X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  ספרים
אורי שגיא מתאר מתוך ידע אישי וממידע פנימי את ההכנות לשיחות עם הסורים בשנת 2000 ואת השיחות עצמן. הספר כתוב בצורה קולחת, ובהחלט מעניין
▪  ▪  ▪
היד שקפאה

אורי שגיא שהיה מוביל השיחות עם הסורים בשנת 2000 בשליחותו של אהוד ברק שהיה אז ראש הממשלה מתאר מתוך ידע אישי וממידע פנימי את ההכנות לשיחות ואת השיחות עצמן.
הספר כתוב בצורה קולחת והוא בהחלט מעניין. ניכרת ההכנה המעמיקה שעשה המחבר לפני השיחות ביניהן לימוד מעמיק של עניין הגבולות ברמת הגולן, התפתחות קוו הגבול מההסכמים של צרפת ואנגליה במאה הקודמת ועד לקו הבינלאומי, הקו שנוצר בעקבות תקריות האש בשנות השישים וקווי הפסקת האש. מסתבר שצמד המילים קווי "הארבעה ביוני" שהסורים כל כך נוטים להשתמש בהם שנויים במחלוקת ומדובר בפעול לא על קוו גבול אחד אלא על קוו שזז לאורך השנים בתוקף הנסיבות.
שגיא מתאר את התהליך שעבר בבואו לשיחות ואת הבנתו שיש להיכנס לנעליו של היריב כדי למפות את ההבדלים בינינו לבין היריב ומתוכם לנסות ולמצוא פתרון. מהספר עולה כי ממשלות ישראל הקודמות לא ממש הכינו את השיחות או הכינו אותם בצורה די שטחית דבר שהיה לרועץ בשיחות הקודמות.
לצד העניין שיש בספרו של שגיא אי-אפשר להתעלם מהבנת "היתר" שהוא מפגין כלפי הצד הסורי. נראה שלעתים מרוב הבנת היריב והרצון להיכנס לנעליו שוכח שגיא את מי הוא מייצג. כל התנהגות וגחמה סוריים זוכים להסבר והבנה, פעם זה ה"כבוד הערבי", פעם זה לחץ דעת הקהל הסורית, פעם זו ממש טעות שלהם (כמו סירוב שר החוץ הסורי ללחוץ יד בתחילת הפגישה) שצריך למחול עליה ועוד ועוד. ברור לחלוטין שאין צד אחד הצודק בכל מאת האחוזים אבל לטעמי האישי הספר לוקה בחוסר איזון.
שגיא ביושר ובאומץ מביא גם את הצד "שלנו" ואת הבעייתיות בנסיגה מלאה מרמת הגולן. למשל "... הסכמה ישראלית לנסיגה לקו הארבעה ביוני, גם מבלי לקבוע היכן הוא עובר בדיוק, עשויה להיתפס בציבור הישראלי כקבלת אחריות על הפתיחה במלחמת ששת הימים, כהתקפלות אסטרטגית ומוסרית כאחד". ועוד "ויתור על השטחים שמהם פתחו הסורים בתנועה ובאש נגד צה"ל ויישובי הצפון, עלולה להיתפס כמתן פרס ל"תוקפן". תחושת 'הביטחון בצדקתנו' עלולה להתערער באחת" (עמוד 140).
מהספר עולה התנהלותו הבעייתית של ברק כראש ממשלה וברמה האישית אבל בזה אין חדש, כמעט כל מי שעבד בקרבה לברק לאורך השנים חוזר על תיאור זה שוב ושוב.
נקודה אחת חלפה במוחי בעת קריאת הספר, אם אכן שגיא מאמין ומייחל לחידוש השיחות עם הסורים למען השגת שלום אמתי בין שתי המדינות מדוע חשף בספר את כל הקלפים של הצד שלנו ולא השאיר לנו אפילו שמץ של יכולת התמקחות אתם בעתיד?

תאריך:  18/04/2012   |   עודכן:  18/04/2012
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 אהוד ברק
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
"היד שקפאה": חושף את כל קלפי המיקוח
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
בינתיים כל הקלפים נטרפו.
אהוד פרלסמן  |  21/04/12 10:08
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עפר דרורי
שמשי מעלה את עיקרון המהירות כעיקרון מרכזי בלחימה תוך ניתוח מספר קרבות חשובים. הוא כותב בצורה קולחת וברורה תוך שהוא נותן הקדמה קצרה לכל קרב לגבי יחסי הכוחות
משה ניסנבוים
לפני מספר חודשים העובדות היו ברורות: מצוי לו חייל שהמדינה נכשלה בהבאתו ארצה. מה עשה ראש הממשלה באותו זמן? נכנע לדרישות המחבלים. אבל הוא לא ייתן לעובדות לבלבל אותו - הוא יקרא לזה מנהיגות
עפר דרורי
ספר מתח מקורי ומיוחד. הכתיבה מותחת והעלילה מרתקת. הקריאה מסתיימת עם טעם של עוד ובציפייה להמשך עלילותיו של אברהם אברהם
יוסי ברנע
בספר "לקראת מוסר של דו-משמעות" עוסקת דה בובואר בשאלות של אחריות מוסרית, ומנסחת עמדה תיאורטית של מוסר אקזיסטנציאליסטי
יהודית מליק-שירן
כותר הספר: "כלבי רפאים" מייצג את שמו של איגוד עולמי סודי ביותר שחבריו אמורים להגן על שלום העולם. המילה רפאים מתייחסת לסודיות והמילה כלב לנאמנות שלהם לביצוע המטרה גם אם היא מתנגשת עם חייהם הפרטיים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il