X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  ספרים
על הספר, "החידה מאחורי הברושים", חוות וחברות מטעים במישור החוף בתקופת המנדט, לעירית עמית-כהן ירושלים: מגנס, תשס"ו 258 עמודים 84 שקלים
▪  ▪  ▪
חברות מטעים בתקופת המנדט

תמיד תמהתי מדוע ראשי ההסתדרות הציונית - אנשים די חכמים ומלומדים, שהיו ביניהם גם כלכלנים מנוסים - העדיפו להקים בראשית המאה העשרים מדינה לעם היהודי בארץ-ישראל, לבססה דווקא על חקלאות. אחרי מלחמת העולם הראשונה כבר היה ברור, שהעתיד בתיעוש; וכבר בתחילת דרכה של התנועה הציונית הציע ד"ר מאקס נורדאו לבסס את המדינה היהודית על תעשיה, ונדחה בקש. חידה זו אין הספר של עירית עמית-כהן פותר.
נראה לי, שהתשובה לחידתי נמצאת בנפתולי האידיאולוגיה הסוציאליסטית ובאוטופיזם, הרואה את החקלאי כנזר הבריאה.
לעומת זאת, מסבירה עמית-כהן כיצד התהווה 'N התיישבותי' - אותו נחש של יישובים יהודיים, שרץ מאצבע הגליל דרך עמק יזרעאל ועד לפאתי הנגב, ופסח על ההר. עמית-כהן דנה בהתיישבות באזור המרכז - אז אזור זניח במחשבה המעשית של ראשי הציונות, וכיום - לב המדינה.
התנועה הציונית השקיעה את כספה, בעיקר, בעמק יזרעאל, ומשקיעים פרטיים השקיעו את הונם בשרון ובשפלה. בין המשקיעים הפרטים נמצאים הלורד מלצ'ט (אלפרד מונד - על שמו תל מונד, כמובן; אך הוא ידוע גם מוילה מלצ'טחוות קלמניה, היא הבסיס לבית ברל); אגודות אחוזות (שאחת מהן הקימה את רעננה); קהלת ציון (שקימה את הרצליה בשרון ואת בלפוריה בעמק יזרעאל); נורמן שיפר (שהקים את הדר - היום בהוד השרון); מאיר רוזוב (יוזם גן רש"ל - היום בהרצליה - וגני הדר - ליד רחובות); הברון פליקס דה מנשה; אשר פירס; מקס שולמן.
ההון הפרטי גאל את אזור השרון ואת המרחב בין ראשון-לציון לרחובות, ואפשר לעשרות פועלים יהודיים להתקיים באמצעות תעשיית ההדרים. בעיקר, ניכרת פעולתו בשרון, שבו הקים ההון הפרטי את נתניה, את רעננה, את הרצליה, את קדימה, את תל מונד ואת רמת-השרון. בין המושבות הללו צצו עם הזמן מושבים וקיבוצים, שראשוניהם נהנו מתעסוקה בפרדסי המושבות.
כמו כל מעשה פוליטי, היו להתיישבות של ההון הפרטי מתנגדים רבים - גם בשל צרות-עין. אך הייתה לה עוצמה אדירה, שגברה על כל מתנגדיה.
דמות מעניינת, שפעלה רבות לצד ההון הפרטי, הוא יהושע חנקין האגדי, שהיה רוכש הקרקעות הגדול של ההסתדרות הציונית. למרות שלא היה בעל הון, היה חנקין יזם, שניסה לפתח בכוחות עצמו את אזור חדרה - ובעיקר את חופיה (באזור חפציבה, שתכנן להיות פרוור נופש). חנקין היה בניגוד עניינים מסוים בין היותו שלוחה של חברת הכשרת היישוב לבין היותו שלוחם של בעלי ההון הפרטי.
ההון הפרטי הקים חוות וחברות מטעים, שהתבססו על הדרים. החוות שינו את נוף ארץ-ישראל, והתעסוקה שאפשרו הקמת מושבים וקבוצים סביבן. בלעדיהן לא היה קיים השרון, שהוא ליבת התיישבותנו בארץ כיום. "... עודדו הנטיעות את הקרנות הלאומיות להצטרף ליישובו של החבל ... בשלב השלישי התכוונו החוות חברות המטעים להתרחב ... ולעבות ולהרחיב את ההתיישבות במישור החוף ..." (עמוד 217).
וחותמת עמית-כהן: "בתחילת האלף השלישי ... נטישת הפרדסים והתנוונות העצים חושפת גדמי ברושים, שערי ברזל ומבנים נטושים. אחדים מהמבנים הם שרידי אחוזות מטעים גדולות, חוות, מבני משק, מגורים ומתקנים חקלאיים. הברושים שתחמו בעבר חלקות מטעים, דרכם ושבילים ... שרידים אלה הם עדות לתקופה, לאירועיה, לדמויותיה ותפיסות חברתיות, כלכליות ותרבותיות שליוו אותה ..." (עמוד 218).
כמי שגדל בשרון, ומכיר חלק משרידי החוות - מחקרה של עמית-כהן (ששימש לעבודת הדוקטור שלה) מעניין, למרות הפירוט הרב ומסקרן, אך לא הצליח לענות על קושייתי הבסיסית. דווקא נטישת הפרדסים והחקלאות והמעבר לתיעוש ולתיעוש מתקדם (היי-טק) מדגישים את השגיאה האסטרטגית של התנועה הציונית ביישוב הארץ; לאמור - אי-אפשר היה לבסס התיישבות יהודית גדולה בארץ רק באמצעות חקלאות, ועיקר ההשקעה היה צריך להיות בערים (אז - מושבות) ובתעשיה. וסיבת הטעות הנה פוליטית מעיקרה - רצון לשלוט ב'יישוב' מחד-גיסא ואמונה סוציאליסטית בעדיפות המוסרית של החקלאי (רצוי, מאנ"ש) על התעשיין, או על פועלי התעשיה מאידך-גיסא.
בסיכומו של עניין, אבדן ההגמוניה של מפא"י נבע, כנראה, מהתיעוש, שהחל מאוחר למדי (סוף שנות החמישים), ללא שליטה מפא"יית, והגיע לבגרותו בשנות השישים ובשנות השבעים - במקביל לתהליכים אחרים בחברה הישראלית.

תאריך:  23/07/2012   |   עודכן:  24/07/2012
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
חידות
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
רשימת חלקית של המשקיעים
אביתר בן-צדף  |  24/07/12 08:15
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ד"ר נדיר צור
ספר שירים שהוא מסע של חיפוש אחר אמת שהופקרה בצדי הדרכים ואזהרה מאובדנה ומנטישתה בסדומות חיינו
עפר דרורי
עלילה מותחת ומטלטלת על קצין צה"ל שנופל בשבי מחבלים במהלך פעולה בעזה
עפר דרורי
אפלפלד מביא בספרו החדש את סיפורו של נער צעיר שהמלחמה תפסה אותו באמצע לימודיו התיכוניים    אדמונד, זה שמו, מצטרף לקבוצת פרטיזנים צעירים החיה ביער, מתאמנת ומבצעת פשיטות לעבר כוחות גרמניים קטנים באזור    עיקר עיסוקה של הקבוצה הוא התכוננות לקרב מכריע מול הגרמנים
שושנה ויג
האם אנו מגשימים את משאלות לבנו כשאנו מתאהבים או שאנו שבויים בתפיסות שמרניות נטולות מעוף? 'ערפלית', ספרו של יוסף ש', ראה אור בהוצאת 'פיוטית', ובו ביטוי לדילמות ולקונפליקטים הקשורים בקיומה של האהבה
עפר דרורי
גם בספר זה מוכיח מישקה בן דוד כי הוא סופר מחונן. כתיבתו קולחת וזורמת, ללא חריקות, תוך בנייה הדרגתית של העלילה המותחת
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il