X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות
סער ולוין. שלושה מסלולים [צילום: יונתן זינדל, פלאש 90]
לוין וסער לא הבהירו כיצד יקדמו את המתווה שהציגו; בשני תרחישים בג"ץ עשוי להתערב
עשויים לבקש מרוטמן להשתמש בהצעה הקיימת שלו ולהטמיע את המתווה החדש בקריאה השנייה או בדיונים מחודשים בוועדת החוקה - מה שיעלה את הסיכוי להתערבות בג"ץ בעיצומה של החקיקה יכולים להתחיל את החקיקה מראשיתה בלא להסתכן שבג"ץ יעצור אותה

שרי המשפטים והחוץ, יריב לוין וגדעון סער, טרם הבהירו כיצד בכוונתם לקדם את המתווה שהציגו (9.1.25) לשינוי הרכב הוועדה לבחירת שופטים ולחקיקת חוק יסוד החקיקה. על-פי פרסומים שלא אושרו רשמית, לוין מבקש לקדם תחילה את נושא הוועדה ולהשתמש בהצעת החוק הקיימת בנושא, כדי לזרז את החקיקה.
ועדת החוקה אישרה אשתקד לקריאה שנייה ושלישית את הצעתו של היו"ר שמחה רוטמן, אך ההליכים נעצרו ערב המלחמה ולא חודשו במהלכה. כיום חברים בוועדה שני שרים, שני חברי כנסת (מקובל שאחד מהם הוא נציג האופוזיציה), שלושה משופטי בית המשפט העליון ושני נציגי לשכת עורכי הדין. הצעתו של רוטמן מעניקה לקואליציה שליטה בוועדה: 11 חברים, מתוכם שלושה שרים ושלושה חברי כנסת מהקואליציה, שלושה שופטים ושני חברי כנסת מהאופוזיציה.
לוין וסער מציעים, כי מספר חברי הוועדה לא ישתנה, אך עורכי הדין בה לא ייבחרו בידי הלשכה אלא אחד בידי הקואליציה ואחד בידי האופוזיציה, ויובטח שאחד מחברי הכנסת יהיה נציג האופוזיציה. עוד מוצע, כי למינוי לבית המשפט העליון יהיה צורך ברוב רגיל (לעומת שבעה כיום) ובתמיכה של נציג קואליציה ונציג אופוזיציה. ביתר הערכאות יהיה צורך גם בתמיכתו של שופט אחד.
מדובר בשינוי של חוק יסוד השפיטה, שייכנס לתוקפו רק מן הכנסת הבאה - כך שלכאורה אין צורך בחקיקה מהירה. אולם, לוין רוצה לכרוך בפועל את השינוי עם בחירתו הצפויה של יצחק עמית לנשיא בית המשפט (אמש פורסם שלוין ויתר נציגי הקואליציה - השרה אורית סטרוק וח"כ יצחק קרויזר - לא ישתתפוט בהצבעה ושלוין ימשיך להחרים את עמית לאחר בחירתו). זאת, כדי להציג הישג ממשי לצד מינויו של עמית למרות התנגדותו החריפה ונסיונותיו המתמשכים למנוע אותו. נכון לעכשיו, החקיקה יכולה להתנהל באחד משלושה מסלולים.
  • שימוש בהצעת החוק הקיימת של רוטמן והכנסת השינויים במהלך הקריאה השנייה במליאת הכנסת. זהו השלב בו הח"כים מצביעים על כל סעיף בחוק ומתקיימות הצבעות על הסתייגויות. הממשלה, רוטמן (שלא שותף במגעים וטרם התבטא לגבי ההצעה) או כל חבר כנסת אחר יכולים להעלות את מתווה לוין-סער כהסתייגות, אשר תתקבל ברוב קולות הקואליציה. לאחר מכן יאושר התיקון כולו כמקשה אחת בקריאה השלישית.
זהו ההליך המהיר ביותר, וצפויות עתירות לבג"ץ נגדו בטענה שמדובר בחקיקה חפוזה שאינה הולמת תיקון לחוק יסוד, ובוודאי שלא תיקון כה מהותי. בג"ץ מתח בשנים האחרונות ביקורת מחריפה והולכת על הקלות בה חוקי יסוד משתנים לפי צרכים פוליטיים. בג"ץ אינו מתערב בהליכי חקיקה המצויים בעיצומם, אך כאן ניתן יהיה לטעון שמוטב לבלום את ההליך - שאינו דחוף - מאשר להמתין לסיומו ואזי לבטל תיקון לחוק יסוד בשל פגם בהליך החקיקה.
  • שימוש בהצעה הקיימת של רוטמן וקיום דיונים עליה בוועדת החוקה. למרות שהדיונים הסתיימו, רוטמן יכול לפתוח אותם מחדש לקראת הקריאה השנייה והשלישית, ולדון במתווה לוין-סער בצורה פומבית ותוך שמיעת עמדות האופוזיציה ומומחים חיצוניים. במקרה כזה, פוחת הסיכוי שבג"ץ יתערב.
  • הגשת התיקון כהצעת חוק חדשה ודיון מלא בה. הממשלה יכולה להגיש את ההצעה, אם כי ייתכן שתיתקל בהתנגדות של היועצת המשפטית גלי מיארה - אותה יכולה הממשלה לדחות, אך יהיה בכך מתן רוח גבית לעתירות עתידיות נגד התיקון. לחלופין ניתן להגיש אותו כהצעת חוק פרטית, כפי שעשה רוטמן בנוסח הנוכחי וכפי שמרבה הממשלה לעשות בחודשים האחרונים, ואז יהיה צורך גם בקריאה טרומית ובדיון מוקדם בוועדת החוקה. זהו התהליך הממושך ביותר, ללא כל סיכון שבג"ץ יתערב בו (להבדיל מאשר הביקורת השיפוטית על החוק לאחר השלמתו).

תאריך:  10/01/2025   |   עודכן:  10/01/2025
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
לוין וסער לא הבהירו כיצד יקדמו את המתווה שהציגו; בשני תרחישים בג"ץ עשוי להתערב
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות סערת הרפורמה במשפט
שלמה קרעי
המתווה החדש לתיקון הרכב הוועדה לבחירת שופטים ולעיגון חוקי היסוד מהווה צעד חשוב בדרך לשינוי המערכת, אך נדרשים שיפורים נוספים כדי להבטיח את האיזון הנכון בין הרשויות
איתמר לוין
ההצעה המקורית של לוין לפוליטיזציה של הוועדה לבחירת שופטים הייתה פסולה וטוב שירדה מעל הפרק    ההצעה הנוכחית בעייתית בכמה מן הפרטים, אך ניתן להתגבר על כך    יש להתנגד בתוקף למניעת ביקורת שיפוטית על חוקי יסוד והכבדת הביקורת על חקיקה רגילה
עידן יוסף
המתווה שגובש על-ידי שר המשפטים יריב לוין ושר החוץ גדעון סער עורר גל תגובות במערכת הפוליטית ושפת    הקואליציה מברכת על מהלך "לטובת אחדות העם", בעוד האופוזיציה מזהירה מפני "פגיעה באיזונים הדמוקרטיים"    לשכת עורכי הדין מתריעה מפני "השלכות חמורות"
עידן יוסף
לאחר שנה וחצי של שיחות, סגן ראש הממשלה ושר המשפטים יריב לוין ושר החוץ גדעון סער הגיעו להסכמות בנוגע לשינוי הרכב הוועדה לבחירת שופטים, לצד עקרונות לחוק יסוד: החקיקה    המתווה כולל מנגנונים להסכמה חוצת מחנות ושמירה על איזון בין קואליציה ואופוזיציה
איתמר לוין
הייעוץ המשפטי לוועדה: מהלך בעייתי    רוטמן: אין סיבה לשלם "סכומים גבוהים ומיותרים" כאשר לוועד המרכזי ולוועדי המחוזות יש עודפים של 30 מיליון שקל
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il