X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  ספרים
בימים אלה רואה אור הספר הראשון בסדרת ספריו של פורד מדוקס פורד, עליה מבוססת המיני-סדרה הבריטית היוקרתית, עטורת השבחים והפרסים, "הג'נטלמן האחרון" הדרמה התקופתית הנצפית ביותר בשבע השנים האחרונות
▪  ▪  ▪

סיפור אהבה חוצה מעמדות השובר את מוסכמות החברה השמרנית, הדת והמשפחה, כבש את לב הקוראים בבריטניה. פורד מדוקס פורד, הסופר המוערך, כתב רומן היסטורי, העוסק במלחמת העולם הראשונה ובמלחמת המעמדות בבריטניה. הקוראים התאהבו בדמויות, בעלילה המרתקת ובסיפור האהבה. רביעיית הספרים של "סוף המצעד", פאר יצירתו של פורד מדוקס פורד, שברה את שיאי המכירות ושימשה כאבן יסוד לספרות ענפה שחזרה שוב ושוב לאותן שנים.
"לא כל הנוצץ זהב", רומן היסטורי הפותח את סדרת הספרים, מעמיד במרכזו משולש אהבים בין גבר בן המעמד הגבוה ושתי נשים בנות מעמדות שונים. מלחמת המעמדות בבריטניה, מאבק הנשים להכרה והמלחמה המאיימת, סוחפים את כולם למערבולת של רגשות ולקיצוניות בכל תחום ותחום. הדרך בה בוחרים ללכת גיבורי הסדרה, מובילה אותם בנתיבים מתפצלים ומצטלבים אל מוראות המלחמה ותשוקות האהבה.
סדרת הטלוויזיה הבריטית "הג'נטלמן האחרון" (Parade s End), קו-פרודוקציה של רשת BBC הבריטית, HBO האמריקנית ו-VRT הבלגית, המבוססת על ספריו של פורד מדוקס פורד, זכתה בכל הפרסים האמנותיים האפשריים, ועוררה הד רב.
3.5 מיליון איש הפכו את הדרמה התקופתית לנצפית ביותר של ערוץ BBC2 בשבע השנים האחרונות. הסדרה הייתה מועמדת לשלושה פרסים בטקס פרסי הטלוויזיה הבריטית וזכתה לשבחים אוניברסליים (ה"טיימס": "התסריט והבימוי ברמת האיי.קיו של גאוניות... שיא עולמי בדרמה"; ה"אינדיפנדנט": "פשוט יפהפייה, אבן חן מרהיבה, נדירה ומושלמת"; "הגארדיאן": "כנראה סדרת הטלוויזיה הטובה ביותר שנעשתה השנה. סוחפת, עשירה ואינטליגנטית עד כאב. כתיבה מפוארת, דקדקנית ומהודקת. ה"ג'נטלמן האחרון" היא ניצחון").
בעקבות הצלחת הסדרה בבריטניה, החלו להפיק סדרה טלוויזיונית מקבילה בארה"ב. לאחרונה הוקרנה הסדרה גם בארץ, ב-HOT3. הסדרה הטלוויזיונית, החזירה את סדרת ספריו של מדוקס אל צמרת רבי המכר, קרוב ל-100 שנים אחרי יציאתה.
סדרת "סוף המצעד" כוללת ארבעה ספרים:
1. לא כל הנוצץ זהב
2. עד מתי תאכל חרב?
3. אדם כי יקום
4. העמדה האחרונה
פורד מדוקס פורד
פורד מדוקס פורד, (1873-1939), סופר אנגלי, אחד המוערכים ביותר בשפה האנגלית, משורר, מבקר ספרותי, ששני כתבי העת בעריכתו ה-The English Review וה-The Transalantic Review, השפיעו יותר מכל על הספרות האנגלית ועל ביקורת הספרות במאה ה-20. ספריו נכללים בכל רשימות "100 ספרי הפרוזה הטובים ביותר של המאה העשרים" שפורסמו בבריטניה ובארה"ב.
פורד נולד לקתרינה ופרנסיס הופר. אביו היה גרמני שעבד כמבקר מוזיקלי עבור עיתון "הטיימס" היוקרתי בלונדון, ואמו הייתה אנגליה. בשנת 1919 שינה פורד הופר את שמו ל"פורד מדוקס פורד", (כיוון ש"הופר" היה ונשמע שם גרמני) כהוקרה לסבו, הצייר המפורסם פורד מדוקס בראון, שאת הביוגרפיה שלו כתב.
לראשונה זכה להכרה עם יציאתו לאור של "החייל הטוב" (1915), ספר המתאר את מהלך חייהם הטרגי של "שני זוגות מושלמים". בזמן מלחמת העולם הראשונה, גויס פורד מדוקס פורד, יחד עם סופרים רבים אחרים למשרד התעמולה הבריטי. בשנת 1915 פרסם פורד שני ספרי תעמולה שיועדו לקהל הרחב והחליט להתגייס לצבא הלוחם. בגיל 41 התגייס לגדוד הוולשי ונשלח לחזית בצרפת. חוויותיו משירותו הצבאי באות לידי ביטוי ברביעיית הספרים בסדרת "סוף המצעד" שראו אור בשנים 1928-1924 ותיארו את בריטניה לפני, בזמן ואחרי מלחמת העולם הראשונה. סדרת זו נחשבת לפאר יצירתו.
פורד מדוקס פורד פרסם כ-70 יצירות הכוללות רומנים, מאמרים, שירה, זכרונות וביקורת ספרותית. לעיתים שיתף פעולה עם סופרים אחרים בכתיבת הספרים. עם ג'וזף קונארד כתב ופרסם שלושה רומנים מצליחים. סופרים רבים ביקשו את קירבתו ורצו לכתוב עימו במשותף.
פורד היה מקורב לסופרים מפורסמים בני זמנו, שרבים מהם העריכו את איכות יצירתו וראו בו "סמכות עליונה" בענייני ספרות. בין היוצרים עימם היה בקשר חברי היו תומאס הארדי, ה.ג'. וולס, ג'וזף קונארד, הנרי ג'יימס, ג'ון גלסוורתי, ויליאם בטלר ייטס, ד.ה. לורנס, ג'יימס ג'ויס, ארנס המינגווי, גרטרוד שטיין, עזרא פאונד, ג'ין רייס, אלן טייט, קרולין גורדון, קתרינה אן פורטר ורוברט לואל.
בין השנים 1918 ל-1927 חי עם סטלה בוון, אמנית אוסטרלית, צעירה ממנו ב-20 שנה. ב-1920 נולדה להם בת. בשנותיו האחרונות לימד פורד מדוקס פורד ספרות במישיגן, ארה"ב. הוא נפטר בגיל 65 בצרפת, אליה עבר לאחר שהותו בארה"ב.

חלק א'

שני גברים צעירים, שניהם בני המעמד האנגלי הרשמי של עובדי מדינה בכירים, ישבו בתא מצוחצח ומרוהט לתפארה של קרון רכבת. רצועות העור סביב החלונות היו חדשות כאילו זה עתה יצאו מתחת ידי הרצען. המראות מתחת לכונני המטען החדשים היו ממורטות כאילו טרם הספיקו לשקף הרבה מן העולם. הריפוד הרך עם חמוקיו השופעים היה בצבעי ארגמן וצהוב עם דגם מורכב של דרקונים זעירים, מעשה ידי מעצב מומחה מקולון. התא כולו היה אפוף ריח דק ומעודן של לכה משובחת שעוד השתמרה מתהליך הגימור. הרכבת נעה בתנועה חלקה, עלה לפתע הדימוי בדעתו של טְיֶגֶ'נְס, כמו ניירות ערך בריטיים בעלי שוליים מוזהבים. היא אצה לדרכה במהירות, ועם זאת, לו הייתה נוטה או מיטלטלת על חיבורי המסילה, במיוחד בעיקול לפני טונברידג' או באותם מעברים באשפורד היכן שחריגות מעין אלה הן דבר צפוי ונלקח בחשבון, היה מֶקְמָאסְטֶר, טייג'נס היה בטוח בכך, כותב על כך לחברת הרכבות. אולי אפילו לטיימס.
המעמד שלהם היה המעמד המנהל את העולם, לא רק את אגף הסטטיסטיקה האימפריאלי בראשותו של סר רֶגִ'ינַלְד אִינְגְלְבִּי. כל אימת שראו שוטר נוהג שלא כשורה, סבלי רכבות חסרי דרך ארץ, מחסור בפנסי רחוב, ליקויים בשירות הציבורי או בניהול המושבות, דאגו להסב לכך את תשומת הלב בקול סמכותי, שאנן אך תקיף, או במכתבים לטיימס, מנוסחים על-פי רוב בלשון של טרוניה כבדת לב. משהו בנוסח: "האם זה המצב שאליו הגיע שירות זה וזה או מוסד זה או אחר בבריטניה?". או שהעלו את הנושא על סדר היום באחד מאותם כתבי עת רציניים שרבים מהם שרדו עד היום במסגרת מאמרים כבדי ראש בנושאי נימוסים והליכות, אמנויות, דיפלומטיה, הסחר ברחבי האימפריה או המוניטין האישיים של מדינאים והוגי דעות שהלכו לעולמם.
זאת אומרת, מקמאסטר היה עושה את כל אלה; טייג'נס לא היה בטוח כל כך ביחס לעצמו. הנה ישב שם עתה במושב מולו מקמאסטר קטן הקומה, חבר המפלגה הוִויגִית, עם זקנקנו השחור המחודד העשוי למשעי, מסוג הזקנקנים שאדם קטן קומה עשוי להתנאות בהם כדי להוסיף נפח להדרת כבודו שכבר נבטה והחלה להתגבה; שיער שחור עיקש שאולף למקומו בעזרתן של מברשות מתכת קשיחות; אף מחודד; שיניים חזקות וישרות; צווארון פרפר לבן וצח בעל מרקם חלק כעין החרסינה; עניבה מהודקת בטבעת זהב, בגוון כחול–פלדה עם קורטוב של שחור, להתאים לצבע עיניו, היטיב טייג'נס לדעת.
טייג'נס, לעומתו, לא זכר כלל את צבע העניבה שהוא עצמו ענב אותו בוקר. הוא לקח מונית מן המשרד לחדריהם, נכנס בהיסח הדעת למכנסיים תפורים בידי חייט ומעילון קל מעל חולצה רכה, וארז במהירות שיטתית חפצים שונים בתיק נשיאה ענק בעל שתי ידיות, מהסוג שאפשר להשליך בקלות לקרון המטען בעת הצורך. הוא לא אהב לתת ל"איש ההוא" לגעת בחפציו, כשם שלא אהב לתת למשרתת של אישתו לארוז אותם בשבילו. הוא אפילו סלד מן הצורך לתת לסבלים לשאת את התיק. הוא היה טוֹרִי, ובתור שכזה לא אהב להחליף את בגדיו. כעת ישב במושבו הרך, רכון קמעה לפנים על קצה הכרית, שתי רגליו המפושקות נתונות בנעלי הגולף החומות הגדולות שלו, עם פסי החיזוק והמסמרים המבריקים, על כל ברך יד לבנה גדולה, מפליג בערפילי מחשבותיו.
מקמאסטר, לעומתו, נשען לאחור, קורא בקובץ דפים מודפסים לא מהודקים יחד, יושב בנוקשות, פניו זעופים כלשהו. טייג'נס ידע שזה רגע הרה–חשיבות מבחינתו של מקמאסטר; הוא עסק בתיקון ההגהות של ספרו הראשון.
לאירוע הזה, ידע טייג'נס, נלוו שלל גווני משמעות דקים ועדינים. אם, למשל, היית שואל את מקמאסטר אם הוא סופר, הוא היה משיב בניד קל של הראש עם משיכת כתף מתרעמת.
"לא, גברתי היקרה!" שכן מובן מאליו שאיש לא היה מציג שאלה מעין זו בפני אדם שהכול רואים שהוא איש העולם, אדם שרגליו נטועות היטב בקרקע המציאות. אחר כך היה מוסיף בחיוך, "לא משהו מרומם כגון זה. רק מושך בעט מפעם לפעם. מבקר, אולי. כן, משהו מן המבקר".
ואף על-פי כן נהג מקמאסטר לפקוד אותם חדרי הסבה ארוכי וילאות עם כלי חרסינה כחולה, טפטים גדולים מורכבי דגמים ומראות גבוהות ושקטות שאכלסו את ארוכי השיער של האמנויות. שם עלה בידו של מקמאסטר לנהל שיחות תרבותיות במידת מה של סמכותיות, וקרוב ככל האפשר לאותן גבירות יקרות שאירחו את הערבים האלה. הוא אהב לרתק קהל שומעים חולק כבוד כשדיבר על בוטיצ'לי, גבריאל דאנטה רוזטי ואותם אמנים איטלקים מוקדמים שנהג לכנותם "הפרימיטיביים". טייג'נס ראה אותו שם מפקידה לפקידה, ולא הגיב במורת רוח.
שכן גם אם אותם ערבי אירוח לא היו בדיוק החברה הסלונית הגבוהה, הם היו שלב בדרך הארוכה והמחושבת לקריירה במשרד ממשלתי מן המעלה הראשונה. וככל שטייג'נס החשיב את עצמו כמי שאינו נוהה אחר קריירה או משרה מכובדת, הרי שרחש מידה ידועה של אהדה, גם אם מלווה בנימה עוקצנית, לשאיפותיו הרמות של ידידו. הייתה זו ידידות מוזרה, אך מוזרותן של ידידויות היא לעתים קרובות ערובה לדבק מאריך ימים המאגד בין השניים.
טייג'נס עצמו, כבנו של אציל כפרי מאזור יורקשייר, היה זכאי לעִדית שבעִדית, המיטב מאותן משרות ציבור רמות שבני המעמד הגבוה היו יכולים להרשות לעצמם. הוא היה נטול שאפתנות, אך הדברים האלה פשוט הופיעו לפתחו באנגליה. וכך היה יכול להרשות לעצמו להזניח קמעה את לבושו, ולנהוג קלות דעת כלשהי בכל הקשור לחברה שהתהלך בה ולדעות שביטא. הייתה לו הכנסה פרטית צנועה שהקצתה לו אמו, ועוד הכנסה קטנה מאגף הסטטיסטיקה האימפריאלי. הוא נשא אישה בעלת אמצעים, ושלט במידה מספקת באמנות קריאות הבוז והעלבון כדי לזכות לאוזן קשבת כשפתח את פיו לדבר. הוא היה בן עשרים ושש, אך מגודל גוף בסגנון יורקשיירי נאה ומרושל. הוא נשא משקל כבד מן הראוי לגילו. מעסיקו, סר רגי'נלד אינגלבי, כרה את אוזנו כשטייג'נס בחר לדבר על נטיות ציבוריות המשפיעות על הסטטיסטיקה. לפעמים היה סר רג'ינלד אומר, "אתה ממש אנציקלופדיה של נתונים מדויקים, טייג'נס," וטייג'נס ראה בכך מחמאה שזכה לה בצדק, וקיבל אותה בשתיקה אצילית.
מקמאסטר, לעומתו, נהג למלמל בתשובה למילה מסר רג'ינלד, "תודה לך, יפה מצדך, סר רג'ינלד!" וזה נראה לטייג'נס הולם ביותר.

מאת: פורד מדוקס פורד. עברית: בן ציון הרמן. ספר ראשון בסדרת סוף המצעד. הוצאת אסטרולוג. 349 עמודים, 98 שקלים
תאריך:  07/01/2014   |   עודכן:  07/01/2014
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 הדרת נשים  פורד / ford israel
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ציפי לוין
ספר הרפתקאות מצחיק ומרגש על סבתא שמסתבכת בגלל בעיות זיכרון    מאת: צופית אופנגנדן, איורים: עמנואל גלעדי, הוצאת גוונים    94 עמודים, 78 שקלים    גיל יעד: 12-8
קרן דור
על ספר הסיפורים החדש של אברהם (אברי) גלברשטט "קלידוסקופ בגוני אפור", הוצאת צור-אות, מאי 2013
חיים משגב
רומן בפרקים: הכל אמיתי, והכל קרה. העובדות קצת שונו - והדמויות קצת טושטשו. אבל כולם מכירים אותם - את השופטים הלא-חכמים ואת עורכי הדין הלא-ישרים-במיוחד ואת המפכ"ל שקומבינות רוחשות בליבו ואת הפוליטיקאים שמחפשים ריגושים בדירת-מסתור, ובעיקר את הנשים החזקות שמשחקות בגברים חלשים. ויש גם ראש ממשלה שעומד בראש המערכת
ד"ר אורי מילשטיין
פרק שלושים ואחת מספרו/מחקרו של ד"ר אורי מילשטיין, החושף את יצחק רבין האמיתי    בפרק: המוזרויות בהתנהגותו של רבין בתקופת ההמתנה שקדמה למלחמת ששת הימים; האכזבה שהתאכזבו ממנו ראש הממשלה ושר הביטחון לוי אשכול ושרי ממשלתו; הביקורת החריפה עליו מצד דיין ובן-גוריון, קריסתו הנפשית, אשפוזו בבתי"ח לחולי נפש והטיפול בו בשוקים חשמליים; הפרכת הגרסה הרשמית על קריסתו; וחשיפת השיטה להסתיר מהציבור את האמת
יוסף כהן אלרן
הקריאה בספר השירים של עצמון יניב, "צפור על בד", העלתה כמעט מייד את דמותו של קהלת ואת מבטו הציני למדי והמעט מריר על החיים    כך גם מר יניב מביט על החיים ועל העולם, אבל מרבה בעיקר להביט על הדברים הקטנים שמהווים את מארגם של הגדולים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il