X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
שלום דנינו, אמנון מרחב, ניר ברקת, מנהלת הוועדה ודוד ביטן [צילום: דני שם-טוב/דוברות הכנסת]
שר הכלכלה: רפורמת היבוא תחסוך 12-8 אחוז מעלות היבוא
יו"ר ועדת הכלכלה מטיל ספק בכך שהחיסכון יגיע לצרכן אך אומר שהוועדה תעשה מה שצריך כדי לקדם את ההצעה כמה שיותר מהר, ואף דרש חיזוק משמעותי לכלי הפיקוח והאכיפה ההצעה תאפשר ליבואנים להסתמך על תקינה אירופית, במקום על תקינה ישראלית, בעת יבוא מוצרים מסוימים

ועדת הכלכלה החלה (20.12.23) להכין לקריאה שנייה ושלישית את ההצעה הממשלתית לתקן את פקודת הייבוא והיצוא ולשנות את מתווה היבוא לישראל באופן שיתאימה לשיטה הנהוגה באיחוד האירופי.
שר הכלכלה והתעשיה, ח"כ ניר ברקת, הציג את הרפורמה ואמר כי היא 8 עד 12 אחוז מהעלויות ליבואנים, ובשילוב גידול במספר היבואנים ותחרות חלק מהחיסכון יגיע גם לצרכן. היו"ר דוד ביטן אמר כי לא בטוח שהחיסכון יגיע לצרכן, ואם כן אז באופן חלקי בלבד, ודרש להגביר את הפיקוח והאכיפה בשווקים. בתום הדיון הודיע ביטן כי הישיבה תימשך כבר בתחילת השבוע הבא, על-מנת לסיים את הכנת ההצעה לקריאה שנייה ושלישית בהקדם האפשרי.

בפתח הדיון הוסיף ברקת כי ההצעה הייתה אמורה להגיע לדיון עוד באוקטובר, אך הדבר התעכב בגלל המלחמה וכעת מתחילים להסתכל גם קדימה ולהביא דברים בהסכמה. הוא הסביר כי הרעיון שמאחורי תיקון החקיקה הוא פשוט, לאמץ אמות מידה בינלאומיות וניהול סיכונים כמו באירופה. עוד ציין השר כי מדובר בחלק השני של הרפורמה אותה הוא מוביל, לפיה "מה שטוב לאירופה טוב לישראל", ובינואר הקרוב יגיע לחקיקה החלק השלישי, "שיאפשר ליהנות מכל דבר טוב שאפשר לקנות באירופה".

היו"ר שאל אותו לגבי יבוא מסין ומארה"ב, וברקת השיב כי רוב המוצרים תואמים לתקן האירופי כי הם מוכרים גם לאירופה. עוד הוסיף השר כי מדובר בחיסכון של 12-8 אחוז ליבואנים, וכי השילוב של זה ושל גידול ביבואנים וגידול בתחרות יוביל גם להורדת מחיר לצרכן. היו"ר ביטן הטיל בכך ספק, ואמר כי לא ניתן להבטיח הורדת מחיר לצרכן. השר ברקת אמר כי ככל שהתחרות תהיה גדולה יותר כך חלק גדול יותר מהחיסכון יתגלגל לצרכן.

היו"ר ביקש לדעת איך תעשה האכיפה, ודרש תשובות גם ממשרד האוצר באשר לתקצוב הנושא. הוא הוסיף וביקש כי החקיקה תכלול עיצומים חמורים על עבריינים שיפגעו בציבור. נציג אגף התקציבים באוצר, גל ברנס, ציין כי האוצר הקצה 30 מיליון שקלים ו-36 תקנים נוספים למשרד ואמר "נתנו כמה שהמשרד ביקש". הממונה על התקינה במשרד הכלכלה, איגור דוסקלוביץ, אמר כי 20 משרות כבר אוישו, ואמר כי האכיפה תורחב משמעותית. השר ברקת הוסיף כי אין חסם תקציבי, והיישום תלוי רק בפתרונות מחשוב.

ביטן הודיע כי בעוד חצי שנה יקיים ישבת מעקב אחר הנושא, לוודא שכוח האדם מספיק לעמוד במשימה. "בישראל, כשהדולר עולה המחירים עולים וכשהוא יורד המחירים לא יורדים, לכן אנחנו רוצים לדעת שהפיקוח יהיה טוב", אמר. הוא אף ביקש הגדלת הקנסות ואכיפה משמעותית במקרה של הצהרות לא נכונות וזיופים. השר ברקת הבעיה תמיכה בדברי היו"ר ביטן להחמרה משמעותית של הענישה.

[צילום: דני שם-טוב/דוברות הכנסת]

מנכ"ל משרד הכלכלה, אמנון מרחב, אמר כי אי-אפשר להפריז בחשיבות התיקון, שמשחרר חסם מאוד גדול ביבוא. הוא הוסיף כי האכיפה נעשית בעזרת בינה מלאכותית ומעלה 98% הצלחה. ח"כ שלום דנינו שאל מה יהיה השלב השלישי, וקרא שלא לפגוע במכון התקנים ואף למצוא את הדרך לחזק אותו. השר ברקת השיב כי בשלב הבא יכנסו גם מוצרים שעומדים בתקינה אירופית ללא דרישה מחייבת לעמוד בתקן ישראלי.

[צילום: דני שם-טוב/דוברות הכנסת]

ח"כ אליהו ברוכי אמר כי יבואן שרוצה לייבא סוללה לוקח לו מעל שנה לאשר דגם, ושאל למה אי-אפשר להסתמך על אישור תקינה אירופית. ח"כ דן אילוז בירך על צמצום האסדרה והוסיף, כי הוא מקבל פניות רבות על כך שמכון התקנים מהווה חסם לעסקים קטנים, שמגיעים אפילו לסף פשיטת רגל, וקרא לטפל בכך. ברקת התייחס לעניין מכון התקנים ואמר כי הוא לא רלוונטי לתיקון. ח"כ אריאל קלנר בירך גם הוא על הורדת החסמים והצטרף לדברים באשר לצורך בעיצומים משמעותיים. ח"כ סימון מושיאשוילי הביע גם הוא חשש, כי "כולם ייהנו מהדייסה ולצרכן לא יישאר". היו"ר ביטן הגיב כי הוא לא יכול להבטיח הורדת מחיר, אך הוועדה תעשה את העבודה שלה וכוחות השוק יצטרכו לעשות את שלהם.
מנכ"ל מכון התקנים, גלעד גולוב, הביע תמיכה בהצעה וביקש אכיפה יותר טובה ושקיפות. "אם תופסים מישהו צריך לתלות אותו על העץ הכי גבוה שכולם יראו, אנחנו מבקשים שכל רבעון יפרסמו כמה בדקו, כמה תפסו ומה עשו למי שתפסו", אמר. ביטן אמר כי אפשר לעשות זאת אחת לחצי שנה והשר ברקת הוסיף כי זה מקובל עליו. מנגד, יו"ר ועד עובדי מכון התקנים, ליאור רוזן, הזהיר מפיטורי עובדים ואמר כי ברפורמות הקודמות המכון הפריש שליש מכוח האדם. הוא ביקש לאפשר ליצרנים להמשיך להגיש למכון מסמכי בדיקה, ככל שיחפצו בכך. ביטן תמך בכך, ככל שהדבר יהיה וולנטרי ולא יחייב את היבואנים.
נציגת פורום קהלת, זואי כהנא, הביעה תמיכה בהצעה ואמרה כי זה יעזור מאוד להפחתת הנטל בתהליך הייבוא, והדבר יכול לסייע גם לעסקים שקורסים בזמן המלחמה. היא אף הביעה תמיכה בהרחבת הצעדים להתאמת האסדרה לנעשה באירופה.
סמנכ"ל לובי 99, רחל גור, אמרה כי היא "קצת מבולבלת", שכן צעדים דומים עברו בחוק ההסדרים לפני שנתיים, והזכירה כי כבר אז התריעה שהרפורמה ההיא לא מספקת. היא ביקשה לוודא שהפעם החקיקה תעשה כמו שצריך ושהיישום יהיה אפקטיבי, וקראה לאפשר גם לאזרחים לתבוע על הפרות חוק. נציגת הייעוץ המשפטי של משרד הכלכלה, קרני קירשנבוים, הסבירה כי ברפורמה הקודמת הייתה הקלה משמעותית, אך עדיין נדרשו היבואנים לאישור מקדים. לדבריה, התיקון הנוכחי יבטל גם את הצורך הזה.

סמנכ"ל סיסטם מעבדות, אילן בר, אמר כי כל התהליך שההצעה תחסוך ליבואנים נמשך היום כ-20 דקות בלבד, והעלות שלו היא שולית ולא יהיה בכך שינוי גדול שישפיע על יוקר המחיה. הוא הוסיף כי נכון להיום שליש מההצהרות הן שקריות ולא מבוססות. השר ברקת הגיב ואמר כי במקרה כזה ניתן לשלול מיבואן אפשרות לייבא.
היו"ר ביטן שב ואמר כי האכיפה והעיצומים הם מרכיב משמעותי ביותר, וקרא לבחון תיקונים בעניין לקראת הישיבה הנוספת שתתקיים בתחילת השבוע הבא. ברקת אמר כי הוא מסכים שצריך להחמיר את האכיפה. כאמור, הוועדה טרם סיימה את הדיון בהצעה והוא יימשך כבר ביום ראשון הקרוב.

תאריך:  21/12/2023   |   עודכן:  21/12/2023
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 אבי דיכטר / Avi Dicter  אברהם בניהו בצלאל / Avraham Benayahu  Bezalel  אוהד טל  אופיר כץ / Ofir  Katz  אוריאל מנחם בוסו / Uriel Busso  אורית פרקש-הכהן / Orit Farkash-Hcohen  אורנה ברביבאי / Orna  Barbivai  אושר שקלים / Osher  Shekalim  אימאן ח'טיב יאסין / Iman  Khatib Yassin  איתמר בן-גביר / Itamar  Ben Gvir  אליהו ברוכי  אליהו דלל / Eli Dallal  אליהו רביבו / Revivo Eliyahu  אלמוג כהן / Almog  Cohen  אמנון מרחב / Amnon Merhav  ארז מלול / Erez  Malul  אריאל קלנר / Ariel  Kallner  אריה מכלוף דרעי / Aryeh  Machluf Deri  בועז ביסמוט / Boaz  Bismuth  בועז טופורובסקי / Boaz  Toporovsky  בינה מלאכותית / artificial intelligence  בני גנץ / Benny  Gantz  גד איזנקוט / Gadi  Eisenkot  גילה גמליאל / Gila  Gamliel  גלית דיסטל אטבריאן / Galit  Distal Atbaryan  גלעד קריב / Gilad Kariv  דבורה ביטון / Dvora  Biton  דוד  ביטן / David Bitan  דן אילוז / DAN Iluz  דני בן יוסף דנון / Dani Danon  ואליד אל הושלה / Waleed  El Hawashla  ולדימיר בליאק / Vladimir Beliak  זאב אלקין / Ze'ev Elkin  חמד עמאר / Hamad Amar  חנוך דב מילביצקי / Hanoch Dov Milwidsky  טלי גוטליב / Tali  Gottlieb  יאיר לפיד / Yair  Lapid  יואב גלנט / Yoav Galant  יואל (יולי) אדלשטיין / Yoel Edlshtein  יונתן משריקי / Yonatan Mishraki  יוסף עטאונה / Youssef  Atauna  יוקר המחיה  יוראי להב הרצנו / Yorai  Lahav-Hertzano  ינון אזולאי / Yinon  Azoulay  יסמין פרידמן / Yasmin Fridman  יעקב אשר / Yakov  Asher  יצחק קרויזר / Kroizer Yitzhak  יצחק שמעון סרלאוף  ירון לוי / Yaron Levi  ישראל אייכלר / Yisrael  Eichler  ישראל כץ / Israel  Katz  ליאור רוזן  ליאור רוזן  לימור סון הר-מלך / Limor  Son Har-Melech  מאי גולן / May  Golan  מאיר כהן / Meir  Cohen  מטי צרפתי הרכבי / Matti  Sarfati Harkavi  מיכאל מרדכי ביטון / Michael Mordechai Biton  מירב בן-ארי / Meirav  Ben-Ari  מירב כהן / Meirav  Cohen  מנסור עבאס / Mansour Abbas  משה אבוטבול / Moshe Abutbul  משה ארבל / Moshe Arbel  משה גפני / Moshe Gafni  משה רוט / Moshe  Roth  מתן כהנא / Matan  Kahana  נאור שירי  ניר ברקת / Nir  Barkat  סימון  מושיאשוילי / Simon  Moshiashvili  סימון דוידסון / Simon Davidson  עודד פורר / Oded Forer  עופר כסיף / Ofer  Cassif  עמית הלוי / Amit  Halevi  צבי ידידיה  סוכות / Tzvi Yedidia  Sukkot  צביקה פוגל / Tzvika  Foghel  צגה צנגש  מלקו / Tsega  Melaku  קארין אלהרר / Karin  Elharar  רון כץ / Ron Katz  רם בן ברק / Ram  Ben Barak  שלום דנינו / Shalom  Danino  שלי טל מירון / Shelly Tal Meron  שלמה קרעי / Shlomo  Karhi  שרון ניר / Sharon Nir  שרן השכל / Sharren Haskel
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
שר הכלכלה: רפורמת היבוא תחסוך 12-8 אחוז מעלות היבוא
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות יוקר המחיה
עידן יוסף
המתווה קובע כי בתחילת 2024, שיעור המס יעלה מ-20% ל-35%    האוצר ורשות המיסים טוענים כי המתווה עדיין מעודד את השימוש ברכבים חשמליים, שכן גם לאחר העלאת המס, ההנחה ביחס לרכב בנזין מקביל יכולה להגיע ל-50 אלף ש"ח, ושבשנת 2022, למרות העלאת המס, חלה עלייה משמעותית במספר הרכבים החשמליים שנרכשו בישראל, מ-20% ל-25%    מנכ"לי משרדי האנרגיה והתשתיות, הגנת הסביבה והתחבורה: "העלאת המס תפגע בכניסת כלי רכב חשמליים למשק, תפגע בסביבה, תפגע בציבור ואינה סבירה"
עידן יוסף
שר האוצר חתם על צווים המפחיתים את המס על בנזין עד תאריך זה    עלות ההפחתה מוערכת באובדן הכנסות של כ-81 מיליון שקל
עידן יוסף
החברה החליטה שלא להשלים את העסקה עם עמית זאב, בעקבות הגבלות שהטילה רשות התחרות    שופרסל תמשיך להרחיב את מותג הפרטי שלה, במטרה להפחית את יוקר המחיה
עידן יוסף
מדד המחירים לצרכן של חודש אוגוסט טיפס ב-0.5%, יותר מכפי שהעריכו בשוק - האינפלציה השנתית זינקה ל-4.1% • מחירי הדירות ירדו בשיעור של 0.1% ביוני-יולי
עידן יוסף
ועדת השרים למאבק ביוקר המחיה החליטה לפתוח את השוק לכלל המוצרים האירופים    ההחלטה צפויה לפחית את יוקר המחיה ולהרחיב את מגוון המוצרים הזמינים לצרכן הישראלי    ראש הממשלה נתניהו אמר כי ההחלטה היא "מהפכה"
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il