X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות
חלאק. "למנוע את הטרגדיה הבאה" [צילום: יונתן זינדל, פלאש 90]
בג"ץ: המדינה לא תערער על הרג איאד חלאק
חלאק, צעיר בעל צרכים מוגבלים, נורה בטעות בידי שוטר שחשד שהוא מחבל השוטר זוכה בבית המשפט המחוזי ובג"ץ דחה את עתירת הוריו של חלאק נגד ההחלטה שלא לערער על הזיכוי

המדינה לא תערער על זיכויו של שוטר משמר הגבול שהרג בשוגג את איאד חלאק, צעיר בעל צרכים מיוחדים, לאחר שחשד בטעות שהוא מחבל. בית המשפט העליון דחה (11.4.24) את עתירת של רנאא וחיירי חלאק, הוריו של המנוח, נגד החלטת הפרקליטות שלא לערער על הזיכוי. האירוע עורר בשעתו סערת רוחות משני הצדדים: מי שטענו שמדובר באצבע קלה על ההדק כאשר מדובר בערבים, ומי שטענו שיש להעניק גיבוי לכוחות הביטחון מול איומי טרור.
חלאק היה תושב מזרח ירושלים; השוטר (ששמו נאסר לפרסום) הואשם בהמתה בקלות דעת. האירוע התרחש במאי 2020 בשעת בוקר מוקדמת, כאשר חלאק היה בדרכו לעבודה בעיר העתיקה כאשר הוא עושה מסכה כירורגית ועוטה כפפות. שני שוטרים חשדו שהוא מחבל ופתחו במרדף, אליו הצטרפו הנאשם (שהיה אז בתחילת שירותו ומפקדו); חלאק ברח ולא נענה לקריאותיהם לעצור. השוטר ירה לעבר חלאק ופגע בפלג גופו התחתון. חלאק נפל על גבו, אחד השוטרים שאל אותו האם הוא חמוש, הוא ביצע תנועה קטנה בפלג גופו העליון והשוטר ירה בו למוות.
המחלוקת העיקרית בהליך הפלילי הייתה האם התנועה שביצע חלאק גרמה לשוטר לחשוד שהוא עומד לשלוף אקדח ולבצע פיגוע. בית המשפט המחוזי בירושלים זיכה את השוטר בנימוקים של טעות במצב הדברים ושל הגנה עצמית, לאחר שהגיע למסקנה שהוא חשד בכנות שמדובר במחבל העלול לירות בו. הפרקליטות החליטה שלא לערער לבית המשפט העליון, לאחר שהגיעה למסקנה שאין סיכוי שהוא יתערב בממצאים העובדתיים של המחוזי.
הוריו של חלאק טענו שההחלטה שלא לערער היא בלתי סבירה בצורה קיצונית ויצאו גם נגד ממצאיו של המחוזי. המדינה ציינה, כי העתירה הוגשה לאחר שחלף המועד האחרון להגשת ערעור, ההחלטה התקבלה בידי גורמים בכירים בפרקליטות ואין הצדקה להתערבות חריגה בשיקול דעתן של רשויות האכיפה. השוטר טען, כי ההורים מבקשים למעשה מבג"ץ להוות ערכאת ערעור על פסק הדין המזכה.
בדחותו את העתירה מזכיר השופט דוד מינץ את שיקול הדעת הרחב מאוד המסור לרשויות התביעה, את ההתערבות המצומצמת מאוד של בית המשפט בו ושהוא צר עוד יותר כאשר מדובר על החלטה שלא לערער על פסק דין. התערבות שכזאת תהיה במקרים חריגים שבחריגים, גם משום שבית המשפט העליון (כבג"ץ) מתבקש לקבוע האם תיק יובא לפתחו (כערכאת ערעור). אין כל ראיה לטענת ההורים כאילו ההחלטה התקבלה משיקולים זרים, וההימנעות מערעור אינה עומדת בסתירה להגשת כתב האישום: הכרעת המחוזי שינתה את עמדתה של הפרקליטות לגבי האירוע.
מינץ מסיים באומרו: "אין חולק כי מדובר במקרה קשה, שתוצאותיו הטרגיות כואבות ומצערות. אדם צעיר בימים, מוגבל ביכולותיו, נהרג ללא עוול בכפו. אין בהכרעתנו כדי להקל ראש ולו במשהו בסבל המשפחה. למרבה הצער 'מעוות לא יוכל לִתְקוֹן וחסרון לא יוכל להימנות'", הוא מצטט מספר קהלת.
השופטת רות רונן מוסיפה, כי גם אם מח"ש הייתה מחליטה שלא להעמיד לדין את השוטר - קרוב לוודאי שבג"ץ לא היה מתערב בהחלטה זו. התערבות בהחלטה שלא לערער היא מצומצמת עוד יותר, משום שהיא מתקבלת לאחר שערכאה שיפוטית נתנה את דעתה והכריעה. בית המשפט יתערב בה רק כאשר יש חשש שהיא התקבלה משיקולים זרים או ממניעים פסולים, או כאשר ברור שהכרעת הדין המקורית היא שגויה - ולא כך הם פני הדברים במקרה הנוכחי.
לצד זאת, מוסיפה רונן, "מן הראוי להפיק את הלקחים מאירוע כזה, כדי לנסות ככל האפשר למנוע אירועים של מוות של חפים מפשע בעתיד. לכן, לטעמי, מן הראוי שכוחות הביטחון, שערים לטרגדיה שהביאה למותו של המנוח, יבחנו את הנושא ויסיקו את המסקנות האפשריות ביחס להתמודדות אפשרית עם אנשים בעלי צרכים מיוחדים: זיהוים; קביעת האופן בו יש לפעול כאשר ישנה היתקלות בהם; ותדרוך כוחות הביטחון ביחס לכך. יש לקוות כי בחינה מחודשת כזו תועיל למצער כדי למנוע את הטרגדיה הבאה".
השופט חאלד כבוב הסכים עם מינץ. את העותרים ייצגו עוה"ד עדי מנסור, חאלד אזבארגה, נארימן שחאדה-זועבי ופאדי חורי; את המדינה ייצגו עוה"ד מיטל בוכמן-שינדל ומיכל דניאלי; ואת השוטר - עוה"ד אפרת נחמני-בר ושרון זגגי-פנחס.

תאריך:  11/04/2024   |   עודכן:  11/04/2024
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
בג"ץ: המדינה לא תערער על הרג איאד חלאק
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות משטרה במוקד
עידן יוסף
חברי כנסת מדווחים על עלייה באלימות כלפיהם, וקראו לנקוט צעדים נחושים נגד המאיימים    נציגי המשטרה טענו שהם פועלים בנחישות נגד אלימות, והציגו נתונים על מעצרים וכתבי אישום    יו"ר הוועדה לביטחון לאומי מזהיר מפני הסלמה באלימות וקורא למערכת אכיפת החוק להציב גבולות ברורים
איתמר לוין
יובל קסטלמן נורה בידי חייל מילואים שסבר שהוא מחבל, והמשטרה מסרה בצורה שגויה שלא נמצאו קליעים בגופתו    מח"ש: מדובר בטעות על בסיס המידע שהיה בפני המשטרה באותה עת
עידן יוסף
השר לביטחון לאומי איתמר בן-גביר בחר בסמפכ"ל המשטרה הנוכחי, לתפקיד המפכ"ל הבא    פלד, בן 63, בעל ניסיון עשיר של 40 שנה במשטרה, בתפקידי פיקוד וליבה מגוונים    המינוי טעון אישור הוועדה למינוי בכירים והממשלה, ופלד צפוי להחליף את המפכ"ל שבתאי
מירב ארד
עוכבו לחקירה ראש הרשות וחשודים נוספים    החשד: ביצוע עבירות על טוהר המידות
עידן יוסף
תקן הכליאה עומד על 14,500 כלואים, ובפועל יש יותר מ-21,000    בעקבות התנגדות השרים לקיצוץ רוחבי ותקנים ממשרדיהם לטובת מתקני הכליאה, ישיבת הממשלה הופסקה לטובת המו"מ
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il