X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות
ציון גבוה להשתתפות הציבור [צילום: מרים אלסטר, פלאש 90]
ירידה לישראל במדד הדמוקרטיה של אקונומיסט ב-2023
המלחמה בעזה היא הגורם העיקרי לירידה של שלב אחד למקום ה-30 "ייתכן שהמחדל ההרסני שאפשר את מתקפת אוקטובר היה קשור למצב הפוליטי הבעייתי ב-2023"

ישראל מדורגת במקום ה-30 במדד הדמוקרטיה העולמי שמפרסמת (15.2.24) חטיבת המחקר של אקונומיסט. זוהי ירידה של מקום אחד לעומת 2022, והשבועון מייחס אותה בעיקר למלחמת חרבות ברזל. לצד זאת אומר אקונומיסט, כי ייתכן שלמאבק סביב הרפורמה המשפטית היה חלק ביצירת מחדלי 7 באוקטובר.
אקונומיסט מדרג מזה עשרות שנים את מצב הדמוקרטיה ברוב המכריע של מדינות העולם (167 במספר לשנת 2023). הדירוג כולל חמישה רכיבים: הליך הבחירות ופלורליזם, תפקוד הממשלה, השתתפות הציבור בהליכים הפוליטיים, התרבות הפוליטית וזכויות האזרח. לכל מרכיב ניתן ציון מירבי של עשר נקודות וממוצע הרכיבים הוא הציון הכולל של המדינה.
ישראל קיבלה 9.58 נקודות על הבחירות, 7.50 נקודות בלבד על תפקוד הממשלה, 9.44 נקודות ברכיב השתתפות הציבור, 6.88 נקודות בלבד בתרבות הפוליטית ורק 5.59 נקודות על זכויות האזרח. הציון המשוקלל הוא 7.80 נקודות, שהספיק כאמור למקום ה-30. ישראל רשמה עלייה מתמדת במדד מאז 2006 והגיעה לציון הגבוה ביותר (7.96 נקודות בשנת 2021); בשנת 2022 נרשמה ירידה קלה ל-7.93 נקודות, ואילו בשנת 2023 נרשמה ירידה חדה שהחזירה את ישראל לשנת 2018.
ישראל שייכת לקבוצה בת 50 מדינות המוגדרות כ"דמוקרטיה פגומה", ובה בין היתר גם ארה"ב וצ'כיה (המקדימות את ישראל), פורטוגל, איטליה, בלגיה, קפריסין, הודו, פולין ומקסיקו (המדורגות אחרי ישראל). הדירוג של אקונומיסט מאשר את הגדרתה של ישראל כדמוקרטיה היחידה (גם אם פגומה) במזרח התיכון. "ייתכן שהמחדל ההרסני שאפשר את מתקפת אוקטובר היה קשור למצב הפוליטי הבעייתי ב-2023", אומר אקונומיסט ומזכיר את המאבק הקשה על הרפורמה המשפטית שהשפיע גם על היחסים בין מוסדות המדינה לבין צה"ל והוביל לירידה חדה בדירוג תפקודה של הממשלה.
24 מדינות בלבד מוגדרות בידי אקונומיסט ב"כדמוקרטיה מלאות". עשר המובילות שבהן: נורבגיה, ניו-זילנד, איסלנד, שבדיה, פינלנד, דנמרק, אירלנד, שווייץ, הולנד וטייוואן. למעט חילופי מקומות בין אירלנד לשווייץ, הצמרת זהה לזו של השנה שעברה. 34 מדינות הן בעלות "משטר מעורב", דהיינו בעל מאפיינים של דמוקרטיה וסמכותנות כאחת. הקבוצה הגדולה ביותר מונה 59 מדינות סמכותניות. במקומות האחרונים בדירוג, דהיינו המדיניות הרודניות ביותר בעולם: סודן, לאוס, קונגו, צ'אד, טורקמניסטן, סוריה, הרפובליקה המרכזי-אפריקנית, קוריאה הצפונית, מינמאר ואפגניסטן.
רק 8.7% מתושבי העולם מתגוררים בדמוקרטיות מלאות
במונחים של אוכלוסיית העולם, רק 7.8% מתגוררים בדמוקרטיות מלאות, 37.6% בדמוקרטיות פגומות, 15.2% במשטרים היברידיים ו-39.4% במשטרים סמכותניים. אקונומיסט מזהיר מפני לחץ על הדמוקרטיה האמריקנית לקראת הבחירות בנובמבר הקרוב, ואומר שהעוינות הרבה בין המפלגה ואפשרות חזרתו של דונלד טראמפ לבית הלבן, אינם מבשרים טובות לזירה הפוליטית לאחר הבחירות.
במבט כלל-עולמי מציין אקונומיסט, כי 2024 אמורה לכאורה להיות חגיגה לדמוקרטיה, כאשר לראשונה בהיסטוריה העולמית למעלה ממחצית מתושבי העולם יילכו לקלפיות באותה שנה. אלא שבפועל, רק 43 מבין 70 המדינות בהן מתוכננות השנה בחירות, אכן יקיימו הליך חופשי ושוויוני לחלוטין. כאלה הן יהיו בבריטניה ואיסלנד, בעוד ברוסיה השאלה היחידה היא האם הבחירות לנשיאות היו מזויפות בצורה בוטה כמו ב-2021. הבחירות בארה"ב והודו יהיו חופשיות, אך חלשות יחסית בקריטריונים של תרבות פוליטית ואיכות הממשל.
בשנת 2023 לא השתפרה אף מדינה בשיעור של יותר מחצי נקודה. יוון, שאקונומיסט הכתיר אותה בחודש דצמבר כ"מדינת השנה" ל-2023, הצטרפה למועדון הדמוקרטיות המלאות לאחר בחירות מוצלחות במישור הלאומי ובמישור האיזורי. את הצניחה החדה ביותר רשמו גבון וניז'ר, בהן התחוללו הפיכות בשנה שעברה. הציון הממוצע העולמי ירד לשפל חסר תקדים של 5.23 לאחר ירידה מתמשכת מאז 2016, בעיקר בשל פגיעה בזכויות האזרח בזמן הקורונה.
בשנת 2023 גרמו מלחמות להרעה נוספת, מסביר אקונומיסט. הוא מציין בהקשר זה את המלחמה באוקראינה, כיבוש נגרונו-קרבאך בידי אזרבייג'אן, מלחמת האזרחים בסודן והמלחמה בין ישראל לחמאס (השבועון מדבר על "מעשי זוועה" שביצע חמאס ועל "תגובה הרסנית" מצידה של ישראל).

תאריך:  15/02/2024   |   עודכן:  15/02/2024
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
ירידה לישראל במדד הדמוקרטיה של אקונומיסט ב-2023
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מירב ארד
הקרן היא קרן מחקה מדד הכולל מנגנון הגנה והשתתפות בעליית מדד S&P 500 (PR) לתקופה של שנה אבל בעלת נזילות יומית כך שניתן לצאת בכל יום חישוב מחירים לפי שער הקרן שייקבע
עידן יוסף
יו"ר ועדת המודיעין בבית הנבחרים האמריקני קורא לממשל ביידן לחשוף מידע על איום ביטחוני חדש מצד רוסיה    על-פי דיווחים, מדובר ביכולת צבאית גרעינית חדשה שרוסיה מפתחת, כנראה נשק גרעיני שיוצב בחלל ויכול לפגוע בלווינים
עידן יוסף
ארה"ב גם בודקת תקיפות צה"ל בעזה שבהן נהרגו אזרחים, בחשש לשימוש לא הולם בתחמושת אמריקנית    הבדיקה עלולה להוביל להחמרת תנאי אספקת הנשק האמריקני לישראל    צה"ל טוען שפצצות הזרחן הן למיסוך בלבד, אך יש חשש שגם פצצות זרחן שירה חיזבאללה פגעו במטולה
עידן יוסף
רא"ל הרצי הלוי: "אם זה יגמר לא במלחמה - זה לא ייגמר בהתפשרות על ההישגים, חיזבאללה לא פה על הגדר, אנחנו נדחק אחורה את כל היכולות"    "המערכה הבאה תהיה מאוד התקפית ונשתמש בה בכל הכלים ועם כל היכולות"
עידן יוסף
שר התקשורת קרעי חתם על רישיון הפעלה לחברה    תחילה השימוש יהיה מוגבל, אך בהמשך צפוי שימוש נרחב יותר, כולל אינטרנט פס רחב    אושרה הכנסת יחידה אחת לבית חולים שדה של איחוד האמירויות ברצועת עזה לצורך סיוע הומניטרי
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il