עמוס שפירא, יו"ר ועדת "החינוך בראי החינוך המיוחד", הגיש (יום ג', 28.5.24) לשר החינוך
יואב קיש את מסקנות הביניים כפי שגובשו על-ידי חברי הוועדה בראשותו.
שר החינוך הודיע כי בכוונתו לאמץ את מסקנות הביניים והנחה את מנכ"ל המשרד להקים צוות ייעודי בראשותו כדי להתחיל בהערכות ליישומם עם הגשת ההמלצות הסופיות, תוך שיתוף פעולה עם כל הגורמים המעורבים לעשייה החינוכית.
בין המסקנות: עדיפות ראשונה לגיל הרך, הכשרה מתמשכת של צוותי החינוך, הקטנת הכיתות לממוצע 19 תלמידים בכיתה ומעבר ל-5 ימי לימוד במערכת.
- מיקוד אסטרטגי של משאבים ותשומת לב ניהולית לגיל הרך: במסקנותיה ציינה הוועדה כי, השנים הראשונות הן קריטיות להתפתחותו התקינה של הילד בכל תחומי החיים: קוגניטיבי, רגשי, חברתי ומוטורי. לפיכך, השקעה אסטרטגית וממוקדת של משאבים בשכבת גיל זו תסייע למנוע קשיים רגשיים, חברתיים ולימודיים בהמשך החיים, וצפויה להקטין את הצורך במתן שירותי חנ"מ בבית הספר.
- הכשרה ופתוח של צוותי החינוך כמהלך מתמשך במקום העבודה: הוועדה המליצה לשר לבחון אימוץ של ההכשרה עובדי הוראה וטיפוח ההון האנושי כמהלך מתמשך ורציף במקום העבודה - On the job training. בהמלצותיה ציינה הוועדה כי הנושא משמעותי ביותר ליכולת הצוותים לתת מענה חינוכי ראוי לכלל התלמידים ובתוכם לאלה עם צרכים מיוחדים. תת-וועדה מיוחדת לנושא הזה שוקדת בימים בתקופה הקרובה על הפקת לקחים מתהליכי ההכשרה ופתוח צוותי החינוך עד כה מתוך מטרה לגבש תהליך מיטבי.
- השבחת סביבת ההוראה של המורים: הוועדה סבורה שהקטנה מהותית של מספר התלמידים הממוצע לכיתה, עד כדי 19 תלמידים בממוצע לכיתה, בין היתר באמצעות צמצום מספר שעות הלימוד בכיתה ומעבר לחמישה ימים מבלי להגדיל את הבקוש למורים הוא מהלך אפשרי. בהמלצותיה ציינה הוועדה כי, לגודל הכיתות והגנים השפעה מכרעת על יכולת המורים לתת מענה חינוכי לכלל התלמידים ובמיוחד לאלה עם צרכים מיוחדים. מספר הילדים הממוצע בכיתות הלימוד ובגנים מהווה לא רק מכשול ליכולת של מורי בתי הספר ומורות הגיל הרך להתמודד עם האתגר, אלא מהווה סיבה מרכזית בנטישת המערכת על ידן.
- הרחבת הגמישות הניהולית למנהלי בתי הספר: הוועדה המליצה לשר לבחון את הגדלת הגמישות הניהולית הניתנת למנהלי בתי הספר. הוועדה ציינה בהמלצותיה את חשיבותו של מרחב הגמישות שיש למנהל לצורך התאמת המענים הניתנים לתלמידים לצרכים הפרטניים שלהם. נושא זה יידון בהרחבה בהמשך עבודת הוועדה בכל הקשור לתהליכי האפיון והזכאות.
- בחינת תהליך האיפיון והזכאות: נושא זה עדיין לא נדון בוועדה. יש צורך לבחון את הנושא החשוב הזה שמשפיע על כל המעורבים - תלמידים, הורים, פסיכולוגים, מנהלי בתי ספר, שלטון מקומי ועוד.
שר החינוך, יואב קיש: "הנחיתי את מנכ"ל המשרד להקים צוות ייעודי בראשותו כדי להתחיל בהערכות ליישום. המורכבות ההולכת וגוברת עקב העלייה המואצת של מספר התלמידים עם צרכים מיוחדים, לצד נתוני השילוב הבלתי מספקים של אותם ילדים במערכת החינוך המשולבת, מחייבת אותנו, במבט צופה פני עתיד, לשינויים פרדיגמטיים בתפיסת העבודה האסטרטגית של מערכת החינוך כולה. נראה שהוועדה השקיעה מחשבה מרובה מתוך מטרה להוביל את כלל המערכת לחינוך טוב יותר. אתגר ביישום יהיה כיצד ניתן במשאבים הקיימים של כוח האדם להוביל את מערכת החינוך כולה למודל שאכן יאפשר חינוך איכותי, יעיל ומשלב."