X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  ספרים
נראה שיוכי ברנדס נכנסה לפרדס האפל, אבל לא העזה לפקוח עיניים, מחשש לגעת בחוט העדין מאוד, שעדיין מחבר בין מאמיני ימינו לבין מיתוסי העבר על רבי עקיבא, שעליהם גדלו וחונכו
▪  ▪  ▪
אגדה מודרנית

הפרדס של עקיבא הוא אגדה מודרנית שמשקפת אופנה ספרותית חילונית של ימינו: לקחת מסורות דתיות ולהלביש אותן במחלצות פרשנות חופשית. אולי כדי לחבר את היהדות החילונית המודרנית למקורות תרבות היהודית שהייתה בעיקרה דתית.
יוכי ברנדס ששורשיה בתרבות הדתית, עושה מאמץ רוחני לרקום אחרת את סיפורי המיתוסים שקובעו לאורך עשרות שנות דורות בתודעה היהודית וכך אולי לייצר מיתוסים חדשים מותאמים לתרבות חדשה ושונה. ברור לחלוטין מה צורך לה למחברת לספר לקוראים החילוניים אגדה חדשה, שככל אגדה טובה מתבססת על אגדות ישנות, אצלה זה כנראה צורך נפשי לחבר בין אירועי מהלכי חייה המקוטעים. אבל יש כאן גם צורך לאומי, לרקום קשר ולייצר רצף מתמשך אל משברי עבר מכוננים בהיסטוריה, כדי לא להותירם כנכס בלעדי בידיה ובזיכרונה המשותף של היהדות הדתית חרדית.
לסיפור האגדה הזה ישנה בבירור מטרה לאומית מכוונת לימינו, בהיבט המסקנה הדתית, המחברת לא מנסה להסתיר אותה. כמו רוב האגדות הטובות, גם לאגדה של יוכי ברנדס סיכוי טוב להשתמר בזיכרון התרבותי כמיתוס להפקת לקחים לאומיים. וחשיבותה בעיני בכך שהיא מדגימה איך נוצרים ואיך נוצרו, טופחו, הותאמו לזמנם והומשכו האגדות והמיתוסים הקדומים במסורת היהודית לדורותיה, הכתובה והמועתקת מראשית היווצרות העם היהודי המתועד.
באשר לסיפור עצמו, אותי הוא סקרן ואפילו ריתק, אולי, כי אני חילוני שניטע בו הקשר לעבר ולתרבות היהודית, ומדמה עצמו כמכיר את סיפורי ההיסטוריה על מיתוסיה המוכוונים "והטבעיים". לא בטוח שזה יעניין היום את הדור הצעיר הנוכחי.
אסימטריה בדמויות הנשיות והגבריות
אלא שאיני יכול להתעלם מכמה תיאורים משמעותיים שגם כאגדה דעתי לא נוחה אתם.
היותה של המחברת אישה דעתנית הפך את הצד הנשי באגדה לצד דומיננטי מדי לטעמי הגברי. האישה היא החכמה, השקולה, מרחיקת הראות והמושכת בחוטים באגדה. הגברים, הרבנים הגדולים, לרבות רבי עקיבא בעצמו, הם מריונטות שנדרש לתמרן אותם והם גם נוטים להיות מתומרנים, בעיקר בתחומים האישיים. אלא שהשפעתן של הנשים הופכת חסרת משמעות בנושאים קרדינליים לאומיים וכוחניים גורליים. רחל המספרת, היא אחת מנשות רבי עקיבא והמהוללת מכולן במסורת שהפכה למיתוס. זאת אישה משכילה ודעתנית שצמחה בצמרת החברתית והיא ממוקדת מטרה, אלא שתכונותיה אלה לא מתבטאות בגורלה האישי המתואר. לעומתה, גיבור טיפוחה מוצג כאישיות פאסיבית נטולת אמביציות שבלעדיה היה נותר אלמוני.
הגם שמובן, שבמספרת ובעיצוב דמויות נשיות נוספות, משקיעה יוכי מדמיונה, לא מובנת האסימטריה בשטחיות עיצוב הדמויות הגבריות, ובעיקר בעיצוב דמותו של רבי עקיבא עצמו, שלטעמה הוא לא יותר מסוג של גולם. גאון מוגבל, או אוטיסט בעל כושר למידה ייחודי, ונכות רגשית קשה. אדם כזה, עם כל גאונותו הייחודית וצניעותו, לא יוכל לכבוש לעצמו מעמד חברתי רם ונישא ולהנהיג. הגב' ברנדס לא חשה בזה, או לא מוכנה להתמודד עם הסתירה הזאת.
גם כאשר מדברים על תקופה קשה בסמיכות שלאחר חורבן, ומשבר אמוני ודתי עמוק, שיוצר ואקום תרבותי חברתי חסר תקדים, שפותח שאלות ואפשרויות לנטיעת רעיונות חדשים ומהפכנים, עדיין מדובר במגבלות התנהלות חברתית אנושית שלא ניתן להתעלם מהם. לכן לא סביר שלא הייתה משמעות עליונה לעושרו המופלג ולהשפעתו של כלבא שבוע על ההנהגה ועל מהלך האירועים. לא סביר שלקשר נישואיו של עקיבא למשפחת שבוע, לא הייתה השלכה פוליטית על התבלטותו המטאורית של רבי עקיבא על השגת מעמדו והשפעתו. מחונן ככל שהיה, עניו וצנוע ככל שהיה, ללא רוחו הגבית החזקה של משפחתו העשירה והמשפיעה, היה עקיבא נותר אפיזודה זמנית.
יחצנות מושקעת
כשלעצמו בלבד, הוא לא היה מצליח לשרוד את התחרות על ההשפעה והשליטה, היריבויות והמאבקים למען השם. במיוחד לא יתכן הדבר כשאתה בעצם מהפכן בגישתך. רק להשפעת הכסף והמעמד יש את היכולת לייצר יחסי ציבור כאלה שיהפכו אותך ממהפכן מרתיע, לחדשן מפתיע ומעורר עניין. רק כסף רב מרכך גאווה ושמרנות של רבנים וגדולים, ומגייס אותם לתמיכה בחדשנות ובטיפוח האגדות וסיפורי המיתוס מסביבך.
בורותו ורדידות אמונתו במחצית חיי עקיבא הראשונים, יכולים לספק הסבר מצוין לחולשת אופיו, וחוסר יכולתו להפריד בין רזי האמונה המיסטית לבין ראיה פרגמאטית של המציאות וצפונות השלטון. זה גם מסביר את חוסר האומץ שלו להתמודד נגד הקנאות המיסטית ונגד הכוחנות המאיימת המסוכנת של בר כוכבא!
אין באגדת הפרדס שעליה רוכבת המחברת, כדי למצוא הסבר מניח דעת, להתנהגותו והבנתו המאכזבות של המנהיג הדתי הנחשב והנערץ. ההסבר נתון ליחצנות מושקעת, ולזכות זה שהוקמה וטופחה מסביבו חומת מגן של אגדות ומיתוסים.
נראה שיוכי ברנדס נכנסה לפרדס האפל, אבל לא העזה לפקוח עיניים, מחשש לגעת בחוט העדין מאד, שעדין מחבר בין מאמיני ימינו לבין מיתוסי העבר על רבי עקיבא, שעליהם גדלו וחונכו.
רבי עקיבא החדשן הנערץ שהותיר אחריו מורשת רוחנית מרשימה ומטופחת, היה גם המנהיג הדתי שבשיגיונו הביא את הקץ על המדינה היהודית, והעניק את הרוח הגבית העצומה לנצרות הקדומה. לאחר מותו ולאחר חיסול עיקר ההנהגה הדתית היהודית השמרנית, סביר שמרבית יהודי הארץ בחרו ביהדות הנוצרית כמקור תקווה ונחמה. רק המיעוט נותר מחויב למסורת, והוא גם שהמשיך באין ברירה לטפח את מיתוס רבי עקיבא בעיקר בפן הדתי שלו.

תאריך:  14/11/2012   |   עודכן:  14/11/2012
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אברהם גלברשטט
לֵפִי היא כלבה אמיתית, החיה ונושמת בבית של זוג צעיר    לא, אין כאן האנשה    לֵפִי-עטלֵפִי אינה הופכת לעינינו ליצור בעל תכונות אנושיות, לבן תמותה בלבוש של חיה, החושב, מדבר ומגיב כאדם    לֵפִי נשארת כלבה    תכונותיה הכן-אנושיות אינן באות לידי ביטוי באמירות בשפת האדם, אלא על-ידי דיאלוג פנימי, שהיא מנהלת כל הזמן עם עצמה, שואלת ומסבירה לעצמה
עפר דרורי
הספר בוודאי שיכול להביא תועלת מרובה לחוקרי תקופת מלחמת העצמאות אבל גם לאנשים שאינם חוקרים תקופה זאת
יוסף כהן אלרן
ספר שיריו החדש של יעקב אָלָגֶ'ם, "שירים באור הנעול", מעורר ביותר מעמוד אחד שבו תחושה של מקומות פנימיים כמו גם חיצוניים מוגפים שהאור אכן ננעל בהם, וגם אם יש דרך כלשהי להתיר אותו, הרי שזה נותר נעול לזמן רב, לעתים אף ננעל לתמיד כדבר שלא נמצאה לו נחמה
ד"ר נורית צדרבוים
'שניים מקרא ואחד תרגום' - תיקנו חז"ל תקנה הלכתית לקרוא את פרשת השבוע פעמיים בנוסח המקרא ופעם נוספת עם תרגום    אלה דברים שנאמרו על התורה    חשבתי על פושקין, חשבתי על שלונסקי וחשבתי על נץ ואמרתי לעצמי בהיפוך - 'אחד מקרא ושניים תרגום'
ד"ר אביבית לוי
בספר העיון שלפנינו "שירה והתגלות", יש שתי דמויות רקע בעלות עוצמה מיוחדת: דמות המאזין ודמות המשורר    מדובר בשני אנשי רוח בולטים: חוקר הספרות הדגול ורב-הפעלים פרופ' הלל ברזל, המאזין לשירתו של המשורר הידוע ועטור הפרסים איתמר יעוז-קסט ומנתח אותה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il