X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  ספרים
אדלינה קליין משוררת, מבקרת ופובליציסטית, עורכת
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
עיון בספר שיריו של יצחק קפלן - "בגובה העיניים" - הוצאת "בית היצירה" לעידוד יצירות מקור ת"א, תשס"ט - 2009
▪  ▪  ▪
כריכת הספר "בגובה העיניים" של יצחק קפלן

החריזה המהדהדת בנפש, היא שמעניקה את רגעי העדנה והסיפוק ליוצר. יצחק קפלן, שהביא לפנינו את פרי ביכוריו בספרו הנוכחי "בגובה העיניים", מגיע אלינו ממקום אחר, מקום בו הדת והאמונה מהוות מוליכים עיקריים בחיי האדם בכלל וביומיום בפרט. לכאורה, אין צורך להביא דבר 'הלכי הנפש' בפני אחרים (בשל צנעת הפרט). אך הצורך הקיומי והפיזי המתקיים יש מאין, דורש לצידו את יתרת הנפש להיזון בין הרציונאלי ללא-רציונאלי, להשיח מחשבות, תחושות וריגושים - הקשורים בין האלמנטים השונים, והם בעלי השלכות נורמטיביות להמשך הדרך.
מכאן, היוצר זקוק לעין בוחנת המבחינה בין 'טוב' לבין 'רע'; בין 'טוב'; לבין 'טוב מאוד'. וכן הבנת ניואנסים בעלי משמעויות שהשלכתן מנוגדת לרוח הדת ולאמונה. ואכן, מקצת מהדברים הללו מעלה יצחק קפלן ביצירותיו הנוטות לאקספרסיוניסטי.
הנה הוא מנהל את המו"מ עם עצמו מול אדם שלישי או מול נושא מסוים... אך מה, אין לו כלל צורך לאשרר את נכונות מחשבותיו ואמירותיו. כל שהוא זקוק לו, זה כלי כתיבה לביטוי. סגנון הכתיבה שבחר, משרת נאמנה את המטרה.
תינוק בן יומו (נטול 'דעות קדומות') יוכל לתת את הדעת בקלות יתרה לתרחיש זה או אחר מתוך אינסטינקטים וחושים בריאים. יחד עם זאת, ההבחנה בדקויות שונות מפרקי חיי האדם הבוגר, חייבת לנבוע ממעיין הנפש וההיגיון האולטימטיבי, ולא רק מאינסטינקטים גרידא.
ביצירות המועלות בקובץ שלפנינו, נפגשתי לא אחת עם שורות חזקות שיש בהן מין גילוי מוקדם ויצוק, אשר נדיר למצוא במחוזותינו. ואולי דווקא בשל כך, חשבתי כמה קל ויפה היה נראה העולם לו אימצו אנשים חשיבה 'נקייה' ופשוטה - שאין בה 'התנשאויות', 'התנצחויות' ו'מחיצות' כמשפטיו של יצחק קפלן. ראה פסוק (עמ' 11): "בְּיוֹם שֶׁבוֹ בָּתֵּי קָפֶה /הוֹמִים מִסַּקְרָנִים/ וְהֲרְחוֹבוֹת וְהַכְּבִישִׁים מְצֻפִּים בִּשְׁלוּלִיּוֹת/בְּגַֹּבַה הָעֵינַיִם/אֲנַחְנוּ מְדַבְּרִים//וְלֹא מִשׁפָּט נָדוֹשׁ/אֲנַחְנוּ מְנַסִים לִשׂרֹד/וְזֶה מַה שֶׁעוֹמֵד בָּרֹאשׁ"...
בהמשך הדברים משקף המשורר את האמונה על דרך תובנת ההישרדות (עמ' 14): "לְאוֹרֶךְ הַיְּמָמָה,/יֶשְׁנָן שָׁעוֹת שֶׁל מַחֲשָׁבָה,...//...רַק מַחֲשָׁבוֹת טוֹבוֹת/תָּבֶאנָה תּוֹצָאָה...//...שֶׁרַק בָּהֵן אֶפְשָׁר לִתְלוֹת תִּקְוָה וּלְהָבִין אֵיךְ מַחֲזִיקִים כָּאן מַעֲמָד"...
'החשיבה החיובית' היא דרך חיים חסידית ונראה כי הכותב מדריך (ללא הטפת מוסר) ל'דרך' הנכונה. בשיר (עמ' 22) נרשם: "אֲנִי עַקְשָׁן/אֲנִי כָּזֶה קַפְּדָן וְלִפְעָמִים אֲנִי נֶחְפָּז,/נֶחְפָז לִדְרשׁ/אֶת הָאֱמֶת,/אֶת הַטּוֹב, הַאֲמִיתִּי/וּמְקַוֶּה שֶׁהָעוֹלָם/יֵלֵךְ אִתִּי"... במשפט ישנה ליברליזציה ופתיחות אדירה בהגדת הנפש ללא כחל ושרק (עמ' 31): "אָדָם עִם עֶקְרוֹנוֹת/עוֹמֵד בַּפֶּרֶץ/וּמְנַפְנֵף עִם הָאֱמֶת/ לְמִשֶּׁהוּ שֶׁמַחֲזִיק בְּעִקָּרוֹן אַחֵר,/לְיֶתֶר בִּטָּחוֹן"...
ניכר כי היצירות שכאן צמחו מאורחי-חיים אנרגטיים המשתנים חליפות ומאליו. המעברים בין 'שפל' ל'גאות' הוסיפו נדבך חיוני ליצירות המובאות, כשבצידן מוסר השכל ותובנות.
לא לחינם מצביע ומבקש המשורר (עמ' 32): "אַל תוֹצִיא לִי אֶת הַחְשֶׁק/לְהַפְסִיק לִכְתֹּב/בִּגְלַל נִקּוּד, בִּגְלַל פְּסִיק/בִּגְלַל שֶׁזֶּה לֹא טוֹב...//...כִּי הָעִקָּר זֶה הַמִּבְנֶה/וְהַנְּשָׁמָה וְגָם הַקֶּצֶב/כִּי אִם תּוֹצִיא לִי גַּם אֶת זֶה,/אָז יִשָׁאֵר הָעֶצֶב"...
אני לבטח לא אהיה זאת שאומר ליוצר יצחק קפלן אל תכתוב... ולא נראה כי אי מי ינסה לעצור בעדו, זאת מפני שאין טוב מקריאת הקובץ להוכחת סגולותיו בכתיבה. אישית, אני כבר סקרנית לצאת הקובץ הבא פרי עטו.

C כל הזכויות למאמר זה שמורות לאדלינה קליין, מייסדת ועורכת בימת הספרות הפומבית: "על חוד העט", ת.ד. 9516, ירושלים 91094
תאריך:  16/05/2010   |   עודכן:  16/05/2010
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איתן קלינסקי
על ספרה הנפלא של יעל משאלי, בו היא מתארת מסע המתמודד עם בורות, פחד וסטיגמות בקרב העולם הדתי
משה גנן
על ספר שיריו של גיורא פישר - "אחרי זה" - הוצאת עם עובד, 2010
ד"ר אריאל בר
אישית, מיום נחיתתי חזרה בארץ, לא ידעתי מנוח עד שהעליתי את סיפורה של המשלחת ושל אנשי האיטי על הכתב    מקץ חמישה שבועות, תקופת זמן שחופזה עודו תמוה גם בעינַי, הושלמה כתיבתו של ספר זה
משה גנן
על ספר שיריה של סבינה מסג - "מונוגמיה עילית" - הוצאת הקיבוץ המאוחד, 2009
אדלינה קליין
עיון מחודש בספר הילדים של הסופר עזרא מורד - "שירו לי שיר" - הוצאה עצמית, תשס"ד - 2004, איורים: רות אילן פורת
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il