X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  ספרים
הספר מתבסס על אירועים אמיתיים כפי שאסף ותיעד רמי בר-אילן בספרו "שלום לאהבה" בשנת 2006 ולכן אי-אפשר להתייחס לספר "עקודים" כאל ספר העומד בפני עצמו. בספר של פלס יש רומן שהוא כפי הנראה פרי יצירתה של המחברת, אבל בכל הקשור לתיאורי הקרבות הקשים ולחוויות הקשות הוא מבוסס על עמל של שנים של רמי בר-אילן
▪  ▪  ▪
'עקודים'. עושה שימוש בחומרים מספר אחר ללא רשות המחבר

בעמוד הראשון של הספר נכתב ובאותיות קטנות: "אין לשכפל, להעתיק, לצלם.....כל חלק שהוא מן החומר שבספר.... " (עוד נחזור לציטוט הזה).
מזמן לא קראתי ספר שהייתי כל כך אמביוולנטי לגביו. מצד אחד ספר שהוא כדברי המחברת רומן אבל רומן המביא את סיפורם של פגועי נפש ממלחמת יום הכיפורים ומהצד השני ספר שמרבית האירועים המתוארים בו ממלחמת יום הכיפורים כבר קראתי בספר אחר ואין מדובר כאן על אירועי מלחמה שנכתבו עליהם רבות כמו קרב הצליחה או קרב החווה הסינית.
האירועים המתוארים בספר מתייחסים לחוויות ייחודיות שחוו חיילי פלוגה ו' מגדוד 890 במלחמה, פלוגה שנותקה מהגדוד האורגני שלה והפכה לכוח "שמוליק" שסופח לחטיבה 14. באופן אישי אני חושב שכל ספר שנכתב על מלחמת יום הכיפורים ומביא אתו מידע חדש או מידע אישי הוא חשוב ומאידך עומדת לה הדרך שבה נעשים הדברים...
סיטואציות הזויות בלשון המעטה
יש בספר מספר סיטואציות שנראות הזויות בלשון המעטה לדוגמה בפתיח של הספר בו גיבורת הספר תמר מספרת כי גבר זר מחנה את רכבו ליד הבית שלה בתל אביב , נכנס לדירתה מוסר את שמו וישר נכנס למקלחת כי הוא מלוכלך מטיול שעכשיו חזר ממנו, הגיבורה לא רק שלא קוראת למשטרה אלא ממתינה שיסיים ומגישה לו עוגיות שאפתה עם כוס קפה. זו רק דוגמה אחת...
תמר בתו של לוחם מפלוגה ו' של גדוד 890 מתאהבת בגבר מגודל וזר (כן זה מהמקלחת) הנכנס לדירתה, לאחר מכן מתברר שנמרוד (זה שמו), היה חייל בפלוגה עם אביה במלחמה. מן הון להון היא עולה על הג'יפ שלו למסע של כמה ימים ברחבי הארץ בו נפגש נמרוד עם חברים נוספים לפלוגה רובם במצב נפשי הדומה לשלו והנושאים בנפשם ובגופם את מוראות המלחמה.
היות שהספר מתבסס על אירועים אמתיים כפי שאסף ותיעד רמי בר-אילן בספרו "שלום לאהבה" בשנת 2006 ואף כתבתי עליו לפני מספר שנים אי-אפשר להתייחס לספר עקודים כאל ספר העומד בפני עצמו אלא כספר שלוקח מרכיבים רבים מהספר "שלום לאהבה". בספר "שלום לאהבה" יש תיעוד מלא של אירועי מלחמת יום הכיפורים כפי שחווה רמי בר-אילן וחבריו לפלוגה, הספר כולל עדויות המכות בבטן בלי שום הנחה לקוראים וככזה על-אף הקושי בקריאת עדויות כאלה הוא אותנטי ואמיתי.
עוול נוראי לרמי בר-אילן
בספר של פלס המתבסס עליו יש רומן שהוא כפי הנראה פרי יצירתה של המחברת אבל בכל הקשור לתיאורי הקרבות הקשים ולחוויות הקשות הוא מבוסס על עמל של שנים של רמי בר-אילן. כמי שכתב ספר על מלחמת יום הכיפורים (פלוגה י' בסופה) ועבר תהליך ארוך של איסוף עדויות של חברים לוחמים אני יכול להעיד כי הזיכרון הפלוגתי המבוסס הרבה על עדויות אישיות הולך לאיבוד ואפילו לא קיים אם אין את אותו מישהו שמתייגע באיסוף העדויות, בהצלבתן, בבירור מעמיק מה אמת, מה זיכרון מתעתע ומה היא אמת בעיני המתבונן ולבסוף מוציא אותם לאור.
אלמלא עבודת איסוף וניתוח זו הזיכרון הפלוגתי לא קיים והוא נשאר במוחם של החיילים כל אחד כפי זכרונו האישי. רק חיבור הזיכרונות והעלאתם על הכתב יוצר את הזיכרון הפלוגתי שאליו נוטים להתחבר חברי הפלוגה ולהתגעגע אליו בין בימי זיכרון ובין במשך השנה כל אחד כפי הרגשתו.
עבודת איסוף המידע ואיסוף העדויות מעבר למשכה הארוך בזמן כרוכה גם בקשיים נפשיים של חזרה לאירועים שמרביתנו לא רוצים לחזור אליהם. אותם בודדים שלקחו על עצמם את המלאכה החליטו במודע כי יש חשיבות לדבר ועשו את חשבון הנפש עם עצמם תוך הבנה שלעתים יש מחיר שצריך לשלם.
לקחת את רצף האירועים והתיעוד של מעשי הפלוגה שנמצאים על הכתב בספר אחד והושקעו בהם משאבי נפש וחומר ולהשתמש בהם כחומר גלם עבור ספר אחר נראה לי בעייתי מאוד. איני משפטן ובטח לא מומחה לזכויות יוצרים אבל בהגינות אני מבין. לקיחה מסיבית של חוויות מספר אחד ("שלום לאהבה") ושימוש בהם בספר אחר ("עקודים") ללא רשות המחבר אינה הוגנת והיא עושה עוול נוראי למחבר הספר הראשון במקרה שלנו לרמי בר-אילן.
לכל עוולה יש פתרון, יש שיתמקחו על עלותו ויש שיביעו צער ויטהרו בכך את מצפונם ויש שייקחו סוללת עורכי דין אשר תייצר צידוקים וצידוקי משנה לעוול. אבל כל אדם הגון אם יביט במראה ידע שהוא יכול לשקר לכל העולם אבל לא לעצמו. גם פתיח "הזכויות" בספר מזכיר את אמירתו של אליהו הנביא כלפי אחאב (מלאכים א' פרק כא' פסוק יט').
נראה לי שבנסיבות שתיארתי הספר עקודים אינו מומלץ לקריאה.

תאריך:  03/07/2012   |   עודכן:  03/07/2012
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
"עקודים" אינו ספר העומד בפני עצמו
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
עקודים
פוריה  |  4/07/12 08:21
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
משה ניסנבוים
דווקא מאסרו של בעל התניא הביא בסופו של דבר להפצת מעיינות החסידות באופן מוגבר והפך את יום השחרור לחג של גאולה    בספריו של ראובן גפני "מקדש מעט" ו"בית תפילה" מובאים סיפורם של בתי הכנסת המוכרים והנסתרים בשכונות של ירושלים    הספר "נר למאור" מאגד אמרות על פרשיות השבוע של הרב משה צבי נריה ז"ל
עפר דרורי
עופר עידן, המהווה היסטוריון בלתי רשמי של העיר אשקלון, מתעד את עברה של העיר הדרומית בהתבסס על תחקירים אישיים, איסוף זיכרונות של אחרים והבאה לאור של מלקטים אחרים מתקופות אחרות
משה ניסנבוים
סקירה קצרה על ספרים שקראתי לאחרונה: "עכשיו ברעש" (1968) ו"לא על-מנת לזכור" (1970) אשר אוגדו לכרך אחד; "אדיפוס המלך"; "פה ושם בארץ ישראל" ו"מקדש מעט" ו"בית תפילה"
עפר דרורי
בחוברת מידע גיאוגרפי והיסטורי על המקום ומאפשרת גם למטייל העצמאי לערוך טיול רגלי של כשעתיים ברכס הידוע לציבור, אבל בחלקו הפחות ידוע
ד"ר אריאל פיקאר
אנשי ההלכה מרבים לשלב בפסיקותיהם שיקולים ערכיים, אידיאולוגיים ופוליטיים ולהציגם כ'דבר הלכה' שאין להרהר אחריו. בתקופה המודרנית בולט הדבר בייחוד בסוגיות בהן מתגלה מתח בין ערכי המסורת הישנים לבין רוחות המודרנה. בספרו החדש מבקש ד"ר אריאל פיקאר לחשוף את העמדות הערכיות המסתתרות בתוך הפסיקה ההלכתית המודרנית בכמה סוגיות מרכזיות
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il