"אותי מטריד למה אנחנו לא מגישים תביעה נגד דרום אפריקה, שהיא האלטר-אגו של חמאס ומסיתה לרצח עם". כך אומר (1.3.24) המשנה בדימוס לנשיאת בית המשפט העליון, בנוגע להליכים נגד ישראל בבית הדין הבינלאומי לצדק על-רקע מלחמת חרבות ברזל. היועץ המשפטי לשעבר,
אביחי מנדלבליט, השיב, כי ספק רב האם יש ראיות כאלה נגד דרום אפריקה. הם דיברו בכנס העמותה למשפט ציבורי.
ראש אשכול הליכים בינלאומיים בענף ייעוץ וחקיקה במשרד המשפטים, ד"ר גלית רג'ואן, שהייתה חברה בצוות הישראלי בהאג, ציינה: "בניגוד למערכות קודמות, הפעם אנחנו צריכים להתמודד כבר בזמן הלחימה בחזית המשפטית. ההגשה של התביעה מצד דרום אפריקה הייתה מאוד מקוממת, בלשון המעטה, ואנחנו רגילים לפעול בזירה בה מועלות טענות נגד ישראל במשפט הבינלאומי. חמאס ניסה לנצל את הדין הבינלאומי כדי להשיג יתרון טקטי בלחימה.
"היה חשש מהותי שבית הדין יתן סעד של צו להפסקת הלחימה. היום קל לטעון שלא היה סביר שהוא יתן את הצו, אבל זו במידה מסוימת חוכמה בדיעבד; לא היה לנו מראש הביטחון הזה. אין ספק שהמצב ההומניטרי בעזה קשה מאוד. זה חלק בלתי נפרד מן הלחימה, ודאי כאשר מדובר בארגון טרור שמסתתר מאחורי אוכלוסייה אזרחית ותשתיות אזרחיות. בד-בבד, ברור שהטענה של דרום אפריקה לפיה מדובר בניסיון להשמדת עם היא מופרכת.
"היה לנו חשוב מאוד לקרוא תיגר על המציאות האלטרנטיבית שדרום אפריקה הציגה בפני בית הדין, שבה אין חמאס ואין טרור. ההישג שנדרש מאיתנו היה לשמור על חופש הפעולה האופרטיבי של ישראל - והוא הושג. אני משוכנעת שהתביעה תידחה, אם כי מצער שישראל צריכה לעמוד בפני ההליך המבזה הזה.
"היה פה הישג לא רק מבחינה משפטית מבחינת הצווים שניתנו, אלא גם בכך שמדינות העולם ואזרחי ישראל ראו את נציגיה עומדים וטוענים והטיעונים נשמעו בכל העולם. העמדנו את הדברים על דיוקם לגבי מה שקרה ב-7 באוקטובר, האתגרים הביטחוניים שישראל עומדת מולם והמאמץ שלנו לשמור על החוק הבינלאומי".
מלצר העיר: "בנושא ההסתה לרצח עם הייתה התמודדות מאוד קשה, כי בצורה הכי עדינה - היו התבטאויות לא מוצלחות וקשות. דרום אפריקה והצוות שלה עשו עבודת איסוף יסודית ועם זה היה קשה להתמודד. כלקח שלנו מזה, ההצהרות והדיבורים הבלתי-שקולים פחתו ובמיוחד אצל גורמים ממשלתיים וכאלה שקשורים בממשלה".
היועץ המשפטי לממשלה לשעבר, אביחי מנדלבליט, הזכיר את ההגנה שמקבלות מדינות מפני הליכים בינלאומיים, אם מערכות המשפט שלהן הן עצמאיות וחוקרות בעצמן. הוא אמר כי הרפורמה המשפטית עלולה הייתה לפגוע בהגנה זו, ובמצב כזה "הכי בסיכון מצויים הפוליטיקאים ולא החיילים. אלו הדברים היחידים שיכולים להציל אותנו מהסכנה הבלתי-רגילה של מעצרים והפיכתה של ישראל למדינה מצורעת שתאבד את היכולת להגן על עצמה גם מבחינה ביטחונית".