X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  ספרים
כמי, שאבותי היגרו הנה בתחילת המאה העשרים מאותם האזורים ומאותם החיים והעיסוקים,( אבי ז"ל בילדותו, עבד בטחנת קמח איכרית כזאת, שהייתה בבעלות אבותיו), אני נותרתי תוהה, מהם בדיוק אותם "המים האדירים"?... שלהם כיוון אהרון אפלפלד בספרו
▪  ▪  ▪
אפלפלד. חש חובה לאבותיו [צילום: עידן יוסף]

הסיפור על יששכר, המובא ברומן, ששמו משום מה "מים אדירים" מפרי עטו של אהרון אפלפלד, הותיר אותי תוהה ומשתאה: "מה הייתה בעצם כוונת המשורר?"
האם זה סיפור אישי? דרמה של נפש אחת? אם כן? חסר לי החיטוט המעמיק בנבכי הנפש, שניתן לצפות מאדם זקן כאפלפלד.
האם זה סיפור על הבדידות ותחלואיה? נראה שכן, אך מדוע צריך להרחיק עד מישורי אוקראינה? הרי גם כאן לא חסרה בדידות.
האם זה סיפור תקופה? על פרק זמן מאד מסוים בהיסטוריה של יהודי מזרח אירופה, שבא להבהיר מעט את הרקע האפל שעליו יכלה הציונות להתפרץ בשלהי המאה ה-19? אם כך? הרי שקיים כאן חסך ניכר, כי הציונות שאבה כוחה ממקורות נוספים.
האם זה סיפור על סוג של יהדות שונה, "שורשית", כפרית שהתקיימה שם דורות והתפרנסה בכבוד ממלאכות האדמה, שהן היפוכן של המלאכות היחודיות ליהודים, (כטוביה החולב של שלום עליכם)? סיפור על יהדות, שלא היה לה כל סיכוי להשריש באמת ולאורך זמן? יהדות שנותרה כנטע זר?
אם כך, מדוע לא נשללת מסקנה אפשרית, שעבודת האדמה ואיכרות אין בכוחן להתחבר היטב אל היהדות בכלל ואל הרוחנית בעיקר, וסופן שיפרדו כל אחת לדרכה: היהודי המעשי, האכר יאלץ לתפקר, והיהודי המאמין הרוחני יוותר בתלישותו.
האם זה עוד סיפור על אנטישמיות מושרשת ועל המורכבות של חיי היהודים המתבדלים, בקרב הגויים הנוצרים "הרותנים"?
אזי מדוע הסיפור מתאר את האנטישמיות כבדרך אגב? כאילו רוצה לומר זאת מציאות נתונה של הרקע, כמו הבוץ התובעני או כמו הקור בחורף, צריך ואפשר לחיות עם זה. האנטישמיות אינה הבעיה האמיתית! אז מה היא אם כן "הבעיה האמיתית"?
האם זה סיפור של נקמה? סיפור של עשית צדק? סיפור על "סגירת חשבון"? סיפור גאוה וכבוד יהודיים? או סיפור שבא להראות לנו, שיהודי יכול בקלות להכנס בתוך עורו של הגוי? אם אכן, הרי שוב, כל אלה מתוארים כבדרך אגב.
האם זה סיפור על קריסת המסורות? על הנתק המתרחב בין דור הבנים לדור אבותיהם? הצצה להתמודדות של הפרט (יהודי או גוי), על תסכולם של ההורים אל נוכח הינתקותם של בניהם והליכתם אל "החירויות" המפתות, בעת של תהפוכות ותמורות חברתיות ומדיניות? אם אכן, שוב אין הסופר נוגע בזה נגיעה לעומק, נגיעה של ממש.
לטעמי הסיפור הוא על גבר במהלך התלשותו. יהודי חזק, מבוגר שמסרב "לבגור". כל התנהגותו אומנם בוגרת ותואמת לגילו, לדמותו ולתדמיתו, אך לא עומד לו כוחו הנפשי להמשיך לשאת את משא החיים בתורו שלו. כך, אין הוא מסוגל להעניק את הגוון היחודי לחוליה שלו בשלשלת הדורות.
זה סיפור על גבר מוצק אבל תלותי שבורח מהאחריות הבוגרת אל הגעגועים לאשתו המתה, שככל שהוא חושב עליה ומתרחק זכרונו הולך ומעמיק את אהבתו בזכרה. געגוע למעשיות הפשוטה והיומיומית שלה, לעשייה שהשכילה לנהל אותו ואת חייו, אפילו בעת מחלתה, ועד להסתלקותה.
סיפור של גבר נישא, שאבד לו ביטחונו העצמי בכושרו להרים את משא אבותיו על גבו, והוא מוצא עצמו לכוד במלכודת הגעגועים של זכרונות עברו. גבר, שאינו רואה כל עתיד לחייו הוא לכוד בעולם הדיכאון, גבר שאבד את הרצון ליצור טעם לחייו. גבר המזניח את חובות החיים כי נותר בודד ואין לו צאצאים, שיכלו להמריצו ולאלצו למלא חובותיו, לגדל אותם.
למה היה הסופר צריך להרחיק את סיפורו של יששכר עד לרגלי הקרפאטים ואל שלהי המאה ה-19?
נראה לי שאפלפלד חש חובה רבה לאבותיו ולעיסוקם, שממנו נגזר גם שם משפחתו, ובספר זה מילא צורך אישי לתאור ותיעוד זכר אבותיו אשר "שירת חייהם" נקטעה וחדלה.
לסיכום:
זה סיפור על גבר חזק הנמלט מעולם ההגיון אל עולם הדחפים, שעושה את מעשיו ללא מחשבה ראויה, וסוף מעשהו יהיה בהתאם.
נכון עשה הסופר כשערך את הסיפור בחמישים וששה פרקים קצרים בני כשלושה ארבעה עמודים לכל פרק, שאם לא כן איני יודע אם לא הייתי מתעייף כבר בשליש הראשון. שכן קיימת ליאות מסוימת בהגשה, שדווקא מתאימה לאווירה. יש לא מעט לעיסות וחזרות על אותם הזכרונות ועל אותם אירועים, נוהג האופייני לחשיבה הקשישה, ולא הצלחתי להבין אם המחבר מדבר רק על עצמו, או שיששכר שלו פשוט מזדקן מוקדם? כי על-פי גילו הוא אמור להיות במלוא אונו ואכן באופן פיזי הוא כזה אך מבחינה המנטלית הוא כבר הרבה מעבר.
כמי שאבותי היגרו הנה בתחילת המאה העשרים מאותם האזורים ומאותם החיים והעיסוקים (אבי ז"ל בילדותו, עבד בטחנת קמח איכרית כזאת, שהייתה בבעלות אבותיו), אני נותרתי תוהה, מהם בדיוק אותם "המים האדירים"?...
מומלץ לקריאה. יתחברו יותר, הקוראים המבוגרים. לא מיועד למי שמחפש רק את ההנאה.

תאריך:  31/05/2011   |   עודכן:  01/06/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עפר דרורי
הספר מביא בצורה מיוחדת את סיפורם של היהודים הכפריים בפולין, את האנטישמיות בקרב שכניהם עוד בטרם השואה, ומאפשר לנו הקוראים לחוות ולו במשהו את האווירה באותם ימים
אדלינה קליין
לאחיזתו של גיורי בעט, יש מעמד של יוצר מבטיח. ביכולותיו לתפוס ולהעלות אל הכתב את הרגעים הכי אינטימיים של החיים בפשטות ובבהירות ההבעה, מבלי להשמיט אף פרט. לא הופתעתי, אם כן, ששם ספרו הנוכחי נקרא: "משורר מן היישוב". נוכחותו מאחורי הכותרת מוצקת ואיתנה. הוא הוכיח עצמו ברכשו אמון מלא של הקוראים
אביטל טהרלב
ספרה של אם ששכלה את בנה, לוחם בסיירת, מתעלה מעל ההקשר האישי המצומצם ומציע תובנות ודרכי התמודדות לאבלים ולסביבתם. מורה נבוכים לשכול
עפר דרורי
סיפורו של מפקד טנק יאיר ליטביץ שנקרא למילואים בעיצומה של מלחמת יום הכיפורים. תיאור הקרבות של ליטביץ הוא תיאור לחימתו של גדוד הסיור 87 במלחמה ועד לשחיקתו המלאה ב-16 באוקטובר 1973 לאחר קרב הדמים בכיבוש התפר שבין שתי הארמיות המצריות וסיומו בקרב הנורא של כיבוש צומת טרטור לכסיקון. ספר מרגש, כתוב היטב וקולח
אדלינה קליין
היטב קלעה המשוררת לנפש הקורא בסגנון כתיבתה הייחודית והמעמיקה אשר נוגעת עד דק באנושיות שבאדם. כל אוהב שירה ישאב עניין מהמטאפורות מושכות העין והלב שכה הטיבה לתת להן ביטוי בספרה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il