השער "קצת היסטוריה משפחתית" פותח בשיר בעל אותו שם, ובו שמונה חלקים. כל חלק הוא שיר על דמות מבני המשפחה. הדמות הפותחת את סדרת השירים היא של הסבתא, אמו של אביה. זוהי סבתא דבורה ש"פִּרנסה את המשפחה". "פירנסה" הוא הפועל הראשון שמופיע בשיר, לומר שהייתה זו סבתא חרוצה שעמלה לקיומה של המשפחה, ועיסוקה היה בישול סבון ומריטת נוצות, עבודות נחותות, אך המשוררת העניקה לסבתא את המקום המכובד בשרשרת השירים, כי היא שביססה את קיום המשפחה על-ידי עבודת הכפיים.
הדוברת גם בחרה להעמיד את הסבתא ולא דמות גברית בראש המשפחה. יתכן שרצתה להעמיד את האמהות במקום חשוב יותר מן האבהות. פעם עסקו בייצור, וכעת היא עוסקת בכתיבה, בעסקי אויר. אם נקשר זאת לשיר "לקחת אויר" נמצא שהכתיבה היא כלקיחת אויר, כמו חמצן בחייה של המשוררת, בניגוד לסבתא דבורה, שעסקה בביסוס החומריות ובעבודת הכפיים.
החיים לא היטיבו עם סבתא דבורה: אביה של הדוברת היה הבן הראשון ששרד בחיים, לאחר שני בנים שמתו במגיפות, והיו לו שתי אחיות מנומשות. כשאביה של המשוררת היה תינוק הקפידו לשמור עליו, לעטוף אותו בכרית נוצות, הגנו עליו מפני הרוחות, על כן לא פתחו חלון. תמיד נשאר מפונק, ועל כך התלוננה אמה של הדוברת. מן השיר השני של ההיסטוריה המשפחתית ניתן ללמוד על הנישואין בין אביה של המשוררת ניצול השואה שנשא לאישה את אחותה של אהובתו.
מן השירים בקובץ הזה ניתן לדלות פרטים על אודות המשפחה בה גדלה המשוררת. על אובדנה ועל חייה בילדות עם הורים שאיבדו את בנם במלחמת השחרור. חמוטל בר יוסף אחות שכולה ממלחמת השחרור נושאת עמה שכול מגיל צעיר וחוותה שכול נוסף כעבור עשרות שנים בבגרותה בהיותה אם בעצמה. לפני שהפכה לאם כתבה על חרדותיה מהשכול. בשיר "ואם" (עמ' 217) היא כותבת כיצד היא חשה את התעללות האל, שגוזר וגוזר כמו חיט בבני משפחתה לאורך הדורות:
וְאִם אוֹתִי תְּדַלֵּל-
כְּמוֹ אֶת סָבָתִי,
אֶשְׁכֹּל עוֹלָלֶיהָ רָמַסְתָּ בְּגַת גּוֹיִים,
וְאִם אוֹתִי תְּעוֹלֵל
כְּמוֹ אֶת אִמִּי,
בָּסְרָהּ מָחַצְתָּ לָאָרֶץ,
אִם תִּתְלְשֵׁנִי-
טְפוּ, רֵד מֵעָרְפִּי, סַרְטָן צוֹלֵעַ, אַל תְּלַקֵּק לִי
אֲגָדוֹת עַל צֶמַח צַדִּיק.
אֲפִלּוּ בַּחֲלוֹם הָרַע אֵינֶנִּי מְסֻגֶּלֶת
לַעֲמֹד כְּמוֹתָן דֹּם
וּלְחַשֵּׁב אֲחוֹרָנִית שְׁאֵרִית וְעוֹד שְׁאֵרִית.
פְּסַח עָלַי, חַיָּט חִגֵּר!
אַל תִּגְזְרֵנִי!
האובדן הכפול - השכול שהותיר אחיה שנהרג בהיותה ילדה קטנה, וגם אובדנו של בנה האהוב - מופיע בשיריה של חמוטל בר יוסף בשני פרקי הספר "קצת היסטוריה משפחתית" ו"המקום הכואב".
בשיר "במיטה השחורה" (עמ' 232) מנסה האחות להחיות את אחיה המת באמצעות נקרופיליה – מעשה אהבה עם גוף מת: (...) שָׁם בִּמְבוֹשָׁיו מִשַּׁשְתִּי מְאֹד / שָׁם שֹׁב וַהֲלֹךְ הֶחֱלַקְתִּי / אֶת אֶבְרוֹ הַלָּבָן אֲפַרְפַּר./ אֶת כָּל אַהֲבָתִי לוֹ נִגַּנְתִּי. / עַל מֵיתָר הַחַיִּים הָרָפוּי / לַשְׁתִּי אֶת לֶחֶם הַחַיִּים הָאֻמְלָל, הִתְפַּלַּלְתִּי עָלָיו אֶת הַתְּפִלָּה הָאַחַת בָּעוֹלָם: / הִתְעַנֵּג! אָחִי מַחְמַדִּי, הִתְעַנֵּג נָא! בֵּין יְרֵכַי פָּרַח הַמַּטֶּה הַמֵּת." זהו מעין ניסיון להחזיר אותו לחיים בעזרת החייאת אבר הזכרות של אחיה. בתמונה הזאת משוקעת רצונה של האחות להעיר את אחיה מן המוות . יש בה רצון להחזיר אותו למצב בו הוא יתענג ויחיה.
השיר מבטא את הכאב הנורא שנפער בעת שאדם קרוב כאח חסר בעולמה של האחות. כמובן, שהניסיון הזה גם מציג את הניסיון כנואש. חמוטל בר יוסף כותבת על ההוויה הזאת של שכול אחים גם בשיר "הלוויה של אחי" (עמ' 229) ובפואמה "המקום הכואב" (עמ' 245-241). השירים לא רק מביעים את הכאב, אלא חלק מהם מתארים את ההתאוששות ממנו, ובעצם הכתיבה עצמה היא כבר פעולת התאוששות. במעין מעגל שאינו מסתיים היא חווה את השכול שנית בהתאבדותו של בנה האהוב. הכאב מחלחל לשירים ואין אפשרות למנוע זאת. שיר ללא כותרת מבטא את חסרונו של הבן בפשטות:
לְמִי זֶה אִכְפַּת אִם אַרְבָּעָה
אוֹ שְׁלֹשָׁה יְלָדִים יֵשׁ לִי?
אֲבָל אֲנִי, שֶׁאַף פַּעַם לֹא הִצְלַחְתִּי
לִקְלֹעַ לַסַּל מִשּׁוּם כִּוּוּן,
שֶׁתָּמִיד מְאַבֶּדֶת אֶת הַיָּקָר מִכָּל,
עוֹנָה "שְׁלֹשָׁה" וְלִפְעָמִים יוֹצֵא לִי "אַרְבָּעָה",
וְתָמִיד הַמִּסְפָּר לֹא נָכוֹן. (עמ' 265)
הילד האהוב מופיע בשירים רבים, ניכר שאותו הרגע הנורא שבו נטל את חייו רודף את המשוררת גם כאשר הפצע הולך ומגליד. הילד המת נמצא במראות שהיא רואה בתוך הבית שלה, למשל בכיור היא יכולה לראות אותו כמו דג מפשיר שעליה לחתוך יחד עם אצבעותיה (שני חלומות עמ' 256) או כשהיא יושבת בספריה ונזכרת שלא סרגה לו סוודר (בספריה, עמ' 261).
בשיר "תה בבונג" היא מתארת את הרגעים האחרונים בחייו של ילד שידע לנגן בצורה מופלאה, ילד עטור מלגות, כשרון מבטיח שהכין לעצמו ברגעיו האחרונים תה בבונג וגם פתח את קופסת האפרסקים ולא הספיק לאכול ממנה. האם זו מטאפורה או מציאות? אי-אפשר לדעת האם באמת הייתה קופסה של פרי שלא נגע בה, אך ברור לקורא שאמו מבכה את חייו.
הוא שהיה בוגר ושפתיו שהיו תמיד מחייכות נטל אקדח מן המגירה. במעין איפוק כותבת חמוטל על הכאב הזה. על חסרונו של הילד בעולמה, על היותה חסרה. היא כותבת על היותה גזורה לחלקים. אובדנה הכפול מלווה אותה מילדותה ובבגרותה היא מקבלת מכה נוספת והכאב ההוא מועצם בצורות שלא יכול בן אנוש רגיל לעמוד בהם. וחמוטל בר יוסף נושאת את הכאב גם כדי לומר לנו שבחרה בחיים. המילים שבוראות לה גם את השמחה וגם את העצב משמרות את החיות הקיימת בה.