X
יומן ראשי
חדשותתחקירים
כתבותדעות
סיפורים חמיםסקופים
מושגיםספרים
ערוצים
אקטואליהכלכלה ועסקים
משפטסדום ועמורה
משמר המשפטתיירות
בריאותפנאי
תקשורתעיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורהלכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונתמיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עתוידאו News1
פורמיםמשובים
שערים יציגיםלוח אירועים
מינויים חדשיםמוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טוריםבלוגרים נוספים
רשימת כותביםהנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישיםפירמות
מוסדותמפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורתאירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומייםאירועים כלכליים
אירועים מדינייםאירועים משפטיים
אירועים פוליטייםאירועים פליליים
אסונות / פגעי טבעבחירות / מפלגות
יומנים אישייםכינוסים / ועדות
מבקר המדינהכל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
חברי ועדת הכספים דורשים הקפאת העלייה במס [בינג AI]
ביטול העלאת המס על רכב חשמלי יביא לאובדן של יותר ממיליארד ש"ח
המתווה קובע כי בתחילת 2024, שיעור המס יעלה מ-20% ל-35% האוצר ורשות המיסים טוענים כי המתווה עדיין מעודד את השימוש ברכבים חשמליים, שכן גם לאחר העלאת המס, ההנחה ביחס לרכב בנזין מקביל יכולה להגיע ל-50 אלף ש"ח, ושבשנת 2022, למרות העלאת המס, חלה עלייה משמעותית במספר הרכבים החשמליים שנרכשו בישראל, מ-20% ל-25% מנכ"לי משרדי האנרגיה והתשתיות, הגנת הסביבה והתחבורה: "העלאת המס תפגע בכניסת כלי רכב חשמליים למשק, תפגע בסביבה, תפגע בציבור ואינה סבירה"

ועדת הכספים קיימה (יום ג', 19.12.23) דיון בנושא 'הקפאת עליית מס הקנייה על רכבים חשמליים' הצעתם של חברי הכנסת: בועז טופורובסקי, ששון גואטה, אורית פרקש הכהן, מיכל שיר סגמן, מיכאל ביטון, שרן השכל, ניסים וטורי, זאב אלקין, רון כץ ונעמה לזימי. הדיון התקיים ברקע הפחתת היקף ההטבה במס הקנייה של כלי רכב חשמליים שתיכנס לתוקף בחודש הבא, בהתאם למתווה מדורג שנקבע לפני מספר שנים.
יו"ר הוועדה, ח"כ משה גפני: "העיתוי לא נכון, על אחת כמה וכמה שיש את המתח שאי אפשר להעביר את המכוניות בגלל החות'ים במיצר שם, המשמעות של העניין שזה מעלה את המחיר באופן דרמטי, לכן אנחנו סבורים שלא צריך להעלות את המחירים".
כלי רכב חשמליים בישראל ובעולם - נתונים ומדיניות / סקירה
המסמך מתאר את הגידול ברכישת רכבים חשמליים בישראל וברחבי העולם בשנים האחרונות, מביא נתונים על תשתיות הטעינה ומציג את היעדים השונים שהגדירו מדינות העולם וישראל בכל הנוגע למעבר לתחבורה נקייה כדי להתמודד עם משבר האקלים. בנוסף, מוצגים תמריצים כלכליים ואחרים שמטרתם עידוד גורמים שונים ברכישה, השקעה בתשתיות ופיתוח של טכנולוגיות להנעה חלופית. (40 עמ')
כלי רכב חשמליים בישראל ובעולם - נתונים ומדיניות / סקירה
המסמך מתאר את הגידול ברכישת רכבים חשמליים בישראל וברחבי העולם בשנים האחרונות, מביא נתונים על תשתיות הטעינה ומציג את היעדים השונים שהגדירו מדינות העולם וישראל בכל הנוגע למעבר לתחבורה נקייה כדי להתמודד עם משבר האקלים. בנוסף, מוצגים תמריצים כלכליים ואחרים שמטרתם עידוד גורמים שונים ברכישה, השקעה בתשתיות ופיתוח של טכנולוגיות להנעה חלופית. (40 עמ')
קובי ביטשטיין וגיא סמט [יונתן זינדל/פלאש 90]

מנכ"ל משרד האנרגיה, קובי בליטשטיין: "מתקיים שיח ביננו לבין האוצר, אימוץ הרכב החשמלי הוא יעד לאומי, העלאת מס הקנייה תפגע משמעותית מאוד בכדאיות לרכוש רכב חשמלי. כבר היום הוא יקר יותר ב-9% בממוצע, עם ההעלאה כעת זה עוד 20%, ויהיה הבדל של 30% בערך. זה יחבל משמעותית בתנופת חדירת הרכב החשמלי לישראל, היו מדינות שעשו את הטעות הזו, דוגמת ספרד, ולקח להן הרבה יותר כסף וזמן להפוך את המגמה לאחר מכן. זה יגרום למהפכה הזו להתעכב שנים אחרונות. זה יהפוך לרכב לעשירים בלבד, ואנחנו רוצים את הרכב הזה לכל לשכבות העם. אנחנו רוצים נוכחות של רכב חשמלי ולא רכב בנזין מזהם. צריך לדחות עד למסה קריטית של חדירה, שזה 10 אחוז בערך, ואנחנו מניחים ש'גג' עד 2026 אפשר להגיע למסה הזו".
בליטשטיין התייחס גם לבעיית ההובלה הימית על-רקע המשבר הימי והמלחמה: "יש יבואנים שרצו להגיע עם הרכבים לפני הטלת המס, וכרגע כל הרכבים האלה מתעכבים בים. השקענו כסף רב בנושא של עמדות טעינה, זה חלק מלווה חשוב מאוד ומכריע של המהפכה, ואנחנו הולכים להמשיך בכך. בתקציב 2023 הוקפא הנושא הזה, וב-2024 אנחנו מכינים תוכנית מקיפה של עמדות טעינה, ואנחנו בשיחות עם האוצר. לעניין המיסוי - באוצר לא מוכנים לשנות מעמדתם".

[צילום: יונתן זינדל/פלאש 90]

גיא סמט, מנכ"ל המשרד להגנת הסביבה: "40% מפליטות זיהום האוויר בישראל, מקורו בכלי רכב. בדיוני התקציב העלנו את זה בפני אגף תקציבים, הם לא היו מוכנים לדבר על הנושא. בעולם נעשה עידוד לנושא, באירופה אומרים ליבואן - יש לך אחוז של פליטות, אל תביא לנו את הגרוטאות, אלא תדאג לתמהיל נכון של כלי רכב, אם לא תעמוד בזה תקבל קנסות. אנחנו משמידים את הכלי שתמרצנו באמצעותו, כך יצרנו מצב שמדינת ישראל תמשיך לייבא רכבים ישנים ומזהמים. הצענו גם להתמודד בצורה של תמהיל כלי הרכב בדומה לאירופה, כי אנחנו מעודדים היום הבאת רכבים מזהמים".

מירי סביון, המשנה למנהל רשות המיסים: "גם כשהמס יעלה ל-35 אחוז, ההנחה ביחס לרכב בנזין מקביל יכולה להגיע ל-50 אלף ש"ח, וביחס לרכב בנזין מזהם יכולה להגיע ל-68 אלף שקל, משרד האוצר עדיין מעודד רכבים חשמליים. ההחלטה במשרד היא להמשיך עם המתווה. ישנו גידול בשיעור החדירה, גם בשנה האחרונה לאו-דווקא עלו מחירי הרכב החשמל, למרות המתווה המדורג, בשנים קודמות חלק מהסכום בשל שיעורי המס הנמוכים גולגל ליבואנים ולאו-דווקא לצרכנים. בהתייחס לעלויות החיצוניות שבשלהן מטילים מס קנייה על כלי רכב, הרכב החשמלי חוסך בזיהום אוויר ורעש, אבל לא חוסך בגודש ולא בתאונות דרכים ולא בצורך בתשתיות. העלויות החיצוניות שחוסך רכב חשמלי הם בערך רבע, לכן הצורך בהטלה של מס עליו".
נטליה מירנצ'וב, רשות המיסים: "אין שום סיבה לדחות, אנחנו דברים על מוצר חדש שנרכש בידי שכבות מבוססות. מוצר שמייצר עלויות חיצוניות, גודש, שימוש בתשתיות, תאונות. רכב חשמלי לא מייצר פליטות ברמה של אגזוז, אבל הוא מייצר סוללה שמייצרת הרבה מאוד פליטות, ייצור חשמל מייצר פליטות. אם לא נשנה את רמת המיסוי בשנה הבאה, מדובר בהפסד הכנסות למדינה בגובה של למעלה ממיליארד שקל לשנה, סכום שהמדינה זקוקה לו. אנחנו מדברים על חדירה של 20% בשנה בייבוא, ואם לוקחים את חודש האחרון אנחנו ב-36% מהייבוא. השנה נוספו בין 40 ל-50 אלף רכבים".
ספיר איפרגן, רכזת תחבורה, משרד האוצר: "גם 35% מס קנייה זו הטבה מפליגה לעומת 83% למנוע בעירה של בנזין. המתווה לא מדבר על השוואה. כך מגולמת ההבנה כי יש מקום לעודד רכב חשמלי על פני בנזין, וזה פער דרמטי של קרוב ל-50%. בשנת 2022 היו בין 20 ל-25 אחוזים של רכישת רכבים אלה. זה גידול משמעותי מאוד ביחס ל-2021, למרות שהיה גידול במס, זה מראה שעדיין רכב חשמלי הינו השקעה כלכלית משתלמת מאוד בשל העלות הנמוכה מאוד לעלות השולית".
עוד הוסיפה איפרגן כי "לנגד עיננו תמיד עומדת מטרת-העל של צמצום התוצר בשל הגודש, הפתרון היחידי האפקטיבי הוא עידוד תחבורה ציבורית איכותית. משרד האוצר משקיע בכך המון משאבים. לכן רכב פרטי באשר הוא רכב פרטי הוא עדיין רכב פרטי, לכן העלויות השליליות על המשק הן דומות, שכן רוב הפגיעה הכלכלית היא גודש, ואז תאונות דרכים, וגם רכב חשמלי גורם לפגיעה זו. זה לא סוד שאנחנו תומכים בעידכון מנגנון המס שישקף יותר את העלויות השליליות דרך נסועה".

[צילום: יונתן זינדל/פלאש 90]

ח"כ אורית פרקש הכהן: "אני לא מבינה את ההיגיון להעלות את המיסוי גם מבחינת יוקר המחיה, אני לא מבינה את הרעיון לעשות את הדבר הזה דווקא כעת. אנו רואים את ההדים של הצעד הזה. במקום לקחת את הכסף ולשים בסבסוד של עמדות טעינה, מסיטים אותו למלחמה. יש את העניין עם משבר עם החות'ים והובלת מכוניות מסין וקוריאה הדרומית יש בעיות של הובלה בים סוף, הדבר הזה מעכב אלפי מכוניות. את המס על משקאות ממותקים שהורגים אנשים לא מחזירים אבל על המס על רכבים חשמליים מעלים".
ח"כ רון כץ: "לאן מדינת ישראל רוצה להגיע? איך אנחנו רואים את העתיד של המדינה שלנו שמתחבר לעתיד של כל העולם? אל תגרמו לציבור את חוסר הוודאות בידיעה האם לקנות או לא לקנות, האם לא יהיה כלכלי יותר? חוסר הוודאות רק יביא אותנו למצב שאיש לא יקנה רכבים חשמליים במדינת ישראל, וכשזה יקרה, אתם תצטערו על כך ותרצו להוריד את המיסים. אולי פעם אחת נחשוב כמה צעדים קדימה ונעצור את העליות האלה?".
ח"כ אלי דלל: "המדינה התחייבה להקטין את פליטות גזי החממה והיא הולכת בדיוק הפוך. לכן יש חשיבות גדולה מאוד לרכב חשמלי. כיום רכבים חשמליים נחשבים ליוקרתיים כי המיסוי גבוה. אנו כמדינה צריכים לדאוג שיהיו עמדות טעינה ציבוריות, ועמדות טעינה פרטיות צריך להתיר בהיתרי הבנייה".
ח"כ ינון אזולאי: "בקורונה הייתה עלייה של מחירים כי לא היו בשוק רכבים ועד שהתחילה שוב ההתאוששות אנו עוד פעם קוטעים את זה. צריך להפסיק עם זה. אתם לא מעודדים את המדינה לייבא רכבים חשמליים, אז מה נגיד לאזרחים - שאנו רוצים מהם עוד מס? בסוף נוציא את הכסף על הבריאות של האנשים כי במקום שיש יותר זיהום אוויר יש יותר חולים".
ח"כ מטי צרפתי הרכבי: "אנחנו שואפים כבר כמה שנים ליותר עצמאות אנרגטית ולא להיות תלויים. אנו מתקדמים עם היעדים של אנרגיה חלופית. אנו צריכים להימנע מדלק ולהיות עצמאים אנרגטית".
ח"כ יוראי להב הרצנו: "באוגוסט השנה, נשיא ארה"ב פרסם תוכנית עידוד של 12 מיליארד דולר לרכבים חשמליים. אנו מדברים בישראל על פחות מ-2% דריסת רגל ברכבים חשמליים. זה פוגע פגיעה קשה בכל פיתוח תשתית החשמלית במדינה. אני מציע לגנוז אותו לחלוטין ולהציע הטבות מס נוספות למי שבוחר ברכב חשמלי".
ח"כ יצחק קרויזר: "הבשורה של הגעת רכבים חשמליים הייתה בשורה גדולה לפריפריה. מי שגר בפריפריה מחזיק שני כלי רכב באופן אוטומטי, אחזקה של רכב בנזין יקר. ההוצאות של תושבי הפריפריה גדולות משל תושבי המרכז. זו העלאה שנייה, זה אלפי שקלים בשנה לכל משפחה, אם אתם יוצאים בגזרות כלכליות על אנשי הפריפריה - תגידו".
ח"כ חמד עמאר: "רק 2% קנו רכב חשמלי במדינת ישראל וגם ל-2% יש בעיות בעמדות טעינה. לדעתי, האוצר אומר שהמדינה לא רוצה רכבים חשמליים. צריך לעודד אנשים לקנות רכבים חשמליים, כי זה פחות מזהם והמטרה היא להוריד את הזיהום. תחפשו הכנסה אחרת, רכב חשמלי צריך לעודד".
יו"ר הוועדה גפני: "הייתה מגמה לעודד רכב חשמלי, המציאות לבוא ולומר שהייתה תוכנית והיא תיושם, היא לא מקובלת בשום צורה. אנחנו בתקופה שבה יש לעשות כל מאמץ לעודד את אלה שנפגעים מהחות'ים, להקל על האנשים האלה, הם צריכים היום לעשות סיבוב ארוך ואתם הולכים לקחת מהם יותר מס. יש גם דבר ציבורי כלפי כל העולם, שאנחנו מסייעים למי שמייבאים את הרכבים האלה. לראות את מה שעושות ארה"ב ואירופה, וכאן ללכת ולפגוע, מישהו היה צריך לעצור את התהליך הזה במשרד האוצר".
גפני סיכם את הדיון: "נכשלתם כישלון מוחלט בכל העניין של עמדות טעינה בניגוד לכל ההתחייבויות שלכם, העמדה שלנו שמכל הסיבות שבעולם, אנחנו מבקשים לדחות את העלאת המס הזו. מכיוון שלא אקבל סעד מכם, אני פונה לשר האוצר ולמנכ"ל משרד האוצר, אפנה אליו את המכתב מכל חברי הכנסת שחתמו ומי שעוד רוצה לחתום. אם התשובה תהיה שלילית נצטרך להיכנס לעניין ולראות מה כוחה של ועדת הכספים שהיא דנה ומחליטה פה אחד - אנחנו לא מעוניינים במס הזה, אנחנו מבקשים לדחות אותו מכל הסיבות שעלו, זו החלטת הוועדה. אני מציע שתבחנו אותה מחדש, לא רבים כך עם ועדת הכספים, במיוחד כשהיא מחליטה ככה פה אחד. תקיימו דיון, אני הולך להעביר את המכתב לשר ולמנכ"ל".
ח"כ אזולאי: "הכנתי הצעת חוק בנידון. אם לא יסכימו - נוכל לקדם אותה". ח"כ גפני: "רעיון טוב".

תאריך:  19/12/2023   |   עודכן:  19/12/2023
מועדון VIPלהצטרפות הקלק כאן
 
תגיותמי ומי בפרשה
 אבי דיכטר / Avi Dicter אברהם בניהו בצלאל / Avraham Benayahu  Bezalel אוהד טל אופיר כץ / Ofir  Katz אוריאל מנחם בוסו / Uriel Busso אורית פרקש-הכהן / Orit Farkash-Hcohen אורנה ברביבאי / Orna  Barbivai אושר שקלים / Osher  Shekalim אימאן ח'טיב יאסין / Iman  Khatib Yassin איתמר בן-גביר / Itamar  Ben Gvir אליהו דלל / Eli Dallal אליהו רביבו / Revivo Eliyahu  אלמוג כהן / Almog  Cohen ארז מלול / Erez  Malul אריה מכלוף דרעי / Aryeh  Machluf Deri בועז ביסמוט / Boaz  Bismuth בועז טופורובסקי בועז טופורובסקי / Boaz  Toporovsky בני גנץ / Benny  Gantz גד איזנקוט / Gadi  Eisenkot גילה גמליאל / Gila  Gamliel גלית דיסטל אטבריאן / Galit  Distal Atbaryan גלעד קריב / Gilad Kariv דבורה ביטון / Dvora  Biton דוד  ביטן / David Bitan דן אילוז / DAN Iluz דני בן יוסף דנון / Dani Danon ואליד אל הושלה / Waleed  El Hawashla ולדימיר בליאק / Vladimir Beliak זאב אלקין / Ze'ev Elkin חמד עמאר / Hamad Amar חנוך דב מילביצקי / Hanoch Dov Milwidsky טלי גוטליב / Tali  Gottlieb יאיר לפיד / Yair  Lapid יואב גלנט / Yoav Galant יואל (יולי) אדלשטיין / Yoel Edlshtein יונתן משריקי / Yonatan Mishraki יוסף עטאונה / Youssef  Atauna יוקר המחיה יוראי להב הרצנו / Yorai  Lahav-Hertzano ינון אזולאי / Yinon  Azoulay יסמין פרידמן / Yasmin Fridman יעקב אשר / Yakov  Asher יצחק קרויזר / Kroizer Yitzhak  יצחק שמעון סרלאוף  ירון לוי / Yaron Levi ישראל אייכלר / Yisrael  Eichler ישראל כץ / Israel  Katz לימור סון הר-מלך / Limor  Son Har-Melech מאי גולן / May  Golan מאיר כהן / Meir  Cohen מטי צרפתי הרכבי / Matti  Sarfati Harkavi מיכאל מרדכי ביטון / Michael Mordechai Biton מיכל שיר סגמן / Michal=Shir Segman מירב בן-ארי / Meirav  Ben-Ari מירב כהן / Meirav  Cohen מירי סביון / Miri Savion מנסור עבאס / Mansour Abbas משה אבוטבול / Moshe Abutbul משה ארבל / Moshe Arbel משה בן-זקן משה גפני / Moshe Gafni משה רוט / Moshe  Roth משרד התחבורה מתן כהנא / Matan  Kahana נאור שירי ניר ברקת / Nir  Barkat סימון  מושיאשוילי / Simon  Moshiashvili סימון דוידסון / Simon Davidson עודד פורר / Oded Forer עופר כסיף / Ofer  Cassif עמית הלוי / Amit  Halevi צבי ידידיה  סוכות / Tzvi Yedidia  Sukkot צביקה פוגל / Tzvika  Foghel צגה צנגש  מלקו / Tsega  Melaku קארין אלהרר / Karin  Elharar קוריאה הדרומית רון כץ / Ron Katz רם בן ברק / Ram  Ben Barak שלום דנינו / Shalom  Danino שלי טל מירון / Shelly Tal Meron שלמה קרעי / Shlomo  Karhi שרון ניר / Sharon Nir שרן השכל / Sharren Haskel
פורומים News1  /  תגובות
כלליחדשותרשימותנושאיםאישיםפירמותמוסדות
אקטואליהמדיני/פוליטיבריאותכלכלהמשפט
סדום ועמורהעיתונות
ביטול העלאת המס על רכב חשמלי יביא לאובדן של יותר ממיליארד ש"ח
תגובות  [ 2 ]מוצגות  [ 2 ] כתוב תגובה 
1
פקידי האוצר - מזעזעים !!!
מומחה אנרגיה  |  20/12/23 09:01
2
נוכלים נמאסתם
מושיק החתול   |  21/12/23 22:08
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספותיוקר המחיה
עידן יוסף
שר האוצר חתם על צווים המפחיתים את המס על בנזין עד תאריך זה    עלות ההפחתה מוערכת באובדן הכנסות של כ-81 מיליון שקל
עידן יוסף
החברה החליטה שלא להשלים את העסקה עם עמית זאב, בעקבות הגבלות שהטילה רשות התחרות    שופרסל תמשיך להרחיב את מותג הפרטי שלה, במטרה להפחית את יוקר המחיה
עידן יוסף
מדד המחירים לצרכן של חודש אוגוסט טיפס ב-0.5%, יותר מכפי שהעריכו בשוק - האינפלציה השנתית זינקה ל-4.1% • מחירי הדירות ירדו בשיעור של 0.1% ביוני-יולי
עידן יוסף
ועדת השרים למאבק ביוקר המחיה החליטה לפתוח את השוק לכלל המוצרים האירופים    ההחלטה צפויה לפחית את יוקר המחיה ולהרחיב את מגוון המוצרים הזמינים לצרכן הישראלי    ראש הממשלה נתניהו אמר כי ההחלטה היא "מהפכה"
מירב ארד
ציין: אנחנו נכנסים עכשיו לתקופת החגים, שבה למשקי הבית בישראל צפויות הוצאות ניכרות. וזאת, זמן קצר לאחר העלויות הגבוהות שבהן נשאו משפחות רבות בתקופת החופש הגדול. על הממשלה לעשות כל פעולה שתביא להקלה משמעותית ביוקר המחיה"
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il