X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  ספרים
היכרות עם עולמם של חכמי ישראל ושלבי התפתחות התורה שבעל-פה ביקורת לספר "חכמים", כרך ד', מאת הרב בנימין לאו, הוצאת ידיעות ספרים, תשע"ב
▪  ▪  ▪

התורה שבעל-פה, שעברה מדור לדור, היוותה את אחד מחלקי התורה הבסיסיים עליהם נשענה מסורת ישראל אשר נמסרה מימי משה שקיבל אותה בסיני אל אנשי הכנסת הגדולה, חכמים. מאדם יחיד השומע את בורא העולם מדבר אליו ומפקיד בידו את לוחות האבן אשר עליהם נכתבה התורה, ובה המצוות והחוקים, אל אנשים רבים, חכמים אשר עוסקים בה ומחדשים בה.
בחכמים אלו, התנאים והאמוראים, הדורשים את התורה וממשיכים את שושלת מסירתה לבאים אחריהם, עוסק ספרו הרביעי בסדרת "חכמים" של הרב בנימין לאו. חלק זה, אשר עוסק במעבר מן המשנה שהתגבשה אל סיפו של התלמוד, עומד על קורותיהם של חכמי דור המעבר, ונע בין מחלוקות כואבות אל רבנים ותלמידיהם.
רב ושמואל
הכרך אשר נפתח בדמותם של ממשיכי רבי יהודה הנשיא בהנהגה, זו התורנית וזו הקהילתית, מנתח את דמויותיהם על-פי המקורות השונים. סדרי ההנהגה, מחשבות ודעות יוצרים פסיפס שלם של מערכת ההגות היהודית בזמן שלטון הרומאים.
כרך זה עוסק בדמויותיהם הרב-גוניות של רב, אשר עולה מן הארץ לבבל ומקים ישיבה חדשה, ושמואל, חכם ותיק אשר מנהיג את קהילת בבל אשר נוסדה שם עם גלות יהויכין. עד מהרה הם הופכים לברי פלוגתא חריפים, הנעים בין עולמות שונים ודעות שונות, אשר בין נהרדעא לסורא שתי ערים בבליות שנהפכו למרכזי התורה.
רבי יוחנן וריש לקיש
שני חכמים נוספים אשר מוזכרים פעמים רבות בתלמוד הם רבי יוחנן וריש לקיש, אשר התלמוד הבבלי מייחס לדמותו של האחרון שודד לסטים שהפך אחרי מפגש עם רבי יוחנן לאחד מן החכמים הגדולים שהנהיגו את הקהילה היהודית שבארץ ישראל בזמן האנרכיה הרומאית בישיבת טבריה. הספר נחתם במותו של רבי יוחנן, דמות שתחילתה בדוחק ויציאה מעולם בית המדרש וסופה בהרבצת תורה והעמדת היהדות של אותו הדור.
כאשר ממשיכה השושלת אנו מתוודעים אף אל בתי מדרש שונים אשר קמים בארץ ישראל: זה אשר בציפורי בגליל וזה אשר בדרומא. האחרונים היוו בעלי מחלוקת לאחיהם שבצפון. ישנו מעבר של חכמים מבית המדרש האחד למשנהו בעלי ההשקפות האחרות אך המנהגים שונים והדעות אחרות. גם בבבל, שם מתחיל להתפתח התלמוד, אנו עדים לבתי מדרש שונים.
הספר מחולק לשלושה חלקים: האחד בהמשך הדור שאחרי רבי אשר עוסק בבניו וממשיכיו בהנהגה. השני עוסק ביהדות בבל המתפתחת בין שלטון פתוח וחיובי ליהודים בו הסמכות ההנהגתית-קהילתית נתונה בידי היהודים, אשר מוחלף בשלטון שאוטונמיית היהודים בו מופקעת ונתונה לחסדי השלטון הנוכרי. השער השלישי עוסק בשורשי התלמוד הירושלמי. הספר חותם במותם של גדולי הדור שבארץ ישראל - רבי יוחנן, ריש לקיש ורבי אלעזר - ובכך חותם את דור המעבר.
הספר מומלץ לכל מי שרוצה להכיר את עולמם של חכמים ואת התפתחות התורה שבעל-פה ועיצובה.

תאריך:  21/02/2012   |   עודכן:  22/02/2012
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
חכמים ד': חתימת המשנה, על סיפו של התלמוד
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
תיקון בניסוח
קורא בעיון  |  22/02/12 15:14
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ד"ר אביבית לוי-קאפח
הליצן ש המשורר מנחתם מ' פאלק מציג לפנינו ב"ליצן בסמטאות הלב" הוא ליצן ללא מסכות וללא איפור. זהו הליצן בחיי היום-יום הפשוטים והפרוזאים שכולנו מכירים היטב. אין דרמות מלבד אלה שהחיים עצמם מספקים, ואלה מתוארות בישירות ופשטות לא מתחכמת: אהבתו לירושלים עיר הבירה לצד מעבר-דירה, געגועיו להוריו, משפחה או חברים, יחד עם אהבה, אלוהים והשירה עצמה
משה ניסנבוים
משחק של מקומות והיסטוריה, הבאים להראות עד כמה בהתאם לנסיבות כלום לא היה שונה מימינו אנו: מחלוקות כואבות יעלו אל פני השטח ויסמנו היסטוריה!    ביקורת על הספר "הרצל אמר", מאת יואב אבני, הוצאת כנרת זמורה ביתן
משה ניסנבוים
מעוניין ללמוד על אודות תורתו של רבי דב בער? הספר "השער לאין: תורת החסידות בהגותו של רבי דוב בער, המגיד ממזריץ'" מאת נתנאל לדרברג יוכל לסייע לך
עפר דרורי
ספר מקסים ומרתק שנכתב בידי סופר מעולה, בעל רגישות רבה וראייה חדה לפרטים הן של הטבע והן של נפש האדם
משה ניסנבוים
אברהם יהושע השל רואה באדם העוזר לזולת ביטוי לאלוקים וקורא לאדם לחפש את רגעי המסתורין בהם הוא נתקל כביטוי לבקשת האלוקים אותו    ביקורת לספר "אלוהים מאמין באדם"
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il