X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  ספרים
גיבורי הספר הם "הלא נספרים" בכרוניקה של המיתוס והחוויה הישראלית הצברית. גיבורים נשכחים בכור ההיתוך של אנשי העלייה ההמונית בתחילת שנות ה-50
▪  ▪  ▪

שנת 1950, השנה בה ירד השלג הגדול ברחבי ישראל, היא גם השנה בה נולד בשכונת עולים, שכוחת אל, חיים רוטשטיין - כוכב סיטקום, סטנדאפיסט וחקיין ניו-יורקי.
בהיותו בן 13, היגרו הוריו (זו הפעם השנייה), יחד עם משפחות נוספות, לניו-יורק, בשל המיתון הכלכלי של שנות ה-60. המשפחה מתיישבת בחצר אדמו"ר ניצול שואה מהונגריה. צעירי שכונתו הישנה המגיעים לניו-יורק להגשים את "החלום האמריקני", מקימים שכונה חדשה ותוססת בברוקלין ובלואר איסט סייד - קהילה חדשה של מהגרים כשהדבק המחבר ביניהם, ממש כמו הוריהם - הוא השייכות למקום המוצא: אלא שהפעם מקום המוצא החדש היא השכונה בישראל. שחקנים סופרים, בונדיסטים וציונים, סוחרים, נוכלים, אנשי מאפיה, אדמו"רים וחסידיהם - מתערבבים בקורות חייו הסוערים לחיים רוטשטיין.
הגיבור, שמשפחתו מתרסקת וחבריו מהשכונה מסתבכים עם החוק, מורד באדמו"ר, נוטש את חצרו, ולאחר אירועים פתלתלים מצליח להפוך לקומיקאי מזהיר המיטיב לבטא את עולמם של מהגרים מארצות שונות. הוא מופיע עם וודי אלן, מל ברוקס סיד סזאר ובוב דילן, בהרי הקטסקיל מקום הנופש של היהודים. עד מהרה הוא הופך לכוכב טלוויזיה מפורסם. אבל גם כאן הכזיב החלום.
לקראת סוף המילניום השני הוא חוזר בנסיבות מפתיעות לשכונת ילדותו בישראל. תוך כדי מסעו בשבילי השכונה, הוא משחזר לפרטי פרטים את קורותיהם המופלאים של גיבורי ילדותו (ניצולי שואה, עולים מלוב, תימן ומרוקו), מארצות מוצאם עד הגיעם חסרי כל כמהגרים לשכונה הצפופה. זרים מעדות שונות יצרו כעוף החול חיים חדשים, התחברו זה לזה מכוח החיים, ואף נרקמו ביניהם אהבות בלתי אפשריות.
כל אלה מעוררים את כמיהתו של הגיבור אל רגעי הקסם, אל הפשטות והתום של שנות ילדותו שהתנפצו עת היגרה משפחתו לאמריקה. במהלך מסעו הוא מגלה סודות כמוסים ונוראים בחייו ובחייהם של אנשי שכונתו. הוא מחפש חלום אבוד ומוצא אותו בחצות הלילה האחרון של המילניום, 31.12.1999.
גיבורי הספר הם "הלא נספרים" בכרוניקה של המיתוס והחוויה הישראלית הצברית. גיבורים נשכחים בכור ההיתוך של אנשי העלייה ההמונית בתחילת שנות ה-50.
יצחק רובין יליד קריית ים, שחי גם בארה"ב, בן לניצולי שואה, משלב בספר אלמנטים ביוגרפיים עם מחקר מקיף על תולדות העליות ההמוניות והירידה הגדולה לאמריקה וחיי היהודים והישראלים בניו-יורק של שנות ה-60-50. רובין כתב את ספרו בהשראת השכונה בה נולד וגדל על קיבוץ הגלויות שבה.
רובין מוסמך לקולנוע מאוניברסיטת ויסקונסין, במאי סרטים מוערך ומרצה לקולנוע באקדמיה, סופר ופעיל חברתי שהתפרסם בעיקר בזכות סרטיו הדוקמנטריים (כ-40 במספר), אשר זכו לשבחים. סרטיו העלילתיים "שקרים לבנים" ו"תמונה קבוצתית עם אישה" הוקרנו בבתי קולנוע, בטלוויזיה ובפסטיבלים רבים ברחבי העולם. טרילוגייה משפטית בנושא חפות מורשעים, שודרה בטלוויזיה ועוררה הדים בציבוריות הישראלית. היא נלמדת כביביליוגרפיה חובה בפקולטות למשפטים.
זהו ספר הפרוזה השני שלו, עליו עבד כחמש שנים, לאחר "ההיפוכונדר" (ספריית פועלים 1993). בנוסף, פרסם גם ספר עיון, "המדריך למשחק מול מצלמה עם זוכי אוסקר" (הוצאת גוונים 2013), המשמש כספר לימוד במחלקות לקולנוע.

1950: שלג בחולות
א.
▪  ▪  ▪

כשהייתי ילד הייתה בי תכונה משונה למדי.
עוד שנים רבות לפני שעליתי על מטוס הייתי מדמיין את השכונה האהובה שלנו, כאילו ראיתיה בצילום אווירי במבט על, כאילו מפה גדולה פרושה לפני. ידעתי כל רחוב, כל סמטה, כל מבוך, כל בלוק, כל דירה, כל משפחה, כל חצר, כל מרפסת, כל גינה, כל מחסן, כל צריף, כל לול, כל שבכה, כל שובך יונים, כל עץ, כל שיח, כל גדר חיה, כל מכולת, כל חנות ירקות, כל חנות דגים, כל גלנטריה, כל חנות נעליים, כל קיוסק, כל חייט, כל נגר, כל סנדלר, כל נפח, כל רפד, כל ספר, כל נגר, כל מתקן אופניים, כל שוחט, כל דוכן פלאפל, כל בית כנסת - ושל כל עדה.
כל דבר הייתי זוכר בדייקנות מופלאה, ובמיקומו. מפליא יותר - הכרתי כל משפחה ומקום מגוריה כמו גם אם היא פולנית, הונגרית, רומנית, רוסית, טריפוליטאית, סלוניקאית, טרנסילבאנית, תימנית, מצרית, טורקית, לבנונית, סורית, צ'כית, סלובקית, בולגרית, יקית, יוגוסלבית, מרוקאית, טוניסאית, הודית, כורדית, פרסית או מעורבת, דהיינו גויים שהצילו יהודים ואחר כך נישאו להם או כאלה שנישאו ליהודים לפני המלחמה ולפתע בא היטלר, באה השואה, לא הבחינה בין יהודי לגוי במשפחות אלה, הנתפסים הומתו והניצולים עלו ביחד לארץ ישראל והתחילו חיים חדשים בשכונתנו. בימים אלה איש לא הזכיר להם את עובדת היותם לא יהודים.
מתוך החולות צמחה שכונתנו. "החולות" - כך קראו אצלנו לדיונות הענקיות הנודדות שהשתרעו לאורך המפרץ. מכל עבריה הייתה שכונתנו מוקפת בחולות, מבודדת מכל ישוב. ממזרח, הרחק מעבר לחולות, היה מחנה צבאי. מצפון, גם הרחק מעבר לחולות, היה עוד מחנה צבאי. ממערב היה הים. מדרום - שוב חולות. ורחוק משם - יתר העולם.
שורות סדורות למופת של מבני בטון בתוך ים החולות הייתה בנויה שכונתנו. "בלוקים" - כך נקראו בפינו המבנים הדו קומתיים, רובם מוארכים, ובכל בלוק שמונה דירות, ארבע בכל קומה. לכל דירה בקומת הקרקע חצר קטנה מלפנים ומאחור ובה, בין הבלוקים, הציבו עמודי תלייה למתקני כביסה משותפים לכל שני בלוקים, וכבסים מכל הצבעים היו מתנופפים כמו דגלים מרהיבי עין בכל צבעי הקשת, מפארים את שכונתנו הדלה. עמודי כביסה אלה שימשו אותנו, הילדים, לקורות שערים במגרשי כדורגל שאלתרנו באדמה החולית.
לצד כל בלוק היו מדרגות חיצוניות שהובילו למשטח בקצה הקומה השנייה, משטח שחיבר את כל הכניסות באותה קומה. אם גרת בדירה השנייה חלפת על פני דלת הכניסה של הדירה הראשונה; אם גרת בדירה השלישית היה עליך לחלוף על פני הדירה הראשונה והשנייה; ואם גרת ברביעית נגזר עליך לחלוף על פני הדירה הראשונה, השנייה והשלישית. ובכל דירה ־ חדר ומטבחון קטן, שירותים ודוש - מקלחת. בכל שורה היו שישה עשר בלוקים, ובאמצע הדרך בכל רחוב היו שני בתים מרובעים - ארבע דירות בכל בלוק. ייחוסן של דירות אלה היה בכך שלכל דירה בקומה העליונה הייתה מדוכת מדרגות משלה. וכל כך היו הדירות דומות זו לרעותה בימיה הראשונים של שכונתנו, עד שיום אחד חזרה אמי הביתה, פתחה את הדלת וקראה לאבי בצהלה: "אולישקה, אני כאן! חזרתי!" יצא לקראתה ג'ינג'י שמן עם כרס תפוחה בתחתוניו בגוון כחלחל אפרפר ואמר לה: "בסדר, בסדר, פראו רוטשטיין, את במקום הונדערט פרצענט בסדר (הגעת למקום הנכון, במאה אחוז למקום הנכון)".
נמלטה אימא על נפשה כיוון שהג'ינג'י, שלימים הכירה אותו כפייביש, הקצב הפולני, לפת את זרועה בחזקה באצבעותיו השמנות והלחות והזמין אותה להיכנס פנימה.
ומאחורי כל רחוב ורחוב, אדמה חולית רחבת ידיים שבערבובה באדמת חמרה שהובאה למקום נוצרה אדמה חדשה, חומה ובהירה מאוד, ובשטחים אלה הקימו המשפחות את גני הירק והלולים. כל משפחה תפשה חזקה על חלקה ככל יכולתה וגידרה אותה, ללא הסדר מטעם הרשויות, וברבות הימים הוסיפו המשפחות מחסני עץ לפני הבית ומאחוריו, רובם בצבע ירוק, וגגות מזופתים. וכשחלפו השנים ורווח למשפחות במקצת, החלו המריבות בין השכנים על גודלן של החלקות, בנוסף למריבות בין הילדים שהפכו לתגרות בין המבוגרים. אז, שלא כהיום, הייתה המשטרה מגיעה לעתים ומפרידה.

מאת: יצחק רובין, הוצאת פרדס, 377 עמודים, 79 שקלים
תאריך:  31/07/2014   |   עודכן:  31/07/2014
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 תוכנית ויסקונסין
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ד"ר חיים משגב
רומן בפרקים: הכל אמיתי, והכל קרה. העובדות קצת שונו - והדמויות קצת טושטשו. אבל כולם מכירים אותם - את השופטים הלא-חכמים ואת עורכי הדין הלא-ישרים-במיוחד ואת המפכ"ל שקומבינות רוחשות בליבו ואת הפוליטיקאים שמחפשים ריגושים בדירת-מסתור, ובעיקר את הנשים החזקות שמשחקות בגברים חלשים. ויש גם ראש ממשלה שעומד בראש המערכת
שולמית קיסרי
הספר תל אביב נואר כולל 14 סיפורים של 14 סופרים ישראלים המשותף להם הוא גילם הצעיר יחסית, תושבי תל אביב, או שהיו תושבי תל אביב - סופרים בעלי כשרון כתיבה, ידועים יחסית
ציפי לוין
אירית ר. קופר פרסמה עד היום 20 ספרים, ביניהם יצירות המיועדות לבני נוער    ספרה הראשון "בקצה היער" ראה אור ב-1977    ספריה, המבוססים על סיפור חייה וכתובים ברגישות רבה, מעלים את תמונת העבר הקודר והתקומה המשקמת של קהילה בת מיליוני יהודים
משה גרנות
על ספרה של זיוה שמיר, "המשורר, הגבירה והשפחה - ביאליק בין עברית ליידיש" - הספר מתאר את התמורות שחלו בהשקפת עולמו של ביאליק - מבוז ליידיש - לאימוצה כשפה שנייה וכמקור לקליטת היגדים; מבוז לציונות המדינית של הרצל - לאהדה לתנועה
משה גרנות
על ספרה של זיוה שמיר, "צפרירים - ביאליק נגד הרצל ו'הצעירים'" - לטעמי, הספר הזה מיועד לא רק לחוקרים ולסטודנטים לספרות, הוא מיועד, בראש ובראשונה, למורים לספרות, אשר ימצאו כאן ניתוחים נפלאים של יצירות הנלמדות בבית הספר
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il