X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות
האם המשטרה מנצלת את הכוח החדש?
חיפוש ללא צו: סמכויות חדשות למשטרה, תוצאות ראשוניות שנויות במחלוקת
נתוני המשטרה מאחורי הוראת השעה המוסיפה לה שתי עילות לביצוע חיפוש מידי וללא צו שיפוטי: במהלך השנה הראשונה להוראת השעה נערכו 142 חיפושים ללא צו מכוח סמכות שנקבעה בהוראה בסך-הכל נערכו 77 חיפושים שנועדו לאתר נשק ו-81 חיפושים שנועדו לאתר מצלמות ב-22% מהחיפושים ללא צו שנערכו במטרה לאתר נשק אכן נתפס נשק וב-69% מהחיפושים נתפסו מצלמות

השבוע אישרה הכנסת הארכת הוראת השעה המאפשרת לשוטר לבצע חיפוש ללא צו, במקרים בהם קיים חשד סביר להימצאות בבית או במקום נשק, חלק מהותי מנשק, תיעוד או מצלמה, העשויים לשמש ראיה לביצוע עבירת החזקת נשק או סחר בו, עבירת ירי מנשק חם או פשע חמור. ההארכה אושרה לשנה ולא לשנתיים כפי שביקשה הממשלה. חיפוש שכזה מותר, לפי הוראת השעה, רק במקרים בהם אי-ביצוע חיפוש מידי יסכל את מטרת החיפוש ולא ניתן לקבל צו חיפוש בשל הצורך לבצע מידית את החיפוש, כדי למנוע את העלמת הראיה או הפגיעה בה.
ממסמך מרכז המחקר והמידע של הכנסת עולה, כי שנה לאחר כניסתה לתוקף של הוראת השעה, נתוני המשטרה מצביעים על שימוש נרחב בסמכויות החיפוש החדשות. במהלך השנה, בוצעו 142 חיפושים ללא צו מכוח הוראת השעה, מתוכם 77 חיפושים נועדו לאתר נשק ו-81 חיפושים נועדו לאתר מצלמות אבטחה.
22% מהחיפושים לאיתור נשק הובילו לתפיסת נשק, כולל 26,000 כדורים שנגנבו מבסיס צה"ל, 13 כלי ירייה, רימונים, חומרי נפץ, ומצלמות אבטחה רבות. עם זאת, לא בכל החיפושים נמצאו ראיות מפלילות. ב-78% מהחיפושים לאיתור נשק וב-31% מהחיפושים לאיתור מצלמות, לא נמצאו הפריטים המבוקשים. ב-69% מתוך 81 חיפושים לאיתור מצלמות, נתפסו מצלמות.

העבירות שבגינן בוצעו חיפושים

המשטרה דיווחה לוועדה לביטחון לאומי על 26 סוגי עבירות שונות שבגינן בוצעו חיפושים ללא צו. הרשימה כוללת עבירות חמורות כמו רצח, עבירות נשק, הצתה וסחיטה באיומים. עם זאת, הדיווח אינו כולל את מספר החיפושים שבוצעו בגין כל עבירה, ולכן קשה לקבוע אילו עבירות הן הנפוצות ביותר.

המשך ההליך הפלילי

לפי נתוני הפרקליטות, מתוך 142 תיקי החקירה שנפתחו במשטרה בעקבות חיפושים ללא צו, 63 תיקים הועברו אליה לבחינת הגשת כתב אישום. ב-38% מהתיקים (24 תיקים) הוגש כתב אישום (תשעה מכתבי האישום האלה הגיעו לשלב של גזר דין), ב-29% מהתיקים התיק נסגר ו-11% הועברו לתביעות. שאר התיקים עדיין נמצאים בטיפול. חשוב לציין כי הגשת כתב אישום אינה מעידה בהכרח על כך שהחיפוש ללא צו הוביל ישירות להגשת כתב האישום, שכן ייתכן שהראיות המפלילות נמצאו בדרכים אחרות.

תפיסת חפצים שלא בגינם בוצע החיפוש

במקרים מסוימים, המשטרה תפסה חפצים שלא היו קשורים לעבירה המקורית שבגינה בוצע החיפוש. במקרים אלו, המשטרה פנתה לבית המשפט כדי לקבל החלטה לגבי הטיפול בחפצים אלו. הדיווחים מציינים תפיסות של טלפונים ניידים וסמים, אך לא ברור כמה תפיסות כאלה בוצעו בסך-הכל.
במאי 2023 נכנס לתוקף תיקון מס' 15 לפקודת סדר הדין הפלילי (מעצר וחיפוש), המכונה הוראת השעה. תיקון זה העניק למשטרת ישראל סמכויות מורחבות לביצוע חיפושים ללא צו בית משפט בנסיבות מסוימות. השינוי המשמעותי ביותר היה מתן האפשרות למשטרה לערוך חיפוש ללא צו כאשר יש חשד סביר להימצאות נשק או תיעוד של פשע חמור.
ההרחבה הזו של סמכויות המשטרה עוררה דאגה בקרב חלק מהציבור, שחשש כי הדבר עלול להוביל לפגיעה בזכויות הפרט ולשימוש לרעה בסמכות. כדי לפקח על יישום הוראת השעה, הוטלה חובת דיווח על המשטרה והפרקליטות לוועדה לביטחון לאומי של הכנסת.
יו"ר הוועדה לביטחון, ח"כ צביקה פוגל, אמר בפתח הדיון השבוע כי המטרה להקנות כלים למשטרת ישראל וגורמי האכיפה שנלחמים בארגוני הפשיעה ויוכלו להגן ולאפשר לנו לא לחיות בפחד ברחובות. בהתייחס לנתונים אמר כי אלה נועדו לאפשר קבלת החלטות בצורה מושכלת ואנו חייבים להסתכל עליהם גם כמותית אבל גם איכותית. "אקדח המופיע במערכה הראשונה יורה במערכה השלישית. הרימונים והאקדחים שנמצאו לא יורים כי הם נתפשו". ח"כ עאידה תומא סלימאן (חד"ש-תע"ל) אמרה כי המטרה העיקרית הייתה תפיסת מצלמות ולסייע לציבור שמפחד מלספק ראיות וזה הורחב לעניין הנשק, ולא בכדי יש שוני בנתונים. "אני ממליצה להותיר את עניין המצלמות ולהוריד את הנשק כי יש המון חיפושים בתקופת המלחמה שלא הניבו דבר ואולי יש כאן ניצול לא ראוי של הכלי הזה". ח"כ סימון מושיאשוילי (שס) המליץ כי בשים לב לנתונים שאינם חד-משמעיים ולמנגנון הדיווח שהוראת השעה תוארך לחצי שנה בלבד בשים לב להמלצה על דיווח דו-חודשי. ח"כ שמחה רוטמן (הציונות הדתית), יו"ר ועדת החוקה, ציין כי מספר החיפושים הנמוך והיחס בין החיפושים לבין הדברים שנמצאים מטרידים אותו. "או שהקשנו מדי על קיום החיפוש - וזה לא נראה לי - או שמשתמשים בכלי הזה בצורה לא נכונה. הכנסת נתנה את הכלי המשמעותי מאוד, אך היישום הוא לא מרשים".

המשטרה: מוצא אחרון
קרן אבירם, מורן לוי פרץ, בועז חממי, יהודית רודינסקי

רפ"ק טל פז, מהייעוץ המשפטי במשטרת ישראל, הסבירה כי יש מספר הצעות חוק למתן כלים אפקטיביים בנושא אמצעי הלחימה, ואנו מנסים לרדוף אחרי כמה שיותר קבלת אמצעים כדי להשיב את הביטחון האישי של האזרח ואת הגברת האמון במערכת. "אני לא בטוחה שברבע מהמקרים בהם נתפסו נשק אין בכך כלום. הלחימה מבחינתנו לא הסתיימה, ואי אפשר לקחת את התקופה הזו וללמוד ממנה דבר על היכולת המבצעית ואיכות המודיעין. העבריינים כל הזמן משכללים את השיטות ואנו משתמשים בהוראת השעה כמוצא אחרון. הנתונים בתקופה כזו עם ויסות הכוחות של המשטרה הם סבירים והגיוניים. הבקשה להארכה לשנתיים נוספות, יחד עם הדיווח והפיקוח ההדוק, יש בהן היגיון. 17 המקרים בהם נתפס נשק הם 17 מקרים בהם אנשים לא סיימו את חייהם".
נצ"מ בועז חממי, ראש מחלקת חקירות הוסיף כי הצעת החוק נתנה כלי אפקטיבי מיידי, אך יש עקומת יישום ומה שמבוצע הוא על בסיס בילוש ומודיעין הניתן רק באישור של קצין חקירות והשימוש בו הוא בשום שכל. "בפרק הזמן של השנה החולפת אנו בתקופה קשה של מלחמת חרבות ברזל ותשומת הלב שלנו כרגע נתונה למצב החרום. בנושא הנתונים, אמר: "העבריינים לומדים אותנו והמטרה הכי חשובה היא מניעה, סיכול ופיענוח - והחוק הזה נותן כלים לכך. אם עבריין יודע שאני נכנס ללא צו מיד זה גם מניעה וגם סיכול. כלי הנשק מוחבאים בלול, בקירות, בארונות - וזה מורכב. תנו לנו את הזמן. צריך עוד ללמוד ולתקן, אבל המטרה היא לצמצם את היקף כלי הנשק ומקרי הרצח".
עו"ד קרן אבירם, מהמשרד לביטחון לאומי, ציינה כי הסמכות הזו התבקשה גם בכנסת ובממשלה הקודמת, והבשילה בכנסת והממשלה הנוכחית לאחר דיונים רבים. "אנו מבקשים הארכה של שנתיים נוספות יחד עם דיווח חצי שנתי".
עו"ד גבריאלה פיסמן, ייעוץ וחקיקה, משרד המשפטים: "בחנו את הצורך טרם פקיעתה של הוראת השעה, ואנו נמצאים בתקופה מורכבת בה המשטרה נתונה ללחצים ולמשימות רבות. ייתכן שבחצי שנה האחרונה אפשר שהסמכות לא נוצלה, אבל כן רואים בסמכות הזאת כלי הצריך להיות בידי המשטרה כחלק מסל של כלים בהם איזונים ובלמים. אנו עדיין חושבים שזו צריכה להיות הוראת שעה ולא קבע, והדברים עדיין צריכים להיבדק. בהקשר זה אנו תומכים בבקשת ההארכה".
עו"ד איתמר גלבפיש, פרקליטות המדינה, אמר לגבי ביסוס של קשר סיבתי, כי קשה לשים על כך את היד בסוף וזה דבר לא פשוט. יש צורך בנתונים נוספים כאשר לאחר הארכת הוראת השעה נדע לתת אינדיקציה יותר טובה. עו"ד אן סוצ'יו מהסנגוריה הציבורית: "יש כאן המון שאלות. לעמדתנו אין מקום להאריך בשנתיים אלא בשנה במטרה לבחון את השימוש בכלי הזה. בעניין נהלי המשטרה יש כאן הסדרה שצריכה להיעשות בנושא הנהלים של כל נושא התיעוד".
עו"ד מירי פרנקל שור מהייעוץ המשפטי לוועדה ציינה כי חובת הדיווח במיוחד כאשר ניתנת סמכות מרחיקת לכת היא חשובה מאוד. היא הציעה שמספר האישורים שניתנו ללא צו יפולחו לפי מחוזות כאשר יפולחו גם נתונים בהם ניתנו צווי בית משפט לשם השוואה, אלה יחויבו בדיווח דו-חודשי במקום שלושה.
יו"ר הוועדה פוגל אמר לסיכום: "אני מסתכל על חצי הכוס המלאה של הנתונים. ארצה בדיווחים הבאים לשמוע איזה לקחים הופקו וכן פילוח למחוזות. נשאיר את זמן הדיווח הקיים כאשר הבקשה תוארך לשנה ולא לשנתיים עד ה-30 ביוני 2025".

תאריך:  29/06/2024   |   עודכן:  29/06/2024
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 אבי דיכטר / Avi Dicter  אברהם בניהו בצלאל / Avraham Benayahu  Bezalel  אוהד טל  אופיר כץ / Ofir  Katz  אורי כרמל / Uri Carmel  אוריאל מנחם בוסו / Uriel Busso  אורית פרקש-הכהן / Orit Farkash-Hcohen  אורנה ברביבאי / Orna  Barbivai  אושר שקלים / Osher  Shekalim  אימאן ח'טיב יאסין / Iman  Khatib Yassin  איתמר בן-גביר / Itamar  Ben Gvir  אליהו דלל / Eli Dallal  אליהו רביבו / Revivo Eliyahu  אלמוג כהן / Almog  Cohen  ארז מלול / Erez  Malul  אריה מכלוף דרעי / Aryeh  Machluf Deri  בועז ביסמוט / Boaz  Bismuth  בועז טופורובסקי / Boaz  Toporovsky  בני גנץ / Benny  Gantz  גבריאלה פיסמן / Gavriela Fisman  גד איזנקוט / Gadi  Eisenkot  גילה גמליאל / Gila  Gamliel  גלית דיסטל אטבריאן / Galit  Distal Atbaryan  גלעד קריב / Gilad Kariv  דבורה ביטון / Dvora  Biton  דוד  ביטן / David Bitan  דן אילוז / DAN Iluz  דני בן יוסף דנון / Dani Danon  ואליד אל הושלה / Waleed  El Hawashla  ולדימיר בליאק / Vladimir Beliak  זאב אלקין / Ze'ev Elkin  חמד עמאר / Hamad Amar  חנוך דב מילביצקי / Hanoch Dov Milwidsky  טלי גוטליב / Tali  Gottlieb  יאיר לפיד / Yair  Lapid  יואב גלנט / Yoav Galant  יואל (יולי) אדלשטיין / Yoel Edlshtein  יונתן משריקי / Yonatan Mishraki  יוסף עטאונה / Youssef  Atauna  יוראי להב הרצנו / Yorai  Lahav-Hertzano  ינון אזולאי / Yinon  Azoulay  יסמין פרידמן / Yasmin Fridman  יעקב אשר / Yakov  Asher  יצחק קרויזר / Kroizer Yitzhak  יצחק שמעון סרלאוף  ירון לוי / Yaron Levi  ישראל אייכלר / Yisrael  Eichler  ישראל כץ / Israel  Katz  לימור סון הר-מלך / Limor  Son Har-Melech  מאי גולן / May  Golan  מאיר כהן / Meir  Cohen  מטי צרפתי הרכבי / Matti  Sarfati Harkavi  מיכאל מרדכי ביטון / Michael Mordechai Biton  מירב בן-ארי / Meirav  Ben-Ari  מירב כהן / Meirav  Cohen  מנסור עבאס / Mansour Abbas  משה אבוטבול / Moshe Abutbul  משה ארבל / Moshe Arbel  משה גפני / Moshe Gafni  משה רוט / Moshe  Roth  מתן כהנא / Matan  Kahana  נאור שירי  ניר ברקת / Nir  Barkat  סימון  מושיאשוילי / Simon  Moshiashvili  סימון דוידסון / Simon Davidson  עאידה  תומא-סלימאן / Aida  Touma-Suleiman  עודד פורר / Oded Forer  עופר כסיף / Ofer  Cassif  עמית הלוי / Amit  Halevi  צבי ידידיה  סוכות / Tzvi Yedidia  Sukkot  צביקה פוגל / Tzvika  Foghel  צגה צנגש  מלקו / Tsega  Melaku  קארין אלהרר / Karin  Elharar  רון כץ / Ron Katz  רוני אלשיך / Roni Alsheh  רם בן ברק / Ram  Ben Barak  שלום דנינו / Shalom  Danino  שלי טל מירון / Shelly Tal Meron  שלמה קרעי / Shlomo  Karhi  שמחה רוטמן / Simcha  Rothman  שרון ניר / Sharon Nir  שרן השכל / Sharren Haskel
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
חיפוש ללא צו: סמכויות חדשות למשטרה, תוצאות ראשוניות שנויות במחלוקת
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות כנסת 25
עידן יוסף
הוועדה המשותפת אישרה הארכה זמנית לאגירת טביעות אצבע במאגר הביומטרי, תוך ביקורת על התנהלות הממשלה והדגשת הצורך בחקיקה מסודרת    הדיון עסק גם בקשיים ביישום המאגר והחלטות שנויות במחלוקת, כמו החזרה לאגירת טביעות אצבע    הוועדה קראה לקבל החלטות מהותיות ולהסדיר את הנושא בחקיקה ראשית במקום להסתמך על הארכות זמניות
עידן יוסף
שר הביטחון החליט כי בקשתה של משפחת יודקין להוסיף את הכיתוב "השם יקום דמו" על מצבת בנם, חלל צה"ל ישראל יודקין, תוכרע על-ידי המועצה הציבורית להנצחת החייל    חברי כנסת רבים תומכים בבקשת משפחת יודקין, וטוענים כי מדובר בהנצחה ראויה של חלל יהודי שמסר את נפשו למען המדינה    ח"כ שטרן: הנושא רגיש ועלול ליצור תהיות לגבי מצבות של חללים אחרים
מירב ארד
כך אמר סגן הממונה על השכר, אוהד אלקבץ בדיון בוועדת החינוך של הכנסת על המשבר במו"מ עם ארגון המורים    רן ארז: האוצר בא עם המצאה חדשה לתת לנו קנסות כדי שנתכופף לחוזים אישיים ולפגיעה בעבודה המאורגנת והביטחון הכלכלי    השר קיש: יש לשים את העבר בצד ולהתקדם הלאה
מירב ארד
המשמעות: אם החוק לא מאושר היום גם בוועדה ובמליאה - ביום ראשון יפוג התוקף וצה"ל יצטרך לשחרר מילואימניקים בני 40
עידן יוסף
כך הצהירו נציגי הרשות הארצית לתחבורה ציבורית    הנושא מטופל ע"י הלשכה המשפטית של משרד התחבורה מאחר שלגישת המשרד הפקחים באוטובוסים אינם כפופים אליו    מחלוקת בין משרדי האוצר והתחבורה מעכבת פרסום נוהל הפקחים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il