X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות
סמל הרכוש הארמני בירושלים [צילום: תמר הירדני]
מאות ארמנים נגד הקמת מלון ברובע בירושלים
380 מבין 2,000 בני העדה מבקשים מבית המשפט לקבוע שהפטריארכיה אינה רשאית למכור שטח ליזם הפטריארכיה עצמה ביקשה לבטל את ההסכם בטענה לשחיתות ומרמה
מפת הרובע הארמני [שרטוט: דייוויד ביורגן]

380 מבין 2,000 בני העדה הארמנית בעיר העתיקה בירושלים מבקשים (18.2.24) מבית המשפט המחוזי בעיר לאסור על הפטריארכיה הארמנית למכור שטח במרכז הרובע (בדרום-מערב העיר העתיקה) להקמת בית מלון. בדצמבר שעבר ביקשה הפטריארכיה עצמה לבטל את ההסכם עם חברת גני זאנה, בשליטת היזם הישראלי-אוסטרלי דני רוטמן-רובינשטיין, בטענה שהוא היה תוצאה של מתן שוחד.
השטח שבמחלוקת הוא בן 11.5 דונם, מכונה "גינת הארמנים" אך מאז 1967 הוא משמש בעיקרו כמגרש חניה. בתביעה נאמר כי הקרקע אינה מוסדרת ואינה רשומה, אלא נמצאת לפחות מאז המאה ה-15 בבעלותם של הקדשים ("ווקפים") שיצרו אבות-אבותיהם של התובעים. כיוון שכך, הם טוענים, לא ניתן למכור את השטח ולבצע בו פעולה קניינית כלשהי, והפטריארכיה אינה בעליו אלא רק מנהלת אותו בנאמנות עבור בני הקהילה מכוח כתבי ההקדשים.
לדברי התובעים, לפני עשרה חודשים נודע להם, כי הפטריארכיה בראשותו של נורהאן מנוגיאן חתמה בשנת 2021 על הסכם להחכרת המתחם לגני זאנה לשם הקמת מלון. היא סירבה למסור להם את פרטי ההסכם, והללו נודעו להם רק מתביעתה של הפטריארכיה נגד גני זאנה. לדבריהם, התשלום הכולל שהיא צפויה לקבל - כולל אחוזים מהכנסותיו העתידיות של המלון - הוא 27 מיליון שקל בלבד. לשיטתם, זהו סכום נמוך מאוד (פחות ממחירו של פנטהאוז ברחוב המלך דוד שמול המתחם) המלמד על "עומק אי-החוקיות והשחיתות שדבקה בהסכם זה".
עוד טוענים התובעים, כי גני זאנה פועלת בצורה אלימה ומנסה למנוע בכוח מתושבי הרובע הארמני להשתמש במגרש החניה, והמשטרה אף עצרה את מי שנשלחו בידי החברה כדי לתקוף את בני העדה שמחו על ההסכם עימה. התובעים מתריעים, כי "עצם המשך קיומם בירושלים יהיה נתון בסכנה אם עסקה זו תתממש". התביעה הוגשה באמצעות עוה"ד איתן פלג וסאמי ארשיד, וטרם הוגש כתב הגנה.
"טובות הנאה ותשלומים לא-חוקיים"
כאמור, הפטריארכיה ביקשה לפני חודשיים מבית המשפט לבטל את ההסכם עם גני זאנה, בה שולטת חברה הרשומה באיחוד האמירויות. לדבריה, היא התקשרה עם רוטמן לאחר שהציג את עצמו כאיש עסקים עשיר ובעל ניסיון רב בהקמה וניהול של עשרות פרויקטים מלונאיים יוקרתיים. בפועל התברר לה, לטענתה, כי יש לו "היסטוריה אישית ענפה של מרמה והצגת מצגי שווא, עד כדי מעשים פליליים". לדבריה, מאחורי רוטמן ניצב למעשה ג'ורג' ורור-חדאד, שהוא "בעל עבר פלילי, ריצה מאסר ממושך והוכרז כפושט רגל".
הפטריארכיה אומרת כי רוטמן העביר 49% ממניות גני זאנה לידי ורור-חדאד, אשר מינה את אחיו לדירקטור יחיד בחברה; רוטמן מבקש להעביר גם את המניות הנותרות, מה שמעורר חשש שהוא היה רק איש קש שנועד לגרום לה להתקשר בהסכם. עוד היא טוענת, כי מי שהיה מנהל הנכסים שלה - האב ירזיאן בארט - קיבל סכומים ניכרים על חשבונה, באופן המהווה תרמית כלפיה. לדבריה, היא ניהלה מו"מ למכירת שטח החניון בלבד, בעוד ורור מציג מסמך - שאיננו בידיה - ולפיו נמכרו גם שטחים עליהם ניצבים שטחים המשמשים אותה, ובהם חניון נוסף, גן הפטריארך ומבנים מאוכלסים, וזאת למרות שמעולם לא מכרה אותם.
לדברי הפטריארכיה, כאשר התברר לה שההסכם נחתם על בסיס "מתן טובות הנאה ותשלומים לא-חוקיים" לגורמים בה, היא הודיעה לגני זאנה על ביטולו. אולם, החברה החלה לבצע עבודות הריסה אלימות בשטח החניון ומחוצה לו. היא איימה באלימות כלפי בני הקהילה ואף הציבה בשטח "גברתנים נושאי נשק ומלווים בכלבי תקיפה", וממשיכה ברישום המקרקעין למרות הודעת הביטול. גם בתביעת הפטריארכיה טרם הוגש כתב הגנה.

תאריך:  18/02/2024   |   עודכן:  18/02/2024
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 איתן פלג / Eitan Peleg
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
מאות ארמנים נגד הקמת מלון ברובע בירושלים
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מירב ארד
המבוקש - אחמד עופי היה מעורב בפיגועי ירי לעבר כוחות צה״ל ויישובים ישראלים, וכן חשוד כמעורב ברציחת תושבי טולכרם החשודים בשיתוף פעולה    במהלך חילופי האש נפצע לוחם מג"ב באורח קשה
מירב ארד
לוחמי יחידת הניוד 5515 מתמחים בניוד מהיר וחשאי בשטח האויב    לוחמי יחידה 669, מעניקים טיפול מהיר ומקצועי לפצועים
מירב ארד
הממשלה אישרה את ההחלטה הצהרתית שהביא רה"מ נתניהו בנושא הכרה חד-צדדית במדינה פלשתינית    "הכרה כזאת, בעקבות הטבח של ה-7 באוקטובר, תעניק פרס עצום לטרור", נאמר בהצהרה    גנץ נאם בוועידת הנשיאים: "מתנגד להכרה חד-צדדית, אם לא תקודם עסקה - נפעל ברפיח"
יצחק דנון
הגיבה על בקשת ההסתדרות לבטל את העמדתם לדין של כדורגלנים שיסרבו לעבור בדיקת פוליגרף ומתריעה מפני "מתן רוח גבית לגורמים עברייניים"
עידן יוסף
כמה נת"צים נסללו? כמה שבילי אופניים? מה התושבים היו רוצים בכל עיר ועיר? איך לראשי הרשויות יש השפעה על התחב"צ? ומה עשו בקדנציה האחרונה? דוח 15 דקות לקראת הבחירות המקומיות עם נתונים חדשים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il