מליאת הכנסת אישרה (1.7.24) בקריאה שנייה ושלישית את הצעת החוק להגנה על הצרכן מפני עוסקים המבצעים הפרות בנסיבות מחמירות. החוק החדש יאפשר לממונה על הגנת הצרכן והסחר ההוגן לקבוע כי עוסק הוא "מפר בנסיבות מחמירות" ולהטיל עליו עיצומים שונים, ביניהן הפסקת שירותי סליקה והגבלות בהוצאה לפועל.
החוק החדש נועד להתמודד עם תופעה של עוקץ ועושק צרכנים, במיוחד אזרחים ותיקים וצרכנים פגיעים אחרים, באמצעות שיטות שיווק אגרסיביות והטעיה. החוק יאפשר לממונה על הגנת הצרכן לפעול במהירות וביעילות נגד עוסקים שמבצעים הפרות חוזרות ונשנות של חוק הגנת הצרכן.
הכלים החדשים: - קביעת "מפר בנסיבות מחמירות" - הממונה על הגנת הצרכן והסחר ההוגן יוכל לקבוע כי עוסק המבצע הפרות חוזרות ונשנות של חוק הגנת הצרכן בנסיבות מחמירות, כגון ניצול קשישים או שיטות שיווק אגרסיביות ומטעות.
- הפסקת פעילות תשלום - נותן שירותי תשלום (כמו חברות אשראי) יחויב להפסיק את הסליקה עבור עוסק שנקבע לגביו כי הוא מפר בנסיבות מחמירות.
- הגבלות בהוצאה לפועל - לא ייפתחו תיקים חדשים בהוצאה לפועל לטובת עוסק שנקבע לגביו כי הוא מפר בנסיבות מחמירות, ותיקים קיימים שלו ייסגרו.
ח"כ מירב כהן, יוזמת ההצעה, ציינה: "זהו כלי אכיפה משמעותי שנועד להרתיע נוכלים ולעצור מיד את הפגיעה שהם גורמים. מעתה, אם יתרבו תלונות קשות של קשישים נגד חברה מסוימת, המדינה תוכל להורות לכל חברות האשראי להפסיק את פעילות הסליקה שלהן. בכך, תחסם בצורה יעילה הגישה של הנוכלים לארנקים של צרכנים בישראל, ותזרים המזומנים אליהם ייעצר".
תיקון החוק הוא צעד חשוב במאבק נגד עוקץ וניצול צרכנים, וצפוי להעניק הגנה משמעותית יותר לצרכנים, ובמיוחד לאוכלוסיות פגיעות.