוטפים והעדכניים של המערכת הבנקאית. לכן, יש להימנע מפרשנות צרה מדי של סעיף 10, אשר "נועד לתת מסגרת 'נושמת' לפעילויות שמטבע הדברים משקפות את הפרקטיקות הכלכליות המתפתחות, ובכלל זה בתחום הטכנולוגי". ברק-ארז מעירה, כי ייתכן שהחוק יתוקן בעתיד כדי להתייחס להתפתחויות טכנולוגיות, אך אין בכך כדי למנוע את יישומו כבר כעת על התפתחויות אלו.
השופט נעם סולברג הסכים עם ברק-ארז והוסיף, כי ניתן ללמוד מן המשפט העברי כיצד להתמודד "עם שינוי העתים ותמורות הזמנים". בהקשר זה מצביע סולברג על ה"דיון ההלכתי בדבר טיבם ומעמדם ההלכתי של מטבעות כסף, בשים לב לתמורות שחלו באמצעי החליפין בחלוף השנים, במרחבים בהם חיו ופעלו חכמי ההלכה". גם השופטת יעל וילנר הסכימה עם ברק-ארז.
העותרים חויבו בתשלום הוצאות בסך 10,000 שקל. את העותרים ייצגו עוה"ד שאול ציוני, רעות זייטלבך וחן נאמן; את בנק ישראל ייצגו עוה"ד ערין ספדי-עטילה ומתניה רוזין; ואת בנק לאומי - עוה"ד חיים מכלוף, יוסי אשכנזי וספי זינגר.

תאריך:  11/10/2023   |   עודכן:  11/10/2023
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
בג"ץ: הבנקים רשאים לסחור במטבעות דיגיטליים לפי החוק הקיים
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איתמר לוין
הנוסח המלא של נאומו של נשיא ארה"ב, ג'ו ביידן, ב-10 באוקטובר 2023 בנוגע למלחמה בין ישראל לחמאס - בתוספת הערות והסברים
מירב ארד
עד כה הותרו הותרו לפרסום שמות 123 חללי צה״ל
מירב ארד
קודם לכן שיגר חיזבאללה טיל נ"ט לעבר עמדה צבאית של צה"ל    בעקבות הירי צה"ל תקף בדרום לבנון    צה"ל תקף את האוניברסיטה האיסלאמית בעזה    חוסל צוללן של חמאס שניסה לחדור לשטח ישראל    הושמדו יכולות הגילוי האווירי של חמאס    חמאס שיגר יותר מ-4,500 רקטות, ישראל תקפה עד כה 2,329 מטרות בעזה
איתמר לוין
בארי כץ, לשעבר בכיר בפנטגון וב-CIA, אומר שהרתעה יעילה תכלול מהלומות קשות על חמאס והפגנות כוח מול לבנון    מזהיר מפני מלחמה איזורית אם חיזבאללה יצטרף למערכה
עידן יוסף
רשות החירום הלאומית מעודדת את הציבור להמשיך בשגרת חייו ולרכוש מוצרי צריכה רק לפי הצורך    פתחה חמ"ל מרכזי בבסיס פיקוד העורף ברמלה, בשיתוף פיקוד העורף ומשרדי הממשלה    החמ"ל הלאומי פועל גם בתחומים נוספים, כמו סיוע לפונים למוקדי החירום ופיקוח על מערכות התשתית
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il