X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  ספרים
"להיות יהודי בעת החדשה פירוש הדבר לשאול את השאלה: מה זה להיות יהודי?" עיון בספרו של יונתן זקס - "רדיקלית אז, רדיקלית עכשיו / מורשת הדת העתיקה בעולם"
▪  ▪  ▪

משבר הזהות הפוקד את מדינת ישראל זה שנים ארוכות הוא בעצם אבן-דרך אחת מני רבות להתהוותם של ספקות בדבר נכונותה של האומה היהודית להיבדלות. כאשר נבחנים הדברים במבחן ההיסטוריה, הרי שפעמים רבות המציאות המונכחת היא זו המנפקת תשובות באופן הברור ביותר לקושייה רבת הפנים הזו. על השאלה המורכבת והיסודית הזו, מבקש הרב יונתן זקס לעמוד בספרו "רדיקלית אז, רדיקלית עכשיו".
הנה, כך הוא פותח את ספרו: "להיות יהודי בעת החדשה פירוש הדבר לשאול את השאלה: מה זה להיות יהודי? אף לא עם אחד בעולם הטיל ספק בזהותו הוא לעתים תכופות כל כך; אף לא אחד מהם השיב עליה תשובות שונות רבות כל כך. ואם, כפי שהציע הסוציולוג פיטר ברגר, להיות מודרני פירושו להיות במצב של משבר זהות תמידי, הרי שהיהודים הם אב-טיפוס העַם המודרני".
שאלת ייעודו ואופיו של היהודי - מחד-גיסא מתבדל אך מאידך-גיסא מעורב - היא שאלה עתיקה שנשאלת כבר דורות. האופי הכפול הוא עניין מורכב שעל טיבו מבקש הרב זקס לעמוד. הוא חוזר 500 שנה אחורה אל ספרד ורבי יצחק עראמה ואל רבנים נוספים שאף הם התחבטו בסוגייה: מה הופך את היהודי לבר-חיוב מבלי יכולת בחירה לאומית-זהותית?
הרב זקס משתמש במדרש הבירה הדולקת שהובן באופנים שונים על-ידי חז"ל כדי להסביר את דבריו, והוא אף עושה שימוש בסיפורו האישי-חווייתי, זה שגרם לו לתהות ולחקור. את הספר הוא חילק לארבעה חלקים: השאלה, המסע, החזון, העתיד.
הספר "רדיקלית אז, רדיקלית עכשיו" הוא ניסיון לענות על השאלה היהודית: בעיני הגוי ההתבדלות היא טובה, חסם בפני היהודים מפני השתלטות וערבוב שאין ברצונם שיקרה, אך דווקא בעיני היהודי הבידול משמש כדבר רע אשר יש להתנכר אליו ולשאוף אל אמנציפציה ואל שוויון והכרה עולמית. האם כיום, במציאות מדינית-ריבונית אשר יוצרת קולקטיב, תימצא תשובה אשר תפתור את בעיית השניות הזהותית? לא בהכרח.

תאריך:  28/03/2012   |   עודכן:  28/03/2012
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
השאלה היהודית-זהותית: מבט קיומי
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
חיה בנצל
הגיגים על ספר שיריה של אדלינה קליין "ריקוד הצרצר", הוצאת "עקד" 2009
לאה טרן
עמוס עוז חוזר בספרו החדש "בין חברים" לז'אנר הסיפור הקצר מראשית דרכו הספרותית. יש לו יכולת מופלאה לדייק בסיפור, בידעו דבר או שניים על נפש האדם המורכבת והמיוסרת, אך הפעם עוז ממחזר ולא מאתגר את עצמו
שולמית קיסרי
אם טרם שמעתם את שמו של הסופר האמריקני הצעיר אדם רוס, כדאי שתזכרו את השם, כי זהו ספרו הראשון. לדעתי עוד נשמע עליו לא מעט בעתיד. הספר "מר בוטן" יצא בהוצאת כנרת זמורה ביתן, בתרגום מצוין של יעל אכמון
קרן אלמוג
הספר מסופר בזמנים שונים, במקומות שונים והכל משתלב לעלילה מיוחדת, מפתיעה ולא צפוייה! כשמתחילים לקרוא את הספר אי-אפשר להוריד אותו מהידיים
ד"ר אריאל פיקאר
בספרו החדש מתחקה פרופ' דוד ביאל אחר שורשיה הקדומים של החילוניות, ומראה כי באופן מפתיע מקורם נמצא בעולם המסורתי עצמו    המסקנות העולות מן הספר עשויות לתרום להבנה מעמיקה יותר של החברה הישראלית ויחסיה עם הדת
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il