X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות
לעמית יש רוב של שישה מבין תשעת חברי הוועדה [צילום: יונתן זינדל וחיים גולדברג, פלאש 90]
בג"ץ מורה ללוין להביא לבחירת עמית לנשיא העליון
השופטים הורו ללוין לכנס את הוועדה לבחירת שופטים - בה יש רוב לבחירתו של עמית, בניגוד לדעתו לא הורו ללוין לכנס את הוועדה כדי לבחור שלושה שופטים לעליון
לוין תוקף את פסק הדין - ואינו אומר במפורש אם יציית
איתמר לוין
אומר שלא יוכל לעבוד "עם נשיא שמונה באופן בלתי חוקי בידי חבריו, ושאינו לגיטימי בעיני ציבור עצום" - רמז לכך שיאפשר את בחירתו של עמית, אך למעשה יחרים אותו
לרשימה המלאה

אם לוין לא יציית
פסק הדין מורה לשר יריב לוין לכנס את הוועדה לבחירת שופטים בסמוך לאחר שיחלפו 45 יום מפרסום שמותיהם של המועמדים לנשיא בית המשפט העליון, פרסום שעליו לעשות בעוד שבועיים. הוא אינו אומר לו מתי בדיוק לכנס את הוועדה, אך סביר להניח שאם לא יעשה זאת ימים אחדים לאחר 45 הימים (דהיינו בסביבות 10 בנובמבר) - יתבקש בג"ץ לכפות עליו לוח זמנים מהיר.
שאלה אחרת היא מה יקרה אם בצורה חסרת תקדים, לוין לא יציית לפסק הדין. העותרים יוכלו לבקש לפעול נגדו בהליך של בזיון בית המשפט, אך זהו הליך נדיר מאוד בעל אופי פלילי - ולא ברור האם ללוין יש חסינות מפניו. אפשרות אחרת תהיה שבג"ץ יורה לראש הממשלה, בנימין נתניהו, למנות אד-הוק שר אחר לראשות הוועדה; אך גם נתניהו עשוי לגרור את רגליו או שלא לציית. אפשרות שלישית היא שבג"ץ ימנה יו"ר אד-הוק - אולי אחד השופטים החברים בוועדה. שתי אפשרויות אלו יצטרכו להתמודד עם הקביעה בחוק יסוד השפיטה, לפיה שר המשפטים הוא יו"ר הוועדה.

שר המשפטים, יריב לוין, חייב לכנס את הוועדה לבחירת שופטים כדי לבחור נשיא קבוע לבית המשפט העליון - קובעים (8.9.24) השופטים יעל וילנר, אלכס שטיין ועופר גרוסקופף. בוועדה יש רוב לבחירתו של יצחק עמית, על-פי עקרון הסיניוריטי (הוותק בבית המשפט העליון) ולמרות התנגדותו של לוין. על לוין לפרסם תוך שבועיים את שמות המועמדים לנשיאות, ולכנס את הוועדה בסמוך לאחר תום 45 הימים המוקצבים להערות הציבור. השופטים החליטו שלא להורות ללוין לכנס את הוועדה כדי לבחור שלושה שופטים לבית המשפט העליון.
וילנר אומרת כי הרוב הנדרש למינוי הנשיא הוא רוב רגיל של חמישה מבין תשעת חברי הוועדה (לוין טען שיש צורך ברוב מיוחד) - מה שמשפיע על חובתו של לוין לכנס אותה. כי ללוין יש אומנם שיקול דעת בשאלה מתי יש לכנס את הוועדה לצורך בחירת הנשיא והוא רשאי להביא בחשבון את השקפתו בדבר הגעה להסכמה רחבה ביחס למינוי. היא מזכירה, כי לנוכח זאת – נמנע בג"ץ במשך שבועות ארוכים ממתן פסק דין בעתירה. אולם כעת נראה, כי מבחינתו של לוין – ניתן שלא למנות נשיא במשך זמן בלתי מוגבל.
לדברי וילנר, משמעות מדיניות זו היא הענקת משקל בלעדי ומוחלט לשיקול שעניינו הגעה להסכמה רחבה ביחס למינוי. לעומת זאת, אין משקל כלשהו לתכלית העיקרית של החקיקה – מניעת מצב שבו אין נשיא קבוע לבית המשפט העליון, ואין משקל כלשהו לפגיעות ולנזקים הכבדים אשר נגרמים לבית המשפט העליון, לרשות השופטת ולמערכת אכיפת החוק, בשל אי-מינוי נשיא. אי-התחשבות בשיקולים רלוונטיים יכולה להוות עילה לפסילת החלטה מינהלית, ודאי כאשר אין התחשבות בתכלית החקיקה, מזכירה וילנר.
לוין חורג מהוראות הדין
הלכה למעשה, ממשיכה וילנר, מדיניות זו של לוין משנה את המנגנון הקבוע בחוק לבחירת הנשיא וחורגת מהוראות הדין. למרות רגישותה הרבה של הסוגיה, ושאיפת בית המשפט להביא לסיומה ללא צורך בהכרעה שיפוטית, לא נותרה ברירה אלא לקבוע, כי מדיניותו של לוין מנוגדת לדין ואינה יכולה לעמוד.
וילנר עומדת של חשיבות תפקידו של הנשיא, שהוא אחד מסמלי השלטון, ועומד בראש הרשות השופטת מבחינת ניהולה כלפי פנים וייצוגה כלפי חוץ. "בהינתן תפקידיו האמורים של נשיא בית המשפט העליון; בשים לב לתפקידה המרכזי של הרשות השופטת במשטר דמוקרטי ובתוך כך בפעולתה התקינה של מערכת אכיפת החוק; ולנוכח ההלכה המושרשת בדבר החשיבות הרבה הטמונה בהשלמת מינויי קבע של בכירים בשירות הציבורי במהירות ראויה, קשה להפריז ביחס לחשיבותו של מינוי קבע למשרת נשיא בית המשפט העליון", היא אומרת.
וילנר מוסיפה: "קשה להלום שמינוי נשיא בית המשפט העליון... יסוכל משך למעלה משנה רק משום שהשר אינו משלים עם מנגנון הבחירה שקבע המחוקק בעניין זה, אף אם שאיפת השר כי מינוי זה ייעשה בהסכמה רחבה היא ראויה כשלעצמה. כך, לדוגמה, כפי שלא יעלה על הדעת כי יו"ר הכנסת יימנע, במשך זמן בלתי מוגבל, מביצוע תפקידו לפי חוק, ולא יכנס את הכנסת לצורך בחירת נשיא המדינה, רק בשל שאיפה – ראויה כשלעצמה – כי נשיא המדינה ייבחר בהסכמה רחבה; וכפי שלא יעלה על הדעת כי נשיא המדינה יימנע, במשך זמן בלתי מוגבל, מביצוע תפקידו לפי חוק, ולא יטיל את תפקיד הרכבת הממשלה על אחד מחברי הכנסת, רק בשל שאיפה – ראויה כשלעצמה – כי הממשלה תזכה לתמיכה רחבה".
השופטים אינם בניגוד עניינים
וילנר דחתה את טענתו של לוין ולפיה שופטי העליון מצויים בניגוד עניינים בנוגע לדיון בעתירה. האינטרס שימונה נשיא, אשר משמש גם כראש הרשות השופטת, אינו אינטרס פרטי של בית המשפט העליון, של שופטיו או של מי מהם, אלא אינטרס של הציבור כולו, בשים לב לחיוניות המינוי לתפקודן התקין של הרשות השופטת ושל מערכת אכיפת החוק.
לדברי וילנר, העניין של שופטים בכך שייבחר נשיא לבית המשפט העליון, הוא עניין ציבורי אשר נובע מתפקידם וקשור אליו, וממילא אינו מהסוג שמקים ניגוד עניינים אישי אסור. עם זאת, לנוכח רגישות הסוגיה ונגיעתה למוסד בית המשפט העליון, יש לנקוט ריסון ואיפוק מרביים ביחס להפעלת ביקורת שיפוטית על האופן שבו מממש לוין את סמכותו; וכך פעל בית המשפט במקרה דנן. מעבר לכך מציינת וילנר את "כלל ההכרח": אין שופטים אחרים שידונו בנושא.
בנוגע לבחירת השופטים שיחליפו אסתר חיות, עוזי פוגלמן וענת ברון, אומרת וילנר, כי לנוכח העובדה שהמחוקק מצריך רוב מיוחד (שבעה מבין תשעת חברי הוועדה), הרי שמדיניותו של לוין – השואפת כאמור להסכמה רחבה - אינה מתעלמת ממטרת החקיקה ועל כן אין עילה להתערב בה בעת הזאת. עם זאת הודגש, כי חזקה על חברי הוועדה כולם, שינקטו כל צעד אפשרי על-מנת לקדם את בחירתם של שופטים לבית המשפט העליון בהתאם לאמור בחוק.

לא הגיעו להסכמות
שטיין, וילנר וגרוסקופף בדיון בעתירה [צילום: יונתן זינדל, פלאש 90]

שטיין הסכים עם וילנר מנימוקים משלו שבבסיסם לשון החוק, ההיסטוריה החקיקתית שלו, והכלל במשפט מינהלי הקובע, כי חובתו של בעל תפקיד שלטוני למנוע את שיתוק המערכת עליה הוא מופקד - הופכת את סמכותו לכזאת שחובתו להפעילה. לוין אומנם רשאי לקדם פשרות והסכמות, בין היתר כדי להבטיח מינויי שופטים שמשנתם תואמת את השקפותיו הערכיות והאידיאולוגיות, ובידו הסמכות והכוח שלא לכנס את הוועדה לבחירת שופטים. אולם בהגיעו לנקודת המשבר ולשיתוק המערכת של בתי המשפט שהחל להתהוות — כפי שקרה במקרה הנוכחי — הוא חייב לכנס את הוועדה במהירות הראויה.
לדברי שטיין, לוין חייב לפעול לטובת הציבור ומשיקולים ענייניים בלבד. הוא "אינו רק מוסמך לקדם הסכמות ופשרות, אלא גם חייב הוא לפעול במרץ לקידומן. במסגרת זו, מצופה מהשר כי יעשה שימוש מיטבי בכישוריו כפוליטיקאי בכיר, מנוסה ואמן-הפשרות. המחוקק ציפה זאת מהשר בהציבו בראש הוועדה לבחירת שופטים ובקובעו מנגנונים מעודדי פשרות בחוק בתי המשפט.
"חובתו זו של השר נגזרת, בין היתר, מהצורך הציבורי והמשפטי למנוע שיתוק במערכות השלטון – במקרה דנן, אשר נסב על מינויו של נשיא לבית המשפט העליון, מהצורך למנוע את שיתוקו של בית המשפט ושל הרשות השופטת בכללותה. כפועל יוצא מכך, השר רשאי אומנם להימנע מכינוס הוועדה לפני השגת הפשרות וההסכמות הטובות בעיניו כפוליטיקאי, אולם זאת – בטרם כלו כל הקיצין וכל אימת ששיתוק המערכות עליו דיברתי אינו עומד על הפרק. בהגיענו לנקודה של שיתוק המערכות, השר חייב לכנס את הוועדה: בנקודה משברית זאת, סמכות הרשות שלו משנה את אופיה והופכת להיות סמכות שבחובה".
לצד זאת מוסיף שטיין: "אם החלטת השר שלא לכנס את הוועדה ניזונה משיקולים שמותר לו לשקול, שכאמור כוללים בתוכם שיקולים ערכיים-אידאולוגיים – וכל אימת שלא הגענו לשיתוק המערכת או לפגיעה מאסיבית בתפקודה – התערבות שיפוטית בהחלטה זו לא תתאפשר כלל. בכל מקרה כזה, לו דעתי תישמע, אזרחים שאינם שבעי רצון מפועלו של השר לא יוכלו לקבל מאתנו שום סעד. אזרחים אלה יהיו זכאים לפעול לשינוי בעמדותיו של השר או להחלפתו במסגרת ההליך הדמוקרטי ולהשמיע את קולם 'ביום הבוחר, ולא ביום העותר'".
גרוסקופף הצטרף לעיקרי הנמקתה של וילנר. לדבריו, על-פי הוראות החוק, מעבר להיותו חבר בוועדה - לשר המשפטים לא ניתנה זכות עודפת במסגרת מנגנון הבחירה של נשיא העליון, כגון זכות וטו בהצבעה או זכות הכרעה במקרה של שוויון בקולות. שר המשפטים מכהן אומנם כיו"ר הוועדה, אך הסמכות שהוקנתה לו במסגרת זו, בקשר להליך הבחירה של נשיא העליון, תחומה לכינוס הוועדה בשעת הצורך.
לדברי גרוסקופף, "בצד שיקול הליבה נדרש ורשאי שר המשפטים במסגרת הפעלת סמכותו להנעת עבודת הוועדה לבחירת שופטים להביא בחשבון גם שיקולים נוספים, כדוגמת דחיפות המינוי, העיתוי הנכון לביצועו, מספר המשרות המתפנות, עומס העבודה המוטל על הוועדה, ההסתברות שיתאפשר לבצע את המינוי וכיו״ב. במכלול השיקולים הללו רשאי שר המשפטים להתחשב גם בשאיפה המבורכת לבצע מינויים של שופטים בכלל, ונשיא ומשנה לנשיא בית המשפט העליון בפרט, מתוך הסכמה רחבה. ואולם שיקול זה, כשיקולים האחרים שנמנו לעיל, הם משניים לשיקול הליבה, ואין הם יכולים להצדיק התעלמות מצורכי המערכת לאורך זמן".
חסרים שלושה שופטים
מאז פרישתה של חיות באוקטובר שעבר, משמש פוגלמן, שהיה המשנה לנשיאה, כממלא-מקום הנשיא - עם כל הסמכויות, אך ללא התואר הרשמי; הוא פורש ב-6 באוקטובר. לוין סירב לכנס את הוועדה, בשל התנגדותה של הממשלה למינויו של עמית הנחשב לשופט ליברלי ואקטיביסט, ובמיוחד מחשש שהוא ימנה את חיות לעמוד בראש ועדת חקירה ממלכתית לאירועי המלחמה אם הממשלה תיאלץ להקים כזאת.
בחירת נשיא בית המשפט העליון מצריכה רוב רגיל של חמישה מבין תשעת חברי הוועדה, ולעמית צפוי רוב של שישה מבין חבריה: השופטים פוגלמן, נעם סולברג ודפנה ברק-ארז; נציגי לשכת עורכי הדין, יונית קלמנוביץ ומוחמד נאעמנה; וח"כ קארין אלהרר. למינויו יתנגדו לוין, השרה אורית סטרוק וח"כ יצחק קרויזר. לעומת זאת, יש צורך ברוב של שבעה חברים לאיוש שלושת המקומות הריקים בבית המשפט - ובשלב זה אין הסכמות שיאפשרו מינויים אלו.
התנועה לאיכות השלטון טענה בעתירתה, כי החוק מחייב את לוין לכנס את הוועדה ולבחור נשיא, בעוד לוין טען שמדובר בסמכות שברשות שהפעלתה נתונה לסמכותו ושעל-רקע המלחמה יש למנות שופטים רק בהסכמה רחבה (כפי שנעשה ב-150 מינויים לערכאות הנמוכות יותר). היועצת המשפטית לממשלה, גלי מיארה, תמכה בעמדת התנועה (גם בשם הנהלת בתי המשפט).
בג"ץ העניק לצדדים, באמצע חודש יולי, חמישה שבועות להגיע להסכמות. ערב המועד האחרון הציע לוין למנות את השופט יוסף אלרון לנשיא למשך 11 חודשים ולמעשה הסכים שכבר עתה ייקבע שעמית יבוא אחריו. הוא גם הציע מנגנון לבחירת שלושת השופטים החסרים, למעשה - אחד מטעם הממשלה, אחד מטעם השופטים ואחד בהסכמה. פוגלמן דחה הצעות אלו, באומרו שהן בעייתיות מבחינה משפטית. בעקבות זאת ביקשו השופטים מלוין לכנס מרצונו את הוועדה, והודיעו שאם לא יעשה זאת - יפרסמו את פסק הדין מיד עם תחילת שנת המשפט החדשה, כפי שאכן עשו היום.
את התנועה ייצגו עוה"ד אליעד שרגא, תומר נאור והידי נגב; את לוין ייצגו עוה"ד ציון אמיר, ינון סרטל וניר לזר; ואת המדינה - עוה"ד ענר הלמן, עמרי אפשטיין וענת גולדשטיין.

תאריך:  08/09/2024   |   עודכן:  08/09/2024
+לוין תוקף את פסק הדין - ואינו אומר במפורש אם יציית
15:57 08/09/24  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה

אומר שלא יוכל לעבוד "עם נשיא שמונה באופן בלתי חוקי בידי חבריו, ושאינו לגיטימי בעיני ציבור עצום" - רמז לכך שיאפשר את בחירתו של עמית, אך למעשה יחרים אותו

"השתלטות כוחנית" [צילום: יונתן זינדל, פלאש 90]
+ראש הלשכה: אם לוין לא יציית - על הוועדה להתכנס ולבחור
15:29 08/09/24  |  איתמר לוין

ראש לשכת עורכי הדין, עמית בכר, קורא לשר המשפטים, יריב לוין (8.9.24) לכנס את הוועדה לבחירת שופטים ולבחור נשיא לבית המשפט העליון - כםי שהורה בג"ץ. "אם שר המשפטים חלילה יבחר שלא לפעול כך, על הוועדה להתכנס ולבחור את נשיא בית המשפט העליון. דעתי היא כמובן שטובת עם ישראל שהדבר ייעשה על ידי שר המשפטים, בהתאם לפסיקת בג״ץ והמועדים הקבועים בה", הוסיף בכר.
"לא נרפה עד לכינוס הועדה לבחירת שופטים ובחירת נשיא שאין עליו מורא - זולת מרותו של הדין״.


מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
בג"ץ מורה ללוין להביא לבחירת עמית לנשיא העליון
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
מי המוסמך
מיכה  |  8/09/24 18:21
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות סערת הרפורמה במשפט
איתמר לוין
דמוקרטיה חייבת להגן על עצמה מפני המשתמשים בה כדי להרוס אותה; מערכות אכיפה ושפיטה פוליטיות הן הדרך לרודנות    העובדות ההיסטוריות בתשובה לשמחה רוטמן
עידן יוסף
החפרפרת בוועדה והשיחות הסודיות שגרמו לפרקליטות להגן על מנדלבליט: הקלטות שחושף עמית סגל מצביעות על כך שכדי להתגבר על המשוכות במינוי מזכיר הממשלה דאז ליועמ"ש לממשלה היה צריך להתגבר על יריבים מרים בדרך, וכדי לעקוף אותם פעל מנדלבליט בשיתוף פעולה עם ראש לשכת עורכי הדין אפי נוה, תוך חציית גבולות לכאורה - מסיוע מתוך ועדת האיתור ועד הניסיון לרתום את הפרקליטות לצדו בבג"ץ
עידן יוסף
שר האוצר אומר כי ביקורתו של הרצוג מופנה רק כלפי הקואליציה, למרות שחידוש חקיקת הרפורמה אינו על הפרק, אך נמנע מלבקר את התנהלות מערכת המשפט    לדבריו, המאבק על הרפורמה המשפטית לבין המאבק לשילוב החרדים, צריך להתקדם בהסכמה ולא בכפייה, אך האופוזיציה מסרבת להגיע להסכמות
יצחק הרצוג
נאומו של נשיא המדינה בוועידת המשפט ה-13 של לשכת עורכי הדין. תל אביב [ל' באב תשפ"ד, 03.09.2024]
עמית בכר
נאומו של ראש לשכת עורכי הדין בוועידת המשפט ה-13 של לשכת עורכי הדין. תל אביב [ל' באב תשפ"ד, 03.09.2024]
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il